معرفی جاهای دیدنی فشم تهران

فشم را میتوان یکی از مناطق ییلاقی نزدیک به تهران دانست که فاصله آن تا تهران تنها 25 کیلومتر است. این منطقه که به دلیل ارتفاعش از سطح دریا حتی در تابستان هم بسیار خنک است در شمال شرقی تهران واقع شده است. فشم بخشی از شمیرانات به شمار می آید. شهرستان شمیرانات به دو بخش رودبار قصران و لواسانات تقسیم بندی میشود که هر کدام جاذبه های گردشگری خود را دارند. اما فشم به دلیل نزدیک بودنش به پایتخت یکی از پر طرفدار ترین مقاصد سفر یک روزه برای تهرانی ها است. بخصوص در فصل تابستان که دمای هوای تهران بالاست اما هوای فشم خنک و مطلوب است. فشم در منطقه ای که به نام «اوشان-فشم-میگون» نیزخوانده میشود واقع شده و اغلب موارد با نام اوشون-فشم خوانده میشود.   فشم از توابع رودبار قصران است که تا همین سالهای اخیر کاملا بافت روستایی داشت، اما بعد ها به دو قسمت روستایی و شهری تبدیل شد که در بخش روستایی آن افراد بومی و محلی زندگی میکنند و در بخش شهری افراد متمول. اغلب ساکنان تهران برای ساخت ویلاهای لوکس فشم را انتخاب کرده اند و این باعث این تغییر در این این روستا شده است. هرچند که هنوز در بخش روستایی فشم میتوان خانه های گلی و روستایی را یافت. فشم دارای باغ های میوه ی فراوانی است و به دلیل آب و هوای ویژه ای که دارد اکثر میوه ها قابلیت رویش در آن ناحیه را دارند. در باغهای فشم میتوان انواع و اقسام میوه هایی نظیر زردآلو، سیب، توت، هلو، گیلاس، گردو و آلبالو را جست. به همین دلیل میتوان گفت شغل بیشتر بومیان فشم کشاورزی و باغداری است.

به هر حال اگر ساکن تهران هستید و یا چندروزی را در این شهر مسافرید بهتر است فشم را در لیست جاهایی که باید از آنها بازدید کنید قرار دهید چرا که آب و هوای بی نظیر این منطقه را در هیچ کجای دیگر پیدا نخواهید کرد به علاوه باغهایی که از درختان انبوه پوشیده شده اند و طبیعت زیبا و بکر فشم حتما شمارا شگفت زده خواهد کرد. فشم جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری طبیعی متنوعی را در خود جای داده است. این منطقه دارای رودخانه ها وآبشار ها و دشت های متعددی است که برای یک سفر یک روزه به تهران بخصوص در دل تابستان بسیار مناسب است. البته اگر بخواهید روزهای بیشتری را در این منطقه بمانید میتوانید از ویلاهای مبله و هتل هایی که در این منطقه ارائه میشوند استفاده کنید. از همین رو در ادامه جاهای دیدنی فشم را به شما معرفی خواهیم کرد.
جاهای دیدنی فشم

آبشار لالون

به جرات میتوان گفت یکی از بهترین جاهای دیدنی فشم آبشار لالون است. این آبشار در شمال شرق فشم و در مسافت 12 کیلومتری از مرکز آن واقع شده است. آبشار لالون در دره لالون واقع شده و در کنار این آبشار نیز یک کوه به ارتفاع 400 متری قرار دارد که بسیاری از کوهنوردان را برای کوهنوردی به این منطقه میکشاند. در کنار این آبشار دشت وسیعی قرار گرفته که با درختان متعددی پوشیده شده و به همسن دلیل میتواند یک محل بسیار مناسب برای کمپینگ باش. با مراجعه به این بخش از فشم میتوانید ضمن دیدان آبشار زیبای لالون ساعتی را در دشت لالون بگذرانید و در کنار چشمه های جوشان این دشت و آبهای زلال و گوارای آنها خستگی زندگی شهری را از تن خود دور کنید. آبشار لالون دارای ارتفاع 20 متری است که از ارتفاعات ورزآب سرچشمه گرفته است.

دشت جانستون

یکی از جاهای دیدنی و زیبای فشم نیز دشت جانسون است. این دشت در ارتفاعات 300 متری واقع شده است و دارای آب و هوای خنک و کتبوعی است که هرکسی را در تابستان به سمت خود میکشد. دشت جانستون در شمال آبنیک واقع شده است ئ برای اینکه به این دشت بروید لازم است به شمال شرق فشم بروید و پس از 12 کیلومتر خودتان را به روستای آبنیک برسانید. از روستای آبنیک تا دشت جانستون باید یک ساعت در طبیعت به پیاده روی بپردازید. دشت جانستون یک منطقه بسیار مناسب برای طبیعت گردی است و اگر علاقمند به زطبیعت گردی و گشت و گذار در دل طبیعت هستید این دشت انتخاب بسیار خوبی برای شما خواهد بود. البته این منطقه ای کوهستانی است که برای پیاده روی در آن نیازمند کفش مناسب و تجهیزات اندکی خواهید بود.
برای رسیدن به دشت جانستون میتوانید از دو مسیر عبور کنید. در مسیر اول همانطور که گفته شد باید به روستای آبنیک بروید اما در مسیر دوم که از روستای لالان میگذرد مسیری سخت تر و دشوار تر است که نیارز به مدت زمان بیشتری برای پیاده روی دارد. این مسیر البته به این دلیل که در نزدیکی یک روستا قراردارد از امکانات رفاهی و رستوران های متعددی برخوردار است که از این منظر دارای امتیاز است.

آبشار یخی آبنیک

در فشم دره ای وجود دارد به نام دره ی آبنیک که در انتهای این دره که در شمال شرق فشم واقع شده است یک آبشار بسیار زیبا واقع شده است که در هر فصلی زیبایی و شگفتی های خاص خودش را دارد.این آبشار در فصول سرد سال کاملا یخ میزند و محل بسیار مناسبی برای کوه نوردان و صخره نوردان است که بر روی این آبشار یخی به تمرین بپردازند. علاوه بر این آبشار در اطراف این محدوده قله های متعددی نیز واقع شده است که میتواند محل بسیار خوبی برای صعود های یک روزه باشند. این منطقه از فشم محل بسیار مناسبی برای کوهنوردان و طبیعت دوستان است چرا که ضمن انجام تمرینات کوه و یخ نوردی میتوانند از طبیعت زیبا و بکر این منطقه نهایت استفاده را ببرند.

آبشار لارمحله

یکی دیگر از آبشار های زیبا و محبوب فشم، آبشار لارمحله است. این آبشار نیز در 13 کیلومتری بخش شمال شرقی فشم واقع شده است و از کوهی به نام کوه کاسونک سرچشمه میگیرد. این آبشار در بین دو روستای آبنیک و گرمابدر واقع شده است و مسیر بسیار راحت و ماشین رویی دارد که برای رسیدن به آن نیاز به پیاده روی نخواهید داشت. بهترین زمان سفر به این آبشتر در بهار و پاییز است چرا که سرسبزی این آبشار در این دوفصل بسیار دیدنی خواهد بود. در فصل پاییز تمام درهتان اطراف این آبشار به رنگ قرمز و نارنجی در می آیند که طبیعتی چشمگیر و خیره کننده را رقم میزنند. برای اقامت در نزدیکی این آبشار میتوانید از خانه های روستایی که در آن حوالی اجاره داده میشوند استفاده کنید.

دره آهنگرک

یکی دیگر از جاهای دیدنی فشم، دره آهنگرک است. این دره در بین دو کوه آهنگرک و حاجیه آفتاب کوه واقع شده است. در این دره میتوانید مزارع وطبیعت بکر و زیبارا ببنید که اگر اهل عکاسی از طبیعت باشید و یا از گشت و گذار در طبیعت لذت میبرید رفتن به دره آهنگرک بهترین گزینه برای شما خواهد بود. برای دسترسی به دره آهنگرک باید به میدان فشم بروید و از آنجا به سمت شمشک مسیر خود را ادامه دهید و پس از رسیدن به روستای میگون میتوانید دره آهنگرک را پیدا کنید. در نزدیکی دره آهنگرک دشت هملون نیز قرار دارد که یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی فشم است. تمام این منطقه را بهتر است با پای پیاده و با فراغ بال به گشت و گذار بپردازید چرا که در گوشه کنار های این بخش میتوانید جاهای دیدنی و زیبای فشم را پیدا کنید که حتما طبیعتی بکر و دیدنی دارند. یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک آهنگرک نیز دره الله بند است که در اطراف آن قلل مرتفع و بسیار زیبایی واقع شده اند. یادتان باشد بهترین زمان سفر به این منطقه در بهار و تابستان است چرا که در فصول سرد سال دمای این منطقه به شدت پاین می آید و اصلا مناسب گشت و گذار نخواهد بود.
به طور کلی میتوان گفت که دره آهنگرک یکی از بهترین جاها برای سفر های آخر هفته و یک روزه است چرا که در مسیر ورود به دره چندین غار و تنگه جذاب و دیدنی وجود دارد که سفر شمارا بسیار هیجان انگیز خواهند کرد. اگر پیاده روی در این دره را به سمت شمال ادامه دهید به پیست اسکی دربند سر خواهید رسید. دره آهنگرک در میان کوه های مرتفعی همچون قله دختر و خط‌ الراس قرار گرفته و جالب است بدانید در ابتدای ورودی این دره مدرسه ی یخ نوردی وجود دارد که میتوانید از آموزشهای این مدرسه هم استفاده کنید.

دره اوشان- فشم

اگر تا کنون به فشم رفته باشید باید بدانید که قبل از رسیدن به فشم باید از اوشان عبور کنید. در میانه این راه دره ای وجود دارد که به نام اوشان-فشم معروف است. این دره محل بسیار خوبی برای سفرهای تابستانه است چرا که در این فصل دارای آب و هوای بسیار متبوع و خنک است. دره اوشان_فشن دارای رودخانه ای پر خروش در میانه خود است که هوای این محدوده را لطیف تر میکند. این دره دارای باغ های میوه ی متعددی نیز هست که از جمله میوه های آن  میتوان به سیب، گیلاس، گلابی اشاره کرد. فاصله ی اندک این دره تا تهران باعث شده تا هروقت که به آن مراجعه کنید بساط پیک نیک خانواده ها و طبعتگردان متعدد را در این منطقه بخصوص در فصل های بهار و تابستان مشاهده کنید.

کوه های فشم

فشم در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و میتوانید از این منطقه شاهد قلل مرتفع زیادی در اطراف خود باشید. این منطقه در محاصره کوه های البرز مرکزی قرار گرفته است به همین دلیل حدود 70 قله که میانگین ارتفاع آنها به 4000 متر میرسد را درون خود جای داده است. یا صود به این قله ها میتواند خودتان را به بخش های شمالی ایران برسایند. به طور کلی میتوان گفت این منطقه برای گردش و تفریح کوهنوردان و کسانی که به کوهنوردی و طبیعت گردی علاقمندند بسیار مناسب خواهد بود. از همین رو با مراجعه به فشم کوهنوردان زیادی را مشاهده خواهید کرد. اگر اهل کوهنوری هستید کوهنوردی در قله های فشم را بخصوص در بهار و تابستان به هیچ وجه از دست ندهید چرا که در این فصا شاهد طبیعتی بسیار زیبا و بکر واهید بود و به علاوه میتوانید در این فصول . لاله‌های وحشی، قارچ، ریواس و انواع سبزی‌های کوهی را مشاهده و از آنها استفاده کنید.

پیست اسکی دربند سر

درست است که فشم یک منطقه ییلاقی است و اغلب مسافران در بهار و تابستان به آن مراجعه میکنند، و یا حتی اغلب ترجیح میدهند در پاییز که تمام این منطقه به نارنجی و رنگارنگ میشوند به این منطقه بی آیند اما با این حال فم میتواند یکی از بهترین مقاصد گردش و تفریح حتی در زمستان نیز باشد. فشم در زمستان ها پوشیده از برف خواهد شد و در پیست اسکی این منطقه که پیست اسکی دربند سر نام دارد انواع بازی های زمستانی رواج دارند. این پیست اسکی معمولا از اواخر آذر تا اوایل فروردین باز بوده و به یکی از بهترین مناطق برای اسکی کردن در تهران تبدیل میشود. در این پیست اسکی تمامی امکانات یک پیست استاندارد و متناسب با تمام گروه های سنی قرار دارد و بازید از آن برای عموم آزاد است از هیمن رو اگر به برف بازی و اسکی کردن روی برف علاقمندبد میتوانید به این پیست اسکی مراجعه ککنید و در زمستان یک روز هیجان انگیز را برای خود خلق کنید.

روستاهای فشم

همانطور  که گفتیم قسمتی از فشم بافت رویتایی خود را حفظ کرده است و قدم زدن در کوچه پس کوچه های کاهگلی این روستا ها یکی از بهترین تفریحاتی است که میتوان در فشم داشت. این روستاها از زیبایی خاصی برخورداند که حس و حال قدیمی و نوستالژیکی که دارند حال هر رهگذری را خوب میکند. از مله روستاهای فشم میتوان به دورود، گرمابدر، جیرود، آبنیک، زایگان و روته اشاره کرد که هر کدام یک طبعت بکر و چشم انداز های ویژه ی خود را دارا هستند.

رودخانه فشم کجاست؟

رودخانه فشم که که درواقع رودخانه جاجرود نام دارد از کوه های البرز سرچشمه میگیرد که طول آن به 40 کیلومتر میرسد و در نهایت به سد لتیان میرسد و بسیاری از باغهای فشم توسط همین باغ سیرآب میشوند. در گذشته آب این رودخانه آب شرب اهالی فشم و حتی قسمتی از تهران را تامین میکرد اما با ساخت و ساز های متعدد در حاشیه این رودخانه، آب این رودخانه گل آلود شده و دیگر قابلیت استفاده به عنوان آب شرب را ندارد.

رستوران های فشم

فشم به دلیل آب و هوای ویژه و طبیعت زیبایی که دارد داری گردشگران و مسافران زیادی است که به صورت روزانه به آنجا مراجعه میکنند. از همین رو این منطقه که حالت توریستی پیدا کرده است بهترین رستورانهای تهران را در خود جای داده است که در لیست زیر به بخشی از این رستوران ها اشاره خواهیم کرد.
1.    رستوران نایب
2.    رستوران گیله وا
3.    رستوران قائم
4.    رستوران گلپایگان
5.    رستوران محسنی
6.    رستوران آبشار
7.    فست فود رامیراد
8.    پیتزا قصران

بهترین زمان سفر به فشم

همانطور که گفته شد فشم در هر فصلی از سال جذابیت های بصری و تفریحات خاص خودش را دارد و هرکسی با هر سلیقه ای که دارد میتواند یک فصل را برای سفر به این منطقه انتخاب کند. در بهار و تابستان اغلب کسانی که به دنبال آب و هوایی مطبوع اند به فشم سفر میکنند و بسیاری از کسانی که عاشق پاییزند و از زیبایی برگهای نارنجی و قرمز درختان در این فصل به وجود می آیند پاییز را برای سفر به فشم انتخاب میکنند. البته پاغیی برای کسانی که اهل عکاسی هستند نیز گزینه ی بهتری است چرا که در این فصل تصاویر خیره کننده ای در فشم خلق میشود که عکاسی از آنها میتواند بسیار لذت بخش باشد. در زمستان هم که عاشقان برف بازی و اسکی فشم را به عنوان مقصدی مناسب برای سفر میشناسند. همانطور که گفته شد یک پیست اسکی بسیار خوب به نام پیست اسکی دربند سر در این ناحیه وجود دارد که محل بسیار مناسبی برای بازی و ورزش های زمستانه است. تنها نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که راه رسیدن به فشم پر پیچ و خم بوده و در زمستان با یخ زدن جاده ها ممکن است این مسیر اندکی خطرناک باشد از هیمن رو بهتر است در این فصل با تجهیزات کامل به فشم سفر کنید و با احتیاط  در مسیر رسیدن به آن رانندگی کنید که دچار هیچ حادثه ای نشوید.

مسیر دسترسی به فشم

همانطور که گفته شد فشم در شهرستان شمیرانات واقع شده است. برای رسیدن به فشم است باید از باید از طرق اتوبان بابایی خود را به جاده لشگرک برسانید و در انتهای جاده لشکرک وارد منطقه اوشان- فشم خواهید شدو از مرکز تهران تا ابتدای ورودی فشم باید 502 دقیقه رانندگی کنید که این زمان ممکن است با حجم ترافیک و بارندگی ها تغییر کند.

اقامت در فشم

برای اقامت داشتن در فشم میتوانید از تعداد محدود هتل های آن منطقه استفاده کنید. به علاوه میتوانید به صورت آنلاین از خانه های مبله و ویلاهایی که در این منطقه اجاره داده میشوند نیز بازدید کنید و مناسب ترین آن هارا رزرو کنید. در این منطقه ویلاهای زیادی برای اجاره ارائه میشوند که باید سعی کنید بهترین آنها را انتخاب کنید تا از امنیت و امکانات کافی برخوردار باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.