میدان آزادی، اصلی‌ترین نماد شهر تهران

میدان آزادی از معروف‌ترین میدان های تهران است که در بخش غربی تهران قرار دارد. این میدان در سال ۱۳۴۹ برای یادبود جشن های ۲۵۰۰ ساله طراحی و ساخته شد. میدان آزادی قبل از اینکه برج میلاد ساخته شود تنها نماد شهر تهران بود. همه کسانی که از فرودگاه مهرآباد، ترمینال غرب تهران و بزرگراه لشگری (جاده مخصوص کرج) به تهران وارد می‌شوند، این میدان را محال است که نبینند.
شکل میدان آزادی به‌صورت بیضی ساخته شده و سقف برج آن شبیه مسجد شیخ لطف الله است. در وسط میدان برج شهیاد سابق (آزادی) قرار گرفته و در حاشیه آن دو مسیر سواره‌رو است که بعضی قسمت‌های آن به‌صورت زیرگذر است.
دور تا دور آزادی و مسیرهای اطراف آن باعچه‌کاری و چمن‌کاری شده‌اند و اگر پلان میدان آزادی را از بالا ببینید به‌صورت یک شش ضلعی است.


چطور به میدان آزادی تهران برویم؟

دسترسی به آزادی تهران به‌خاطر موقعیت مکانی به راحتی قابل دسترس است. چون این میدان از غرب به بزرگراه شهید لشگری، از شرق به خیابان آزادی، از جنوب به بزرگراه سعیدی و از شمال به بزرگراه جناح می‌رسد.

روی نقشه ببینید!

طرح اصلی میدان آزادی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Arian

  • دسترسی با استفاده از خودرو شخصی

اگر می‌خواهید با خودروی شخصی راهی این میدان شوید، باید اول به محل اقامت خود توجه کنید که در کدام قسمت تهران است.

حالا با توجه به محل اقامتتان می‌توانید یکی از راه‌های که در بالا گفتیم را انتخاب کنید.
مثلا بزرگراه محمد علی جناح (در ضلع شمالی)، خیابان آزادی (در ضلع شرقی)، بزرگراه آیت الله سعیدی (در ضلع جنوبی) و بزرگراه لشگری (در ضلع غربی) قرار دارد و برای رسیدن به این میدان تهران می توانید هر یک را انتخاب کنید.

  • دسترسی با مترو، اتوبوس و تاکسی های شهری

از آنجا که در این میدان پارکینگ جهت پارک وجود ندارد و همیشه پر ترافیک و شلوغ است، ما به همه استفاده از وسایل نقلیه عمومی را پیشنهاد می‌دهیم.

۱. مترو

یکی از راحت‌ترین راه‌های دسترسی به این میدان استفاده از خط متروی تهران است. نزدیک ترین ایستگاه به میدان آزادی، ایستگاه مترو آزادی است. دقت کنید که برای رفتن به این ایستگاه باید از خط چهار متروی تهران استفاده کنید.

۲. اتوبوس

اتوبوس‌های بسیاری در سطح شهر تهران هستند که مقصد آن‌ها پایانه آزادی است. شما با سوار شدن به این اتوبوس‌ها می توانید خودتان را به این میدان برسانید. اگر در جنوب تهران هستید، اتوبوس‌های BRT مسیر آزادی خاوران می‌تواند بهترین راه برای رسیدن به آزادی باشد.

۳.  تاکسی‌های شهری

اگر در پایانه آزادی باشید درست در کنار محوطه این میدان دو پایانه تاکسیرانی دیده می‌شود که شما می‌توانید با استفاده از تاکسی‌های پایانه آزادی خودتان را به نقاط مختلف تهران و بالعکس برسانید.

میدان آزادی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mani Bilder

بیشتر بخوانید: آیا با برج آزادی تهران آشنایی دارید؟


میدان آزادی را چه کسی ساخت؟

طرح اولیه برج آزادی توسط حسین امانت ارائه شد که در آن سال‌ها یکی از دانشجویان سال‌های پایانی رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای تهران بود.
در واقع حسین امانت با ساخت این بنا نشان داد که در سازه‌های شهری می‌توان از تمامی عناصر و اجزای ایرانی استفاده کرد و هنر ایرانی را در قالب یک برج در میدان آزادی به نمایش گذاشت. مقرنس‌کاری‌های که در وسط برج آزادی به‌کار رفته یکی از اصیل‌ترین هنرهای ایرانی است که می‌توانید ساعت‌ها به تماشای آن سرگرم باشید.

ارتفاع میدان آزادی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Batool Nasir

بیشتر بخوانید: ورزشگاه آزادی تهران، ظرفیت ورزشگاه و قیمت بلیط‌ها


معماری میدان آزادی تهران

معماری میدان آزادی تهران مثل برج میلاد بسیار منحصر به فرد است. برج آزادی به سبب همین معماری زیبا مورد توجه قرار گرفته و به یکی از نمادهای شهر ایران معروف شده است.

هر بخش از این سازه این میدان به یکی از دوره‌های تاریخی ایران اشاره دارد، برای مثال پایه‌های برج میدان آزادی از سبک معماری هخامنشیان، قوس اصلی از معماری ساسانیان و قوس بالایی از معماری دوره پس از اسلام الهام گرفته شده است.
همچنین توجه داشته باشید که نقش‌های موجود میان دو قوس برج آزادی کاملا ایرانی است. یکی از اصلی‌ترین اجزاء در بیشتر سازه‌های ایرانی گنبد است که در برج آزادی بسیار زیبا طراحی شده است.

طرح اصلی میدان آزادی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس ابوالفضل نوربخش

بیشتر بخوانید: بازارهای گل تهران،‌ تا آفتاب‌نزده از اینجا خرید کنید


ساعت و روزهای بازدید از برج و میدان آزادی 

اگر می‌خواهید به بازدید از محوطه میدان آزادی تهران و شناخت شهر تهران بروید، می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز به این میدان مراجعه کنید. اما برای بازدید از داخل برج آزادی می‌توانند در همه روزهای هفته به‌جز شنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر به بازدید از این سازه بروند.
البته خوب است بدانید که مجموعه آزادی در روز‌های جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر باز است.
تقریبا هر زمانی از روز که به این میدان بروید، یک عده  را می‌بینید که مشغول گردش، عکاسی و سلفی گرفتن هستند چون این میدان یکی از لوکیشن‌های عکاسی در تهران است.

ساعت بازدید از میدان آزادی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ahmad Baluchi

بیشتر بخوانید: ۵ تا از بهترین آپارتمان‌ های مبله غرب تهران


در اطراف میدان آزادی از کجاها بازدید کنیم؟

این میدان در غرب تهران قرار دارد و جاهای تفریحی تهران مثل شهربازی ارم و پارک چیتگر دسترسی خوبی دارد که در ادامه در مورد هریک صحبت می‌کنیم:

  • دریاچه چیتگر، تفریح و شادی همه با هم

 دریاچه شهدای خلیج فارس یا چیتگر، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران است که علاوه بر پیک‌نیک و دورهمی‌های خانوادگی می‌توان برای دوچرخه‌سواری، تفریح‌های سرگرم‌کننده، شهربازی، خرید و پیاده‌روی در هر چهار فصل سال به آنجا رفت و خوش گذراند. این دریاچه حدودا در ۲۰ کیلومتری آزادی قرار دارد و شما می‌توانید با خودرو شخصی و یا وسایل نقلیه عمومی به آنجا بروید.

دریاچه چیتگر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس shahin sharifzad

  • شهربازی ارم، همه از این شهربازی تهران خاطره دارند

این شهربازی حدود ۱۰ کیلومتر با آزادی فاصله دارد. شهربازی ارم با داشتن بیش از ۷۰ نوع دستگاه بازی هیجان‌انگیز، می‌تواند گزینه خوبی برای تفریح و پیک‌نیک شما در غرب تهران باشد. ارم از خاطره‌انگیزترین و قدیمی‌ترین شهربازی های تهران است که با شهربازی روباز و سرپوشیده میزبان بازدیدکنندگان است.

شهربازی ارم

منبع عکس گوگل مپ، عکاس S K

بیشتر بخوانید:  رستوران های غرب تهران، بهشت شکم‌گردها


نظر شما در مورد میدان آزادی چیست؟ آیا تا به‌حال به برج آزادی برای بازدید رفته‌اید؟ دسترسی به این میدان را چطور دیدید؟ آیا شما هنوز هم تهران را با میدان آزادی می‌شناسید؟ نظرات و تجربه‌های خود را در رابطه با این میدان با ما به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

آدرس میدان آزادی کجاست؟

این میدان در غرب بزرگراه شهید لشگری، شرق خیابان آزادی، جنوب بزرگراه سعیدی و در شمال بزرگراه جناح قرار دارد.

نزدیکترین مترو به میدان آزادی کدام ایستگاه است؟

ایستگاه مترو آزادی در خط زرد نزدیکترین خط به آزادی است.

چه کسی ایده ساخت آزادی را داد؟

 حسین امانت با طراحی زیبای ایرانی در دوره پهلوی دوم این میدان را ساخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.