معرفی پارک جنگلی سرخه حصار در سال 1400

تهران، جایی است که در هر نقطه ای از آن که باشید، می توانید در همان نقطه، جایی را برای گشت و گذار و تفریح پیدا کنید. در واقع نقطه به نقطه این شهر بوستان ها و جاذبه های گردشگری بسیار زیادی را در خود جای داده است که بازدید از هر کدام از آن ها حال و هوای مخصوص به خود را دارد. اما جالب است بدانید که برخی از جاذبه های این شهر، نسبت به سایر آن ها، شهرت بسیار بیشتری داشته و حتی در سطح جهان نیز مورد توجه همگان می باشد. یکی از این جاذبه های ملی، پارک جنگلی سرخه حصار می باشد که با داشتن قدمتی بسیار زیاد، از جمله بزرگ ترین و زیبا ترین پارک های جنگلی شهر تهران است. این پارک اولین منطقه حفاظت شده در ایران می باشد که همین مساله ارزش آن را چندین برابر کرده است.

در ادامه این مطلب همه چیز را درباره پارک جنگلی سرخه حصار و همچنین تاریخچه و حیوانات مختلف موجود در آن را بیان کرده ایم. در نتیجه اگر تا به حال از این پارک جنگلی زیبا و دیدنی بازدید نکرده اید و یا تا به حال نام آن را نشنیده اید توصیه می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید تا با این جاذبه گردشگری زیبا و خاص بیشتر آشنا شوید.

پارک جنگلی سرخه حصار کجاست؟

این پارک جنگلی یکی از جاذبه های گردشگری شرق تهران می باشد. موقعیت مکانی پارک جنگلی سرخه حصار در منطقه 13 شهر تهران بوده و در واقع مساحت زیادی از این منطقه را به خود اختصاص داده است. این پارک بزرگ در واقع قسمتی از منطقه حفاظت شده جاجرود را نیز تشکیل داده و از اهمیت زیستی بسیار بالایی برخوردار است. در خصوص موقعیت مکانی این جاذبه گردشگری باید اشاره کنیم که این پارک جنگلی از شمال با بزرگراه شهید یاسینی، از شرق با ده ترکمن و پارک جنگلی خجیر و از غرب با منطقه 13 شهر تهران همسایگی دارد.

مختصری درباره این پارک جنگلی

پارک جنگلی سرخه حصار از جمله مهم ترین فضاهای سبز شهر تهران می باشد که با قرار داشت در جنوب شرقی شهر تهران سبب شده تا توریستان و طبیعت گردان بسیار ی از اقصی نقاط شهر تهران به این منطقه بیایند و ساعاتی را در این بوستان زیبا و سرسبز بگذرانند. به طور کلی می توان گفت که پارک جنگلی سرخه حصار با داشتن وسعت بسیار زیاد، دارای آب و هوای متفاوتی در نقاط مخلف خود است. در واقع برخی از نقاط این پارک کوهستانی، برخی نقاط گرم و خشک می باشد و در نتیجه باید اشاره کرد که یکی از جذاب ترین پارک های جنگلی کشور ایران است که با وجود تفاوت های آب و هوایی، پوشش گیاهی متنوعی را در خود قرار داده است.

تاریخچه

جالب است بدانید که قدمت حفاظت از این پارک به بیش از 200 سال می رسد. در واقع از همان زمانی که شهر تهران به عنوان پایتخت کشور ایران شناسایی شد، این منطقه نیز توسط پادشاهان قاجار مورد توجه و شناسایی قرار گرفت و از همان موقع تبدیل به منطقه حفاظت شده شد. یکی از جالب ترین نکاتی که در خصوص این پارک جنگلی وجود دارد این است که در زمان قاجار، پادشاهان قاجاری هر از چندگاهی را به سفر و شکار می پرداختند. پارک جنگلی سرخه حصار یکی ازمهم ترین شکارگاه ها بود که همیشه پادشاهان برای تفریح و شکار به آن سفر می کردند. همچنین باید اشاره کنیم که در ابتدا نام این منطقه تحت عنوان شکارگاه سلطنتی شناخته می شد.

حیوانات سرخه حصار

قبل از اینکه شهر تهران پیشرفت کند و حتی جمعیت آن افزایش پیدا کند، گونه های مختلف و بسیار زیادی از جانوران و حیوانات در آن زندگی می کردند. اما به مرور زمان و با افزایش جمعیت، افراد بسیاری به بازدید از این جاذبه گردشگری رفتند و سبب شدند تا بسیاری از جانوران موجود در این پارک فرار کنند. همچنین با افزایش زباله و آلودگی ها، نیز این محیط زیست کم کم رو به نابودی می رود. اما به طور کلی می توان گفت که گونه های جانوری موجود در این پارک عبارتند از: شغال، گرگ، پلنگ، گراز، گربه وحشی، کل، بز، خرگوش، سنجاب، آهو، کفتار، روباه قرمز، گورکن، میش، و … .

کلام آخر

فضاهای سبز متعدد و بسیار زیادی در شهر تهران وجود دارند که هر کدام از آن ها بسیار زیبا و  دیدنی می باشند. اگر قصد بازدید از پارک جنگلی سرخه حصار را دارید به یاد داشته باشید که هیچ گونه آسیبی به طبیعت نزنید و در صورت مشاهده حیوانات آن ها را اذیت نکنید و مورد آزار قرار ندهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.