محله های شرق تهران؛ از پاسداران گرفته تا سرخه حصار و پیروزی

انتخاب بهترین محله های شرق تهران کار آسانی نیست. چون این بخش تهران هم از نظر تاریخی قدمت بالایی دارد و هم وسعت زیادی را در برگرفته‌است. قرار گرفتن بوستان‌ها و پارک های معروف تهران مثل پارک جنگلی لویزان، پارک ملت، بوستانسرا و بوستان پامچال، محله‌های شرق تهران را به‌جایی خوش‌وآب‌وهوا تبدیل کرده، طوری که از نظر آب‌وهوایی شرق تهران معمولا خنک‌تر از مناطق دیگر است.
شرق تهران از نظر امکانات رفاهی و آموزشی، مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌های متعدد، بازارها و مراکز خرید بزرگ شرایط ایده‌آلی دارد. همین دلیلی شده خیلی از تهرانی‌ها این منطقه را برای سکونت انتخاب کنند.
در ادامه این مطلب قرار است همه چیز را درباره محله‌های شرق تهران، راه‌های دسترسی، جاذبه‌های گردشگری و تفریحی، گرانترین مناطق شرق تهران را به‌همراه محله‌های معروف و خوب توضیح دهیم. با ما باشید.


آیا شرق تهران بالا شهر است؟ 

بعضی از محله های شرق تهران که به‌سمت شمال تهران و شمیرانات هستند، از نظر قیمتی گران‌تر و لوکیشن خوبی هم نسبت به دیگر مناطق تهران دارند. طوری که شما بهترین مناطق شمال شرق تهران را باید در منطقه پاسداران، شریعتی و هروی پیدا کنید که جز مناطق بالاشهر تهران هم حساب می‌شود.
البته دلیل بالا شهر دانستن آن هم به‌خاطر دسترسی خوب، قرار گرفتن در خارج از محدوده طرح ترافیک تهران، امکانات خوب، آب‌وهوای خوش و جاهای تفریحی و مرکز خریدی باشد که در شمال شرق تهران ساخته شده است.
با این حال محله های شمال شرق تهران با داشتن چنین امکاناتی باعث شده تا این منطقه برای زندگی تهرانی‌ها مناسب باشد.
البته که خیلی از مسافرانی که به تهران می‌آیند دوست دارند با اجاره آپارتمان مبله در شرق تهران آن هم در محله پاسدارن و شریعتی، دسترسی خوبی به جاهای مختلف تهران داشته باشند.



محله های شرق تهران دقیقا کجا هستند؟

شمال شرق تهران روی نقشه در محدوده منطقه‌های ۴، ۸، ۱۳ و ۱۴ تهران است. محله‌های شرق تهران از شمال به رشته کوه البرز، از غرب به خیابان پاسداران و منطقه ۳، از جنوب به اتوبان افسریه و از شرق به دشت‌های شرق تهران می‌رسند.
مهمترین بزرگراه‌هایی که در محدوده شرق تهران قرار گرفته‌اند می‌توان به بزرگراه امام علی، بزرگراه شهید قاسم سلیمانی، بزرگراه آزادگان، بزرگراه شهید بابایی، بزرگراه شهید باقری، بزرگراه بسیج، بزرگراه شهید دوران، بزرگراه شهید حقانی، بزرگراه شهید محلاتی، بزرگراه شهید مدرس، بزرگراه ارتش، بزرگراه صدر، بزرگراه صیاد شیرازی و بزرگراه شهید زین‌الدین اشاره کرد. پس از نظر موقعیت محله‌‌های شرق تهران به همه جای تهران دسترسی فوق‌العاده دارند. 

شهرک امید تهرانپارسمنبع عکس گوگل مپ، عکاس sadegh sangsari

بیشتر بخوانید: کافه های صبحانه دار تهران همراه با آدرس و تصاویر و منو


معرفی محله های شرق تهران

۱. منطقه ۴ از محله های پاسداران، هروی گرفته تا تهرانپارس و نارمک

به طور کلی می‌توان گفت که منطقه ۴ تهران، از ۱۶ محله تشکیل شده که هر کدام در بخش‌های مختلفی از این منطقه قرار دارند و در نتیجه جاذبه‌های گردشگری و تفریحی متنوعی را هم در درون خود قرار داده است.
اما از محله های شرق تهران می‌توان به تهرانپارس، حکیمیه، نارمک، هنگام، هروی، علم و صنعت، فرجام، بلوار پروین، سراج، شمس آباد، مجیدیه، شمیران نو، قنات کوثر، شیان، لویزان، و همچنین مهران اشاره کرد.
محله‌های شرق شهر تهران در منطقه ۴ با داشتن موقعیت‌های مختلف و جاذبه‌های گردشگری متفاوت، افراد بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنند.
این نکته را در نظر داشته باشید که محله های شرق تهران همیشه میزبان بسیاری از مسافران و گردشگرانی که به قصد گشت و گذار و تفریح به پایتخت می‌آیند.

  • محله هروی؛ از شیک‌ترین محله های شرق تهران

هروی محله‌ای قدیمی در منطقه ۴ تهران است که در مجاورت با محله‌های شمس آباد و پاسداران قرار دارد.این منطقه به ۴ بزرگراه اصلی یعنی بزرگراه صدر در شمال، بزرگراه شهید صیاد شیرازی در غرب، بزرگراه امام علی در شرق و بزرگراه شهید زین الدین همت در جنوب دسترسی دارد.
بافت محله هروی بیشتر نوساز و مدرن است و کمتر ملک قدیمی در محله به چشم می‌خورد. از جاهای قدیمی محله هروی می‌توان به باغ هروی یا عمارت عین الدوله اشاره کرد.

شرق تهران خارج از محدوده طرح ترافیک

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ardi

  • محله پاسداران؛ از گرانترین محله های شرق تهران 

به دلیل امکانات رفاهی و آمار بالای اجاره مسکن در محله پاسداران، بسیاری این محله را بهترین محله در شرق تهران می‌دانند. دسترسی خوب به این محله و قرار نداشتن در منطقه طرح ترافیک باعث شده تا دسترسی به این محله بسیار مناسب باشد.
البته این محله به‌خاطر داشتن مراکز تفریحی، مجتمع‌های تجاری، مدارس مناسب، مراکز درمانی متعدد و آلودگی نسبتا کمتر هوا همیشه ترافیک دارد.
اما همین ترافیک نمی‌تواند مانع از سکونت تهرانی‌ها در این محله شرق تهران شود. 

  • محله نارمک؛  از قدیمی ترین محله های شرق شهر تهران

از مشهورترین محله‌های مسکونی شرق تهران باید به محله نارمک اشاره کرد. این محله را همه به اسم میدان هفت حوض می‌شناسند. از مکان‌های تفریحی بسیار معروف در منطقه نارمک می‌توان به پارک جنگلی نارمک اشاره کرد که همه روزه افراد زیادی برای بازدید و تفریح به این پارک می‌روند. جمعیت بالایی در این محله زندگی می‌کنند و بافت آن مناسب و قابل سکونت است.

  • محله تهرانپارس، بهترین محله شرق تهران

تهرانپارس، یکی از بزرگترین و بهترین محله‌ شرق تهران در منطقه ۴ شهرداری است. این محله از نظر وسعت،  بعد از نارمک، دومین محله بزرگ تهران است که به‌خاطر امکانات رفاهی، فرهنگی، آموزشی و درمانی کامل، دسترسی آسان، قیمت مسکن مناسب و همچنین فضای سبز کافی بهترین جا برای سکونت در شرق تهران است. تا جایی که خیلی از کسانی که به تهران سفر می‌کنند، با اجاره آپارتمان مبله در پاسداران می‌خواهند به‌همه چیز به‌راحتی دسترسی داشته و در آب و هوای خوب چند روزی را در پایتخت بمانند.



 

جاهای دیدنی محله های شرق تهران در منطقه ۴

باغ پرندگان تهران، پارک ساحل، پارک پلیس، پارک جنگلی لویزان، بوستان یاس فاطمی، پارک جنگلی شیان، مقبره الشعرای موجود در دانشگاه علم و صنعت، پارک آبی افق هلان، بولینگ شیان، پارک نوفل لوشاتو، قنات موجود در شهرک امید، مجموعه تفریحی آناهید، تئاتر الغدیر، فرهنگسرای اشراق از جاهای دیدنی شمال شرق تهران هستند.
اگر تا به حال از جاذبه های گردشگری محله های شمال شرق تهران دیدن نکرده اید، حتما در برنامه‌های آینده بازدید از این جاذبه‌ها را قرار دهید تا از این مناطق دیدن کنید.

مراکز خرید معروف محله‌های شمال شرق تهران

 ، مراکز خرید و پاساژ های متعددی در این منطقه وجود دارد که از محبوب ترین آن ها می توان به پاساژ سپید، مرکز خرید دنیای نور، مرکز خرید هروی سنتر، هدیش مال، مرکز خرید نگین شرق، مرکز خرید الماس هروی، مرکز خرید تیسفو، مرکز خرید پارسیان، مجتمع تجاری یاس هنگام و … اشاره کرد.

اصلا چرا در محله های شرق تهران زندگی کنیم؟

محله‌های شرق تهران به ویژه محله هایی که در منطقه ۴ قرار دارند، مزایای زیادی برای سکونت و زندگی دارند. از جمله مزایای زندگی در محله‌های شرق تهران، داشتن آب و هوای بسیار خوب و پاکیزه در بیشتر روزهای سال، دسترسی خوب به بزرگراه‌های مهم، خطوط بی آر تی و مترو.
البته امکانات رفاهی در منطقه شرق تهران هیچ فرقی با دیگر مناطق ندارد و شما می‌توانید با زندگی در این محله‌ها به همه مراکز خرید و مراکز درمانی و پارک‌ها به‌راحتی بروید.

نارمک در شرق تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MOHAMMAD SADEGHI (mHs)

بیشتر بخوانید: ۹ تا از بهترین بازارهای گل تهران به همراه آدرس و ساعت کاری


۲. ترکیب منطقه ۸ و ۴؛ از زیباترین محله های شرق تهران

محله های شرق تهران در منطقه ۸ وسعت بسیار زیادی را در برگرفته‌اند. این منطقه مرز شرقی شهر تهران را دربرمی‌گیرد. چون جاذبه‌های گردشگری و تفریحی زیادی در منطقه ۸ است که زیباترین محله های شرق تهران را درون خود قرار داده است.
جالب است بدانید که تعدادی از محله های شرق تهران که در منطقه ۴ قرار دارند، منطقه ۸ را تشکیل می‌دهند و در نتیجه می‌توان گفت که از مهمترین محله های شهر تهران به شمار می‌آید.

آشنایی با معروف‌ترین محله‌های شرق تهران

محله های شرق تهران با قرار داشتن در منطقه ۸، وسعت بسیار زیادی از ناحیه شرقی تهران را در بر گرفته اند. از محله های شرق تهران می‌توان به نارمک، وحیدیه، مجیدیه جنوبی، تهرانپارس، تسلیحات، فدک، کرمان، مدائن، هفت حوض، دردشت، زرکش، لشکر اشاره کرد. این مناطق دارای جاذبه های گردشگری و دیدنی متفاوتی است که می‌توانید از همه آن‌ها دیدن کنید.

جاهای دیدنی و تفریحی محله های شرق تهران

محله های شرق تهران تعداد بسیار زیادی از جاذبه های تفریحی و گردشگری را درون خود جای داده‌اند. باغ موزه مینیاتور، مسجد جامع نارمک، کلیسای ارامنه ترکمنچای و گریگور، اندیشه سرای گلبرگ، فرهنگسرای گلستان، شهر کتاب، سینماهای متعدد و …از جاهای دیدنی این منطقه هستند.

لیست مراکز خرید محله های شرق تهران

معروف‌ترین مراکز خرید محله‌های شرق تهران شامل مرکز خرید سون سنتر، مرکز خرید گلبرگ، مرکز خرید نبوت، پاساژ الماس تهران، پاساژ سپید، مجتمع تجاری اداری صبا، پاساژ گلبرگ، مرکز خرید قائم، مجتمع تجاری سادات، مرکز خرید طلا و جواهر آریا من، برج مرجان، مرکز خرید کویتی‌ها (نارمک)، مجتمع تجاری امیر، مرکز خرید خاقانی، مرکز خرید پالمیرا، مرکز تجاری اداری ونوس، مجتمع تجاری اداری مسعود و … می‌شود.

زندگی در محله‌های منطقه ۸ تهران چه مزیت‌هایی دارد؟

محله های شرق تهران که در منطقه ۸ قرار دارند، از مزایای بسیار زیادی برخوردارند، مثل دسترسی آسان به بزرگراه های بزرگ تهران و خطوط مترو و بی آر تی، داشتن خطوط اتوبوس شهری بسیار زیاد و تاکسی‌های متعدد در تمامی محله‌های منطقه ۸ تهران. 

مرکز خریدهای شرق تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس omid msr

بیشتر بخوانید: موزه کامپیوتر ایران؛ قیمت بلیط و مسیرهای دسترسی 


۳. منطقه ۱۳؛ از محله‌های پیروزی و تهران نو گرفته تا سرخه حصار و نیرو هوایی

همانطور که گفتیم بخشی از محله های شرق تهران در منطقه ۱۳ قرار دارند. این منطقه از ۱۶ محله تشکیل شده که هر کدام از این محله‌های شرق تهران ویژگی های مخصوص به خود را دارند. البته جاذبه های گردشگری و تفریحی متفاوتی هم اینجا‌ست که می‌توان در روزهای آخر هفته به بازدید از هر یک بروید.
از معروفترین محله‌ها در شرق می‌توان به شهید اسدی، صفا، زاهد گیلانی، دهقان، اشراقی، حافظیه، پیروزی، شورا، امامت، زینبیه، آَتیانی، تهران نو، دماوند، سرخه حصار، و همچنین نیروی هوایی اشاره کرد.

جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری منطقه ۱۳ تهران

بوستان سرخه حصار از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری محله های شرق شهر تهران است. این منطقه با داشتن بوستان سرخه حصار اهمیت زیادی پیدا کرده، طوری که با رفتن به این بوستان می‌توانید هم تفریح کنید هم ورزش. تازه شما می‌توانید در پیست دوچرخه سواری سرخه حصار هم از آب‌وهوای خوب لذت ببرید و هم دوچرخه‌سواری کنید.

دهکده تفریحی نرسی، پارک و بوستان اوستا، مقبره الشهدا واقع در نیروی هوایی سپاه، بوستان منوچهری، پارک خیام، مسیل جاجرود، بوستان آفتاب، بوستان ارشاد، بوستان ارغوان، پارک جنگلی ترنج، پارک ملی خجیر، بوستان بهاران، مجموعه تفریحی زنبق، مجموعه تفریحی نرگس، موزه برق، موزه تاریخی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تماشاخانه قصر یاس هم از دیگر جاهای دیدنی منطقه ۱۳ در شرق تهران هستند.

بهترین مرکز خریدهای شرق تهران در منطقه ۱۳

از مهم ترین پاساژ ها و مراکز خرید محله‌های شرق تهران که در منطقه ۱۳ هستند می‌توان به مجتمع تجاری دماوند و مجتمع تجاری آیسان اشاره کرد.

محله های شرق تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Homayoun Soleimani

بیشتر بخوانید: پارک جنگلی تلو، همزاد پارک چیتگر در شرق تهران


۴. منطقه ۱۴؛ بیشترین محله های شرق تهران اینجاست

محله های شرق تهران بیشترین تراکم را  در منطقه ۱۴ دارند. این منطقه از شمال با خیابان پیروزی، از جنوب با خیابان خاوران، از شرق با بزرگراه بسیج و از غرب با خیابان ۱۷ شهریور همسایگی دارد. جالب است بدانید که منطقه ۱۴ شهر تهران ۲۵ محله دارد و هر یک به‌تنهایی جاذبه‌های گردشگری متنوع و متفاوتی را در خود جای داده است.

آشنایی با منطقه ۱۴؛ از دروازه های ورودی شهر تهران

اسم محله‌های شرق تهران را در منطقه ۱۴ می‌توان با محله‌هایی مثل صد دستگاه، فلاح، هفده شهریور، نبرد، شهرابی، قصر فیروزه، آهنگران، مینای جنوبی، تاکسیرانی، پاسدار گمنام، شیوا، اندرزگو، شهید محلاتی، پرستار، آهنگ، افراسیابی شمالی، نبی اکرم، ابوذر، سیزده آبان، شکیب، فرزانه، سرآسیاب دولاب،  چهارصد دستگاه،  مینای شمالی، دژکام، جابری، شکوفه و آهنگ شرقی شناخت.
از معروف‌ترین محله‌های شرق، محله دروازه دولاب است که در زمان های قدیم جز دبود.

جاذبه های گردشگری محله های شرق تهران در منطقه ۱۴

مهمترین جاذبه های گردشگری محله‌های شرق شهر تهران گورستان ارامنه، مسجد بقیه الله، حمام دولاب، بقعه چهل تن، بازار گل، قبرستان زرتشتیان، خانه موزه دکتر معین، بوستان کاج، پارک ترنج، پارک قصر فیروزه، بوستان گلزار، بوستان چهار باغ، بوستان گلسار، بوستان اشکان، شهربازی بسیج، مجموعه های ورزشی متعدد و سالن های تئاتر، پارک آبی آزادگان است که می‌توانید در منطقه ۱۴ از آن‌ها دیدن کنید.

مهمترین مراکز خرید محله‌های شرق تهران در منطقه ۱۴

مجتمع تجاری آبان، مجتمع تجاری صدف، مجتمع تجاری کیش، پاساژ میلاد قائم، مرکز خرید شکوفه، مرکز خرید کساء، مجتمع خرید هزارچین، مجتمع تجاری پانوراما و بسیاری دیگر از پاساژ ها و مراکز خرید در منطقه ۱۴ تهران هستند.

منطقه ۱۴ تهران کجاست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس

بیشتر بخوانید: بیمارستان کودکان بهرامی، بهترین بیمارستان فوق‌تخصصی شرق تهران


حالا نوبت شماست که به ما بگویید محله‌های شرق تهران چطور دیدید؟ آیا تا‌به‌حال محله‌های شرق تهران را برای زندگی با اجاره مبله انتخاب کردید؟ نظرتان در مورد بافت و فرهنگ مردمان این منطقه چیست؟
زندگی در این محله‌های تهران را به بقیه هم پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

چرا محله‌های شمال شرق تهران برای زندگی مناسب هستند؟
چون خارج از محدوده ترفیک هستند و دسترسی، وسایل حمل و نقل خوب، امکانات رفاهی و درمانی، مراکز خرید و آب‌وهوای خو‌شی دارند و از این رو مورد علاقه خیلی از تهرانی‌ها برای زندگی است.
گرانترین مناطق شرق تهران کدام محله است؟
محله‌هایی که در همسایگی مناطق شمالی تهران هستند مثل پاسداران، هروی و لویزان و تهرانپارس نسبت به دیگر محله های شرق تهران قیمت بالاتری دارند.
مناطق شمال شرق تهران کجاست؟
محله های مناطق شرق تهران در منطقه ۴، ۸، ۱۳ و ۱۶ قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.