تور تهرانگردی در خانه های قجری

اگر قصد دارید تعطیلات عید را در تهران بمانید و یا به تهران سفر کنید بهترین گزینه برای اینکه از اقامتتان در تهران لذت ببرید این است که یک تور تهرانگردی برای خودتان راه بیاندازید.
در تور های تهرانگردی میتوانید از مجموعه ای از مکانهای گردشگری و دیدنی تهران در طی یک روز بازدید کنید و یک سفر کوتاه و هیجان انگیز داشته باشید.
اینبار میخواهیم تور مجازی تهرانگردی مان را در مناطق مرکزی پایتخت برگزار کنیم، همانطور که میدانید مناطق مرکزی تهران با داشتن یک بافت قدیمی و کهن بیش از 62 درصد از بناهای تاریخی استان تهران را درون خود جای داده اند.
در این تور تهرانگردی مجازی میخواهیم به خانه های قجری تهران سر بزنیم، اگر شما هم به دیدن معماری های کهن و خانه های تاریخی علاقه دارید این مطلب تهران مبله را دنبال کنید.
اولین خانه ای که میخواهیم به آن سر بزنیم خانه موزه دکتر مدرس است.

 تور تهرانگردی در خانه موزه مدرس

خانه مدرس یکی از خانه های تاریخی تهران است که در شکل دهی تاریخ این شهر و کشور با وجود فردی که در آن میزیسته است نقش بسزایی داشته.
ارزش معماری، تاریخی و سیاسی این خانه همانطور که انتظار میرود بسیار بالاست.
این خانه در سال 1393 بازسازی و مرمت شده و مورد بازدید عموم قرار گرفته است.
خانه مدرس از دو بخش اندرونی و بیرونی ساخته شده  و یک حیاط و یک مطبخ نیز دارد. در حیاط این خانه یک حوض کوچک فیروزه ای رنگ وجود دارد که دور تا دور آن گلدانهای سفالی، با گلهای شمعدانی قرمز چیده شده اند که حس و حال خانه های قدیمی تهران را به آدم منتقل میکند.
جالب توجه است که بدانید وسایل این خانه و وسایل شخصی دکتر مدرس که در این خانه باقی مانده بود اکنون در همین خانه نگهداری میشود.
در زیر زمین این خانه شربت خانه ی سنتی ای نیز وجود دارد که میتواند شما را به یک لیوان بزرگ از نوشیدنی دلخواهتان مهمان کند.
خانه مدرس در عودلاجان،  خیابان امیرکبیر شرقی ، کوچه شهید جاویدی و بن بست مدرس واقع شده است.

بعد از سر زدن به این خانه، نوبت آن رسیده است که تهرانگردی خود را در خانه مهربان ادامه دهیم.

تهرانگردی در خانه مهربان

اگر برای تهرانگردی  از مناطق شمالی و غربی به محله عودلاجان بیایید حتما جای خالی برج ها و آپارتمانهای سر به فلک کشیده ی تهران را احساس خواهید کرد. اما آنچه که توجه شما را به خود جلب میکند وجود خانه های قدیمی متعدد با معماری اصیل ایرانی است.
خانه هایی که دیدن آنها و خود را به جای صاحبان گذشته اشان تصور کردن، بیشتر از زندگی در آسمان خراشهای بی هویت امروزه‌ی تهران لذت بخش خواهد بود.
در نزدیکی خانه ی مدرس خانه ی دیگری در خیابان امیرکبیر شرقی ، کوچه شهید جاویدی بین کوچه ی بحر العلوم و کوچه فیروزکوهی قرار دارد به نام خانه ی مهربان،
درباره اینکه خانه مهربان متعلق به چه کسی است اختلاف نظر وجود دارد.
برخی طبق نقشه های آگوست کرشیش میگویند این خانه متعلق به  یکی از رجال دوره قاجار بوده اما در نقشه عبدالغفار نجم الدوله این خانه به نام یکی از همسران ناصرالدین شاه به اسم زبیده خاتون بوده است.
پس از برخی نقل و انتقالات این خانه توسط آقا و خانمی به نام مهربان خریداری شده و در سال 1384 مرمت و بازسازی شده و در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است.
اگر با هدف تهرانگردی به این خانه سر بزنید میتوانید تهران قدیم و سبک زندگی مردم آن را از نزدیک لمس و احساس کنید.
این خانه دو طبقه دارد که از طبقه زیرین آن به عنوان انبار و مطبخ استفاده میشده، نمای آن گچ سفید است و از چوب صندل نیز در نمای آن استفاده شده.
حیاط این خانه زیبایی آن را دوچندان کرده، این حیاط مانند اکثر حیاط های تهران قدیم حوض فیروزه ای کوچکی دارد که دور تا دور آن باغچه تعبیه شده و با گلهای متنوع زینت داده شده است.
میتوانید دقایقی را بر تخت های چوبی این حیاط بنشینید و از آرامش و صفای این خانه ی مهربان استفاده کنید.
پس از اندکی استراحت کوتاه و گذر از بازارچه عودلاجان ، میخواهیم به سراغ محله 15 خرداد برویم و  تهرانگردی مان را در خانه موزه چمران ادامه دهیم.

تهرانگردی در خانه موزه شهید چمران

در کوچه پس کوچه های محله 15 خرداد و در محله سرپولک ، کوچه کمال بشیری ، پلاک هفت خانه ای وجود دارد که از این خانه به عنوان موزه شهید چمران یاد میشود.این خانه در واقع خانه پدری چمران بوده است.
خانه موزه شهید چمران متعلق به اواخر دوره ی قاجار بوده و 512 متر مربع مساحت دارد .
درب ورودی این خانه در ضلع جنوبی آن قرار گرفته. این خانه مانند اکثر خانه های قدیمی تهران یک حیاط مرکزی دارد که اتاقها و قسمت مسکونی خانه در دور تا دور این حیاط مرکزی بنا شده اند.
این ساختمان یک آب انبار نیز دارد که پاشیر آن در زیر اتاق نشیمن است.
همه روزه از ساعت 8 صبح تا 16:30 میتوانید به این خانه بروید و از دیدن معماری قاجاری این خانه و وسایل شخصی دکتر چمران و عینک معروفش دیدن کنید.

تور تهرانگردی ارزان

امیدواریم از تور تهرانگردی در خانه های قجری تهران لذت برده باشید.
فراموش نکنید برای تهران گردی داشتن یک مقصد مهم نیست ، این شهر آنقدر وسعت دارد و از پیشینه ی تاریخی وسیعی برخوردار است که با قدم زدن در کوچه پس کوچه های آن ، هربار میتوانید یک جای دیدنی تازه را کشف کنید و تجربه تهرانگردی خود را با لذت ماجراجویی همراه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.