در پارک پرواز، کل تهران در مشت‌تان است

پارک پرواز جایی است که با رفتن به آن تمام شهر تهران را زیر پایتان احساس می‌کنید. حالا چه صبح زود به پارک بروید، ورزش کنید و طلوع خورشید را تماشا کنید یا عصر هنگام بروید و خودتان را مهمان نوشیدنی گرم کنید و غروب آفتاب را ببینید.
پس فرقی ندارد با هر سلیقه‌ای که به اینجا بروید راهی برای خوشحال شدن شما است. تا جایی که می‌توان گفت اینجا مقصد خوبی برای روز و شب‌های خوشی و تنهایی شماست. هرچند پارک پرواز به‌خاطر ارتفاعی که دارد، پاتوق محبوبی برای عکاسی و تماشای شهر تهران شده است.


پارک پرواز کجاست؟ و چطور به آنجا برویم؟

این پارک زیبا در غرب تهران و در محله سعادت آباد است. این پارک از سمت شرق به بلوار پیام، از شمال به بلوار شقایق، از جنوب به شهرک پاسارگاد و از غرب به شهرک کیهان می‌رسد. شما برای دیدن آدرس دقیق عبارت روی نقشه ببینید را کلیک کنید.

روی نقشه ببینید!

پارک های تهران در غرب

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Madadi

برای رفتن به این پارک مسیرهای مختلفی را با خودرو شخصی و مترو اتوبوس دارید:

  • دسترسی با خودروی شخصی

ورودی غربی پارک در خیابان گل‌ سرخ قرار دارد. برای رسیدن از این مسیر کافی است شما با ماشین خود از بزرگراه یادگار امام به بلوار فرح‌زاد بروید. از بلوار فرح‌زاد وارد خیابان نیما یوشیج شده و بعد خودتان را به بلوار شقایق و در آخر خیابان گل سرخ برسانید.
اما اگر مسیرتان به بزرگراه یادگار امام نمی‌خورد، باید وارد بلوار پاک‌نژاد شوید. از آنجا به بلوار پیام بروید و بلوار را ادامه دهید تا به میدان بهرود برسید. میدان بهرود ورودی شمالی پارک است. هر چند این مسیر شلوغ و پرترافیک است و ممکن است زمان زیادی را از شما بگیرد.
البته کسانی که در شمال تهران زندگی می‌کنند، کافی است به سمت بلوار عابدینی بروند و از آنجا به طرف میدان بهرود و در نهایت به پارک پرواز برسند.
خلاصه از هر مسیری که برایتان راحت‌ است خود را به پارک پرواز برسانید تا در فضای دل‌انگیز پرواز نفسی عمیق بکشید و کمی استراحت کنید.

تفریح در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Madadi

  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

مسیر دسترسی به این پارک با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تنها از طریق شهرک غرب و میدان صنعت است. پس شما در هر جای تهران که باشید باید اول خودتان را به میدان صنعت برسانید. اگر با مترو بخواهید راهی پارک پرواز شوید، کافی است که در ایستگاه آخر میدان صنعت و در انتهای خط ۷ مترو تهران پیاده شده و با تاکسی‌های خطی بقیه مسیر رسیدن به پارک پرواز را طی کنید.
البته در ضلع شمالی میدان صنعت اتوبوس‌های خطی مسیر شهرک بام (شهرک مخابرات)  ایستگاه اتوبوس دارند که با استفاده از آن می‌توانید خود را به ورودی پارک برسانید.

پارک های تهران

عکس از سیما پاشاپور

بیشتر بخوانید: رستوران پستو سعادت آباد، غذاهای ایتالیایی را تهران بخورید


اسم این پارک را چرا پرواز گذاشتند؟

این پارک به‌خاطر نزدیکی به خانه و آپارتمان‌های پرسنل نیروی هوایی به پارک پرواز معروف شد. البته بعد از مدتی اسم خیابان پرواز تغییر کرد و نام شهدای جنگی (خلبان شهید گراوندی و ذبیحی) بر آن گذاشته شد.
الان هم بیشتر تهرانی‌ها به‌خاطر قرار گرفتن این پارک در ارتفاعات پایتخت، آن را به اسم بام تهران می‌شناسند.

پارک پرواز تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Nima Asadolahi

بیشتر بخوانید: بهترین پارک های تهران برای گشت و گذار


چرا برای تفریح در تهران باید پارک پرواز را انتخاب کنیم؟

جذابیت‌ها و دیدنی‌های این پارک به‌خاطر وسعت زیاد و شرایط خاصی که دارد واقعا بی‌نظیر است. تا جایی که شما در کمتر پارک تهران می‌توانید این‌همه زیبایی و جاذبه ببینید. پس امروز را با ما هم قدم شوید تا باهم گشتی در بین جاهای دیدنی پارک پرواز بزنیم:

  • دیدن نمای ۳۶۰ درجه تهران از ارتفاعات پارک پرواز تماشایی است.

بام پارک دیدنی پرواز را همه به اسم بام تهران می‌شناسند و وقتی صحبت از نمای ۳۶۰ درجه می‌شود، یعنی طلوع باشکوه خورشید و غروب شهر تهران را می‌توان از زاویه به‌خوبی دید.

البته پارک پرواز را همه به اسم یکی از بهترین بام‌ها در بین بام های تهران می‌شناسند که منظره جذابی از شهر دارد. طوری که شما با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در ارتفاعات می‌توانید یک قاب زیبا و تماشایی از شهر تهران را ببینید.
طوری که با رفتن به این نقطه پارک شما می‌توانید ساعت‌ها به منظره شهر تهران نگاه کرده و ریه‌های خود را با هوای تمیز پر کنید.

جالب است بدانید که اگر در روز به پارک پرواز بروید، می‌توانید برج میلاد را در یک طرف و کوه‌های شمال تهران را در طرف دیگر تماشا کنید. هرچند افق دید شما تا حد زیادی به میزان آلودگی هوای تهران بستگی دارد.

برج میلادمنبع عکس گوگل مپ، عکاس Salar Saremi

اگر در یک روز پاک و بی‌ابر به این پارک بروید شما می‌توانید همه شهر و حتی جنوبی‌ترین نقاط شهر را هم ببینید. حالا اگر در این روزها می‌خواهید کمی آرامش بگیرید، روی یکی از نیمکت‌های پارک پرواز بنشینید و از تماشای منظره شهر بی‌کران تهران لذت ببرید.

راستی این موضوع را به یاد داشته باشید که شب‌ها آلودگی هوای تهران کمتر است و تقریبا شفافیت بیشتری دارد. به‌همین خاطر شما می‌توانید در منظره شب پارک، دریایی از چراغ‌های خانه‌ها، آپارتمان‌ها و ماشین‌های در حال حرکت را زیر پایتان ببینید. دیدن این همه رنگ و شلوغی وقتی دلچسب است که خودتان در جایی آرام و خلوت هستید، پس با این حال حسابی می‌تواند حال‌وهوای شما را عوض کند. پیشنهاد می‌کنیم رفتن به پارک پرواز را در شب، برای یک‌بار هم که شده تجربه کنید.

پارک های تهران

عکس از سیما پاشاپور

  • طلوع و غروب خورشید تهران را فقط باید در پارک پرواز دید

اگر از آن دسته آدم‌های هستید که صبح‌ها سرحال از خواب بیدار می‌شوید، پیشنهاد می‌شود که حتما خودتان را قبل از طلوع خورشید به پارک پرواز برسانید.
چون در ساعات گرگ‌ومیش صبح با کمی پله‌نوردی در فضای داخلی پارک پرواز، می‌توانید هم بدوید و هم ورزشی کرده باشید تا خواب از سرتان بپرد.
بعد با یک لیوان چای یا نوشیدنی گرم روی یکی از نیمکت‌هایی که به سمت شرق هستند بنشینید و منتظر طلوع آفتاب باشید. قطعا تماشای طلوع خورشید از بالاترین نقطه تهران آن هم از پارک پرواز می‌تواند از شگفت‌انگیزترین‌ منظره‌های دیدنی تهرانی‌ها باشد.

شاید شما صبح زود بیدار شدن برایتان سخت و حتی غیر ممکن باشد، اصلا ناراحت نباشید. چون پارک برای شما هم لحظه‌های جادویی در دست‌وبالش دارد.
برای دیدن این لحظات جادویی کافی است شما در آخر بعد‌از‌ظهر و نزدیک عصر به پارک پرواز بروید. در این ساعت‌ها شما در روشنایی روز هم می‌توانید ورزش و بازی‌ داشته باشید و هم به تماشای غروب خورشید بنشینید.
برای دیدن این منظره کافی است شما به‌سمت غرب‌ پارک پرواز بروید و در روی نیمکت‌هایی که به این سمت هستند بنشینید تا لحظه غروب خورشید را ببینید.
یادتان باشد تا بعد از غروب همان جا در روی نیمکت‌ها بنشینید تا کم‌کم با روشن‌شدن چراغ‌های شهر جذابیت‌ها را با تمام وجود حس کنید.

پارک های غرب تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MohammadHossein Mohseni

  • حال و هوای ورزشی پارک پرواز پیر و جوان نمی‌شناسد

علاوه بر پیاده‌روی صبحگاهی و شبانه، این پارک حال‌وهوای ورزشی برای همه گروه‌های سنی دارد. اگر از علاقه‌مندان به اسکیت‌سواری هستید، به‌راحتی می‌توانید در این پارک این ورزش هیجانی را انجام دهید. دلیل آن هم به‌خاطر شیب ملایمی که زمین پارک دارد.

حالا اگر در یک روز آفتابی و بدون بارندگی به این پارک رفتید، کفش اسکیت‌های خود را با خود ببرید. اگر هم فراموش کردید، می‌توانید اسکیت‌کردن بقیه افراد را در این پارک تماشا کنید و لذت ببرید.

اگر هم مسن هستید و از طرفداران شطرنج می‌توانید از میزهای شطرنجی که در جای‌جای پارک پرواز هستند برای بازی استفاده کنید.
فقط به این نکته توجه کنید که برای بازی مهره‌های خودتان را به‌همراه ببرید و در حین بازی از هوا و منظره عالی پارک استفاده کنید.
شاید هم با دوستان و یا به‌صورت دسته‌جمعی و حتی تنها راهی پارک شده‌اید، مشکلی ندارد شما می‌توانید در زمین فوتبال پارک پرواز بازی کنید و با افراد جدید آشنا شوید. به‌هرحال ورزش‌کردن آن هم در این پارک جذاب تهران می‌تواند هم فال و هم تماشا باشد.

پارک های سعادت آباد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Tayfun Nasuhbeyoğlu

  • رفتن به شهربازی و تفریح برای کودکان همیشه حرف اول می‌زند

بزرگ‌ترین لذت‌ هر پدر و مادری این است که بازی‌کردن کودک خود را ببیند. در پارک پرواز برای بازی کودکان هم برنامه‌ریزی شده. اینجا پارک بازی مخصوص برای کودکان بین ۲ و ۱۲ سال دارد که شما می‌توانید کودک خود را به آنجا ببرید تا در کنار بچه‌های دیگر بازی کند.
این پارک پر از وسایل بازی مثل سرسره بادی،‌ هلی‌کوپتر، قطار کودک و ماشین‌برقی است که فرزند شما را ساعت‌ها سرگرم بازی می‌کند.

شهربازی پرواز

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahdi Afrasiabi

  • دورهمی و پیک‌نیک خانوادگی تهرانی‌ها اینجا لذت دیگری دارد

پارک پرواز به‌خاطر داشتن امکانات خوب می‌تواند مکان خوبی برای دورهمی‌های خانوادگی و جمعی باشد. مثلا شما در یک روز جمعه گرم و با هوای خوش اصلا دلتان نمی‌خواهد در خانه بمانید.
برای همین ممکن است با فامیل و یا آشنایان خود تماس بگیرید و برنامه بگذارید تا ناهار را در زیر سایه درختان و یا آلاچیق‌های پارک پرواز باهم بخورید.

اینجا می‌توانید در کنار خانواده والیبال یا منچ‌بازی کنید، در فضای پارک قدم بزنید و یا از کنار هم بودن لذت ببرید. البته از تفریح و بازی کودکان غافل نشوید سعی کنید بچه‌ها را به شهربازی پارک پرواز ببرید تا از بازی‌کردن و لذت‌بردن در آنجا کیف کنید.

  • شکم‌گردی در فلای لند پارک پرواز رویایی است

فلای‌ لند از جذاب‌ترین و شلوغ‌ترین جاهای پارک پرواز است. اینجا یکی از بهترین رستوران‌های شمال غرب تهران است که با رفتن به هر طبقه‌ آن می‌توانید نوعی غذا را پیدا کنید.
شما اگر بخواهید نما و ویوی خوبی از شهر را داشته باشید باید به‌سمت یکی از دیوارهای فلای‌لند که کاملا شیشه‌ای است بروید. در این فضا خوردن شام و دیدن منظره شهر در شب واقعا تماشایی است.

برای همین اگر به عکاسی علاقه‌مند باشید، بدون شک از فضای فلای‌لند خوشتان خواهد آمد.

فلای لند

منبع عکس گوگل مپ، عکاس shakhes

بیشتر بخوانید: مجتمع کوروش تهران ؛ یک بعدازظهر در مال پرطرفدار غرب تهران


برنامه‌های فصلی در پارک پرواز طرفداران پایه ثابت دارد

بسته به فصل‌های مختلف سال، برنامه‌های متنوعی در پارک پرواز برگزار می‌شود. مثلا در تابستان اتاقک‌های سیار شن‌بازی، استخر توپ، غرفه ماهی‌گیری برای کودکان و برگزاری نمایشگاه کتاب دوره‌ای در این پارک آورده می‌شود تا تجربه‌های متفاوتی از بازی و خرید را کودکان و بزرگسالان اینجا داشته باشند.

  • خرید از غرفه‌های فصلی لذت خوبی دارد

در فصل تابستان که فضای پارک شلوغ و پر‌رفت‌وآمد است، معمولا غرفه‌های فصلی در پارک دیده می‌شود که شما می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه و سوغاتی‌های جالب از آن‌ها بخرید.
در غرفه‌های وسایل دست‌ساز پارک پرواز، اکسسوری‌های زیبایی پیدا می‌شود که می‌توانید هدیه‌های زیبایی برای خودتان یا دوستان بخرید.

غرفه

عکس از سیما پاشاپور

  • کتابخانه پارک پرواز و لذت خواندن کتاب در پارک حالتان را خوش می‌کند

از آنجا که کتابخانه پارک پرواز در قسمت شمالی پارک قرار دارد. شما می‌توانید با مراجعه به آنجا کتاب‌های دلخواه خود را به امانت گرفته و بخوانید.
تازه اینجا انواع مجلات و روزنامه‌ها هم برای خواندن است که حسابی شما را مشغول می‌کند. البته در زمان برگزاری نمایشگاه‌ کتاب، غرفه‌هایی در پارک فعالیت می‌کنند که می‌توانید کتاب‌ها را با تخفیف از هر یک خریداری کنید.

  • برای شارژ انرژی هفتگی خودتان را به سینمای چند بعدی پارک پرواز برسانید

سینمای پنج‌بعدی پرواز، برای تفریحات آخر هفته‌ای در تهران گزینه فوق‌العاده‌ای می‌تواند باشد. اگر دوست دارید به‌همراه دوستان و خانواده کار هیجان‌انگیز انجام دهید، این سینما را برای تفریح انتخاب کنید. مطمئن باشید دیدن یک فیلم به‌همراه جلوه‌های ویژه‌ می‌تواند یک روز به‌یادماندنی را برای شما رقم بزند و با حال خوب شما را راهی خانه کند.

برف بازی در پارک پرواز

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Maryam Dehkani

بیشتر بخوانید: پارک های غرب تهران برای تفریح کودکان


حالا کی به پارک پرواز برویم؟

رفتن به این پارک تهران زمان نمی‌شناسد. شما در هر فصلی از سال که به این پارک بروید برای شما جذاب‌های آن فصل را دارد.
مثلا اگر در فصل بهار که هوا تمیز و خنک است راهی پارک  شوید، قطعا گوشه‌ای از بهشت را آنجا خواهید دید. شاید هم بخواهید زمستان به اینجا بروید که برف بازی کنید. اینجا معمولا در زمستان به‌خاطر ارتفاع زیادی که دارد، پر از برف است. برای همین برف‌بازی و ساختن آدم‌برفی به‌همراه دوستان می‌تواند حال‌تان را در روزهای سرد زمستانی خوش کند.

 البته روزهای بارانی پاییز را در پارک پرواز از دست ندهید. چون در این روزهای دلچسب شما می‌توانید داخل آلاچیق‌ها و یا رستوران فلای‌لند بنشینید و دانه‌های باران را ببینید. هر چند نوشیدن قهوه گرم می‌تواند لذت این دیدن را چند برابر کند.

تهرانگردی در شب

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Farq Yz

بیشتر بخوانید: اجاره روزانه خانه لاکچری در تهران


تا اینجای مقاله سعی کردیم هر چه که در مورد پارک پرواز بود را برایتان بنویسم. حالا نوبت شما رسید که به ما بگویید آیا شما قبلا به پارک پرواز رفته‌اید؟‌ از ویو و منظره رو به شهر تهران لذت بردید؟‌ فضای پارک را چطور دید؟ آیا در این پارک اسکیت‌سواری و یا شطرنج بازی داشتید؟ کودک شما برای بازی به شهربازی پارک رفته است؟‌ دوست دارد دوباره به این شهربازی برود؟ فلای لند پرواز چطور رستورانی بود؟ چه غذایی را در رستوران سفارش دادید؟ شما چه چیزهایی از پارک پرواز را دوست دارید که دیدنش را به بقیه هم پیشنهاد می‌دهید؟‌ تجربه‌ها و نظرات شما راهنمای خوبی برای ما و خوانندگان تهران مبله است. خوشحال می‌شویم آن را اینجا بنویسید و به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

پارک پرواز در کدام منطقه تهران قرار دارد؟
پارک پرواز تهران در شمال غرب تهران و در محله سعادت آباد است.
ساعات بازدید از پارک پرواز چگونه است؟
برای ورود به پارک در هر ساعت از شبانه‌روز محدودیتی وجود ندارد.
چطور با مترو و اتوبوس به پارک پرواز برویم؟
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک پرواز ایستگاه میدان صنعت است که در انتهای خط ۷ مترو قرار دارد.
چرا اسم این پارک را پرواز گذاشتند؟
این پارک به‌خاطر قرار گرفتن در نزدیکی خیابان پرواز که منطقه مسکونی پرسنل محترم نیروی هوایی و خلبانان بوده نام‌گذاری شد. البته این روزها پارک پرواز را به اسم پارک بام تهران هم می‌شناسند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.