گلابدره؛ آدرس، پارکینگ و مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی

گلابدره یکی از آن ییلاق‌های خوش آب‌وهوای تهران برای تفریح و کوهنوردی است. این ییلاق به‌خاطر داشتن مسیر کوهنوردی مورد علاقه‌ خیلی از تهرانی‌ها در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها است. البته در کنار مسیر کوهنوردی، تفریحات و جاهای دیدنی زیادی هم در گلاب دره وجود دارد مثل مسیر پیاده‌روی، دریاچه برای ماهیگیری و شنا و … که هر کدام می‌توانند ساعت‌ها شما را اینجا سرگرم کنند.
در ادامه در مورد مسیرهای دسترسی و دیدنی‌ها گلابدره خواهیم گفت اما اول باید در مورد ماجرای جالب نامگذاری این منطقه بدانید. اینکه چرا اسم این دره را گلاب دره گذاشتند و چرا تهرانی‌ها اینجا را برای تفریح انتخاب می‌کنند.


چرا اسم این ییلاق تهران را گلابدره گذاشتند؟

شاید شنیدن ماجرای جالب و شنیدنی گلابدره برای همه جالب باشد. اینکه چرا اسم اینجا را گلابدره گذاشتند بیشتر به‌خاطر درخت‌های سیب خودرو است که در این دره بودند. سیبی که عطر و طعم آن با بقیه سیب‌ها فرق دارد و مردم تهران با این درخت‌ها و دره زیبای گلابدره خاطره دارند.
متاسفانه در سال ۱۳۶۶ سیل همه درخت‌های سیب این دره را از بین برد و درخت‌هایی که الان در گلاب دره می‌بینید بیشتر جوان هستند.

البته درخت‌های سیب تنها موجودات منطقه گلاب دره نبودند. بلکه در زمان‌های قدیم کسی اینجا زندگی نمی‌کرد و گرگ‌های زیادی در منطقه بودند، از این‌ جهت به گلابدره گرگ‌دره هم می‌گفتند. زمان گذشت تا اینکه گلاب دره اسم امروزی‌ را به خود گرفت.

شمال شرق تهرانمنبع عکس گوگل مپ، عکاس mehdi mortazavi

بیشتر بخوانید: جنگل کارا، جنگل کوچک در درکه تهران


گلابدره تهران کجاست؟ چطور به آنجا برویم؟

آدرس بوستان گلابدره تهران در خیابان دربند یا خیابان فناخسرو است. اگر نگاهی به نقشه گلابدره تهران بیندازید، می‌بینید که این منطقه تفریحی تهران از طرف شمال با كوه‌های البرز جنوبی همسایگی دارد. از جنوب به بزرگراه شهید چمران (حدفاصل دو راهی هتل آزادی و بزرگراه مدرس و پل آیت‌الله صدر) می‌رسد.
از غرب گلاب دره به سمت رودخانه دركه است و شرق آن هم به انتهای بزرگراه ارتش، كارخانه سیمان و منبع نفت شمال‌شرق تهران منتهی می‌شود. برای دیدن لوکیشن دقیق روی لینک زیر کلیک کنید:

روی نقشه ببینید!

آدرس بوستان گلاب دره

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Kholousi

مسیر دسترسی به گلابدره با ماشین شخصی

شما در هر جای تهران که باشید، می‌توانید از سمت میدان قدس یا میدان تجریش، یکی از این دو خیابان را انتخاب کنید. سپس وارد خیابان شکیبایی یا همان گلابدره شوید و با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از اول خیابان اسداللهی، به بوستان گلاب دره برسید.

مسیر دسترسی به گلابدره با مترو و تاکسی

خوب است بدانید که در منطقه گلابدره شما به خطوط اتوبوسرانی تهران دسترسی ندارید اما خطوط تاکسی‌های شهری تهران از میدان آبک به سمت تجریش هستند تا شما را به گلاب دره ببرند. شما با استفاده از خط تاکسی می‌توانید خودتان را به میدان تجریش برسانید.
یادتان باشد که فاصله تجریش تا گلابدره از میدان تجریش با تاکسی‌های تجریش به آبک یا تجریش به باغ فیض خیلی کوتاه است و شما در کمتر از ۱۵ دقیقه‌ به گلاب دره می‌رسید.

برای رسیدن به میدان تجریش شما می‌توانید سوار اتوبوس‌های بی آر تی تهران، مسیر راه آهن به پارک وی و در ادامه پارک وی به سمت تجریش شوید.

از نظر دسترسی به مترو هم می‌توانید به مترو خط یک تهران در مسیر کهریزک به تجریش بروید. در این خط از ایستگاه مترو تجریش پیاده شده و خودتان را به میدان قدس برسانید تا با تاکسی راهی گلاب دره شوید.

بوستان گلاب دره

منبع عکس گوگل مپ، عکاس amin seyyedi

بیشتر بخوانید: جاذبه های تفریحی و مکان های دیدنی شمال تهران


خیلی وقت‌ها ممکن است به فکر اجاره آپارتمان مبله در تهران بیفتید. مثلا برای سفر به تهران و داشتن یک اقامت راحت با امکاناتی شبیه به خانه خودتان، جایی که بدون محدودیت رفت‌وآمد داشته باشید و حتی جای پارک برای ماشین شما داشته باشد. برای اجاره همچین جایی کافی است از واحدهای اقامتی تهران مبله رزرو کنید. جایی که خدمات و نظافت هتلینگ به شما داده می‌شود و شما می‌توانید برای اقامت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و حتی رهن کامل آن‌ها را انتخاب کنید.


چرا به گلابدره برویم؟

تفریحات گلابدره برای هر کسی که به این منطقه تهران می‌روند می‌تواند جالب باشد. حالا چه شما اهل کوهنوردی باشید و چه دوست داشته باشید طبیعت گردی و پیاده‌روی کنید، همه چیز اینجا آماده است تا از زیبایی‌ها و آب‌وهوای خنک و خوب لذت ببرید.
در ادامه ما قرار است در دلیل رفتن به گلابدره برایتان بگوییم: 

  • داشتن آب و هوای خنک؛ تا می‌توانید در گلابدره نفس بکشید

گلابدره  را همه به هوای خوب و معتدلش‌ می‌شناسند. شما در هر فصلی از سال و هر روز هفته که بخواهید به اینجا بروید، هوای خنک، سرسبزی زیبا، صدای پرندگان کوچک و شرشر آب را می‌شنوید. این‌ها همه بهانه‌ای است برای سرحال شدن آدم‌ها. 

  • پیاده‌روی؛ تفریحی سالم و کم‌هزینه در ارتفاعات شمال شرق تهران

 پیاده‌روی یکی از راحت‌ترین و ارزان‌ترین تفریح‌هایی است که در گلابدره می‌توانید داشته باشید. برای شروع پیاده‌روی کافی است یک کفش مناسب بپوشید و این ورزش سالم را در طبیعت زیبای گلاب دره انجام دهید. راستی پیاده‌روی با دوستان یا خانواده، حسی عالی را در گلابدره به شما می‌دهد. اگر احساس می‌کنید این روزها کمی بی‌حوصله و کسل هستید، پیاده‌روی در گلاب دره را امتحان کنید که نتیجه آن برایتان عالی خواهد بود.

بهترین پارک های شمال تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس hosein keshavarz

  • کوهنوردی؛ پاتوقی برای علاقه‌مندان کوهنوردی در تهران

 گلاب دره یکی از مسیرهای کوهنوردی معروف تهران است. در هر فصلی از سال می‌توانید گروه‌های کوچک و بزرگ کوهنوردانی که قصد صعود به قله‌های البرز جنوبی را دارند، ببینید. اگر تا به حال کوهنوردی در گلاب دره را امتحان نکرده‌اید، سعی کنید خودتان را به ارتفاعات گلابدره برسانید تا لذت کوهنوردی را با تمام وجو درک کنید.. 

مسیرهای کوهنوردی گلاب دره برای رفتن به قله چطور است؟

 مسیر کوه‌نوردی گلابدره، بین کلکچال و دربند است. شما می‌توانید از طریق دو مسیر راهی قله شوید:
مسیر اول که ابتدا و انتهای دره گلاب دره است، ۱.۵ زمان می‌برد . این مسیر از دره وزباد شروع می‌شود. شما از دره وزباد که عبور کنید به آبشار گلاب دره می‌رسید. توجه کنید که در این مسیر، برخلاف دیگر مسیرهای کوهنوردی مثل دربند و درکه، کافه‌ و رستورانی وجود ندارد. پس خوراکی مورد نیاز خود را به‌همراه داشته باشید.
مسیر دوم مسیر کوهنوردی گلاب دره به کلکچال است. این مسیر نسبت به مسیر اول کمی پیمایش سختی دارد. اینجا بیشتر برای افرادی که علاقه‌مند به سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی هستند مناسب است. شما در طول مسیر می‌توانید با گذر از دره وزباد به جان‌پناه شروین و دیواره بند یخچال بروید. سپس با ادامه راه، آبشار دوقلو، پناهگاه شیرپلا و غار پلنگ را ببینید.

کوهنوردی در گلابدره

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Sohrab Gharavi

  •  غذا خوردن کنار رودخانه گلابدره؛ لذتی فراموش نشدنی در طبیعت تهران

 اگر از طرفداران طبیعت‌گردی باشید، بی‌بروبرگرد از خوردن غذا در کنار محیط زیبا و سرزنده گلاب دره تهران لذت خواهید برد. سعی کنید در فصل بهار و تابستان در روزهای تعطیل آخر هفته، ناهار یا عصرانه خود را به این طبیعت زیبا ببرید. تا در کنار خوردن غذا از آب‌وهوای خوب و طبیعت زیبا استفاده کنید و با حال خوش به خانه برگردید.

پیاده روی در گلابدره

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ahmad Anvari

بیشتر بخوانید: اجاره خانه مبله، اقامتی بی‌دردسر در جای‌جای تهران


در گلابدره از چه چیزهایی دیدن کنیم؟

گلابدره جاهای دیدنی‌اش کم نیست. شما با رفتن به این منطقه تهران می‌توانید ساعت‌ها سرگرم تفریح و شادی شوید:

  • بوستان گلابدره؛ از معروفترین دیدنی‌های شمال تهران

بوستان گلابدره با شکل و شمایل امروزی خودش در دامنه کوه‌های پرشیب جنوب البرز ساخته شده.
این بوستان که در بین خیلی از تهرانی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گلابدره است. شما در این بوستان می‌توانید از امکانات مختلفی مثل رستوران، کافه، چایخانه، دریاچه، پیست دوچرخه‌سواری، سورتمه، مسیرهای کوهستانی، فضای سبز، برکه و آب‌نماهای متنوع، دستگاه‌های ورزشی و … استفاده کنید.
راستی اگر با خودرو شخصی خود به بوستان گلاب دره رفتید، پارکینگ گلابدره تهران دقیقا کنار درب اصلی بوستان است. به‌راحتی ماشین خود را آنجا پارک کنید و به دیدن این بوستان و دیگر تفریحات در گلاب دره بروید.

گلابدره روی نقشه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس hosein keshavarz

  • دریاچه گلابدره؛ جایی برای شنا و البته ماهیگیری

دریاچه گلاب دره جایی است که شما می‌توانید تفریحاتی مثل شنا و ماهیگیری را آنجا داشته باشید. البته به‌شرطی که نکات بهداشتی و ایمنی فرصت شنا کردن در این دریاچه را را رعایت کنید.

رودخانه گلابدره

منبع عکس گوگل مپ، عکاس saber khosravi

  • رودخانه گلابدره؛ جایی برای برای پیک نیک و دورهمی خانوادگی و دوستانه

رودخانه گلاب دره هر چند کوچک است اما آب زیادی دارد. چون این رودخانه از ارتفاعات سرچشمه می‌گیرد و با عبور از کنار مسیر کوهنوردی و غرب امام‌زاده قاسم به رودخانه خیابان دربند می‌رود تا به سمت جنوب شهر برود. این رودخانه الان محلی برای تفریح و خوش‌گذرانی در کنار خانواده و دوستان شده. فقط قبل از رفتن به اطراف این رودخانه شرایط آب‌وهوایی را حتما چک کنید.

  • آبشار گلابدره؛ با یک ساعت پیاده‌روی در گلابدره به این آبشار برسید

آبشار گلابدره در بالاترین نقطه ارتفاعات گلاب دره است. اگر اهل کوهنوردی هستید می‌توانید تقریبا با یک ساعت کوهنوردی به این آبشار برسید. در طول مسیر پیاده‌روی به سمت آبشار گلابدره، هرچه بالاتر می‌روید محیط اطراف‌تان سرسبز و درختان زیادی را می‌بینید.

راستی در طول مسیر آبشار گلابدره تعدادی چشمه هم است که می‌توانید از آب آن‌ها بخورید و به مسیر ادامه دهید.

رودخانه گلابدره  منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ahmad Anvari

بیشتر بخوانید: معرفی پارک های شمال تهران


کی به گلاب دره تهران برویم؟

بهترین زمان برای بازدید از گلاب دره محدودیتی ندارد و همه فصل‌های سال مناسب برای بازدید است. بهار با شکوفه زدن درختان و صدای پرندگان، تابستان با خنکی و هوای خوب، پاییز با زیبایی رنگارنگ و نم‌نم باران و زمستان با روزهای برفی در گلاب دره می‌تواند برایتان یک ماجراجویی باشد. پس اینجا زمان نمی‌شناسد و بستگی به انتخاب شما دارد که کی راهی گلاب دره شوید.

زمستان گلابدرهمنبع عکس گوگل مپ، عکاس hosein keshavarz

بیشتر بخوانید: لوکیشن های عکاسی تهران، ذره‌بین به دست باشید


حالا نوبت شماست به ما بگویید که گلابدره چطور ییلاقی است؟ آیا اینجا امکانات کافی برای تفریح و کوهنوردی دارد؟ آب‌وهوا و طبیعت آنجا چطور است؟ آیا رفتن به گلابدره را به بقیه هم پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و خوانندگان تهران مبله به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

گلابدره کجای تهران است؟
این ییلاق خوش‌آب‌وهوا در شمال شرق تهران و در ارتفاعات البرز جنوبی است.
چرا اسم این دره را گلابدره گذاشتند؟
اینجا را به‌خاطر داشتن درخت‌های سیب خودرو گلابدره گذاشتند.
گلابدره چقدر با تهران فاصله دارد؟
گلابدره در نزدیکی تهران است و شما با سوار شدن به تاکسی با ۱۵ دقیقه از میدان تجریش به این منطقه می‌رسید.
راه‌های دسترسی به گلابدره از کجاست؟
یکی از راه‌ها خیابان دربند است که از سمت میدان تجریش به سمت خیابان شکیبایی است. دومی هم از شمال
شرق میدان تجریش با استفاده از تاکسی‌های تجریش به آبک یا تجریش به باغ فیض است.
بهترین زمان برای بازدید از گلابدره چه فصلی است؟
گلابدره در همه فصول سال زیبا و قابل بازدید است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.