ترمینال آزادی، از جاهای زنده و پررفت‌وآمد تهران

ترمینال آزادی تهران که به اسم پایانه غرب هم آن را می‌شناسد یکی از پررفت‌وآمدترین جاهای تهران در طول شبانه‌روز است. البته این ترمینال تهران بیشتر با هدف آسان کردن رفت‌وآمد اتوبوس‌ها از شمال و غرب کشور ساخته شده ولی در همین مدت توانسته خیلی از افراد را با خیال راحت راهی سفر کند.

برای اینکه بیشتر در مورد امکانات، تعاونی‌ها و مسیرهای سفر ترمینال آزادی بدانید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از تهران مبله همراه ما باشید.


ترمینال آزادی دقیقا کجای تهران است؟

آدرس ترمینال آزادی در ضلع شرقی میدان آزادی و در بزرگراه جناح و شیخ فضل الله نوری قرار دارد.

این‌ ترمینال تهران بهترین گزینه برای سفر با اتوبوس به شهرهای غربی کشور است. البته ترمینال غرب نه تنها از بزرگترین پایانه های مسافربری تهران بلکه بزرگترین پایانه مسافری ایران هم به حساب می‌آید. پس پیدا کردن پایانه غرب در تهران کار خیلی سختی نیست. چون این پایانه تقریبا از تمام نقاط شهر تهران و شهرهای حومه میدان و ترمینال آزادی تاکسی و اتوبوس برای تردد دارد.

روی نقشه ببینید!

ترمینال تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس M.Hossein Kiapour

بیشتر بخوانید: آیا با برج آزادی تهران آشنایی دارید؟


سالن انتظار و محوطه بیرونی ترمینال آزادی چه امکاناتی دارد؟

ترمینال غرب بسیار بزرگ بوده و از این جهت داشتن امکانات و خدمات خوب برای مسافران ترمینال هم اینجا مناسب است. اینجا با داشتن چند سرویس بهداشتی، مسجد، بوفه و رستوران به‌همراه مرکز اورژانس، اتاق مادر و کودک، اورژانس و اتوماسیون حمل بار برای مسافران، قرار است شما را در بهترین حالت ممکن راهی سفر کند.

حالا شاید مسافر تهران باشید و یا بخواهید از تهران به جاهای دیگر بروید در این حالت ممکن است مدت طولانی بنشینید تا سوار اتوبوس شوید. اینجاست که باید خود را سرگرم کنید. این سرگرم شدن نیاز به یک سری امکانات دارد از شارژ گوشی گرفته تا خواندن کتاب و دیدن تلویزیون. 

البته شاید کسی  بخواهد گوشی خود را شارژ کنید و یا بخواهد ساعتی را مطالعه کند و یا تلویزیون ببیند برای همه این خواسته‌ها اینجا راه‌حل گذاشته شده. پس در ادامه همراه ما باشید تا از امکانات داخلی ترمینال آزادی بیشتر بدانید.

  • مغازه‌ها و فروشگاه‌ها

در ترمینال‌ آزادی مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید به راحتی برای خانواده و دوستانتان سوغاتی بخرید و یا شاید در طول مسیر بخواهید خوراکی به همراه خود داشته باشید اینجا می‌توانید هر آنچه را که می‌خواهید راحت خریداری کنید.

  • ایستگاه‌های شارژ تلفن همراه

یکی از مشکلات همه ما در سفرهای طولانی‌مدت، تمام شدن شارژ تلفن‌های همراه است. برای حل این مشکل جایگاه‌های مخصوصی در داخل سالن پایانه آزادی وجود دارد که برای شارژ تلفن همراه شما قرار داده شده تا دغدغه‌ای در رابطه با این موضوع نداشته باشید.

  • کتابخانه برای مطالعه

 کتابخانه‌ ترمینال آزادی یکی از جاهایی است که می‌توانید آنجا ساعت‌های انتظارتان را با مطالعه بگذارنید. این کتابخانه در طبقه‌ دوم سالن انتظار قرار دارد و استفاده از آن برای همه رایگان است.

شاید شما کمی زود به ترمینال رسیده‌اید و یا اتوبوس شما تاخیر دارد که در این شرایط می‌توانید با رفتن به این کتابخانه خودتان را سرگرم کنید.

ترمینال تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس M.Hossein Kiapour

بیشتر بخوانید:  بوتیک هتل پهلوان رزاز، اینجا همه به آرامش دعوتید 

  • رستوران و فست فود

در داخل سالن انتظار و بیرون محوطه ترمینال رستوران‌هایی جهت رفاه حال مسافران قرار داده شده تا بتوانند به‌راحتی به این رستوران‌ها بروند و غذای خود را میل کنند. البته در انتخاب رستوران کمی دقت کنید تا از نظر سلامتی در سفر ایمن باشید.

  • اتاق مادر و کودک

خیلی از کسانی که با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند ممکن است کودک به همراه داشته باشند. در این حالت ممکن است نگران باشند که چطور می‌شود در آرامش با کودک خود سفر کنند.

در ترمینال آزادی برای این دغدغه شما در طبقه دوم سالن انتظار اتاقی درست شده تا مادران بتوانند با آرامش کامل و به صورت رایگان به کودکان خود رسیدگی کنند و یا کمی استراحت کنید.

  • پارکینگ برای پارک خودرو

شاید شما بخواهید ماشین شخصی خود را در پارکینگ ترمینال پارک کنید و به کارهای خود در ترمینال برسید. ترمینال آزادی با داشتن دو پارکینگ در دو ضلع غربی و شرقی که ظرفیت بیش از ۵۰۰ ماشین دارد، می‌تواند بهترین جا برای پارک ماشین‌تان باشد.

  • مسجد

مسجد ترمینال آزادی در محوطه بیرونی و در نزدیک سالن تعاونی‌ها قرار دارد،. این مکان دو طبقه دارد و شما برای خواندن نماز و استراحت می‌توانید به اینجا بروید.

  • امکانات لازم برای افراد معلول و کم توان

البته به این نکته توجه داشته باشید که در ترمینال غرب تمامی امکانات لازم برای معلولان و افرادی که کم‌توان هستند از رمپ، پارکینگ گرفته تا سرویس بهداشتی و مددکار تدارک دیده شده تا این افراد بتوانند راحت سفر کنند.

پارکینگ ترمینال آزادی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس M.Hossein Kiapour

بیشتر بخوانید: فرودگاه مهرآباد تهران ؛ یکی از نمادهای شهر تهران

  • آژانس تاکسی مخصوص ترمینال

شما می‌توانید بعد از پیاده شدن از اتوبوس به بیرون ترمینال بروید و از ایستگاه‌هایی که تاکسی‌های ترمینال آنجا قرار دارند، درخواست ماشین کنید. اگر خودتان خودرو شخصی دارید پارکینگ پایانه هم در اختیار شماست. 


لیستی از تعاونی‌های ترمینال آزادی تهران

در پایانه غرب بیش از ۳۰ تعاونی برای جابه‌جایی مسافران با اتوبوس های VIP و اسکانیا وجود دارد که به صورت شبانه‌روزی از ساعت ۴ صبح تا ۱۲ بامداد در حال فعالیت هستند.

تعاونی‌هایی مثل ایمن سفر ایرانیان، عصر ایران الوند، آسیا سفر، گیتی پیما، رویال سفر، سیر و سفر، عدل، گیتی پیما، سپهر آسیا، جوان سیر ایثار و خیلی از شرکت‌های مسافری اینجا نمایندگی دارند.

شاید جالب باشد که بدانید پرسنل هر یک از این تعاونی‌ها در تمام ورودی‌های ترمینال هستند، از راهنمای مسافر در مسیر گرفته تا افرادی که چرخ دستی دارند تا شما را کمک کنند چمدان و وسایل خود را به راحتی حمل کنید. 

هر چند این ترمینال بیشتر برای استان‌های نیمه غربی کشور مثل آذربایجان شرقی، لرستان، زنجان، مازندران، آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، گیلان و کرمانشاه اتوبوس دارد اما با این شرایط می‌توان گفت ترمینال آزادی تقریبا به همه شهرها در داخل کشور از ارومیه، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد گرفته تا شهرهای نزدیک به تهران مثل اراک، قزوین، رشت و قم اتوبوس دارد. 

حتی شما می‌توانید با رزرو بلیط اتوبوس ترمینال غرب از بعضی تعاونی‌ها به شهرهای خارج از کشور مثل استانبول و اربیل هم با اتوبوس سفر کنید.

برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره تعاونی‌ها و ساعت‌های حرکت اتوبوس هر یک به صورت‌ جداگانه بدانید قبل از رفتن به ترمینال آزادی، حتما با شماره ۰۲۱۴۴۶۶۳۹۵۴ تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند.

ترمینال آزادی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس milad firozi

بیشتر بخوانید: داروخانه های شبانه روزی تهران را بشناسید


چطوری به ترمینال آزادی تهران برویم؟

  • استفاده از خودرو شخصی برای رفتن به ترمینال آزادی

 برای این کار کافی است خودتان به ضلع شمال غربی میدان آزادی برسانید، یعنی باید در مسیرهای محمد‌علی جناح، شیخ فضل‌الله نوری، برادران شهید رحمانی و جاده مخصوص کرج باشید تا به پایانه غرب برسید.

اگر ساکن جنوب شهر تهران هستید می‌توانید از طریق بزرگراه آزادگان به اتوبان کاظمی و سپس سعیدی بروید تا به ترمینال آزادی برسید.

اگر در مرکز تهران زندگی می‌کنید، بهترین راه رفتن به خیابان آزادی است. این خیابان را به سمت غرب بروید تا به میدان آزادی برسید. 

اگر هم که از کرج می‌خواهید به ترمینال آزادی بروید باید از جاده مخصوص کرج یا همان اتوبان شهید لشکری به ترمینال غرب بروید.

ساکنان شرق تهران هم می‌توانند با استفاده از بزرگراه زین‌الدین که ادامه‌ آن به اتوبان همت می‌رسد یا از طریق بزرگراه رسالت که در انتهای اتوبان حکیم قرار دارد، به اتوبان جناح برسند.

 سپس جناح را به سمت جنوب ادامه دهند و پس از رد کردن اتوبان شیخ فضل الله به ترمینال آزادی برسند.

ترمینال تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MOHAMMAD SADEGHI (mHs)

بیشتر بخوانید: باشگاه های سوارکاری تهران، جایی برای تفریحات گران‌قیمت و مهیج


مسیرهای دسترسی به ترمینال آزادی

  • استفاده از ایستگاه مترو

 اگر تصمیم دارید با مترو به سمت پایانه آزادی تهران بروید باید در خط زرد یعنی همان خط چهار( ارم سبز کلاهدوز) باشید و زمانی که به ایستگاه مترو آزادی رسیدید، پیاده شوید. بعد از پانزده دقیقه پیاده‌روی به این پایانه می‌رسید.

  • استفاده از اتوبوس های درون شهری و بی‌آر‌تی

 در هر نقطه تهران که باشید اتوبوس برای میدان آزادی است. حالا باید شما در هر جا که هستید سوار اتوبوس‌های خطی و یا بی‌آر‌تی شوید که شما را به پایانه آزادی برساند.

بی‌آرتی‌های این پایانه بیشتر در مسیرهای سمت تهرانپارس، ترمینال خاوران و دانشگاه علوم و تحقیقات تردد می‌کنند و اتوبوس‌های درون‌شهری هم به میدان‌های اصلی شهر تردد می‌کنند.

شماره ترمینال آزادی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mobin Najafi

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


آدرس دقیق و راه های ارتباطی با ترمینال غرب

آدرس: تهران، ضلع شمالی میدان آزادی، پایانه مسافربری آزادی

شماره تلفن ترمینال آزادی تهران: ۰۲۱۴۴۶۶۳۹۵۴ 

شماره تلفن های گویا پایانه غرب: ۰۲۱۴۴۶۶۵۳۵۵/ ۰۲۱۴۴۶۵۹۶۷۶


به پایان مطلب ترمینال آزادی تهران رسیدیم، آیا شما تا‌به‌حال تجربه سفر با اتوبوس های پایانه آزادی را داشته‌اید، آیا اتوبوس‌ها کیفیت و راحتی لازم را داشتند؟ نظرتان را به ما بنویسید. خوش‌حال می‌شویم نظر و تجربه‌ خود را با همراهان تهران مبله به اشتراک بگذارید.

البته شاید هم برای اولین‌بار قصد سفر با ترمینال آزادی تهران را دارید، امیدواریم که این مطلب تهران مبله راهنمای خوبی برایتان تدارک دیده باشد تا بهترین‌ها را در سفر تجربه کنید.


سوالات متداول

ترمینال غرب در کجا قرار دارد؟

این پایانه در ضلع شرقی میدان آزادی و در بزرگراه جناح و شیخ فضل الله نوری قرار دارد.

چه تعاونی‌هایی در ترمینال غرب نمایندگی دارند؟

معروف‌ترین تعاونی‌های ترمینال آزادی شرکت ایران پیما، سیر و سفر، رویال سفر ایرانیان، همسفر و گیتی پیما است که شما می‌توانید متناسب با مسیر خود را آن را انتخاب کنید.

در ترمینال غرب، اتوبوس VIP وجود دارد؟

در ترمینال غرب اتوبوس‌های وی‌آی‌پی برای راحتی مسافران قرار داده شده تا راحت بتوانند از تهران به هر کجا که می‌خواهند سفر کنند.

چگونه می توانیم به پایانه غرب برویم؟

شما می‌توانید با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل مترو، اتوبوس‌های بی‌آرتی و تاکسی‌های شهری استفاده کنید.

آیا می‌توان از این ترمینال به همه شهرهای ایران سفر کرد؟

برای بیشتر شهرهای غربی ایران می‌توانید از پایانه آزادی استفاده کنید البته این ترمینال در حال حاضر برای همه شهرها اتوبوس دارد.

چه امکانات رفاهی در ترمینال غرب وجود دارد؟

در ترمینال آزادی امکانات و خدمات رفاهی زیادی مثل فروشگاه، درمانگاه، سرویس بهداشتی، خدمات بانکی، رستوران، بوفه، نمازخانه و اتاق مادر و کودک وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.