ایستگاه راه آهن تهران، همچنان سرزنده و پرطرفدار در گذر زمان

ایستگاه راه آهن تهران را می‌توان قلب تپنده ایستگاه های سراسری ایران دانست. این ایستگاه قدیمی تهران چهار گوشه ایران از شمال به جنوب و از غرب به شرق را به‌هم وصل می‌کند.  این ایستگاه از بناهای تاریخی تهران هم بوده و در فهرست آثار ملی ثبت شده قرار دارد.
بسیاری از ایرانی‌ها برای یک‌بار هم که شده گذرشان به ایستگاه راه آهن تهران افتاده. مخصوصا میان‌سال‌ها که خاطره‌های زیادی با این ایستگاه دارند.
تا جایی که اگر پای صحبت هر یک بنشینید، داستان‌های جذابی از آن برایتان خواهند گفت، اینکه راه آهن تهران چطور و با چه هدفی ساخته شد و امکانات آن از قدیم تا به الان چقدر پیشرفت کرده و بهتر شده است.
پس باهم برویم و از ایستگاه راه آهن تهران که داستان‌های زیادی برای گفتن دارد بیشتر بدانیم.


ایستگاه راه آهن کجاست؟ چطور به آنجا برویم؟

راه آهن تهران در منطقه ۱۶ و در محله جوادیه پایتخت قرار دارد. این ایستگاه از آنجا که در بزرگترین خیابان خاورمیانه یعنی در انتهای خیابان ولیعصر و ضلع جنوبی میدان راه آهن قرار دارد برای همه شناخته شده است. اما شما می‌توانید آدرس دقیق ایستگاه راه آهن تهران روی نقشه را با یک کلیک در گوگل مپ پیدا کنید.

روی نقشه ببینید!

 ایستگاه راه آهن تهران کجاست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mostafa parsi

ایستگاه راه آهن تهران به‌خاطر رفت‌وآمد‌های زیاد همیشه پرترافیک و شلوغ است. تا جایی که شما برای رفتن به ایستگاه با خودرو شخصی، باید ترافیک‌های سنگین را به‌جان بخرید.
در این میان استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و اتوبوس می‌توانند دسترسی شما را بدون هیچ استرسی از دیر رسیدن به ایستگاه راه آهن راحت کنند. حالا با شماست که کدام یک را برای رفتن به ایستگاه راه آهن تهران انتخاب کنید.

  • دسترسی با خودرو شخصی

همانطور که می‌دانید خیابان ولیعصر به سمت شمال یک طرفه است و شما نمی‌توانید با خودرو شخصی از آن برای رسیدن به میدان راه آهن استفاده کنید.
پس در هر کجای تهران که باشید می‌توانید با ماشین شخصی خود به‌سمت خیابان شوش و خیابان کارگر که از مهم‌ترین راه‌ها و اصلی‌ترین مسیرهای دسترسی به راه آهن تهران هستند استفاده کنید.
خیابان کارگر از طولانی‌ترین خیابان‌های تهران است که میدان راه آهن را به دیگر میدان های تهران مثل میدان انقلاب، حر و پاستور وصل می‌کند و جالب است که بدانید همین مسیر تا شمال غرب تهران هم ادامه دارد. خیابان شوش هم از معروف‌ترین خیابان‌های جنوب تهران است که به چند خیابان اصلی (خیابان هفده شهریور در شرق و خیابان فدائیان اسلام در غرب) می‌رسد که شما را راحت‌تر به ایستگاه راه آهن تهران برساند.

 

دسترسی با ماشین

منبع عکس گوگل مپ، عکاس dr.m.kh_.tamimi

  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

مترو: استفاده از خط مترو تهران می‌تواند بهترین و راحت‌ترین روش برای رسیدن به ایستگاه راه آهن باشد. فاصله ایستگاه راه آهن تهران تا مترو بسیار کم است. کافی است شما سوار خط قائم به سمت آزادگان (آبی) شوید و در ایستگاه مترو راه‌آهن از قطار پیاده شده و به‌سمت سالن انتظار بروید. البته از طریق خطوط چهار، شش و یک مترو هم می‌توانید به خط قائم آزادگان دسترسی پیدا کنید.

اتوبوس: راه دیگر استفاده از اتوبوس‌های بی آر تی تهران است. برای این کار کافی است شما سوار اتوبوس‌های خط تجریش به سمت راه آهن شوید. البته از تجریش تا پارک وی و از پارک وی تا راه آهن باید خط عوض کنید و در ایستگاه میدان راه آهن از اتوبوس پیاده شوید.

تاکسی‌های شهری: تاکسی‌های آنلاین و تاکسی‌هایی که از نقاط مختلف تهران به سمت میدان راه آهن می‌روند بهترین گزینه برای شماست.

مترو راه آهن

منبع عکس گوگل مپ، عکاس محمد مرادی

بیشتر بخوانید: نقشه بی آر تی تهران، حرکت در سرعت‌های بالا فارغ از ترافیک‌


تاریخچه و ساختمان ایستگاه راه آهن تهران در گذر زمان

ساخت راه آهن سراسری از آرزوهای همیشگی ایرانی‌ها در یک قرن پیش بود. این موضوع تا سال‌ها بود تا اینکه در سال ۱۳۰۶ کلنگ ایستگاه راه آهن تهران در دوره پهلوی توسط رضاشاه زده شد. پس از چند سال ساخت‌وساز این ایستگاه با چهار سکو آغاز به‌کار کرد و اولین قطار با لوکوموتیو بخار به خط دو ایستگاه راه آهن تهران وارد شد و همین کافی بود تا چهار گوشه ایران به هم وصل شود.

این جابه‌جا شدن با قطار تا جایی پیش رفت که توانست ایستگاه راه آهن تهران را با گذر زمان باشکوه و سرزنده نگه دارد. حالا این روزها مسافران زیادی در تهران با همین ایستگاه به شمال، جنوب، غرب و شرق ایران و حتی خارج از ایران جابه‌جا می‌شوند.

شاید برایتان جالب باشد که از معماری ساختمان راه آهن بیشتر بدانید. باید بگوییم که معماری آن به دست یک معمار روسی طراحی شده اما روح و شکوه معماری ایرانی در آن موج می‌زند. طوری که هنوزم هم بعد از مرمت و بازسازی‌های زیاد معماری اصلی آن تغییر نکرده و سبک آن بیشتر به معماری ایران باستان شباهت دارد. البته همین معماری جذاب و اصیل ایرانی بود که توانست اینجا را در بین آثار ملی قرار دهد.

گشتی در ساختمان ایستگاه راه آهن تهران بزنید

اگر کمی کنجکاو باشید و بخواهید سری به دورو اطراف ایستگاه راه آهن بزنید، می‌بینید که در ساختمان ایستگاه از آهن و سیمان استفاده شده و جنس پنجره‌هایش بیشتر از برنز و آهن است. البته از هر چه بگذرید نمای ساختمان از سنگ‌های تراورتن (نوعی سنگ رسوبی با کاربرد تزئیناتی و مقاومت بالا) است که در طول سال‌های زیادی که از عمرش می‌گذرد هنوزم هم توانسته سالم بماند.

ساختمان قدیمی

منبع عکس وب سایت فدک

بیشتر بخوانید: از زندگی در تهران قدیم و محله های آن چه میدانید؟


امکانات ایستگاه راه آهن تهران، اینجا همه چیز تقریبا پیدا می‌شود

امکانات و خدمات رفاهی ایستگاه راه‌ آهن تهران از نمازخانه، سرویس بهداشتی، فروشگاه‌های مختلف، رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی، باجه‌های رزرو و تهیه بلیط گرفته تا امکانات باربری و حمل‌ونقل بار مسافران و دستگاه‌های خودپرداز برای دریافت وجوه نقدی، امکانات پزشکی و آمبولانس و سرویس‌های ویژه برای معلولان و سالمندان در بخش‌های مختلف سالن انتظار هستند تا شما با توجه به نیاز خود به هریک مراجعه کنید.

سالن انتظار ایستگاه راه آهن تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Alireza Pourmoradiyan


در کنار امکانات عمومی ایستگاه راه آهن تهران، بعضی از امکانات کمی اختصاصی‌تر هستند که اگر بخواهید جزئیات بیشتری را در مورد هر یک بدانید با ما در ادامه همراه شوید:

  • امکانات جابه‌جایی و حمل خودرو، ماشین‌تان را با خود سفر ببرید

ایستگاه راه آهن تهران با داشتن واگن‌های مخصوص حمل خودرو امکان این را دارد که شما وسیله نقلیه شخصی خود را هم به سفر ببرید. برای این کار کافی است که بلیط و مجوزهای لازم ماشین شخصی خود را روز قبل از سفر تهیه کنید و در روز سفر آن را با خود به راه‌آهن برده و با واگن‌های مخصوص به مقصد ببرید.

این نکته را در نظر داشته باشید که تحویل خودرو شما در نزدیکی ایستگاه راه آهن تهران و در بخش انبار توشه انجام می‌شود. هزینه جابه‌جایی خودرو با توجه به ارزش خودرو، شهر مبدا و مقصد محاسبه متفاوت است و برای کسب اطلاعات بیشتر از نرخ حمل خودرو با قطار باید به سایت ایستگاه راه آهن مراجعه کنید.

حمل خودرو با قطار

منبع عکس وب سایت رجا

  • صندوق امانات، مسافران راه دور جایی برای نگهداری وسایل دارند

 گاهی ممکن است شما از شهر دیگر به تهران آمده باشید و زمان زیادی را باید در ایستگاه بمانید تا سوار قطار شوید. برای این منتظر ماندن شما امکاناتی مثل صندوق امانات در نظر گرفته شده تا با سپردن بار و چمدان‌هایتان به کارهای دیگر خود در تهران برسید.
البته یادتان باشد که هزینه استفاده از صندوق امانات ایستگاه راه آهن جدای از هزینه‌های دیگر است و باید آن را همان‌جا بپردازید.

 سالن انتظار ایستگاه راه آهن تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس ayam Lahe Motlagh

  • انبار توشه، بسته‌های پستی بزرگ خود را به اینجا بسپارید

شاید بخواهید روزی برای یکی از دوستان و آشنایان خود بسته‌های پستی بزرگ ارسال کنید. در این صورت باید به ایستگاه راه‌آهن تهران برای حمل با قطار و رساندن آن به مقصد مورد‌نظر مراجعه کنید. ساعت کار انبار توشه همه روزه بدون تعطیلی از ۸ صبح تا ۶ عصر است.
شما می‌توانید بار و مرسوله خود را در این بازه زمانی به انبار تحویل دهید تا با قطار به شهر دیگری که ایستگاه راه آهن دارد بفرستند.

  • پارکینگ راه آهن، با خیال راحت ماشین خود را اینجا بگذارید و به سفر بروید

از آنجا که پارکینگ راه آهن تهران در میدان راه آهن و کنار ایستگاه تاکسی قرار دارد. شما می‌توانید برای سفر چند روزه خود با ماشین شخصی به‌سمت پارکینگ ایستگاه راه آهن بروید و در آنجا ماشین را بگذارید و راهی سفر شوید. هر چند برای افرادی که می‌خواهند چند روزی به مسافرت بروند و برگردند‌ این هزینه می‌تواند بسیار بالا باشد. انتخاب با خودتان است که تا چقدر این موضوع برایتان به‌صرفه و مهم است که ماشین خود را چند روز در آنجا بگذارید.

پارکینگ ایستگاه راه آهن تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Shayan Mehdizadeh

بیشتر بخوانید: بورس لوازم ورزشی در تهران کجاست؟


مسیرهای ورودی و خروجی ایستگاه راه آهن کجاها هستند؟

مسیرهای ایستگاه راه آهن تهران نسبت به دیگر ایستگاه‌های قطار کشور، بسیار شلوغ و پرتردد است. چون افراد به‌خاطر پایتخت بودن تهران همیشه در رفت‌آمد هستند. ممکن است این افراد برای انجام کارهای متفاوت اداری، آموزشی، درمانی و همچنین تفریحی به تهران بیایند و یا برعکس به شهرهای دیگر ایران رفت‌و‌آمد کنند. تا جایی که می‌توان گفت هر جایی از ایران که ایستگاه راه آهن داشته باشد، قطعا با تهران در ارتباط بوده و سرویس‌دهی در آن انجام می‌شود.

حالا از مهم‌ترین مسیرهای ورود و خروج به ایستگاه راه آهن که در نقشه ریلی هستند، می‌توان به مسیرهای تهران ـ مشهد، تهران ـ تبریز( پرترددترین مسیر ریلی ایران)، تهران ـ اهواز، تهران ـ بندرعباس (طولانی ترین مسیر ریلی ایران) و مسیر تهران قم (کوتاه‌ترین مسیرهای برون استانی تهران) اشاره کرد.

البته سر راه رسیدن به هر یک از این مسیرهای پرتردد، ایستگاه‌های قطار زیادی هستند  که مسافران را به شهرهای مختلف می‌رسانند.

مسیرهای ورودی و خروجی ایستگاه راه آهن تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Fatemeh Taghizadeh

بیشتر بخوانید: اجاره خانه مبله، اقامتی بی‌دردسر در جای‌جای تهران


چطور از ایستگاه راه آهن تهران بلیط قطار بخریم؟

برای تهیه و خرید بلیط قطارهای راه‌ آهن تهران شما می‌توانید از روش‌های مختلفی حضوری و آنلاین استفاده کنید:

اگر وقت کافی دارید و ساکن تهران هستید، می‌توانید با مراجعه به باجه مراکز فروش بلیت حضوری در سالن ایستگاه راه آهن به هر کجا که می‌خواهید بلیط بخرید و سفر کنید. اما اگر دنبال خرید غیر حضوری و آنلاین هستید، می‌توانید به‌صورت تلفنی و یا اینترنتی از سامانه‌های مربوط به هر شرکت ریلی بلیط چارتری و گروهی و یا انفرادی را تهیه کنید.
البته تهیه آنلاین بلیط‌های قطار ایستگاه راه آهن تهران، می‌تواند برای شما هم در هزینه و هم زمان به‌صرفه‌ باشد.

راه آهن تهران خرید بلیط

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Adel Esmaeilpour

بیشتر بخوانید: بهترین آژانس مسافرتی تهران را از کجا پیدا کنیم؟


آدرس و تلفن اطلاعات راه آهن 

شما برای ارتباط با بخش‌های مختلف ایستگاه راه‌آهن تهران می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با بخش‌های مختلف در ارتباط باشید:

آدرس: تهران، محله جوادیه، میدان راه‌آهن، ایستگاه راه آهن تهران.

وب سایت: www.rai.ir

شماره تماس اطلاعات راه‌آهن: ۰۲۱۵۵۱۲۱۱۱

سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۳۰۰

کد پستی: ۱۱۸۹۶۱۵۵۸۱

سامانه باشگاه مسافران: ۰۲۱۵۱۴۹

شماره فکس: ۰۲۱۵۵۱۲۴۳۲۳

سامانه اطلاع‌رسانی: ۰۲۱۵۵۱۲۱

امکانات ایستگاه راه آهن تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ron Meerbeek

بیشتر بخوانید: بازار عبدل آباد تهران، شلوغ‌ترین و قدیمی‌ترین بازار خرید


جاهای دیدنی اطراف راه آهن تهران

شما اگر به‌دنبال بازدید از جاهای دیدنی تهران در نزدیکی راه آهن باشید، می‌توانید در اطراف ایستگاه از بوستان بعثت، درازه غار، پارک ولایت و پارک حقانی دیدن کنید.

پارک ولایت

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahmoud. Azizzadeh

بیشتر بخوانید: ترمینال های تهران، با اتوبوس دل به جاده بزنید


نظر شما در مورد راه آهن تهران چیست؟ آیا شما برای سفرهای خود ترجیح‌تان است که از قطار استفاده کنید یا اتوبوس؟ اگر قبلا تجربه سفر با قطار را از راه آهن تهران داشته‌اید به ما بگویید که امکانات را آنجا را چظور دیدید؟  آیا سفر با قطار را به بقیه پیشنهاد می‌دهید؟ نکته ضعیف این ایستگاه تهران در چیست گه به آن پرداخته نشده؟ تجربه‌های شما بدون شک راهنمای خوبی برای خوانندگان تهران خواهد بود. حالا اگر این‌بار راهی ایستگاه راه آهن تهران شدید، با نگاهی متفاوت‌تر به آنجا نگاه کنید تا در شروع و پایان سفر از زیبای‌ها و آوازه این بنای ملی لذت ببرید.


سوالات متداول

آدرس راه آهن تهران کجاست؟

این مجموعه در منطقه ۱۶ تهران و در محله جوادیه و در نزدیکی میدان راه‌آهن قرار دارد.

نزدیک ترین ایستگاه مترو به راه آهن تهران کدام است؟

ایستگاه مترو راه آهن در خط آبی مترو تهران (قائم به آزادگان) است و شما می‌توانید در فاصله کوتاهی خودتان را به سالن انتظار برسانید.

مسیرهای پرتردد ایستگاه راه آهن تهران کدامند؟

تهران مشهد، تهران تبریز، تهران بندرعباس و تهران اهواز از مسیرهای شلوغ و پررفت‌وآمد این ایستگاه هستند.

ساعت کاری انبار توشه ایستگاه راه آهن تا چند است؟

انبار توشه همه روزه از ۸ صبح تا ۶ عصر بدون تعطیلی باز بوده و آماده ارائه خدمات به مشتریان و مسافران است.

هزینه ارسال خودرو با قطار چقدر است؟

برای ارسال خودرو با قطار در مرحله اول باید از سایت رجا بلیط تهیه کنید. بر اساس خودرو، شهر مبدا و مقصد هم نرخ‌ها محاسبه و اعلام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.