موزه جهان نما، قیمت بلیط و بازدید از آثار جمع‌آوری شده فرح پهلوی

موزه جهان نما در کاخ نیاوران، جایی است که به هر قسمت آن نگاه کنید، انگار تکه‌ای از دنیا را در آن می‌بینید. اینجا شما می‌توانید آثار ژازه طباطبایی، ایران درودی و ناصر اویسی را در کنار آثار سالوادور دالی و پیکاسو ببینید.
بیشتر آثار هنری موزه جهان نما در دوره پهلوی توسط فرح دیبا از حراجی‌های بزرگ دنیا خریداری و یا به او هدیه داده شده‌اند. طوری که شما با رفتن به موزه جهان نما انواع هنرهای معاصر جهانی را می‌توانید ببینید. اینجا شما سیر هنری ایران از زمان باستان تا زمان معاصر را هم در یک قاب تماشا می‌کنید. حالا اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و هنر هستید، قطعا برای یک‌بار هم که شده به موزه جهان نما تهران بروید.
در این مطلب تهران مبله ما می‌خواهیم تاریخچه، راه‌های دسترسی و آدرس، بخش‌های مختلف موزه جهان نما و گالری‌ موزه را بررسی کنیم.


موزه جهان نما کجاست؟ چطور به آنجا برویم؟

این موزه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و در میدان شهید باهنر قرار دارد. شما می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی خود به این موزه بروید.  برای دیدن آدرس دقیق موزه جهان نما در گوگل مپ، روی نقشه ببینید را کلیک کنید:

روی نقشه ببینید!

ساعات بازدید از کاخ نیاورانمنبع عکس گوگل مپ، عکاس Nafise Azarmi

  • دسترسی با خودرو شخصی

برای اینکه با ماشین شخصی به موزه جهان نما بروید، اول باید به سمت اتوبان صدر بروید، بعد از اتوبان به طرف نیاوران از خروجی کامرانیه ادامه دهید و این مسیر را پس از رسیدن به خیابان باهنر، در جهت شرق پیش بروید تا وارد میدن نیاوران شوید.
البته شما می‌توانید از هر جای تهران که هستید خودتان را به بزرگراه امام علی برسانید و در جهت جنوب به شمال بزرگراه امام علی وارد خروجی اتوبان ارتش غرب شوید تا به خیابان موحد دانش برسید. در انتهای خیابان موحد دانش به خیابان پاسداران وارد شوید و مسیرتان را در جهت شمال خیابان ادامه دهید تا وارد میدان باهنر شوید. کاخ نیاوران در مسیر خیابان باهنر قرار دارد.

  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

ایستگاه مترو میدان تجریش، نزدیکترین ایستگاه مترو به موزه جهان نما است که با خط یک مترو تهران باید به آنجا رفت. با بیرون آمدن از مترو در میدان تجریش برای رفتن به ورودی اول موزه نیاوران، باید از تاکسی‌های خط تجریش استفاده کنید.
هر چند شما می‌توانید مسافت تجریش تا کاخ نیاوران را با یکی از اتوبوس های ازگل یا دارآباد یا میدان رسالت در میدان تجریش طی کنید تا به ورودی اول موزه نیاوران برسید.
اتوبوس‌های تندرو BRT خط شمال به جنوب (راه آهن به پارک وی و پارک وی به تجریش) هم می‌توانند شما را تا میدان تجریش ببرند و ادامه مسیر را با تاکسی و یا اتوبوس بروید.تابلوهای موزه جهان نمامنبع عکس گوگل مپ، عکاس A R

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


شاید این روزها برای قرارهای کاری مهم و یا شرکت در همایش‌ها و رویدادهای بزرگ، می‌خواهید به تهران سفر کنید، دیگر نگران اجاره خانه مبله در تهران نباشید. چون تهران مبله با داشتن واحدهای مبله شیک و تمیز با نظافت هتلینگ و همچنین نداشتن محدودیت رفت‌وآمد و داشتن پارکینگ خیال شما را از اقامت در تهران راحت کرده است.  این واحدها هر کدام دیزاین و طراحی‌های خاص خود را دارند و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود در واحدهای کلاسیک و نئوکلاسیک یا مدرن و لوکس بمانید.


چرا اسم این کاخ نیاوران را جهان نما گذاشتند؟

اولین دلیل آن این است که در گذشته این کاخ بخشی از کاخ صاحبقرانیه بود و اسم قدیم کاخ صاحبقرانیه هم جهان نما بود، همین دلیلی شد که اسم اینجا را موزه جهان نما بگذارند.
دومین دلیل نامگذاری این کاخ به اسم موزه جهان نما، به‌خاطر آثار تاریخی است که از سرتاسر جهان در زمان‌های مختلف جمع آوری شده‌اند و در آن نگهداری می‌شود. تا جایی که می‌تواند گفت بازدید از موزه جهان نما مثل گردش در جهان در دوران‌های مختلف تاریخ است.

آثار هنرمندان معاصر جهان در موزه جهان نمامنبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehrdad Mahabadi

بیشتر بخوانید: معرفی زیباترین باغ موزه های تهران


بخش‌های مختلف موزه جهان نما در نمایش آثار هنرمندان

آثاری که در این موزه هستند در دو بخش هنر پیش از تاریخ و آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان به نمایش درآمده‌اند. این دو بخش با دو معیار تنوع و نفیس بودن آثار هنری و همچنین گستره زمانی خلق آثار انتخاب شدند:

  • بخش اول: آثار هنری پیش از تاریخ کاخ جهان نما

آثار هنری پیش از تاریخ کاخ جهان نما بیشتر به دوره‌های پیشاکلمبی، سفالینه‌های املش، مفرغ‌های لرستان و هنرهای سرخپوستان آمریکای شمالی مربوط به هزاره‌های اول و دوم پیش از میلاد مربوط می‌شود. البته در این بخش پیکره­‌های مفرغی لرستان به هزاره اول و دوم پیش از میلاد و تنگ سفالین مربوط به هزاره اول پیش از میلاد از املش گیلان را هم به نمایش گذاشته‌اند.
شما برای درک هنر و تمدن اصیل ایرانی و درک سیر تاریخی هنر ایرانی، در بخش پیش از تاریخ موزه، می‌توانید از اثر مفرغی پیکره مرد ایستاده از آلبرتو جاکومتی، آثاری از هنرهای آیینی دوران پیشاکلمبی و تمدن‌های مصر باستان در کنار بقیه آثار هنری بازدید کنید.

تابلو سهراب سپهری در کاخ جهان نمامنبع عکس گوگل مپ، عکاس mahdi Mojtahedi

  • بخش دوم: آثار هنری دوران معاصر ایران و جهان در موزه جهان نما

در این بخش بیشتر آثار هنری هنرمندان معاصر ایرانی و هنرمندان معاصر جهانی نگهداری می‌شود.
بیشتر این آثار متعلق به بزرگان هنر قرن بیستم در جهان مثل اندی وارهول، پابلو پیکاسو، مارک شاگال، آمادئو مودیلیانی، سالوادور دالی، ژرژ براک و پل گوگن است.
البته در این بخش شما می‌توانید از آثار هنرمندان بزرگ ایرانی و صاحب سبک مثل پرویز تناولی، سهراب سپهری، حسین زنده رودی، بهمن محصص، مش اسماعیل، آیدین آغداشلو، ژازه طباطبایی، پرویز کلانتری، فرامرز پیلارام، جعفر روح‌بخش و منوچهر یکتایی دیدن کنید.

تابلوهای نقاشی موزه جهان نمامنبع عکس گوگل مپ، عکاس A R

بیشتر بخوانید: رصدخانه زعفرانیه، هزینه کلاس‌ها و برنامه‌های آموزشی اخترشناسی


در گالری کاخ جهان نما چه خبر است؟

بخش گالری، یکی از مهمترین بخش‌های موزه جهان نما است. در این بخش به نمایش آثار هنری معاصر از ایران و کشورهای مختلف جهان بیشتر پرداخته می‌شود.
گالری موزه جهان نما در سال ۱۳۷۷ تاسیس شد و از آن زمان تا‌به‌الان میزبان نمایشگاه‌های مختلفی از آثار هنرمندان ایرانی و خارجی بوده است.
این گالری 150 متر است و دو طبقه دارد و با نورپردازی و امکانات لازم، فضایی خوبی را برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری فراهم کرده است. گالری این موزه از طرفی مهم‌ترین مراکز فرهنگی و هنری تهران است. چون نقش مهمی در معرفی و حمایت از هنرمندان معاصر دارد. طوری که با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد، به هنرمندان جوان این فرصت را می‌دهد تا آثار خود را به افراد بیشتری معرفی کنند.
شما در گالری کاخ جهان نما می‌توانید آثاری از هنرهای نقاشی، نقاشی‌خط، زیورآلات ساخته‌شده از سنگ‌های درمانی قیمتی و نیمه قیمتی را هم ببینید.

 کاخ جهان نمامنبع عکس گوگل مپ، عکاس N Panahi

بیشتر بخوانید: جاذبه های تفریحی و مکان های دیدنی شمال تهران


جذابیت سقف کاخ جهان نما در چیست؟

سقف طبقه وسط موزه جهان نما با نمونه‌هایی از نقاشی لاکی روی چوب مزین شده است. اگر در زمان قدم زدن در موزه سرتان را بالا بگیرید، می‌توانید سقف زیبای تالار میانی را ببینید. این طراحی که پیشینه آن به دوره قاجار و زندیه می‌رسد، با نقش‌های گل و مرغ و با رنگ روغن کار شده است. شاید جالب باشد که بدانید کار این طراحی در دوره پهلوی دوم در شیراز یا آباده انجام شد و بعد به تهران منتقل شد و در سقف موزه جای گرفت.

سالن موزه جهان نما

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Behrad Qolami

بیشتر بخوانید: فرهنگسرای نیاوران تهران کجاست؟


قیمت بلیط موزه جهان نما چقدر است و چطور آن را تهیه کنیم؟

بلیط‌ بازدید از موزه جهان نما برای ایرانیان ۴۰۰۰ هزار تومان در اسفند ماه ۱۴۰۲ است. البته شما برای ورود به مجموعه کاخ نیاوران باید ۵۰۰۰ تومان ورودی بپردازید. برای گردشگران خارجی هم بهای بلیت ۵۰۰۰۰ تومان است. شما برای تهیه بلیط می‌توانید از طریق سایت مجموعه کاخ نیاوران یا در محل خود موزه حضوری اقدام به خرید بلیط کنید. البته سامانه‌های دیگری هم هستند که شما می‌توانید به‌صورت آنلاین بلیط خود را از آن‌ها تهیه کنید.

آثار هنرمندان معاصر ایرانی در موزه جهان نما

منبع عکس گوگل مپ، عکاس A R


ساعت بازدید از موزه جهان نما

ساعت بازدید کاخ جهان نما در نیمه اول سال همه روزه به جز تعطیلات رسمی از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر است. این ساعت در نیمه دوم سال از ۸ صبح تا ۱۷ عصر است.
راستی اگر می‌خواهید اقامتی راحت در نزدیکی کاخ‌ موزه نیاوران داشته باشید و به‌راحتی از موزه جهان ‌نما دیدن کنید، می‌توانید روی اجاره آپارتمان مبله در تهران حساب باز کنید. تهران مبله با داشتن واحدهای شیک و لوکس در شمال تهران، اقامت فراموش نشدنی را برایتان رقم می‌زند.


راه‌های ارتباطی با کاخ جهان نما

آدرس: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران.

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۸۲۰۱۲

وبسایت: https://niavaranmu.ir

آثار مفرغی لرستان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس A R

بیشتر بخوانید: بازدید رایگان از موزه‌های کشور در روز جهانی موزه


نظر شما در مورد کاخ جهان نما چیست؟ آیا تابه‌حال به این موزه رفته‌اید؟ از گشتن در بخش‌های مختلف موزه راضی بودید؟ دوست دارید دیدن این موزه را به بقیه هم پیشنهاد دهید؟ اگر به مجموعه کاخ نیاوران بروید دوست دارید از کدام موزه دیدن کنید؟ تجربیات شما راهنمای خوبی برای خوانندگان ما خواهد بود.


سوالات متداول

چطور به موزه جهان نما برویم؟
موزه جهان نما در میدان شهید باهنر و در داخل مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران است که شما می‌توانید از طریق مترو میدان تجریش و تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی که به سمت تجریش می‌روند راهی این موزه شوید.
کاخ جهان نما تهران برای چه کسانی مناسب است؟
بازدید از این موزه برای گردشگران و علاقه‌مندان به هنر، فرهنگ و تاریخ بسیار جالب است.
موزه جهان نما چه زمانی تاسیس شده است؟
این موزه در دهه ۴۰ و در سال ۱۳۵۵ به دست فرح تاسیس شد.
در موزه جهان نما چه آثاری نگهداری می‌شود؟
آثار این موزه در بخش هنر پیش از تاریخ و آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان و بخش گالری است که هنرمندان آثار خود را به فروش می‌رسانند.
قیمت بلیط موزه جهان نما چقدر است؟
برای ورودی مجموعه فرهنگی نیاوران شما باید ۵۰۰۰ تومان پرداخت کنید و بهای بلیط موزه جهان نما هم ۴۰۰۰ تومان است اما برای گردشگران خارجی ۵۰ هزار تومان در اسفند ماه ۱۴۰۲ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.