رصدخانه زعفرانیه، هزینه کلاس‌ها و برنامه‌های آموزشی اخترشناسی

 رصدخانه زعفرانیه را همه به اسم رصدخانه راز در تهران می‌شناسند. این رصدخانه در پارک زعفرانیه قرار دارد و مرکز رصد و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم است. حالا اگر رصد کردن آسمان با ستاره‌ها از کارهای مورد علاقه‌ کودک و نوجوان شماست، راهی رصدخانه زعفرانیه شوید. چون اینجا اولین مرکز آموزش ستاره‌شناسی آماتوری در ایران است و فرزندان شما می‌توانند در دوره‌های نجوم شناسی مقدماتی و آماتوری این رصدخانه شرکت کنند و از رصد کردن ستاره‌ها لذت ببرند.
برای اینکه بیشتر در مورد دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی، برنامه‌های رصدخانه زعفرانیه و مسیرهای دسترسی و ساعت کاری رصدخانه بیشتر بدانید با ما تا انتهای این یادداشت باشید.


چطور با کودکان خود به رصدخانه زعفرانیه برویم؟

آدرس رصدخانه رعفرانیه در خیابان ولیعصر، خیابان فلاحی، خیابان بهار، خیابان یکتا، بوستان زعفرانیه است. دسترسی به رصدخانه هم با خودرو شخصی و هم با وسیله نقلیه عمومی امکانپذیر است. اما پیشنهاد می‌کنیم با خودرو شخصی خود راهی رصدخانه زعفرانیه شوید.

روی نقشه ببینید!بوستان زعفرانیه

 منبع عکس گوگل مپ، عکاس Architecture

  • دسترسی با خودرو شخصی

شما برای رفتن به رصدخانه زعفرانیه می‌توانید از هر کجای تهران که هستید از مسیرهای اتوبان چمران،‌ خیابان شریعتی و خیابان ولیعصر استفاده کنید و به خیابان کافی آبادی برسید. همین که به این خیابان رسیدید راهی  بوستان زعفرانیه و رصدخانه شوید.

  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

اگر هم می‌خواهید با بی آر تی یا مترو به ر این رصدخانه بروید، کافی است به نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس تندرو (BRT) خود بروید و به سمت خط هفت حرکت کنید. سپس در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شده و مسیر خیابان زعفرانیه را به سمت شمال ادامه دهید.
پارک زعفرانیه در روبروی خیابان کافی آبادی  و رصدخانه هم در داخل این بوستان است.

از آنجا که محله زعفرانیه مترو ندارد‌، نزدیکترین مترو به رصدخانه زعفرانیه ایستگاه میدان تجریش است. شما از ایستگاه که بیرون بروید با تاکسی‌هایی که به‌سمت زعفرانیه می‌روند می‌توانید ادامه مسیر را طی کنید.

رصدخانه زعفرانیه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hossein M. Mohammadi

بیشتر بخوانید: بام ولنجک تهران، شب‌های تهران را از اینجا ببین


از رصدخانه زعفرانیه تهران چه می‌دانید؟

این رصدخانه در سال ۱۳۶۸ تاسیس شده و اولین مرکز ستاره و نجوم شناسی مقدماتی و آماتور در ایران به است. اینجا بیشتر به درد کودکان و نوجوان‌هایی که دوست دارند در مورد نجوم و اخترشناسی بیشتر بدانند. چون هم کلاس‌های آموزشی و هم برنامه‌های مناسبتی دارد.
حالا اگر به دنیای ستاره‌ها علاقه‌مند هستید، همین امروز آماده شوید و سری به این مرکز بزنید تا کارشناسان رصدخانه به همه سوالات شما در رابطه با نجوم، صور فلکی، اجرام آسمانی پاسخ بدهند.

کلاس های آموزشی رصدخانه زعفرانیه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Zahra Erfanian

بیشتر بخوانید: دکترلند دارآباد، سرزمین دکترهای کوچک تهران


چرا رفتن به رصدخانه زعفرانیه برای کودکان و نوجوانان جذاب است؟

جالب است بدانید که این رصدخانه برنامه‌های بسیاری برای کودکان و نوجوانان مثل امکان رصد با تلسکوپ یا برنامه‌های نمایشی دارد، همین دلیلی شده تا در روزهای تابستان و تعطیلی بچه‌ها بیشتر موقع‌ها شلوغ و پر‌رفت‌وآمد است. البته در ادامه در مورد حذابیت‌های رصدخانه خواهیم گفت.

کلاس گروهی اخترشناسی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Akbar Nemati

۱. داشتن امکانات کامل، مجهز آسمان را رصد کنید

این رصدخانه از نظر امکانات اپتیکی، رصدخانه مجهزتر از خیلی رصدخانه‌های ایران است. چون اینجا از تلسکوپ‌های مختلف و گران‌قیمت مثل تلسکوپ ده اینچ مید (Mead)، تلسکوپ شکستی ۸ سانتی متری گوتو (Goto)، چشمی میکروفایر، تلسکوپ ۶ اینچی تال (Tall) و چشمی الکترونیک برای آموزش و رصد استفاده می‌شود.

رصدحانه زعفرانیه تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Akbar Nemati

۲. برگزاری برنامه‌های نمایشی رصدخانه، پاتوق عاشقان اخترشناسی

یکی از فعالیت‌های جذاب و سرگرم‌کننده این رصدخانه، برگزاری برنامه‌های نمایشی برای عاشقان اخترشناسی است. این برنامه‌ها که تقریبا ۳ ساعت زمان می‌برد.
البته باید بدانید که برنامه‌ها با حضور متخصصان خبره برگزار می‌شوند، اینجا برای کسانی که در اول راه هستند و دوست دارند با تلسکوپ‌هایی پیشرفته، به رصد لکه‌های خورشیدی را در روز و ستارگان را در شب بروند، بسیار جذاب است.

تلسکوپ رصدخانه زعفرانیه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Akbar Nemati

۳. آموزش‌های دوره‌ای رصدخانه

این مرکز با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف (از سطح مبتدی تا حرفه‌ای)، پیچیده‌ترین و دشوارترین مباحث علمی ستاره‌شناسی را با دانش وسیع متخصصان و امکانات پیشرفته سمعی و بصری خود به ساده‌ترین شکل ممکن به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.
ناگفته نماند که در دوره مقدماتی به مباحث بنیادی و اصلی ستاره شناسی مثل صور فلکی، منظومه شمسی، اختر فیزیک و کره آسمانی پرداخته می‌شود و در دوره پیشرفته مسائلی مثل رصد سیارات و محاسبات نجومی آموزش داده می‌شود.

آموزش اخترشناسی در بوستان زعفرانیه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Zahra Erfanian

۴. برگزاری مناسبت‌ها و نشست‌های نجومی

 مركز رصد و نجوم تهران به مناسبت‌های گوناگون نجومی با هدف اطلاع رسانی و توسعه علوم نجومی و فضایی به علاقمندان، اقدام به برگزاری مراسم و نشست‌های علمی به صورت رایگان می‌کند. از مراسم رصد خورشید‌گرفتگی گرفته تا گذر عطارد و مقابله مریخ و روز نجوم.

چیزی که خیلی رصدخانه زعفرانیه را در تهران شناخته‌تر می‌کند این است که هر ساله در تاریخ ۴ اردیبهشت که روز جهانی نجوم است، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویژه برنامه‌ای برای علاقه‌مندان در این مرکز ارائه می‌کند. این برنامه در کل دنیا حدود ۳۰ سال است که هر سال انجام می‌شود ولی در ایران حدود ۱۵ سال از آغاز اجرای این برنامه به این مناسبت می‌گذرد. 

یادتان باشد که در روز نجوم و فضا بازدید از رصدخانه هم رایگان است.

رصدخانه در بوستان زعفرانیه تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Pedram nesbat mohammadi

بیشتر بخوانید: باشگاه اسب سواری کودکان، از تفریحات مینیاتوری بچه‌ها


هزینه کلاس‌های آموزشی رصدخانه زعفرانیه چقدر است؟

با اینکه بعضی از کلاس‌های آموزشی این رصدخانه رایگان است اما برای شرکت در بیشتر دوره‌های آموزشی باید مبلغ کمی پرداخت کنید. مدت زمان آموزش‌ها هم به مدت دوره‌های آموزشی بستگی دارد و ممکن است از یک تا سه ساعت باشد.

کلاس آموزشی اخترشناسی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Nima B


اطلاعات و راه‌های ارتباطی با رصدخانه زعفرانیه

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان فلاحی، خیابان بهار، خیابان یکتا، بوستان زعفرانیه، رصدخانه زعفرانیه.

تلفن: ۰۲۱۲۲۷۵۲۱۶۷

ساعت کاری: شنبه تا پنجشنبه ۸ صبح تا ۱۶ عصر.

رصدخانه تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hossein M. Mohammadi

بیشتر بخوانید: جاذبه های تفریحی و مکان های دیدنی شمال تهران


حالا نوبت شماست که در مورد رصدخانه زعفرانیه به ما بگویید. اینکه نظر شما در مورد رصدخانه زعفرانیه چیست؟ آیا فکر می‌کردید که تهران چنین رصدخانه معروف و مجهزی داشته باشد؟ اصلا به بازدید از رصدخانه زعفرانیه رفته‌اید؟ آنجا را چطور دیدید؟ نظرات و تجربه‌های شما قطعا راهنمای خوبی برای ما و خوانندگان تهران مبله خواهد بود.


راستی اگر  این روزها مسافر تهران هستید و می‌خواهید خیالتان از بابت اقامت در تهران راحت باشد و بدون دغدغه در بهترین آپارتمان‌های لوکس و کاملا مبله‌ شمال شهر تهران اقامت کنید، تهران مبله بهترین انتخاب شماست. شما با اجاره آپارتمان مبله در تهران می‌توانید از خدماتی مثل آشپزخانه مجهز،‌نظافت روزانه، نگهبان مقیم و پارکینگ اختصاصی برخوردار شوید.


سوالات متداول

رصدخانه زعفرانیه کجاست؟
این مجموعه فرهنگی تهران در خیابان ولیعصر، خیابان فلاحی، خیابان بهار، خیابان یکتا، بوستان زعفرانیه است.
ساعت کاری رصدخانه زعفرانیه تا چند است؟
این مجموعه در روزهای شنبه تا پنج‌شنبه از ۸ صبح تا ۱۶ عصر باز است.
چه روز‌هایی بازدید از رصدخانه زعفرانیه رایگان است؟
روز جهانی نجوم و فضا بازدید رایگان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.