بازدید رایگان از موزه‌های کشور در روز جهانی موزه

همزمان با ۲۸ اردیبهشت‌ماه 1402 که روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی است، بازدید از موزه‌ها و بناهای تاریخی در این روز رایگان است. پس آماده شوید تا با‌هم به بازدید از موزه‌ها برویم.


موزه‌ها تاریخ گذشته را برای آیندگان به تصویر می‌کشند

شاید خیلی وقت‌ها با خواندن کتاب‌های تاریخی و قدم‌زدن در لابه‌لای برگ‌های تاریخ، بخواهید از نزدیک آثار تاریخی آن کشور را از نزدیک ببینید. در این میان روز جهانی موزه بهانه‌ای می‌شود تا از یک رویداد بین‌المللی که هر ساله روز ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت) برگزار می‌شود، یک هدف خاص را دنبال شود. هدفی که بتواند اهمیت موزه‌ها و نگهداری از آثار فرهنگی، هنری، تاریخی را برای مردم یک کشور مهم سازد. این هدف تا جایی پیش می‌رود که باید آن را حفظ کرد تا نسل‌های بعدی با فرهنگ و هنر زندگی مردم در قرن‌های قبل آشنا شوند. 


در 28 اردیبهشت از کدام موزه‌های تهران دیدن کنیم؟

یکی از تفریحات و جاذبه‌های گردشگری محبوب مردم دنیا، موزه‌گردی است. دیدن آثار تاریخی و فرهنگی چیزی است که می‌تواند برای هر کسی هیجان‌انگیز باشد.  همان‌طور که می‌دانید در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی موزه‌ها رایگان است. اگر بخواهید در این روز برنامه‌ تفریحی خوبی در تهران داشته باشید، پیشنهاد می‌شود به یک موزه که در نزدیکی محل زندگی‌تان است به تنهایی یا با دوستان‌تان خود بروید. البته حتی اگر فکر می‌کنید فرزندانتان به اندازه کافی بزرگ و علاقه‌مند به دیدن آثار تاریخی هستند، آن‌ها را با خود به موزه‌ها ببرید.

شاید در این روز شما بخواهید به دیدن موزه‌های مختلف مثل موزه هنرهای معاصر تهران، موزه فرش، موزه طلا و جواهرات، موزه ایران باستان با آثار باستانی چند صد ساله و یا موزه‌های هنری و ماشین‌های قدیمی بروید. همه اینها بستگی به سلیقه و علاقه شما دارد. البته ممکن است موزه‌های نزدیک شما، آن چیزی نباشد که شما می‌خواهید. در این حالت شاید بتوانید با یک سفر یک روزه به یک شهرهای دیگر، به موزه‌هایی بروید که با علایق شما مناسب‌ است.

موزه هنرهای معاصر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس soroush karahrodi

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین موزه های تهران که باید آن ها را ببینید


در روز جهانی موزه چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

یادتان باشد که روز جهانی موزه، یک رویداد جهانی است و بسیاری از موزه‌های بزرگ و شناخته شده در این روز شلوغ هستند، به خصوص که در آن زمان بسیاری از موزه‌ها هزینه ورودی دریافت نمی‌کنند. پس برای اینکه هزینه زیادی را در بازدید از موزه نداشته باشید از این فرصت استفاده کنید.

البته اگر تمایلی به ایستادن در صف‌های طولانی برای دیدن تک‌تک چیزها ندارید یا مجبور نیستید در میان انبوه مردم مانور دهید، چند روز قبل یا بعد از روز جهانی موزه از آن‌ها دیدن کنید.

همان‌طور که می‌دانید بیشتر روزهای هفته، موزه‌ها مکان‌های ساکتی هستند که می‌توان برای مطالعه سبک زندگی اجدادی به آنجا رفت و در مورد انگیزه‌ آن‌ها برای رفتار و پیشرفت‌شان فکر کرد. به هر حال اگر تصمیم دارید روز جهانی موزه را جشن بگیرید، اجازه ندهید این فرصت برای یافتن تاریخچه نژاد بشر از بین برود.

خلاصه می‌توان گفت که موزه‌ها تاریخ مصور و نماینده آداب‌و‌رسوم و فرهنگ یک جامعه هستند. اگر دوست دارید فرهنگ موزه گردی یکی از فعالیت‌های نسل‌های بعدی ما باشد، روز 28 اردیبهشت را فراموش نکنید.

موزه زمان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Selim Mezher

بیشتر بخوانید: معرفی موزه ملی ایران و تاریخچه آن


آیا شما برنامه‌ای برای روز جهانی موزه در بازدید از جاهای دیدنی تهران دارید؟ شاید در این روز قبلا به بازدید از موزه‌ها رفته باشید، آیا شرایط برای شما راضی کننده بود؟ اگر پاسختان مثبت است نظر و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید. قطعا نظرات ارزشمند شما راهنمای خوبی برای خوانندگان ما خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.