میدان ارگ ، قدیمی ترین و شاید اولین میدان پایتخت

اگر تهران‌نشین باشید یا پایتخت را بشناسید، ممکن است میدان ارگ تهران که میدان تاریخی و قدیمی است که به اسم میدان ۱۵ خرداد آن را می‌شناسید. تاریخچه این میدان به دوره قاجار برمی‌گردد، آن‌طور که از شواهد پیداست در دوره خود این جای دیدنی تهران، میدانی وسیع بوده که در نتیجه ساخت‌وسازها تقریبا از بین رفته و تنها بخش باقی‌مانده آن فضای سبزی است که امروز به‌شکل یک پارک کوچک دیده می‌شود.

روی نقشه ببینید!


ویژگی‌های ارگ تهران، حافظه تاریخی پایتخت

میدان تاریخی ارگ از نظر موقعیت مکانی در بخش تاریخی و مهمی از تهران قرار دارد. این میدان از جنوب به بازار بزرگ تهران می‌رسد و از سمت شمال هم به بناهای تاریخی‌ مثل کاخ گلستان و کاخ دادگستری راه دارد.

در ورودی کاخ گلستان دقیقا به‌سمت میدان باز می‌شود و در سمت دیگر میدان می‌توان ساختمان رادیو تهران را دید.

این میدان قدیمی تهران در دوره قاجار وسعت زیادی داشت که بعدها با ساخت و‌سازهایی که انجام شد، میدان‌ارگ و خندق‌های اطراف آن کم‌کم از بین رفت و فقط بخش کوچکی از آن باقی ماند. این بخش اکنون فضای سبز شده و حالت یک پارک کوچک را دارد.

حوضی که در وسط میدان‌ارگ جا خوش کرده با نیمکت‌هایی کناری‌اش، در حال حاضر به محل دل‌چسبی برای رهگذران و گردشگران این منطقه تبدیل شده است.

در این میدان قدیمی تهران کافه یا رستوران مدرن و امروزی‌ پیدا نخواهید کرد اما اگر اهل تجربه فضاهای متفاوت باشید، دست‌فروش‌های چای و نسکافه حتما نظرتان را متوجه خودشان می‌کنند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره کاخ گلستان


چطور می‌توان به میدان ارگ تهران رفت؟

این میدان در محله ارگ قدیم تهران که همان منطقه 15 خرداد و خیام است، قرار دارد. بهترین مسیری که برای رفتن به ارگ تهران می‌توان پیشنهاد کرد، استفاده از متروی تهران است که باید در ایستگاه پانزده خرداد پیاده شوید و بعد از خروج از ایستگاه وارد خیابان پانزده خرداد شده و به سمت مجموعه ارگ تهران حرکت کنید.

به جز مترو، اتوبوس‌هایی که از نقاط گوناگون شهر به مقصد خیابان پانزده خرداد می‌روند، وسیله مناسبی برای رسیدن به این نقطه از شهر هستند. 

البته تاکسی‌هایی که در سطح شهر مسافران را جابه‌جا می‌کنند هم یکی دیگر از راه‌هایی است که برای رسیدن به ارگ تاریخی تهران می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین کبابی تهران کجاست؟


آیا تا‌به‌حال از کسی در مورد ارگ قدیم تهران چیزی شنیده‌اید که برایتان جالب باشد؟ یا می‌دانید که این قسمت تاریخی تهران چرا در طول زمان تخریب شده و جای خود را به پارک کوچکداده. اگر پاسخ‌تان مثبت است و جوابی برای سوال‌های ما دارید، خوشحال می‌شویم که اطلاعات خود را در مورد ارگ تهران با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.