خیابان میرداماد، از گرانترین‌های بلوارهای تهران

خیابان میرداماد از گرانترین و لوکس‌ترین خیابان‌های تجاری اداری تهران است که سابقه تاریخی زیاد در خاطره‌سازی پایتخت دارد. شکل و شمایل این خیابان از همان اول لوکس و تجاری بوده و بیشتر تهرانی‌ها اینجا را از محله‌های زنده تهران می‌دانند. دلیل آن هم به بافت تجاری و جنب‌وجوش مردم برمی‌گردد که از همان اول صبح شروع می‌شود و با تمام شدن زمان کاری محله‌ها کم‌کم در سکوت می‌رود. هرچند این موضوع بیشتر در خیابان‌های اصلی که پر ترافیک و شلوغ‌‌ هستند دیده می‌شود تا خیابان‌های فرعی دنج.

امروز در تهران مبله می‌خواهیم در مورد هر چیزی که مربوط به خیابان میرداماد می‌شود، صحبت کنیم. با ما باشید.


خیابان میرداماد دقیقا کجاست؟

خیابان میرداماد که به آن بلوار میرداماد هم می‌گویند، بلواری زیبا در منطقه ۳ تهران است. این بلوار از سمت غرب به خیابان ولیعصر، از سمت شرق به خیابان شریعتی می‌رسد. البته این خیابان از مشهورترین خیابان های محله داوودیه است. محله داوودیه از شمال به خیابان ظفر، از شرق به خیابان شریعتی، از غرب به بزرگراه مدرس و از جنوب به بزرگراه همت محدود می‌شود.

روی نقشه ببینید!

خیابان میرداماد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Aliakbar Yahyaie

در همسایگی خیابان میرداماد محله‌های قلهک، زرگنده، آرارات، ونک، سید خندان و قبا هستند که همگی زیبا و البته از محله های گران قیمت تهران هم هستند. برج‌های اسکان که از اولین برج‌های تهران بود در ابتدای این بلوار از سمت غرب (خیابان ولیعصر) در بین سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ ساخته شد که بسیار در زمان خودش غوغا کرد. این روزها دیگر بودن برج‌های چند طبقه در این محل دیگر پدیده عجیبی نیست، چرا که همه جای خیابان میرداماد را اگر بگردید می‌بینید که پر از ساختمان‌های بلند مرتبه و آپارتمان‌های مدرن است. 

در حالت کلی باید بدانید که شهرت بلوار میرداماد روزانه پای افراد زیادی را از گوشه‌و کنار تهران و حتی ایران برای خرید، گشت‌و‌گذار و یا انجام امور اداری مختلف به این خیابان باز می‌کند.

خیابان های تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohammad Hossein Sayyadi Nezhad

بیشتر بخوانید: میدان آٰرژانتین، سیاسی ترین میدان تهران


تاریخ در مورد محله میرداماد چه می‌گوید؟

اگر به سال‌های قبل برگردیم باید بگوییم که طبق اسناد تاریخی اسم قدیمی محله میرداماد، ارغوانیه بوده. در آن زمان محله ارغوانیه یک ییلاق خوش آب‌و‌هوا برای تهرانی‌ها بوده که به‌دست میرزا داوود خان پسر میرزا آقاخان نوری تصرف می‌شود.

بعد از تصرف اسم محله ارغوانیه به محله داوودیه تغییر می‌کند و با گذر زمان در آن بلواری زیبا و پهن ایجاد می‌شود که در زمان پهلوی به آن بلوار ششم بهمن می‌گفتند. تا اینکه بعد از انقلاب اسم بلوار ششم بهمن به اسم بلوار میرداماد تغییر نام داد که تا امروز به همین اسم در میان مردم شناخته می شود.

خیابان میرداماد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amir Berry

دلیل ساخت این بلوار برای چه بود؟

شاید بخواهید در مورد دلیل ایجاد بلوار میرداماد بدانید که ما اینجا مختصر در مورد آن برایتان صحبت می‌کنیم.

اولین دلیل آن این بود که بلوار میرداماد خیابانی عریض بود که روستای ونک را به روستای قلهک ارتباط می‌داد. بعدها با رشد خیابان شریعتی و احداث خیابان ولیعصر ارزش این خیابان از قبل هم بیشتر شد، چون این خیابان دو جای بزرگ و اصلی شهر را به تجریش می‌رساند.

 دلیل دیگرش هم این بود که بلوار میرداماد مسیری بسیار خوبی برای جابه‌جایی مردم در بین روستای ونک و روستای قلهک بود که کارشان را راحت می‌کرد. تا جایی که امروز دیگر این خیابان مثل خیابان مطهری معبری استراتژیک و مهم در شمال تهران است که اهمیت آن بر همه مشخص است.

البته با همه چیزهایی که گفتیم بلوار میرداماد با اینکه همیشه شلوغ و گاهی هم ترافیک‌های سنگین دارد اما چیزی از ارزش زیبایی و طبیعت این بلوار و لذت قدم زدن در خیابان و کوچه باغ‌های آن را کم نمی‌کند.

میدان مادر تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Aliakbar Yahyaie

بیشتر بخوانید: زیباترین خیابان های تهران در سال 1399 چه بودند؟


دسترسی خیابان میرداماد تهران چطور است؟

خیابان میرداماد از آن خیابان‌هایی است که در محدوده طرح ترافیکی تهران قرار ندارد. به‌همین خاطر شما به‌راحتی می‌توانید از طریق ماشین شخصی، اتوبوس و تاکسی به این محله بروید. البته که این بلوار کوچه‌های پهن و خیابان‌های خوبی با ساخت‌وسازهای منظم و طراحی خوب دارد.
حالا اگر می‌خواهید برای انجام کارهای اداری، خرید از مزون‌های لباس عروس، دیدن پاساژهای متعدد و تفریح در رستوران‌ها و کافه‌‌های لوکس راهی این خیابان شوید، گزینه‌های زیر بهترین مسیرها برای رفتن به بلوار میرداماد هستند. پس با شماست که کدام مسیر را انتخاب کنید:

  • دسترسی با خودرو شخصی

اگر شما بخواهید از اتومبیل شخصی خود برای رفتن به بلوار میرداماد استفاده کنید، بهترین مسیر استفاده از اتوبان‌های حقانی، بزرگراه مدرس و بزرگراه همت است.

  • دسترسی با مترو خط یک تهران

اگر  قصد استفاده از خودروی شخصی را ندارید و می‌خواهید با خطوط مترو در تهران خودتان را به این بلوار برسانید، نزدیکترین ایستگاه مترو به بلوار میرداماد، ایستگاه مترو میرداماد در خط یک مترو و همچنین ایستگاه مترو شریعتی است.

  • دسترسی با اتوبوس های BRT خط تجریش راه آهن

 البته شما می‌توانید از BRT برای رفتن به خیابان میرداماد استفاده کنید. اتوبوس‌های تندرو مسیر تجریش به میدان راه‌آهن و برعکس در خیابان ولیعصر نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس را به این محل دارند.

مترو میرداماد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Vahid Arvan

بیشتر بخوانید: نقشه بی آر تی تهران، حرکت در سرعت‌های بالا فارغ از ترافیک‌


و اما اسم بلوار میرداماد از کجا آمد؟

میرداماد اسم یکی از فیلسوفان دوره صفوی است که نام آن دقیقا میر برهان الدین محمدباقر استرآبادی بود که به میرداماد در بین مردم معروف شده بود. میرداماد در آن زمان مثل خیلی از عارفان و حکیمان جایگاه علمی بالایی داشت و از نظر ذوق شعر و شاعری زبانزد بود، تا جایی که به او تخلص اشراق را داده بودند.
این موضوع تا جایی پیش رفت که شعرهای  فیلسوف در اثری به اسم دیوان میرداماد جمع‌آوری شد و همین اسم میرداماد از آنجا آمد و پای آن هم به یکی از خیابان‌های معروف تهران به اسم بلوار میرداماد کشیده شد.

بیشتر بخوانید: اجاره آپارتمان مبله در شمال تهران


خیابان های معروف میرداماد کدامند؟

  • میدان مادر، خاطره‌انگیزترین میدان تهران

میدان مادر مهمترین و نام آشناترین میدان بلوار میرداماد است. این میدان در شرق این بلوار و در نزدیکی خیابان شریعتی قرار دارد و یکی از میدان‌های خاطره انگیز تهران است و خیلی‌ها در برنامه‌های تهرانگردی خود با این میدان و مجسمه زیبای آن خاطره دارند.

میدان مادر میرداماد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahdi Nazari

  • خیابان مصدق، گرانترین خیابان تهران

خیابان مصدق اسم جدید خیابان نفت است. خیابان نفت هم به‌خاطر اسمش یکی از بهترین و گران ترین خیابان‌های میرداماد است. در این خیابان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران قرار دارد. همین می‌تواند دلیلی بر شلوغی و پررفت‌وآمد بودن این منطقه باشد.

  • خیابان البرز، خیابانی آشنا برای برندهای تجاری

خیابان البرز میرداماد خیابانی نام آشنا در بین شرکت های تجاری است. از آنجا که اداره ثبت شرکت‌ها در این خیابان البرز قرار دارد برای یکبار هم که شده گذر شرکت‌ها به آن افتاده. این خیابان جایی است که نمایندگان شرکت‌ها پرونده به‌دست روزانه رفت‌وآمدهای زیادی به آن دارند و همین می‌تواند دلیلی بر شلوغی خیابان البرز باشد.

  • بلوار جردن، بلواری که اسمش بارها عوض شده

خیابان جردن از مشهورترین خیابان بلوار میرداماد است. شاید بتوان گفت این خیابان تهران از چالش برانگیزترین خیابان های تهران در حوزه تغییرات بوده. اگر بخواهیم به قبل برگردیم اسم قدیمی این خیابان در میرداماد، خیابان جردن بود.
پس از انقلاب اسمش را به خیابان آفریقا تغییر دادند. در سال‌های اخیر هم نام بلوار آفریقا به خیابان نلسون ماندلا تغییر کرد. با همه این تغییرات بلوار نلسون ماندلا یا همان خیابان جردن سابق از بهترین مناطق بلوار میرداماد است.

خیابان های مهم خیابان میرداماد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mehdi kavei

  • خیابان شمس تبریزی، از بهترین محله های میرداماد 

خیابان شمس تبریزی از معروفترین خیابان های بلوار میرداماد است. خیابان های شمس تبریزی همچنین از بهترین محلات میرداماد است.

بلوار میرداماد از نظر امکانات درمانی یکی از بهترین محلات تهران است. وجود چندین بیمارستان تخصصی اطفال و بیمارستان های عمومی از جمله امکانات خاصی هستند که در این منطقه وجود دارد. همچنین کلینیک ها و آزمایشگاه های متعدد در آن ، شما را برای هر موضوع پزشکی از رفتن به مناطق دیگر بی نیاز می کند. لیست بیمارستان ها و مراکز درمانی در این محله بسیار طولانی است که ما در اینجا برخی از آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.


مراکز خرید خیابان میرداماد تهران

  • برج اسکان، خرید به وقت خیابان میرداماد تهران

همانطور که گفتیم این برج از اولین برج‌های ساخته شده در تهران است که بین چهارراه میرداماد و خیابان ولیعصر قرار دارد. اگر قصد خریدی خاص و لوکس را دارید، اسکان گزینه‌ای مناسب در بین مرکز خریدهای میرداماد تهران است.
به شما توصیه می‌کنیم در صورتی که به‌دنبال تجربه خریدی جذاب و پویا هستید، به این مرکز خرید در بلوار میرداماد تهران بروید.

برج اسکان خیابان میرداماد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ramin Payandeh

  • مجتمع پایتخت، مرکزی پر از تجهیزات دیجیتال در میرداماد

مجتمع کامپیوتر پایتخت تهران از بزرگترین و تخصصی‌ترین مراکز فروش کامپیوتر و لوازم جانبی در تهران است. این مجتمع در محدوده خیابان میرداماد قرار دارد و به عنوان یکی از مراکز مهم خرید کامپیوتر در تهران شناخته شده است.
با رفتن به این مجتمع تجاری شما می‌توانید انواع کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ، تبلت، نوت بوک و کامپیوترها را با قیمت های رقابتی و باور نکردنی پیدا کنید. همچنین مجتمع کامپیوتر پایتخت تهران مکانی مناسب برای خرید لوازم جانبی کامپیوتری مانند مانیتور، کیبورد، موس، پرینتر، اسکنر و هارد دیسک است.

خیابان میرداماد تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Arezoo

  • پاساژ آرین، جایی برای خرید لباس های مردانه

مرکز خرید آرین در محله داوودیه و خیابان میرداماد تهران است. این پاساژ در بین چهارده تا مرکز خرید میرداماد یکی از آن بهترین‌هاست که در بین خیابان نفت جنوبی و شمس تبریزی قرار دارد. بیشتر اجناس موجود در این مرکز، مارک بوده و کیفیت خوبی دارند و اگر به‌دنبال لباس دامادی هستید و یا کت‌وشلوار خاص می‌خواهید راهی پاساژ آرین شوید.
البته که در پاساژ آرین، نمی‌توان از رفتن به کافه غافل شد، چون اینجا پر از کافه‌های متنوع و دنج است که می‌توانید با دوستان خود اینجا دور هم باشید و خوش بگذرانید.

  • شهر کتاب آرین، از اولین‌های تهران در میرداماد

آرین، اولین شهر کتاب بزرگ تهران است که بعد از پل میرداماد قرار دارد. شما می‌توانید برای گرفتن کتاب و لوازم‌التحریر و هر چیزی که در این زمینه می‌خواهید به شهر کتاب آرین بروید و بهترین‌ها را تهیه کنید.

شهر کتاب آرین میرداماد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Pedram Esmaeilzadeh

بیشتر بخوانید: بهترین کافه های تهران، لذت کافه‌گردی‌ با تهران مبله


رستوران های معروف بلوار میرداماد

رستوران های میرداماد تنوع زیادی دارند تا جایی که از بین غذاهای ایرانی، فست‌فود و ایتالیایی در این خیابان می‌توانید هر چه که دلتان می‌خواهد را انتخاب کرد.
مثلا اگر هوس غذاهای ایتالیایی کرده باشید می‌توانید خودتان را به رستوران سالی و کافه رستوران بن ژوژ برسانید و از منوی غذای ایتالیایی آن‌ها نوش‌جان کنید.
در کنار این دو رستوران‌، شما می‌توانید برای خوردن غذاهای ایرانی به رستوران‌های معروف بلوار میرداماد مثل رستوران طهرانی، رستوران میرداماد و رستوران مارنان بروید و از منوی متنوع آن‌ها غذاهای ایرانی مورد علاقه خود را سفارش دهید.

کافه رستوران بن ژورژ

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Behzad Ghaffarian

بیشتر بخوانید: میدان ونک تهران، خاطره‌بازی، خرید و پیاده‌روی همه باهم 


جاهای دیدنی تهران در نزدیکی خیابان میرداماد

بلوار میرداماد یکی از محله‌های شیک و باکلاس تهران با جاذبه های گردشگری و جاهای تفریح متنوع است. بخشی از این تفریحات در روی تپه عباس آباد مثل پارک طالقانی و پارک آب و آتش در جنوب این بلوار قرار دارند. البته که شما در این محله نمی‌توانید به‌راحتی از بین موزه‌ها و مراکز تفریحی مثل کتابخانه موزه ملی ایران، باغ کتاب و پل طبیعت به‌سادگی رد شوید.

دیدنی های تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Madadi

بیشتر بخوانید: پل طبیعت ؛ شاهکار معماران ایرانی


با همه چیزهایی که گفتیم خیابان میرداماد در بین محله‌های تهران یکی از خوش آب‌وهواترین و زیباترین مناطق تهران است که درختان کهن‌سال آن را بسیار باصفا و جذاب کرده‌ است. دسترسی این محله به امکانات رفاهی، خدماتی و حتی سیستم حمل‌و‌نقل شهری بسیار عالی و راحت است. اگر شما ساکن این محل هستید برای ما از تجربه‌های زندگی در خیابان میرداماد بگویید. قطعا گفته‌های شما در راهنمایی خوانندگان ما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.


سوالات متداول

میرداماد در کدام منطقه تهران است؟

میرداماد در منطقه سه شهرداری تهران قرار دارد.

اسم قبلی خیابان میرداماد چیست؟
اسم این محله، ارغوانیه بود که به محله داوودیه تغییر داده می‌شود. البته با گذشت زمان و در دوره پهلوی به اسم بلوار ششم بهمن بود. بعد از انقلاب هم به بلوار میرداماد معروف شد.

نزدیکترین مترو به خیابان میرداماد کدام است؟

مترو شریعتی و مترو میرداماد از نزدیکترین ایستگاه‌های مترو به بلوار میرداماد هستند.

معروفترین مرکز خرید میرداماد کجاست؟

برج اسکان، مرکز خرید کامپیوتر پایتخت و پاساژ آرین از معروفترین مرکز خریدهای بلوار میرداماد هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.