امام زاده صالح؛ مسیرهای دسترسی، ساعت بازدید و جاذبه های اطراف آن

امام زاده صالح تهران در همسایگی میدان تجریش و در انتهای خیابان ولیعصر قرار دارد. اینجا یکی از آن جاهای مذهبی‌‌ تاریخی تهران است که معماری زیبا، محیطی آرام و متبرک دارد.
تا جایی که همه کسانی که در تهران زندگی می‌کنند حداقل یک‌بار به صحن امامزاده صالح رفته‌اند و می‌داند که اینجا چه حال و هوایی دارد.

اما اینکه تا چه اندازه با تاریخچه امامزاده صالح و معماری بنای آن آشنا هستید؟ و از چه مسیرهایی می‌توانید به امامزاده صالح بروید و مراکز دیدنی اطراف امامزاده صالح کدام‌ها هستند؟ سوالاتی است که در ادامه به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.


توضیح کوتاه از شخص امامزاده و چطور به شهادت رسید؟

در پاسخ به سوال امام زاده صالح کیست باید گفت که امام زاده صالح فرزند امام موسی کاظم و از برادران امام رضا و حضرت معصومه است. طبق روایت‌ها ایشان بعد از شنیدن خبر ولیعهدی امام رضا راهی ایران و خراسان می‌شوند تا به دیدار برادر بروند که در بین راه و در پای چنار کهن‌سال به شهادت می‌رسند.

 در روایت‌‌های تاریخی آمده که فردی به اسم حسن بهبهانی از اهالی پل کرخ یا همان کرج در تعقیب امامزاده بوده و سرانجام در روستایی در نزدیکی ری موفق می‌شود او را به شهادت برساند.
مردم منطقه بعد از شهادت ایشان برای ادای احترام به امامزاده صالح، اقدام به ساخت بنایی برای یادبود ایشان می‌کنند.

از آن زمان تا به الان، روز پنجم ذیقعده را روز بزرگداشت امامزاده صالح انتخاب کرده‌اند و هر سال مراسمی در آستان مقدس امامزاده صالح برای این منظور برگزار می‌شود.

حیاط حرم امام زاده صالحمنبع عکس گوگل مپ، عکاس hamed shahbazi

بیشتر بخوانید: آیا امام‌زاده صالح فرحزاد با تجریش فرق دارد؟


 تاریخچه و معماری بنای صحن امام زاده صالح تهران

اگر بخواهیم در مورد تاریخچه و زندگینامه امامزاده صالح بگوییم باید به شواهدی مثل کتیبه‌ با تاریخ سال ۷۰۰ هجری قمری که قبلا در امام زاده بود برگردیم. طبق گفته‌ها این کتیبه به دوران پادشاهی غازان خان برمی‌گردد، پس به نظر می‌رسد که بقعه امام زاده صالح هم در همان سال‌ها ساخته شده است. 

البته الان صندوق چوبینه‌ای در داخل حرم است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد.

بنای بقعه اصلی امام زاده صالح یک ساختمان چهارگوش با دیواره‌های قطور است. این بنا در اصل ابعادی در حد ۶در ۶.۵ متری دارد.
کاشی‌کاری‌های گنبدها و گلدسته‌های بنای امام زاده صالح هم به سبک معماری قرن هفتم و هشتم هجری قمری است. چون در قرن هفتم و هشتم بود که در ساخت‌ساز از رنگ فیروزه‌ای بیشتر استفاده می‌شد و  دیواره‌ها را با ضخامت زیاد می‌ساختند. هر چند در این دوره معماری طاق‌ها و طرح‌های چهارگوش را نمی‌توان ندید گرفت.

امام زاده صالح تا کی بازه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MOHAMMAD SADEGHI (mHs)

بیشتر بخوانید: باغ انجمن خوشنویسان و تندیس معروف هیچ


آدرس امام زاده صالح کجاست و چطور به آنجا برویم؟

بنای امام زاده صالح در آدرس ضلع جنوب شرقی میدان تجریش است. شما می‌توانید از طریق بلوار خواجه نوری و بازار تجریش وارد این مجموعه شوید. 

روی نقشه ببینید!

پارکینک امام زاده صالح

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohsen Gharakhani

در ادامه راه‌های دسترسی به این آرامگاه با وسایل نقلیه عمومی و خودرو شخصی را خواهیم گفت تا بتوانید به‌راحتی راهی امامزاده صالح شوید.

  • مسیرهای دسترسی به امامزاده صالح با خودرو شخصی

اگر تصمیم دارید با ماشین شخصی به امامزاده صالح بروید، باید همچنان خودتان را به میدان تجریش برسانید. اگر کمی خوش‌شانس باشید می‌توانید ماشین خود را در یکی از پارکینگ‌های عمومی دور میدان تجریش پارک کنید.
در غیر این صورت مجبور هستید که به سمت خیابان‌های اطراف میدان تجریش بروید. این خیابان‌ها فاصله زیادی از امامزاده دارند. به‌هر حال در تهران همیشه مشکل جای پارک برای ماشین وجود دارد.

  • مسیرهای دسترسی به امامزاده صالح با مترو و اتوبوس

همان‌طور که می‌دانید امامزاده صالح در نزدیکی میدان تجریش است. از این‌رو می‌توانید با تاکسی، مترو، بی‌آرتی خودتان را به آنجا برسانید.
شاید قصد دارید با مترو به زیارت امامزاده بروید‌، باید بگوییم که فاصله امام زاده صالح با مترو خیلی کوتاه است. برای این کار شما باید در آخرین ایستگاه خط یک مترو یعنی ایستگاه مترو میدان تجریش پیاده شوید و از خروجی جنوبی ایستگاه خارج شوید. پس از چند دقیقه پیاده‌روی به سمت غرب به بارگاه امامزاده صالح تهران خواهید رسید.

در صورت استفاده از خطوط اتوبوس بی‌آرتی هم کافی است سوار بی‌آرتی راه‌آهن به پارک وی و از آنجا سوار اتوبوس‌های پارک وی به سمت تجریش شوید و در پایانه تجریش پیاده شوید.
اگر هم بخواهید با تاکسی‌های شهری تهران به امامزاده بروید. کافی است سوار تاکسی‌هایی که به سمت میدان تجریش در حرکت هستند، شوید. بعد از پیاده شدن در تجریش، فقط دو سه دقیقه تا بارگاه امامزاده صالح تهران فاصله دارید.

مترو تجریش نزدیک امامزاده صالح

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Reza A

بیشتر بخوانید: با نقشه مترو تهران، چهارگوشه تهران را به هم بدوزید


اگر این روزها قصد سفر به تهران دارید و می‌خواهید محل اقامت شما به میدان تجریش نزدیک باشد اجاره آپارتمان مبله شمال شهر تهران مبله بهترین پیشنهاد برای شماست. چون این واحدها از لحاظ کیفیت با هتل‌های مطرح تهران برابری می‌کنند اما محدودیت‌های هتل مثل محدودیت زمان رفت‌وآمد، نداشتن آشپزخانه و… را ندارد. شما با اجاره آپارتمان های مبله تهران مبله می‌توانید با بهترین وسایل آشپزخانه آشپزی کنید و اقامت باکیفیت داشته باشید. تازه این واحدها قابلیت اجاره روزانه، هفتگی و ماهانه را دارند و این به شما بستگی دارد که چه مدت در تهران بخواهید بمانید.


داستان نذر نمک امام زاده صالح چیست؟

از هر چه بگذریم از نذر نمک امامزاده صالح نمی‌توان گذشت. نذر نمک یکی از آن معروفترین نذرهایی‌ است که در حرم امام زاده‌ صالح از قدیم تا الان بوده است. حتما در جریان هستید که نمک از زمان قدیم همیشه در بین ایرانی‌ها نماد برکت بوده است.
رسم نذر نمک از زمانی پیدا شد که به‌خاطر بارش برف، بسیاری از مردم در اطراف مقبره امام زاده صالح لیز می‌خوردند. همین دلیلی شد مردم با نذر کردن نمک کمک کنند تا با پاشیدن آن روی یخ‌ها، به عابران کمک کنند. این موضوع از همان زمان به رسم تبدیل شد و الان هم معروف ترین نذر امامزاده صالح است.

برف و نذر نمک در امازاده صالح

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehdi Safdarian

بیشتر بخوانید: جاذبه های تفریحی و مکان های دیدنی شمال تهران


امام زاده صالح تهران تا چه ساعتی باز است؟

اول این را بگوییم که شما چه خارجی باشید چه ایرانی، با هر دین و مذهبی می‌توانید وارد حرم امامزاده صالح شوید و به راز و نیاز بپردازید. ساعت ورود به این حرم در نیمه اول سال از اذان صبح تا ساعت ۱۲ شب است و در نیمه دوم سال امامزاده صالح تهران شب‌ها تا ساعت ۲۳ باز است.
البته شما می‌توانید با مراجعه به سایت امام زاده صالح از ساعت دقیق و اطلاعات مربوط برگزاری مراسم و رویدادها در شب‌های محرم و خاص بیشتر باخبر شوید.

راستی به این نکته توجه داشته باشید  که امامزاده صالح یک مکان مذهبی و زیارتی است و برای بازدید لازم است که قوانین مربوط به پوشش و دیگر مسائل را رعایت کنید.

مترو نزدیک امام زاده صالح

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Farhad Hassani

بیشتر بخوانید: اجاره مبله تهران، بی‌دغدغه و بدون دردسر سفر کنید


در اطراف امام زاده صالح از کجاها دیدن کنیم؟

جاهای دیدنی تهران در اطراف امامزاده صالح زیاد هستند از بازار تجریش گرفته تا مرکز خریدهای شیک و کاخ‌های تهران. اینجا کوتاه در مورد هر یک صحبت خواهیم کرد:

  • بازار تجریش؛ از بازارهای سنتی تهران که همه چیز در آن پیدا می‌شود

این بازار یکی از معروفترین بازارهای تهران است که قدمت  آن به ۱۵۰ سال قبل برمی‌گردد.

بازار سنتی و سرپوشیده تجریش از بازارهای سنتی ایرانی است که تقریبا در همه شهرهای ایران از این بازارها است. در بازار تجریش هر چیزی به فروش می‌رسد، از شیر مرغ بگیر تا جان آدمیزاد.
حالا چه به دنبال تازه‌ترین میوه‌ها و سبزیجات باشید و چه به دنبال صنایع‌دستی اصیل ایرانی، محال است آن را در بازار تجریش با قیمتی مناسب پیدا نکنید.

بازار تجریش

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Alireza Karimi

  • باغ‌ موزه هنر ایرانی؛ همه دیدنی‌های ایران را اینجا ببینید

باغ‌ موزه هنر ایرانی در میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، خیابان دکتر حسابی قرار دارد.

این باغ در گذشته باغ شخصی همسر سپهبد امیراحمدی بود که بعدها تغییر کاربری دارد و به صورت باغ موزه‌ای که امروزه می‌بینید درآمد. در این باغ شما می‌توانید از دو دسته آثار هنری بازدید کنید:

دسته اول ماکت‌هایی از جاهای دیدنی مختلف ایران است که نمونه‌هایی از آن مثل سی‌وسه‌پل، باغ فین کاشان، نقش رستم، گنبد سلطانیه و … است و در باغ موزه هنرهای ایرانی تهران قرار دارد.

دسته دوم هم بیشتر مربوط به آثار هنری است که در نگارخانه باغ‌موزه هنر ایرانی نگهداری شده و بیشتر برای هنرمندان معاصر است.

باغ موزه هنر ایرانی در نزدیکی امام زاده صالح

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ahmad Anvari

  • کاخ سعدآباد؛ در این کاخ به جستجوی تاریخ معاصر ایران بروید

بعد از زیارت امامزاده صالح، شاید چیزی به‌اندازه رفتن و گشتن در محوطه کاخ سعدآباد حال‌تان را خوش نکند. البته کاخ سعد‌آباد تهران تقریبا ۱۰ دقیقه‌ای با امامزاده صالح فاصله دارد. اگر شما بخواهید پیاده این مسیر را طی کنید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی از میدان تجریش تا کاخ را دارید.
راستی کاخ سعدآباد دو تا در دارد که درب زعفرانیه به امامزاده صالح نزدیک‌‎تر است.

کاخ سعدآباد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس باشگاه عکاسان ایرانی اینفوگرافی

  • پاساژ قائم، مرکز طلا در شمال تهران

هر چند گشت‌وگذار در بازار سنتی تجریش حال‌وهوای دیگری دارد اما دیدن پاساژ قائم با آن همه زرق و برق برای همه جذاب است. پاساژ قائم دقیقا در کنار بازار تجریش و امامزاده صالح قرار دارد و با داشتن ۷۰۰ واحد تجاری تقریبا هر چیزی را در خود جای داده‌. از طلا و جواهرات گرفته تا کیف و کفش و هر چه که برای خانه نیاز دارید.

  • پاساژ ارگ؛ هم خرید کنید و هم تفریح

پاساژ ارگ نه تنها بیشتر کالاها مثل پوشاک، لوازم‌خانگی، طلا و جواهر و … در واحدهای تجاری به فروش می‌رسد بلکه امکاناتی مثل کافی‌شاپ، فود‌کورت، رستوران هم دارد. اینجوری شما تفریح و خرید را همزمان باهم در یک فضای شیک و لوکس می‌توانید داشته باشید. پاساژ ارگ ۱۰ طبقه دارد که بام سبز آنجا را همه می‌شناسند.
تازه این پاساژ پارکینگ بسیار بزرگی دارد و شما می‌توانید با خیال راحت ماشین خود را آنجا پارک کرده و به خرید و تفریح بروید.

ارگ تجاری در میدان تجریش

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Sina Iranshahi

  • پاساژ تندیس؛ جایی برای خرید اکسسوری‌های جالب و لباس‌های شیک

آدرس پاساژ تندیس در خیابان غلام جعفری میدان تجریش است. این پاساژ مخصوص فروش لباس، کیف و کفش، اکسسوری و لوازم‌آرایش بهداشتی است. پاساژ تندیس هم مثل پاساژ ارگ کافی‌شاپ، رستوران و پارکینگ دارد. فاصله پاساژ تندیس با امامزاده صالح تقریبا ۱۰ دقیقه پیاده است.

پاساژ‌ تندیس تجریش در نزدیکی امامزاده صالح

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Emad Rahmanian

بیشتر بخوانید: مکان‌های دیدنی و تفریحی شمال تهران


اگر این روزها قصد تهران‌گردی داشتید، حتما سری به امامزاده صالح تهران بزنید. نمی‌توان سری به تهران زد و ساعتی در جوار امامزاده صالح نبود. این روزها با بودن مراکز دیدنی اطراف امامزاده صالح و پاساژهای شمال شهر تهران اینجا حوصله شما سر نخواهد رفت.
البته شاید شما قبلا به این امامزاده رفته باشید. از خاطرات خود بگویید، ایننکه آنجا را چطور دیدید؟ بهترین مسیر دسترسی برای شما به امامزده از کدام راه بود؟ آیا به بازار تجریش رفتید؟ بازار میوه و سبزیجات را دیدید؟ تجربه‌های شما راهنمای خوبی برای خوانندگان تهران مبله خواهد بود.


سوالات متداول

امام زاده صالح کیست؟
صالح فرزند امام موسی کاظم و برادر امام رضا و حضرت معصومه است.
امامزاده صالح کجاست؟
این مجموعه مذهبی تاریخی تهران در خیابان گوگَل در جنوب شرقی میدان تجریش قرار دارد.
امامزاده صالح تا چه ساعتی باز است؟
امامزاده صالح  هر روز از اذان صبح تا ۱۲ شب باز است.
نزدیکترین مترو به امامزاده صالح کدام ایستگاه است؟
ایستگاه مترو تجریش در خط یک تهران.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.