باغ انجمن خوشنویسان و تندیس معروف هیچ

اگر عاشق هنر باشید، شهر تهران دیدنی‌های متنوعی دارد. باغ انجمن خوشنویسان یکی از آن دیدنی‌های فرهنگی تهران برای علاقمندان به هنر مخصوصا هنرهای ایرانی است. باغی که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد و اگر در فضای داخلی آن چرخی بزنید از حال وهوای دوره قاجار می‌توانید نفس بکشید.
جالب است که بدانید این باغ محیطی چند منظوره برای تفریح، سرگرمی، گپ و گفت و فعالیت‌های فرهنگی دارد. طوری که شما در باغ انجمن خوشنویسان تهران می‌توانید هم در کلاس‌های آموزشی خطاطی و خوشنویسی شرکت کنید و هم از نمایشگاه آثار هنرمندان مشهور بازدید کرده و از فروشگاه عرضه آثار هنرمندان جوان خرید کنید.
اگر به دنبال مکانی جدید، متفاوت و با امکانات رفاهی و تفریحی خوب می‌گردید و دوست دارید درباره آدرس و مسیرهای دسترسی به انجمن خوشنویسان بیشتر بدانید با ما باشید.


چطور به باغ انجمن خوشنویسان برویم؟

آدرس انجمن خوشنویسان در محدوده دزاشیب و فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی و پلاک ۱۴۷ قرار دارد. اینجا میزبان مردم علاقه‌مندی است که به دنبال جایی برای وقت گذراندن، گپ‌و‌گفت و سرگرمی هستند تا لحظات خوشی را در کنار همراه‌هانشان بگذرانند. برای دیدن آدرس دقیق روی نقشه ببینید را کلیک کنید:

روی نقشه ببینید!

باغ انجمن

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mohammad javad nemati

دسترسی به باغ انجمن خوشنویسان با ماشین شخصی و وسایل نقلیه عمومی به این صورت است:

  • دسترسی با ماشین شخصی

برای دسترسی به انجمن خوشنویسان دو راه دارید: اینکه اول خودتان را به قسمت شمال شهر تهران برسانید و از آنجا راهی بلوار اندرزگو شوید. در این بلوار از طریق خیابان شریفی‌منش وارد خیابان سلیمی شمالی شده و از همین‌جا بخشی از دیوارهای آجری عمارت باغ انجمن خوشنویسان را می‌بینید.

راه دوم این است مه به میدان تجریش بروید و از میدان وارد خیابان دزاشیب شوید. در این خیابان به خیابان کریمی و سپس خیابان سلیمی شمالی رفته و خودتان را به باغ انجمن خوشنویسان در پلاک ۱۴۷ برسانید.

  • دسترسی با مترو و تاکسی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به انجمن خوشنویسان، ایستگاه مترو تجریش در خط یک مترو تهران یعنی تجریش کهریزک است. شما بعد از پیاده شدن از ایستگاه میدان تجریش می‌توانید با استفاده از تاکسی‌هایی که به سمت فرمانیه می‌روند، به راحتی به باغ انجمن خوشنویسان تهران برسید.

باغ انجمن خوشنویسان تجریش

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Arezoo

بیشتر بخوانید: پردیس سینمایی ارگ به همراه قیمت بلیط، آدرس و تلفن


راستی اگر برای اقامت کوتاه مدت به تهران می‌آیید، می‌توانید با اجاره روزانه آپارتمان در شمال تهران هر مقدار بخواهید در پایتخت بمانید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. تهران مبله سعی کرده تا جای ممکن خیال شما را از بابت اقامتگاه در تهران راحت کند.


چطور باغ انجمن خوشنویسان دزاشیب ایجاد شد؟

انجمن خوشنویسان در تهران چند شعبه دارد ولی شعبه دزاشیب با همه متفاوت است. دلیل آن هم به فضای باغ برمی‌گردد که به زیبایی ساخته شده است. اگر به گذشته باغ زیبای انجمن خوشنویسان برگردیم متوجه می‌شویم ک این باغ در دوره پهلوی اول، خانه وزیر دربار وقت یعنی اعظم‌الدوله خواهرزاده امین‌الدوله، یکی از بزرگان قاجار بود.
بعدها این عمارت به حسین علا رسید. به گفته اهالی محله دزاشیب، این باغ در گذشته خانه تابستانی محمدعلی خان علاءالسلطنه، رئیس وزرای دوره قاجار بود. حسین علا در سال ۱۳۱۴ توانست با خرید زمین‌های کشاورزی و گندم‌زار اطراف باغ، تزیینات زیبا و درخت‌کاری‌های زیادی در این باغ انجام داد و در نهایت یک کوچه باغ با صفا شد. تا سال‌ها خانواده علا در این باغ بودند تا اینکه بعد از انقلاب باغ در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت.
تا اینکه در سال ۱۳۶۰ شهرداری منطقه شمال تهران باغ حسین علا را از بنیاد خرید تا آن را از فرسودگی نجات دهد. بعد از بازسازی خانه و باغ علا، در سال ۱۳۷۶ این باغ زیبای ایرانی به‌صورت رایگان در اختیار انجمن خوشنویسان قرار گرفت.

باغ علا

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Babak Babakinejad

بیشتر بخوانید: جاذبه های تفریحی و مکان های دیدنی شمال تهران


در داخل باغ انجمن خوشنویسان چه خبر است؟

اگر به بنای اصلی انجمن خوشنویسان نگاه کنید، نمای آجری با تیر چوبی و ملاط‌های آهکی را می‌بینید که شما را به یاد طرح‌های چلیپا می‌اندازد، طراحی که تزئینات زیادی ندارد.
ساختمان انجمن خوشنویسان تهران دو طبقه است و در آن فضاهایی برای انجمن، گالری و نگارخانه آرت سنتر وجود اختصاص داده شده. طبقه دوم ساختمان انجمن خوشنویسان، ۶ اتاق بزرگ دارد که در اطراف دو راهرو افقی و عمودی هستند. جالب است بدانید که نور اتاق‌ها از پنجره‌های رو به محوطه باغ تامین ‌ می‌شود و شما در روز می‌توانید با نور طبیعی اینجا را ببینید.
اما باید گفت طبقه همکف انجمن، فضای داخلی به‌خصوص نیمه شرقیبه‌خاطر ساختمان‌های مجتمع مسکونی، نور زیادی ندارد و باید چراغ روشن باشد.
با همه این چیزهایی که گفتیم انجمن خوشنویسان این روزها یکی از آن مکان‌های جذاب برای دورهمی خوشنویسان، بازدید از آثار ارزشمند هنرمندان، برگزاری دوره‌های آموزش خوشنویسی به هنرجویان و محل گذران وقت شهروندان و مسافران تهرانی شده است.

خوسنویسی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahya Tabesh

بیشتر بخوانید: بازار سنتی تجریش مکانی برای خرید


امکانات و جذابیت‌های باغ انجمن خوشنویسان برای بازدیدکنندگان

اگر شما از آن آدم‌هایی هستید که دوست دارید به جاهای جدید و جذاب، مکان‌های فرهنگی، کافه‌های نو، گالری‌های هنرمندان بروید، انجمن باغ خوشنویسان تهران بهترین مکان برای تفریح فرهنگی در تهران است.

  • فضاهای مختلف انجمن خوشنویسان، هم زیبایی ببینید و هم خرید و تفریح کنید

محیط باغ و عمارت بی‌نظیر انجمن خوشنویسان، بهترین مکان برای قدم زدن و لذت بردن از فضای زیبا در شمال تهران است. اگر به دنبال یک جای خاص با زیبایی‌های تماشایی هستید،حتما این باغ  را انتخاب کنید. چون شما با رفتن به این باغ با یک تیر چند نشان می‌زنید. مثلا می‌توانید در فضای باغ، قرارهای چند نفره و دوستانه‌تان خود را بگذارید و در چای بار چند ساعتی را باهم گپ بزنید.
یا اگر علاقه‌مند به هنر و تماشای گالری‌ها هستید، اینجا بهترین جا در تهران برای شماست. البته شاید هم هنردوست باشید و بخواهید در کلاس‌های آموزشی متنوع باغ شرکت کنید و از حضور استادان پیشکسوت و یا جوان استفاده کنید. اهل خرید و تجربه چیزهای جدید هم که باشید، اینجا جای‌تان است، چون می‌توانید از آرت شاپ باغ که همیشه درش به رویتان باز است، یک خرید لذت‌بخش را داشته باشید.
توجه کنید که در مقابل عمارت باغ انجمن خوشنویسان، تندیس معروف هیچ بزرگ از استاد پرویز تناولی قرار دارد که بسیار زیباست. این تندیس در پشت سرش برکه‌ای دیدنی دارد که دیدنش حس خوب دارد. 

تندیس هیچ

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Eh San

  • کافه و چای بار، پاتوق دوست‌داشتنی هنرمندان و جوانان تهرانی اینجاست

 اگر دوست دارید که این روزها به یک کافه باغ زیبا در تهران بروید و از فضای داخل کافه و محیط بیرون آن استفاده کنید، چای بار انجمن خوشنویسان تهران را انتخاب کنید.
این کافه در ابتدای در ورودی باغ قرار دارد که فضای عالی و دلنشین آنجا، برای قرارهای دوستانه بسیار مناسب است. شاید یکی از جذابیت‌های کافه چای بار انجمن خوشنویسان، منوی متنوع و بی‌نظیرش است که جوان‌پسند است. به‌همین خاطر در بین جوان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و همه سلیقه‌ها را راضی می‌کند.

کافه چای بار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس abolfazl ghobadi nezhad

  • آرت شاپ، جایی برای یادگیری و فروش آثار هنری

آرت شاپ یکی دیگر از قسمت‌های باغ قاجاری انجمن خوشنویسان تهران است. اینجا جایی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف در حوزه خطاطی، خوشنویسی، نقاشی و مجسمه و… است.  آرت شاپ باغ انجمن خوشنویسان، بهترین جا برای معرفی تازه‌کاران و هنرمندان جوان است. البته محلی برای فروش محصولات فرهنگی و هنری هم است که هنرمندان می‌توانند آثار هنری خود با هماهنگی مجموعه در این بخش بفروشند.
چیزهایی که شما می‌توانید از آرت شاپ بخرید می‌توان به گوشواره‌های برنجی با تکه‌ پارچه‌های سنتی، زیورآلات سنتی طرح سکه، کوسن‌های زیبا با طرح مشاهیر، گلدان‌های سفالی کار دست، محصولات چوبی و … اشاره کرد که بسیار پرطرفدار هستند.

  • گالری آرت سنتر، اینجا از نقاشی‌ها و مجسمه‌های هنرمندان دیدن کنید

یکی از محبوب‌ترین بخش‌های باغ انجمن خوشنویسان تهران، گالری آرت سنتر است. این گالری فعالیتش را از سال ۷۶ شروع کرده و در بین اهالی هنر جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.
آرت سنتر باغ فقط با پیشکسوتان و استادان هنر همکاری دارد و در این سال‌ها میزبان بهترین گالری‌های تهران بوده است. نمایشگاه بزرگمهر حسین پور، پرویز تناولی، کامبیز درم بخش، ناصر اویسی و پرویز کلانتری از نمایشگاه‌های برتری هستند که در این مجموعه برگزار شدند.

آرن سنتر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Isaac Nickaein

بیشتر بخوانید: بهترین کافه رستوران های تهران، از دنج ترین تا لوکس‌ترین


راه‌های ارتباطی و اطلاعات بازدید از انجمن خوشنویسان

آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۷.
شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۱۰۳۴۶
ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۲۳ شب.
قیمت بلیط: رایگان

انجمن خوشنویسان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohsen Kachooee

بیشتر بخوانید: اجاره آپارتمان مبله در تهران ، بدون محدودیت در تهران بمانید


حالا نوبت شماست که برای ما بنویسید آیا از وجود انجمن خوشنویسان در تهران خبر داشتید؟ شما با خواندن این یادداشت تهران مبله آیا دوست دارید به دیدن باغ انجمن خوشنویسان بروید؟ آیا جاهای دیگری مثل باغ انجمن خوشنویسان را می‌شناسید که سرگرمی، تفریح، هنر و فرهنگ را باهم داشته باشد؟ نظرات و پیشنهادهای ارزشمند خودتان را با ما وخوانندگان تهران مبله به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

اسم باغ انجمن خوشنویسان قبلا چی بود؟
باغ علاءالسلطنه یا باغ علا بود که بعدها توسط شهرداری از بنباد مستضعفان خریداری شد و به انجمن خوشنویسان داده شد.
باغ انجمن خوشنویسان کجاست؟
این باغ عمارت قدیمی دو طبقه است که در محله دزاشیب تهران قرار دارد.
ساعت بازدید از انجمن خوشنویسان تا چند است؟
این مجموعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب باز است.
باغ انجمن خوشنویسان تهران چه امکاناتی دارد؟

کافه چای بار، گالری آثار هنری آرت سنتر، آرت شاپ و مجسمه هیچ که برای همه شناخته شده و معروف است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.