بررسی صفر تا صد محله پاسداران تهران؛ آدرس، امکانات و قیمت آپارتمان

محله پاسداران یا محله سلطنت‌آباد قدیم، از محله های معروف تهران است که در منطقه  ۳ و ۴ قرار گرفته است. خیابان پاسداران بلندترین خیابان شمال تهران است. بیشتر مردم محله پاسداران را با برج سفید آن و رستوران‌های لوکس، گران و گردانش می‌شناسند.
این محله از نظر موقعیتی در شمال شرقی تهران قرار گرفته و از محله های پولدار نشین‌های تهران است. قیمت این محله مثل دیگر محله‌های بالا شهر تهران گران است.
پاسداران از سه‌راه ضرابخانه آغاز می‌شود و با گذشتن از چهارراه پاسداران، میدان نوبنیاد، چهارراه فرمانیه، سه ‌راه اقدسیه و بوستان نیاوران در میدان  نیاوران تمام می‌شود. در ادامه قصد داریم تا  صفر تا صد محله پاسداران، این محله لاکچری را به شما معرفی کنیم.


معرفی محله پاسداران تهران؛ یک شمای کلی

پاسداران تهران همان‌طور که گفته شد، برای مسافرهای تهران بسیار معروف است و مراکز مهم سیاسی، اداری، تجاری و تاریخی فراوانی دارد. بخشی از این خیابان در منطقه ۳ تهران قرار گرفته است و بخش دیگر آن در منطقه ۴ تهران قرار دارد، البته قسمت کوچکی از پاسداران هم در منطقه یک است.

 پاسداران تهران روی نقشه

منبع عکس، برشی از نقشه محله پاسداران گوگل مپ

خیابان و محله پاسداران در کنار هم قرار دارند، اما لوکیشن آنها با هم متفاوت است، در واقع محله پاسداران در ضلع شرقی خیابان پاسداران قرار گرفته است. خیابان پاسداران را می‌توان یکی از طولانی‌ترین و لوکس‌ترین خیابان‌های شمال به جنوب تهران برای کار و زندگی دانست.
این خیابان از بزرگراه همت و ضرابخانه، گل نبی، موسوی، هروری، اختیاریه جنوبی، کلاهدوز، دولت و عابدینی زاده می‌گذرد و به بزرگراه صدر می‌رسد، پس از عبور از صدر وارد حریم منطقه یک و محله فرمانیه و خیابان لواسانی می‌شود و در نهایت در خیابان با هنر و میدان نیاوران به انتهای خود می‌رسد.
قیمت خانه و آپارتمان در پاسداران اگرچه گران است، اما به دلیل امکانات رفاهی کامل و باکیفیت آن طرفدار زیاد دارد.
بخش زیادی از محله پاسداران در منطقه ۴ تهران قرار گرفته. این محله از محله‌های خوش‌مسیر تهران است که از سمت شمال به بزرگراه صدر و خیابان نیاوران، از جنوب به بزرگراه همت، از غرب به خیابان پاسداران و از شرق به بزرگراه صیاد شیرازی دسترسی دارد.

 پاسداران تهران بالا شهره؟

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Fahimeh Azizpour


معروف‌ترین منطقه‌ و خیابان پاسداران کجاست؟

 از آنجا که تمام نواحی پاسداران برای زندگی مناسب است، نمی‌توان بهترین جای آن را به طور خاص مشخص کرد و این کاملا به سلیقه افراد مربوط می‌شود، اما می‌توان به معروف‌ترین جاهای پاسداران اشاره کرد.
کمتر کسی در تهران پیدا می‌شود که خیابان گلستان پاسداران را نشناسد. این خیابان از معروف‌ترین خیابان‌های منطقه شمالی تهران است که در شرق خیابان پاسداران قرار گرفته و علاوه بر شهرتش، گران هم است. شاید یکی از دلایل گرانی به‌خاطر آب‌‌و‌هوای خوب و امکانات پاسداران باشد.

از دیگر خیابان‌ها و محله‌های معروف و مجاور پاسداران می‌توان به نیاوران، اراج، نوبنیاد، هروی و حسین‌آباد، چیذر، قلهک، محله سیدخندان و خیابان بنی‌هاشم نگارستان، بوستان، اختیاریه، فرخی یزدی، گل نبی، ضرابخانه، بهستان، حصار بوعلی، شهرک شهید چمران، کلاه‌دوز، دروس، بهارستان، فرمانیه، لسانی، احتشامیه، اقدسیه اشاره کرد.

خیابان ضرابخانه از قدیمی‌ترین خیابان محله‌ پاسداران است که در زمان‌های قدیم به خوش‌آب ‌و هوایی معروف بوده و محله جذابی برای ناصرالدین‌شاه به شمار می‌رفت. در این میان بهترین منطقه پاسداران را می‌توان صاحبقرانیه و نیاوران دانست.

معروفترین محله های پاسداران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mehdi masha

بیشتر بخوانید: بهترین آپارتمان های مبله شرق تهران


حالا اگر مسافر تهران هستید و قصد اجاره کوتاه‌مدت در این محل را دارید می‌توانید یک واحد لوکس با دیزاین کلاسیک را از تهران مبله اجاره کنید. روی عکس زیر کلیک کنید.


مسیرهای دسترسی به محله پاسداران؛ با ماشین شخصی و وسایل نقلیه عمومی

  • دسترسی با ماشین شخصی و گیر کردن در ترافیک‌های سنگین

محله‌ پاسداران تهران از آنجا که در محدوده طرح ترافیک تهران قرار ندارد‌، تقریبا  همیشه شلوغ و پرترافیک است. اگر قصد دارید با اتومبیل شخصی به پاسداران بروید، می‌توانید از بزرگراه همت، اتوبان صدر و زین الدین برای رسیدن به خیابان پاسدارن استفاده کنید.

  • استفاده از وسایل نقلیه عمومی، برای رهایی از ترافیک پاسداران

اگر قصد رفتن به پاسداران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای رها شدن از ترافیک و شلوغی سرسام‌ آور آن از وسایل حمل ‌و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس استفاده کنید. تا در کمترین زمان و بدون دغدغه ترافیک به مقصد خود برسید. وضعیت حمل‌ و نقل عمومی در پاسداران بسیار باکیفیت و راحت‌تر است.
چون میدان نوبنیاد که در شمال محله پاسداران قرار گرفته، به وسایل حمل ‌و نقل عمومی دسترسی خوبی دارد. پایانه نوبنیاد به دلیل داشتن ایستگاه مترو نوبنیاد از ظرفیت بسیار مناسبی در حمل‌ و نقل عمومی برخوردار است. 

نزدیک ترین مترو به پاسداران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Delaram

  • دسترسی با خطوط اتوبوس به محله پاسداران

پس از آن که با صفر تا صد محله پاسداران آشنا شدید، لازم است برای رفتن به آن برنامه‌ریزی کنید.شما می‌توانید از خطوط معروف اتوبوس پاسداران که در این محله در رقت‌وآمد هستند، برای گشت‌و‌گذار و انجام کارهای اداری استفاده کنید.
مسیرهای خطوط اتوبوسرانی تهران که از محله پاسداران می‌گذرند، به شرح زیر است:

۱. خط اتوبوس ۲۲۵ یا پایانه شهید دستواره به پایانه تجریش

از مسیر نوبنیاد وارد خیابان پاسداران شده و پس از عبور از میدان اختیاریه، خیابان شهید کلاهدوز یا خیابان دولت و میدان قدس به میدان تجریش می‌رسد.

۲. خط اتوبوس با کد ۲۱۵ یا همان مسیر سوهانک به سه‌راه ضرابخانه

این خط از بلوار ارتش، محله اراج، خیابان لنگری و میدان نوبنیاد عبور کرده و به خیابان پاسداران، حسینیه ارشاد، خیابان شریعتی و  ابتدای بزرگراه همت و زین‌الدین می‌رسد.

۳. خط ۳۰۱ یا پایانه متروی شهید حقانی به بلوار ارتش

این اتوبوس با عبور از بزرگراه شهید حقانی و شهید همت به ترتیب وارد خیابان پاسداران و میدان فرخی و میدان هروی شده و به بلوار ارتش می‌رسد.

۴. خط اتوبوس ۳۸۷ میدان رسالت به میدان قدس

این خط از بزرگراه امام علی، بلوار ارتش و خیابان پاسداران عبور کرده و در نهایت به میدان قدس می‌رسد.

۵. خط ۲۲۰ میدان ازگل به پایانه تجریش

این خط اتوبوس از خیابان ازگل، بلوار نیروی زمینی، مینی‌ سیتی، بلوار ارتش، و خیابان پاسداران عبور کرده سپس وارد خیابان لواسانی و خیابان باهنر و میدان تجریش می‌شود.

۶. خط اتوبوس ۲۱۷ یا شهرک صدف به بلوار صبا

اتوبوس در این خط از محورهای شهرک صدف و نفت، مینی‌سیتی، بلوار ارتش به نارنجستان هفتم  و پاسداران به خیابان لواسانی، بلوار اندرزگو، قیطریه و بلوار صبا می‌رسد.

  • پاسداران تهران روی نقشه مترو 

 محله پاسداران علاوه بر دسترسی آسان به خطوط اتوبوس به خط های مترو تهران هم دسترسی خوبی دارد. در اطراف محله پاسداران ۴ ایستگاه مترو وجود دارد، مترو نوبنیاد، مترو زین‌الدین، مترو میدان هروی و حسین‌آباد از نزدیکترین ایستگاه‌ های مترو به خیابان پاسداران هستند.


از تاریخچه محله پاسداران بیشتر بدانید

طبق اسنادی که در منابع اینترنتی بررسی شده، تاریخچه محله پاسداران به زمان ناصرالدین‌ شاه بر‌می‌گردد، اما باید بگوییم که تاریخ این محله بسیار قدیمی‌تر از مطالب و منابع اینترنت است. این منطقه تهران را می‌توان با محله‌های تاریخی شمیرانات و تپه‌های عباس‌آباد و قیطریه مقایسه کرد.

همان‌طور که می‌دانید تمامی این مناطق از تاریخچه پرباری برخوردار هستند. در حال حاضر کتاب‌های زیادی درباره تاریخچه پاسداران است اما در تمام این کتاب‌ها، تاریخ پاسداران یا سلطنت‌آباد به زمان قاجار می‌رسد. دلیل این محدودیت تاریخی شاید این باشد که اطلاعاتی از سرنوشت کسانی که در این منطقه زندگی می‌کردند، در دست مورخان نیست.
طوری که با وجود اطلاعات مبهم از منطقه پاسداران باعث شده که تاریخچه آن را به زمان ناصرالدین‌ شاه قاجار محدود کنیم. یکی دیگر از علت‌های اصلی محدود بودن تاریخچه پاسداران، مهاجرت زیاد افراد به تهران است. امروزه تنها تبار شناسنامه‌‌دار تهرانی، تبار کنی است که ساکنین آن در کن، سولقان، سنگان، فرحزاد، پونک، حصارک و واریش و وردیج زندگی می‌کنند.

با این ‌حال وجود آثار کشف شده در بوستان پنجم پاسداران، حکایت از این موضوع دارد که این محله تمدن دیرینه‌ای داشته. تا جایی که اگر کمی به محله‌های هم‌جوار پاسداران مثل دروس، لویزان، میدان هروی، اختیاریه، قیطریه، دزاشیب، پل رومی، دارآباد، زرگنده، اراج، ازگل و فرمانیه نگاهی بیندازید، می‌فهمید که در پاسداران با محله‌ای رو‌به‌رو هستید که تاریخی چند هزارساله دارد.

بوستان پنجم محله پاسداران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Taleshi

بیشتر بخوانید:‌ معرفی جاهای تاریخی تهران


چرا اسم این محله تهران را پاسداران گذاشتند؟

از آنجا که در سال‌های قبل از انقلاب و در زمان محمدرضا شاه، صفر تا صد محله پاسداران یا سلطنت آباد در اختیار ساواک بود و این سازمان قسمت مهمی از منطقه را تحت کنترل داشت.
همین موضوع سبب شده تا امروز بازداشتگاه‌ها و اماکن مهمی در مجله پاسداران تهران وجود داشته باشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این محله نفوذ کرد و تمامی اراضی آن را در اختیار گرفت.
سپس این محله بین سپاه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی تقسیم شد و تا به امروز ساخت ‌و سازهای فراوانی در آن انجام شده است. همین مسئله سبب تغییر نام سلطنت‌آباد به پاسداران شد. البته هنوز هم اهالی قدیمی این منطقه، پاسداران را با نام قدیمی‌اش همان سلطنت آباد تهران می‌شناسند.


داستان خیابان سلطنت‌ آباد و ناصرالدین‌ شاه قاجار

طبق تاریخچه‌ای که برای محله پاسداران ثبت شده، ناصرالدین‌ شاه این خیابان و محله را با نام سلطنت آباد در تهران معرفی کرد. قبلا این منطقه حصار بیک نام داشت و دلیل نام‌گذاری آن وجود حصاری با نام بیک‌ بود.
پاسداران تهران دارای روستاهای منطقه‌ای و آبادی‌های فراوانی بود و مناطق بیرون حصار بیک جزو اراضی این روستا محسوب می‌شدند.
این محله در تاریخ وقایع فراوانی را به خود دید، چند اتفاق مهم سبب شد تا روستای حصار بیک به پاسداران امروزی تبدیل شود.
رویداد اول، احداث کارخانه ضرب سکه بود که سبب شد تا سه‌راهی بزرگراه همت و خیابان پاسداران امروزی به سه‌راه ضرابخانه تغییر نام دهد.

بعد از راه‌اندازی این کارخانه، رویداد دوم، شاه قاجار طی رفت‌و‌آمدهای خود و آشنایی کامل با صفر تا صد محله پاسداران امروزی، پی برد که این منطقه بکر، زیبا و خوش‌ آب ‌و هوا است، پس ساکنین قلعه حصار بیک را به منطقه حصار بوعلی فرستاد و در این منطقه کاخ‌های مجللی ساخت که امروزه به نام‌های کاخ سلطنت‌آباد، کاخ نیاوران و کاخ صاحبقرانیه معروف هستند.
ناصرالدین‌شاه به جهت دسترسی بهتر به این منطقه دستور ساخت خیابانی را کنار جاده شمیران داد. این خیابان امروزه به خیابان شریعتی معروف است. خیابان پاسداران در پی ساخت کاخ نیاوران به یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های شهر معروف شد. امروزه طول خیابان پاسداران ۹ کیلومتر است و مسیر آن از شمال به جنوب است.

کاخ نیاوران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mehdi masha

بیشتر بخوانید:  جاذبه های تفریحی و مکان های دیدنی شمال تهران


قیمت خانه و آپارتمان در محله پاسداران تهران چطور است؟

با توجه ‌به اینکه پاسداران در شمال شرق تهران قرار گرفته است، خانه و آپارتمان‌های ساخته شده در آن قیمت بالایی نسبت به سایر مناطق معمولی دارد.
تا جایی که می‌توان گفت قیمت آپارتمان در پاسداران تهران، هم‌سطح با محله‌ های گران‌ قیمت تهران است و علت رشد قیمت در آن هم همان‌طور که گفته شد، به دلیل وجود امکانات رفاهی خوب از قبیل مترو، اتوبوس و مراکز آموزشی و درمانی متنوع، تاریخچه کهن، آب‌ و هوای خوب و مکان‌های مهم اداری و تجاری در آن است.
یکی دیگر از عوامل اصلی گرانی خانه‌ های پاسداران را می‌توان مجاورت این محله با محله‌های اعیان‌نشین مثل نیاوران، اقدسیه، دروس، فرمانیه و… دانست.
به طوری که شما در محله پاسداران هرچه به سمت منطقه یک و شمال شهر نزدیک می‌شوید، قیمت‌ها بیشتر شده و تا متری صد میلیون می‌رسد. راستی برای اجاره آپارتمان مبله در تهران به مدت چند روز و یا طولانی مدت می‌توانید روی تهران مبله که مرجع تخصصی اجاره آپارتمان مبله در تهران است، مراجعه کنید.

پاسداران تهران کجاست؟

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Madadi

بیشتر بخوانید: پارک جنگلی تلو، همزاد پارک چیتگر در شرق تهران


بهترین مناطق پاسداران برای خرید و اجاره آپارتمان کجاست؟

همانطور که گفتیم پاسداران از سه راه ضرابخانه شروع می‌شود و به میدان نیاوران می‌رسد. این منطقه تهران به‌دلیل وسعتی که دارد، به چندین محله مختلف تقسیم می‌شود. در ادامه بهترین محله‌ها را برای خرید و اجاره آپارتمان در پاسداران بررسی می‌کنیم.

  • محله ساقدوش؛ محله‌ای گرم و صمیمی در ضلع شرقی پاسداران

ساقدوش در منطقه ۴ شهرداری تهران قرار دارد. این محله معابر مهمی مثل خیابان گیلان شرقی، موسوی، افشاری و گلستان پنجم در این قسمت واقع شده‌اند.
چون این محله در شمال تهران قرار گرفته، بنابراین قیمت آپارتمان‌ در محله ساقدوش بالاتر از میانگین منطقه است. وجود بزرگراه صیاد شیرازی و شهید زین‌الدین در جنوب محله صاقدوش، برای رفت و آمد به سایر نقاط تهران به وسیله خودرو شخصی بسیار مناسب است.

  • محله گلستان؛ گرانترین محله پاسداران

مجموعه خیابان‌های فرعی گلستان یکی از گران‌ترین و دنج‌ترین محلات پاسداران به شمار می‌روند که توسط خیابان‌های پاسداران، پایدارفرد و اسلامی به یکدیگر متصل می‌شوند. در این میان تنها خیابان گلستان پنجم توسط یک پل‌ روگذر از بزرگراه صیاد شیرازی گذر می‌کند و به میدان هروی می‌رسد.
سفارت سوئیس و بیمارستان لبافی‌نژاد از ساختمان‌های مهم محله گلستان پاسداران هستند و برج سفید هم در نزدیکی همین منطقه قرار دارد.

  • محله دروس؛ قدیمی ترین محله پاسداران

دروس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین مناطق پاسداران است. البته اصلت این منطقه باعث نشده که با خانه‌های قدیمی و فرسوده روبرو باشیم، زیرا بافت بیشتر کوچه‌ها و خیابان‌های محله دروس تازه ساخت است. محله دروس از شرق به خیابان پاسداران، از غرب به قلهک، از جنوب به بلوار شهرزاد و از شمال به خیابان دولت منتهی می‌شود و جزء یکی از بهترین مناطق برای اجاره و خرید آپارتمان در پاسداران است.
هر چند برای خرید ملک در این محله باید جیب پر پولی داشته باشید، زیرا قیمت آپارتمان دروس از میانگین منطقه بالاتر است.

محله دروس پاسداران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس مجتبی زنگنه۲۲

  • محله پاسداران؛ طولانی ترین خیابان شمال شرق تهران

خیابان پاسداران در بین مناطق ۳ و ۴ قرار گرفته است. این خیابان از سه راه ضرابخانه در نزدیکی خیابان شریعتی آغاز می‌شود و بعد از گذر از سه راه اختیاریه و چهارراه پاسداران، در شمالی‌ترین قسمت به میدان نیاوران می‌رسد.
خیابان پاسداران از جنوب به بزرگراه همت و از شمال به بزرگراه صدر دسترسی دارد و از این جهت برای رفت و آمد به سایر نقاط تهران برتری دارد، ولی مسیر داخلی این خیابان، بخصوص در حوالی خیابان دولت ترافیک سنگینی دارد. قیمت آپارتمان در محله پاسداران بسته به موقعیت قرارگیری و سن و امکانات آپارتمان متغییر است. به عنوان نمونه، قیمت آپارتمان‌های نوساز در حوالی سه راه ضرابخانه نصف قیمت آپارتمان‌های نوساز در حوالی فرمانیه هستند.

  • محله هروی؛ معروفترین مراکز خرید پاسداران اینجاست

محله هروی در قسمت شرقی منطقه پاسداران قرار گرفته و دارای ۳ معبر مهم با نام خیابان استاد حسن بنا شمالی، خیابان پناهی‌ نیا و بلوار ساقدوش است. از مراکز با اهمیت در این محله باید به عمارت تاریخی عین‌الدوله اشاره کنیم، همچنین نباید وجود مراکز خرید بزرگی مانند مرکز خرید الماس هروی، مجتمع تجاری گلستان و هدیش مال را فراموش کرد.
محله هروی با دسترسی آسان به چندین ایستگاه مترو و خطوط مختلف اتوبوس و وجود بزرگراه‌های صیاد شیرازی، همت و بابایی در این منطقه، از ترافیک روانی برخوردار است و صد البته ارزش بالایی برای خرید یا اجاره آپارتمان در پاسداران دارد.

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Saeed Hasanabadi

  • محله اختیاریه؛ مخصوص کسانی است که بچه مدرسه ای دارند

اختیاریه یکی از قدیمی‌ترین محله‌های پاسداران است، هر چند بافت مسکونی این منطقه چندان قدیمی نیست، ولی شکل و فرم و تودرتو بودن کوچه‌ها و خیابان‌ها خبر از گذشته‌ غنی دارند.

خیابان اختیاریه اصلی‌ترین معبر این محله به شمار می‌رود و این خیابان از مبداء میدان اختیاریه به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. خیابان‌های معروف در این محله می‌توان به خیابان دیباجی، اخلاقی و رحمانیه اشاره کرد که در این میان املاک قرار گرفته است.
اگر بچه مدرسه‌ای دارید، تعداد زیادی از مدارس پاسداران در محله اختیاریه قرار دارند و کارتان را برای رفت و آمد آسان می‌کنند. علاوه بر این میادین میوه و تره بار و داروخانه‌ های شبانه روزی تهران مثل داروخانه تک در منطقه اختیاریه است که مزیت بزرگی برای ساکنین به شمار می‌روند.

  • محله ضرابخانه؛ با حال و هوای قدیمی تهران در محله پاسداران

ضرابخانه در منطقه ۴ شهرداری تهران قرار دارد و به دلیل اینکه در ورودی خیابان پرتردد پاسداران واقع شده، در بیشتر ساعات روز از ترافیک سنگینی رنج می‌برد. به جای ماندن بنای تاریخی ضرابخانه که متعلق به دوره قاجاریه است، نشان از قدمت و اصالت بالای منطقه ضرابخانه دارد. در این محله هنوز هم خانه‌های قدیمی به چشم می‌خورند و حال و هوایی قدیمی خود را همچنان حفظ کرده‌اند.
محله ضرابخانه از شمال به خیابان بوستان دوم پاسداران، از جنوب به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه صیاد شیرازی و از غرب به خیابان پاسداران می‌رسد و برای رفت و آمد به سایر نقاط تهران دسترسی مناسبی دارد.

  • محله احتشامیه؛ نزدیک به ایستگاه مترو قلهک

در حد فاصل بین محله دروس و اختیاریه، محله احتشامیه واقع شده، نام این محل برگرفته از دکتر احتشام است، فردی که در حدود صد سال پیش در این منطقه زمین‌های زراعی، باغ، خانه و حسینه داشته است.
محله احتشامیه در منطقه ۳ شهرداری تهران قرار دارد و از شرق با خیابان پاسداران همسایه است. برای رفت و آمد در این منطقه می‌توانید از دو خط اتوبوسرانی در سمت شرق و شمال این محله استفاده کنید، اما برای سوار شدن به مترو باید خودتان را به ایستگاه مترو قلهک در انتهای خیابان دولت برسانید.

احتشامیه در پاسداران تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Siavosh N

بیشتر بخوانید: گران ترین محله های تهران؛ کجا باکیفیت‌تره؟


مراکز و جاهای تفریحی، اداری و تجاری مهم محله پاسداران تهران

امکان ندارد بخواهید با صفر تا صد محله پاسداران آشنا شوید و از امکانات تفریحی و رفاهی آن بی‌خبر باشید. این منطقه به‌خاطر قدمت و تاریخچه ویژه‌اش، مکان‌های تفریحی و دیدنی زیادی دارد. بسیاری از این اماکن دیدنی در تاریخ معاصر ایجاد شده‌اند و بعضی هم به زمان قاجار برمی‌گردند. پاسداران از نظر وجود تاریخی و تفریحی بسیار غنی است. در ادامه با چند مورد از معروف‌ترین اماکن این محله آشنا می‌شوید.

  •  مراکز خرید پاسداران؛ جای محبوب تهرانی ها برای تفریح و خرید

مراکز خرید زیادی در پاسداران است که از معروف‌ترین آنها می‌توان به مرکز خرید پریس سنتر، مرکز خرید آرتمیس، مرکز خرید پاسداران، مرکز خرید کوهستان، برج سفید، مرکز خرید خانه سام، مرکز خرید پارس، مرکز خرید احتشامیه، مرکز خرید امیر، مرکز خرید مایسا، مرکز خرید پرنس، مرکز خرید ۰۶، مرکز خرید مهدی، مرکز خرید سامان اشاره کرد.
البته از بین این مراکز خرید بهترین آن‌ها مرکز خرید نوساز پریس سنتر، مرکز خرید آرتمیس و مرکز خرید پاسداران که امکانات رفاهی خوبی برای مراجعه‌کنندگان دارد.
یادآور می‌شویم که مراکز خرید پاسداران همه در چند طبقه با سبک مدرن و لوکس هستند و بعضی از آنها نوساز هم است.
شما می‌توانید برای خرید انواع کیف و کفش، پوشاک، لوازم آرایشی، ورزشی و شال و روسری و حتی لباس مجلسی به این مراکز خرید مراجعه کنید.
در بیشتر مراکز خرید موجود در پاسداران بخشی به نام فودکورت هم است که مشتریان می‌توانند برای رفع خستگی پس از خرید و سرو غذا به آنجا مراجعه کنند.

پریس سنتر پاسداران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Kiaeifar

بیشتر بخوانید: تمام شعبه های نان سحر، از نان بولکی تا چاپاتا

  • مراکز آموزشی محله پاسداران، از بهترین جاهای تهران در زمینه آموزش

 یکی از علت‌های محبوبیت محله پاسداران، مراکز آموزشی فراوان آن است. در این محله ساکنان دغدغه پیدا کردن یک مرکز آموزشی خوب را ندارند. مراکز آموزشی اینجا مثل دبستان روشن مهر، دبستان نوآوران اندیشه، دبیرستان شهید رجایی، دبیرستان دکتر حسابی، کارگاه هنر، موسسه آموزش عالی بانکداری، دبستان عدل، دبستان فردوس، هنرستان فسایی نژاد، کتابخانه فرهنگسرای رسانه، دبیرستان سما، دبیرستان هدف، سرای محله پاسداران و دانشگاه علمی کاربردی پاسداران از مراکز آموزشی معروف این محله هستند.
کیفیت آموزش در هر یک از این مرکز به نحو احسنت بوده و از بهترین معلمان برای آموزش کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود.

  • مراکز درمانی محله پاسداران؛ معروفترین و بهترین بیمارستان‌ های تهران اینجاست

از آنجا که وجود مراکز درمانی در هر منطقه اهمیت زیادی دارد. در منطقه پاسداران هم این موضوع بسیار اهمیت دارد. خوشبختانه مراکز درمانی پاسداران بسیار باکیفیت و مجهز هستند و خدمات خوبی نه تنها به ساکنان محل بلکه به بقیه مناطق تهران می‌دهند.
بیمارستان شهید لبافی نژاد و بیمارستان گلستان، بیمارستان فرمانیه، بیمارستان دامپزشکی ایرانیان، مرکز درمانی ۱۱۰، مرکز توانبخشی و مراقبت‌های شبانه‌روزی سالمندان پارین، بیمارستان چشم پزشکی نگاه و بیمارستان کودکان مفید، کلینیک سلامت و درمانگاه نفت از معروفترین مراکز درمانی پاسداران هستند. این محله از نظر امکانات درمانی وضعیت بسیار مناسبی دارد.

بیمارستان لبافی نژاد در پاسداران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Madadi

بیشتر بخوانید: لیست بهترین بیمارستان های چشم تهران

  • مساجد و مراکز دینی پاسداران با حس و حال معنوی

معروف‌ترین مسجد تهران را می‌توان در محله پاسداران دید. شما اینجا می‌توانید به مسجد ضرابخانه یا جامع غدیر خم، مسجد قبا، مسجد رسول اعظم، مسجد بقیه الله، حسینیه ارشاد، مسجد صاحب‌الزمان، مسجد امام جعفر صادق و حسینیه حاجیان، مقبره حاج آخوند رستم آبادی و مقبره شهدای وزارت دفاع لنگری بروید و از حس و حال معنوی فضا لذت ببرید.

  • تکمیل امکانات رفاهی پاسداران با بودن مراکز ورزشی

در راستای آشنایی با صفر تا صد محله پاسداران، بد نیست بدانید این منطقه مراکز ورزشی متنوعی مثل استخر پاسداران، مرکز ورزشی درین، زمین چمن طبیعی شهید عراقی، مجتمع الماس، باشگاه هدف، باشگاه اسپینو، مجموعه ورزشی کوثر و باشگاه تن ورز، باشگاه پریس، باشگاه صدف، باشگاه حس برتر، باشگاه شاهین و مرکز آموزشی و ورزشی نسل آینده را در خود جای‌ داده است.
وجود مراکز ورزشی در پاسداران تکمیل‌کننده امکانات رفاهی این محله و منطقه است.

  • طبیعت و پارک های معروف پاسداران؛ دلیل خوش آب و هوایی این محله

طبیعت و پارک‌های معروفی که در پاسداران و اطراف آن وجود دارد به بهبود کیفیت آب ‌و هوای پاسداران کمک فراوانی می‌کند.
یکی از این طبیعت‌های زیبای محله پاسداران پارک لویزان است که در اتوبان هنگام و چهار راه استقلال است.
این پارک در دوران پهلوی و سال ۱۳۴۲ ساخته شده که هدف از ساخت آن کاهش آلودگی محیط و ایجاد یک مرکز تفریحی باصفا در شمال شرق تهران بود.
پارک جنگلی لویزان از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین طبیعت‌های تهران است. وسعت این جنگل مصنوعی حدود ۱۰۰۰ هکتار است و محبوب‌ترین مراکز دیدنی تهران به شمار می‌رود.
جنگل لویزان از غرب به پارک شیان و از شرق به پارک جنگلی یاس می‌رسد و در اطراف آن باغ پرندگان است که دیدن آن به هر گردشگری توصیه می‌شود.
راستی دوربین عکاسی خود را بردارید و به پارک لویزان در محله پاسداران بروید، زیرا فضای این پارک در هر قسمت آن زیبایی خاصی دارد که نباید از آن به‌همین راحتی گذشت.
این پارک را می‌توان یکی از بهترین لوکیشن های عکاسی در تهران دانست، چون اینجا با عکس‌برداری از مرغابی‌ها که در برکه این جنگل رویایی شنا می‌کنند، می‌تواند برای هنرمندان و طبیعت دوستان بسیار لذت‌بخش باشد.

باغ پرندگان لویزان در محله پاسداران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Hafizi

بیشتر بخوانید: پارک های پیاده روی تهران کدامند؟


پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد اقامت در پاسداران را دارید، سری به هتل شیان و رستوران آن بزنید. تمیزی، امنیت، زیبایی و امکانات دیگر این پارک و فضای اطراف آن شما را شگفت‌زده می‌کند. شما می‌توانید از سایت تهران مبله بهترین اقامتگاه‌ها اطراف محله پاسداران را پیدا کنید و بر اساس سلیقه و بودجه خود یکی را رزرو نمایید.


  • عمارت تاریخی ضرابخانه؛ جای پر پول تهران

یکی از دیدنی‌های جذاب و معروفی که باید در محله پاسداران به آنجا رفت، عمارت تاریخی در سه ‌راه ضرابخانه است.
عمارت تاریخی ضرابخانه تهران پیش از آنکه با محله پاسداران ادغام شود از شمال به بوستان پنجم پاسداران و از جنوب به بزرگراه شهید زین‌الدین، می‌رسید. در حال حاضر سه ‌راه ضرابخانه تقاطع خیابان پاسداران و بزرگراه همت است.
همان‌طور که گفته شد، نام‌گذاری این موزه به دلیل احداث کارخانه ضرب سکه شاهی در زمان قاجار بود.

  • کاخ سلطنت آباد در محله پاسداران تهران؛ محل زندگی سوگلی‌های ناصرالدین ‌شاه

کاخ سلطنت آباد در سال ۱۲۶۵ هجری به فرمان شاه قاجار ناصرالدین‌ شاه ساخته شد. این کاخ در جلگه شرقی روستای رستم‌آباد قرار داشت و سبک معماری و تزئینات آن معرف هنر و سلیقه دوران قاجار است.
هنگامی که وارد این کاخ می‌شوید، شاید اولین چیزی که شما را جذب کند، گچ ‌بری‌های هنرمندانه و زرین‌کوبی آن باشد. تمامی قسمت‌های کاخ بیانگر سلطنتی بودن آن است. بد نیست بدانید که بخشی از این کاخ در دوران پهلوی اول نابود شد.
امروزه از این مجموعه تنها عمارت حوض‌خانه، تالار آینه و برج سلطنت آباد باقی‌مانده. کاخ سلطنت‌آباد در حال حاضر در باغ سازمان دفاع قرار گرفته و ارتش اختیار آن را در دست دارد.
این بنای تاریخی در یازدهم بهمن ۱۳۳۴ در آثار ملی ایران به ثبت رسید. اگر به پاسداران رفتید، حتما از این کاخ ییلاقی زیبا دیدن کنید. این عمارت مدت‌ها محل زندگی سوگلی‌های ناصرالدین ‌شاه بود.

  • باغ عین‌الدوله؛ بزرگ‌ترین باغ‌ درباری زمان قاجار و نگارخانه امروزی

یکی از دیدنی‌های تاریخی و معروف در زمان آشنایی با صفر تا صد محله پاسداران، باغ عین‌الدوله است. این باغ از بزرگ‌ترین باغ‌های درباری زمان قاجار و پهلوی به شمار می‌رفت.
صاحب این باغ یکی از مردان معروف و بزرگ دوران بود که این باغ زیبا را در مبارک آباد هروی ساخت و نام آن را باغ عین‌ الدوله گذاشت.
عین‌الدوله در واقع مالک و صاحب قریه‌های حسین ‌آباد و مبارک ‌آباد بود و قسمتی از دارایی‌هایش را هنگام قحطی بزرگ ایران صرف کمک به مردم محروم کرد.
اگرچه این باغ پس از درگذشت عین‌الدوله متروکه  شد، اما در سال ۱۳۷۰ مورد بازسازی قرار گرفت و اکنون یکی از بهترین نگارخانه‌های تهران، یعنی نگارخانه برگ در آن قرار دارد.

باغ عین الدوله پاسداران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Alireza Alamdar

  • کتابخانه ملی ایران؛ از مکان های فرهنگی تهران در محله پاسداران

کتابخانه ملی ایران برای کسانی که علاقه زیادی به کتاب، مطالعه و پژوهش دارند، محل مناسبی است. این کتابخانه بزرگ از مهم‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه‌ها و مجموعه‌های ایران است و در آن منابع جامع و کامل علمی برای دانشجویان و پژوهشگران وجود دارد.
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران علاوه بر این یکی از مکان‌های دیدنی پایتخت است. جالب است بدانید که این کتابخانه زیر نظر مستقیم نهاد ریاست‌ جمهوری مدیریت می‌شود و شعبات مختلفی در استان‌های دیگر کشور دارد.
تاریخچه و نحوه شکل‌گیری کتابخانه ملی ایران به دوره و عهد پادشاهان قاجار برمی‌گردد. پایه‌های این مکان مهم با تأسیس کتابخانه سلطنتی و کتابخانه‌ مدرسه دارالفنون مستحکم شد.
کتابخانه ملی ایران در سال ۱۳۱۶ افتتاح شد. منابع مهمی در دوره پهلوی اول به این کتابخانه اضافه شد و همچنین جهت توسعه و گسترش کتابخانه در سال ۱۳۳۰ در کنار آن یک ساختمان دیگر به مساحت ۵۷۰ متر مربع ساخته شد.

  • موزه فرش رسام عرب‌ زاده؛ محل نگهداری فرش‌های نفیس ایرانی

موزه فرش رسام عرب زاده، از موزه های زیبا و دیدنی تهران در بوستان یکم خیابان پاسداران قرار دارد. در دوران پهلوی طراحی مشهور به نام رسام عرب‌زاده که در موضوع فرش هم پیشرو بود، پس از سال‌ها تلاش بر روی طرح فرش ایرانی بالاخره توانست طرح‌های خود را توسعه دهد. تلاش زیاد او در کارگاه خصوصی سبب شد تا طرح‌های او معروف و محبوب شود و در نهایت نمایشگاه‌هایی را از طرح‌های فرش ایرانی برگزار کند.
رسام عرب‌زاده در این نمایشگاه به معرفی و توضیح طرح‌های خود برای طراحان بزرگ فرش پرداخت. در نهایت این طراح زبردست توانست در سال ۱۳۷۳ با همکاری شهرداری یک موزه فرش با نام خود تأسیس کند که امروزه محل نگهداری فرش‌های نفیس ایرانی است.

موزه فرش عرب زاده

منبع عکس گوکل مپ، عکاس Seltoon

  • موزه جهان‌ نما در محله پاسداران؛ سفر به دور دنیا 

موزه جهان‌نما را می‌توان یکی از ارزشمندترین و تاریخی‌ترین مکان‌ های دیدنی اطراف خیابان پاسداران دانست. قدمت بسیار از آثار موجود در این موزه بر اساس نظر تاریخ‌دانان تا۵۰۰۰ سال هم تخمین زده شده است.
موزه جهان نما تهران در مجموعه کاخ نیاوران قرار دارد و در آن می‌توانید آثار تاریخی هنرمندان بزرگی مثل سهراب سپهری، منوچهر یکتایی، ناصر اویسی، پابلو پیکاسو، مارک شاگال، سالوادور دالی و … را مشاهده کنید.
موقعیت مکانی این موزه در انتهای خیابان پاسداران و در مجاورت پارک نیاوران است. موزه جهان‌نما در سال ۱۳۷۶ راه‌اندازی شد و در آن آثار بسیار فاخر و متنوعی قرار گرفته است.
شما با رفتن به موزه جهان‌نما می‌توانید ادوار گوناگون تمدن ایران و جهان و هنر مدرن و معاصر را درک کنید و از نزدیک ببینید.

  • کاخ صاحبقرانیه؛ کاخ شاه صاحبقران

بد نیست بدانید که کاخ صاحبقرانیه که بخشی از آن امروزه به موزه جهان‌نما معروف است، دارای تالار بزرگ و آیینه‌کاری شده است و ساختمان بیرونی آن نخودی رنگ و پوشیده از آجرهای منقوش و قالبی است. این ساختمان ۴ سالن و یک زیرزمین دارد.
معماری زیبا و فضای دیدنی کاخ باعث شده که این کاخ بارها به عنوان لوکیشن فیلم و سریال‌ های تاریخی مورد استفاده قرار بگیرد. سریال‌هایی مثل میرزا کوچک خان و فیلم‌هایی همچون شازده احتجاب، سلطان صاحب‌قران، دلشدگان، کمال‌الملک و… در این کاخ فیلمبرداری شدند.

  • برج سفید پاسداران؛ با رستوران گردان معروف و ویوی دیدنی

یکی دیگر از مکان‌های معروف محله پاسداران هتل برج سفید تهران است. هتل لوکس این برج، محیط مناسب برای اقامت چند روزه گردشگران را فراهم کرده.
برج سفید پاسداران با معماری خاص و منحصر به ‌فرد خود دارای یک رستوران گردان لوکس و مجلل است که در آن می‌توان هنگام سرو غذا علاوه بر موسیقی زنده از مناظر زیبای شهر هم لذت برد.
شما می‌توانید از این رستوران جهت مناسبت‌های خانوادگي و عاشقانه، جشن تولد و مهمانی، قرارهای كاری و دورهمی‌های دوستانه استفاده کنید و یک روز یا شب خاطره‌انگیز را آنجا بسازید.
رستوران گردان برج سفید در طبقه۲۲ برج قرار دارد و با توجه ‌به ویژگی چرخش ۳۶۰ درجه آن، می‌توانید تهران را در زیر پای خود حس کنید.
از آنجا که کیفیت غذاهای موجود در منوی رستوران گردان برج سفید زبانزد خاص و عام است؛ قیمت بالایی دارد. برای مثال منوی شام برای هر نفر در این رستوران شامل انواع غذاهای ايرانی و فرنگی و بوفه سالاد بار، دسر و انواع نوشيدنی می‌شود.

برج سفید پاسداران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Madadi

  • کاخ نیاوران؛ اقامتگاه تابستانی شاهان پهلوی

کاخ نیاوران یکی از کاخ‌های تاریخی و دیدنی معروف شمال شرق شهر تهران است که در انتهای خیابان پاسداران و محله نیاوران قرار گرفته است.
موزه نیاوران به مساحت یازده هکتار از قسمت‌های مختلفی مثل کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران، کوشک احمدشاهی، کاخ صاحبقرانیه، موزه جهان‌نما، مدرسه اختصاصی، باغ کتیبه‌ها و موزه حوض‌خانه و موزه خودروهای قدیمی و لوکس کاخ نیاوران تشکیل شده است.
کاخ نیاوران در واقع یکی از اقامتگاه‌های تابستانی مورد علاقه محمدرضا شاه پهلوی بود، این کاخ به دلیل آب ‌و هوای خوب و خنک در تابستان مورد توجه قرار گرفته بود
امروزه کاخ نیاوران را می‌توان یکی از قطب‌های گردشگری تهران دانست.

  • مراکز دولتی پاسداران؛ از ضرابخانه تا سازمان آموزش و پرورش و سفارتخانه

سازمانی بودن خیابان پاسداران و وجود مراکز دولتی مختلف مثل اداره صنایع دفاع، ضرابخانه و چاپخانه بانک مرکزی، سازمان صنایع دریایی، سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی خیابان شهید جعفری در پاسداران سبب اهمیت بیشتر این منطقه شده است.
همچنین سفارتخانه گرجستان و سفارتخانه سوئیس در محله پاسداران است.
یادتان باشد که محله پاسداران سینما ندارد و مردم این محله برای تماشای فیلم‌های روی پرده باید تا سینما پردیس قلهک بروند.


بهترین کافه‌ رستوران‌های محله پاسداران کدامند؟

هنگام گشت ‌و گذار در محله پاسداران، خوردن غذای باکیفیت می‌تواند لذت تفریح را برای شما دوچندان کند. خوشبختانه در پاسداران و اطراف آن علاوه بر رستوران گردان معروف برج سفید، کافه‌رستوران‌های فراوانی با کیفیت بالا هستند که توانسته‌اند مشتری را در طول فعالیت خود راضی نگه دارند.
از کافه رستوران‌های باکیفیت و معروف پاسداران می‌توان به رستوران لبخند تهران، رستوران سنتی صفویه تهران، رستوران جاست برگر تهران، رستوران نایب پاسداران، رستوران بومرنگ در برج سفید پاسداران، رستوران گلستان پاسداران، رستوران قصر الضیافه، رستوران آريانو گويا، رستوران لبنانی بیروت، دونر گاردن پاسداران، رستوران ایتالیایی لاپینو و رستوران فرنگی ریودو گریل اشاره کرد.

دونر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Shima Monfared

بیشتر بخوانید: گلابدره؛ آدرس، پارکینگ و مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی


نظر شما درباره محله پاسداران تهرن چیست؟ آیا شما برای انجام کارهای خود راهی این محله تهران شده‌اید؟ امنیت محله چطور بود؟ دوست دارید در کدام محله پاسداران زندگی کنید؟ مراکز تجاری و تفریحی پاسداران را چطور دیدید؟ نظرات و تجربه‌های خود را با ما در تهران مبله به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

پاسداران تهران کجاست؟
محله پاسداران در شمال شرق تهران است.
پاسداران منطقه چند تهران است؟
در پاسخ به سوال پاسداران منطقه چنده؟ باید گفت این محله منطقه ۳ و ۴ است و بخش کوچکی از آن در منطقه یک قرار دارد.
نزدیکترین مترو به پاسداران تهران کدام خط و ایستگاه است؟
مترو نوبنیاد، مترو هروی، شهید زین الدین و حسین آباد در خط آزادگان به قائم در نزدیکی پاسداران هستند.
پاسداران تهران بالا شهره؟
پاسداران در شمال شرق تهران به‌خاطر موقعیت جغرافیایی و قیمت‌های بالا و امکانات خوب بالاشهر جز محله های بالاشهر تهران حساب می‌شود.
بهترین منطقه پاسداران کدام محله است؟
خیابان گلستان و خیابان ضرابخانه از بهترین و معروف‌ترین محله‌های پاسداران است که قیمت خانه و آپارتمان هم در آن بالاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.