موزه فرش عرب زاده، دنیایی از هزار رج و هزار رنگ

موزه فرش عرب زاده جایی است که در همان لحظه ورود همه‌ چیز را از یادتان می‌برد. دلیل آن هم نقش‌ و‌ نگاره‌هایی است که به جای نقاشی شدن، خیلی هنرمندانه‌ به شکل فرش بافته شده‌اند. فرش‌هایی که حتی آوازه زیبایی‌ و طراحی خاص آن‌ها در دنیا پیچیده و الان در موزه فرش عرب زاده به نمایش گذاشته‌ شده‌اند. 

حالا اگر می‌خواهید در مورد خود رسام عرب زاده و این‌که چطور شد جلوه‌ هنر اصیل ایرانی را در قالب فرش به نمایش درآورد، آشنا شوید با ما در این موزه‌گردی همراه شوید.


موزه فرش عرب زاده کجاست؟

شما برای دیدن این موزه اول باید بدانید که موزه فرش رسام عرب زاده در خیابان پاسداران تهران و در بوستان یکم (شهید زمردیان) و پلاک ۶ قرار دارد.

اگر بخواهید با ماشین شخصی خود راهی این موزه شوید کمی مشکل است، چون موزه پارکینگ اختصاصی ندارد. تنها جای پارک این است که در نزدیکی موزه جای پارک پیدا کنید.

پس برای اینکه با خیال راحت در موزه بچرخید بهتر است که برای رفتن به این موزه از مترو یا اتوبوس استفاده کنید.

تابلو فرش عرب زاده

منبع عکس گوکل مپ، عکاس Seltoon

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین موزه های تهران که باید آن ها را ببینید


چطور با مترو یا اتوبوس به موزه عرب زاده برویم؟

شما برای رفتن به موزه عرب زاده می‌توانید با استفاده از خط مترو آزادگان به قائم در ایستگاه شهید زین الدین پیاده شوید و با کمی پیاده روی به موزه برسید البته اگر وقت پیاده‌روی ندارید می‌توانید با یک تاکسی به راحتی از ایستگاه شهید زین الدین به موزه بروید.
اگر هم بخواهید با اتوبوس راهی موزه فرش عرب زاده شوید باید در ایستگاه فرخی یزدی از اتوبوس پیاده شوید و با تاکسی یا پیاده‌روی کوتاه به این موزه فرهنگی تاریخی تهران بروید.

روی نقشه ببینید!


رسام عرب‌زاده که بود؟

قبل از اینکه از ماجرای به وجودن آمدن موزه عرب زاده صحبت کنیم، باید به این موضوع بپردازیم که رسام عرب زاده که بود؟
در پاسخ به این سوال باید گفت ابوالفتح زیدی لطفی معروف به رسام عرب‌زاده، از طراحان و نقش‌آفرینان صاحب سبک ایرانی است.
پدر این هنرمند معروف ایرانی از شاگردان نقاش مشهور ایرانی کمال‌الملک بود که کارش طراحی نقش‌نگاره‌های فرش بود. رسام عرب زاده هم از کودکی با شیوه‌های پدرش آشنا بود تا اینکه در دوره جوانی خودش طرح‌های مختلفی را بر روی بوم می‌کشید و در سفر‌هایی که به تهران داشت، به آموختن نقاشی و طراحی پیشرفته‌ پرداخت.

رسام عرب زاده

منبع عکس گوکل مپ، عکاس mohammad naghi garmehei

بیشتر بخوانید: پیشنهادهای متنوع برای تفریحات کم‌هزینه در تهران


رسام با کسب تجربه‌های زیادی از تحصیل نقاشی، روزی تصمیم به تولید فرش با هنر خود گرفت. این موضوع تا جایی پیش رفت که او با ترکیب اثرهای سنتی که در فرش‌ها دیده می‌‌شود و نوآوری‌های خود در نمایان کردن فلسفه و ادبیات باعث تولد نوع جدیدی از هنر فرش‌بافی شد.
هنر عرب‌زاده پس از سال‌ها کسب تجربه در رشته‌های ادبیات و فلسفه تبدیل به فلسفه‌ای که مولانا به شعر می‌سرود رسید، ولی عرب‌زاده با هنر خود آن‌ها را در فرش می‌آفرید.
رسام عرب زاده سخن‌های زیبای خود را به شکل فرش به گوش همه می‌رساند و لذت دیدن این فرش‌ها را با همه تقسیم می‌کرد.

تا جایی که یکی از معروفترین آثار استاد که فرش شاهنامه بود در موزه ژاپن روی این اثر زیبا ۱۱ میلیون دلار قیمت گذاشته شد ولی استاد راضی به فروش این اثر گرانبها نشد و آن را با خود به ایران آورد تا در موزه خود به نمایش عموم مردم بگذارد.


در موزه فرش عرب زاده از چه آثاری دیدن کنیم؟

در این موزه ۶۶ قطعه فرش دیده می‌شود که همه آنها به‌دست آقای رسام عرب زاده بافته‌ شده‌اند. فرش‌هایی که که در آن صحنه‌هایی از زندگی به نمایش درآمده و یا نوشته‌‌های عربی که با خطی زیبا نوشته شده و بعضی هم فقط نگاره‌های منظم و زیبا هستند. عرب زاده به خوبی بلد بود که ادبیات و فلسفه را به شکل نگاره‌هایی در فرش به نمایش بگذارد و سبک خودش را در زمینه‌ی تولید فرش خلق کند.

موزه فرش عرب زاده

منبع عکس گوکل مپ، عکاس Seltoon

بیشتر بخوانید: آپارتمان مبله در تهران ، بدون محدودیت در تهران بمانید

با این حال باید گفت رسام عرب‌زاده نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها، به عنوان یکی از برجسته‌ترین و پرآوازه ترین طراحان فرش ایرانی شناخته شده بود که در رشته‌های نقاشی، مینیاتور و مجسمه‌سازی هم فعالیت داشت.
از نوآوری‌ها و آثار برجسته او می‌توان به گره آویز که نوعی روش گره زدن در بافت فرش است که در آن از چهار گره به جای یک گره استفاده می‌شود و همچنین استفاده از بافت دو نوع فرش با عناوین رج‌شمار توامان یعنی فرشی با رج‌شمار بزرگتر داخل فرش دیگری با رجشمار کوچکتر است که زیبایی خاصی دارد اشاره کرد.

البته در این میان نمی‌توان از بافت فرش توامان استاد عرب زاده گذشت، جذابیت این فرش در این است که قسمتی از دست‌بافته به صورت فرش و قسمتی دیگر به صورت گلیم است که در موزه فرش عرب زاده همه را حیرت‌زده می‌کند.

موزه گردی

منبع عکس گوکل مپ، عکاس javid khani

بیشتر بخوانید: بازدید رایگان از موزه‌های کشور در روز جهانی موزه


در بنیاد فرش عرب زاده چه کارهایی انجام می‌شود؟

در حال حاضر بنیاد فرهنگی و هنری فرش رسام عرب‌زاده با داشتن موزه فرش، آموزشگاه فرش‌بافی برای یادگیری علاقه‌مندان به هنر فرش‌بافی دارد. این مرکز با برپایی کارگاه‌های قالیبافی و آموزش این صنعت اصیل و پر ارزش ایرانی که توسط ژیلا عرب‌زاده (دختر رسام عرب‌زاده) انجام می‌شود، تاثیر زیادی در رواج هنر بافت فرش ایرانی دارد. تا جایی که اینجا مرکزی برای فروش فرش، آموزشگاه قالیبافی و کلیه گرایش های فرش شده است که علاقه‌مندان به این هنر را دور هم جمع می‌کند.

کارگاه قالی بافی

منبع عکس گوکل مپ، عکاس Seltoon

بیشتر بخوانید: موزه فرش ؛ هنر، فرهنگ و بافنده‌هایی که از سراسر ایران داستان‌سرایی کرده‌اند


ساعت و روزهای بازدید از موزه عرب زاده تا چند است؟

بازدید از موزه فرش رسام عرب زاده در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ عصر است و شما می‌توانید در این روزهای هفته به بنیاد فرهنگی، هنری و تاریخی تهران بروید.


هزینه بازدید از موزه فرش عرب زاده چقدر است؟

برای اطلاع از هزینه بازدید موزه فرش عرب زاده خوب است به وب سایت این موزه و یا تماس با مجموعه راهنمایی شوید و از قیمت دقیق باخبر شوید.


اطلاعات و راه‌های ارتباطی 

آدرس: تهران، خیابان پاسداران، بوستان یکم، کوچه شهید زمردیان، پلاک ۶

شماره تلفن: ۰۲۱۲۲۸۴۹۷۷۵

وب سایت: rasammuseum.com

آدرس اینستاگرام: rasamarabzadeh_official

روزهای تعطیل: پنج شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی

بیشتر بخوانید: دونر گاردن پاسداران، خوشمزه‌های انفجاری ترکی را اینجا بخورید


موزه‌گردی و بازدید از موزه‌ها ممکن است تفریح و سرگرمی افراد بسیاری باشد. آیا شما تا‌به‌حال به دیدن بنیاد فرهنگی فرش عرب زاده رفته‌اید؟ اینجا از چه آثاری دیدن کردید؟ جذابیت موزه را چطور دیدید؟ آیا آن را به دیگران برای بازدید پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات و تجربیات خود را به اشتراک بگذارید تا خوانندگان ما بتوانند از نکات ارزشمند شما در بازدید از موزه فرش عرب زاده استفاده کنند.


سوالات متداول

موزه فرش عرب زاده کجای تهران است؟

این موزه در خیابان پاسداران، بوستان یکم، کوچه شهید زمردیان و پلاک ۶ قرار دارد.

قیمت بلیط موزه فرش عرب زاده چقدر است؟

برای اطلاع از هزینه‌ها به وب سایت این موزه بروید و یا شماره تماس مجموعه را بگیرید تا از قیمت دقیق باخبر شوید.

 بازدید از موزه عرب زاده تا چه ساعتی است؟

بازدید از موزه فرش رسام عرب زاده در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ عصر است.

معروف ترین و گرانترین اثر موزه فرش عرب زاده کدام است؟

فرش شاهنامه از گرانترین آثار موزه فرش عرب زاده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.