بررسی صفر تا صد محله پاسداران تهران ؛ بخش‌های مهم و معروف آن

محله پاسداران یا محله سلطنت‌آباد قدیم، در واقع یکی از محله‌های تهران است که در منطقه 3 و 4 قرار گرفته است. خیابان پاسداران از خیابان‌های مشهور شهر تهران محسوب می‌شود و تقریبا بیشتر مردم محله پاسداران را با برج بلند و سفید آن و رستوران‌های لوکس و گرانش و رستوران گردان می‌شناسند.

این محله از نظر موقعیتی در شمال شرقی تهران قرار گرفته و جزو مناطق اعیان ‌نشین محسوب می‌شود. قیمت این محله مانند دیگر مناطق اعیان ‌نشین شهر بالا است.

پاسداران از سه‌راه ضرابخانه آغاز می‌شود و با گذشتن از چهار راه پاسداران، میدان نو بنیاد، چهار راه فرمانیه، سه ‌راه اقدسیه و بوستان نیاوران در میدان  نیاوران تمام می‌شود. در ادامه قصد داریم تا  صفر تا صد محله پاسداران، این محله لاکچری را به شما معرفی کنیم.


📍معرفی محله پاسداران تهران؛ یک شمای کلی

پاسداران تهران همان‌طور که گفته شد، برای مسافرهای تهران بسیار معروف است و مراکز مهم سیاسی، اداری، تجاری و تاریخی فراوانی دارد.

بخشی از این خیابان در منطقه ۳ تهران قرار گرفته است و بخش دیگر آن در منطقه ۴ تهران قرار دارد، البته قسمت کوچکی از پاسداران هم در منطقه یک است.

خیابان و محله پاسداران در کنار هم قرار دارند، اما لوکیشن آنها با هم متفاوت است، در واقع محله پاسداران در ضلع شرقی خیابان پاسداران قرار گرفته است. خیابان پاسداران را می‌توان یکی از طولانی‌ترین و لوکس‌ترین خیابان‌های شمالی و جنوبی تهران برای کار و زندگی دانست.

این خیابان از بزرگراه همت و ضرابخانه، گل نبی، موسوی، هروری، اختیاریه جنوبی، کلاهدوز، دولت و عابدینی زاده می‌گذرد و به بزرگراه صدر می‌رسد، پس از عبور از صدر وارد حریم منطقه یک و محله فرمانیه و خیابان لواسانی می‌شود و در نهایت در خیابان با هنر و میدان نیاوران به انتهای خود می‌رسد.

قیمت خانه و آپارتمان در پاسداران اگرچه گران است، اما به دلیل امکانات رفاهی کامل و باکیفیت آن طرفدار زیاد دارد.

بخش گسترده‌ای از محله پاسداران در منطقه ۴ تهران قرار گرفته است. این محله را می‌توان از محله‌های خوش‌مسیر تهران دانست که از سمت شمال به بزرگراه صدر و خیابان نیاوران، از جنوب به بزرگراه همت، از غرب به خیابان پاسداران و از شرق به بزرگراه صیاد شیرازی دسترسی دارد.


معروف‌ترین منطقه‌ و خیابان پاسداران کجاست؟

 از آنجا که تمام نواحی پاسداران برای زندگی مناسب است، نمی‌توان بهترین جای آن را به طور خاص مشخص کرد و این کاملا به سلیقه افراد مربوط می‌شود، اما می‌توان به معروف‌ترین جاهای پاسداران اشاره کرد.

کمتر کسی خیابان گلستان پاسداران را نمی‌شناسد. این خیابان در واقع از معروف‌ترین خیابان‌های منطقه است که در شرق خیابان پاسداران قرار گرفته و علاوه بر شهرتش، گران هم است. شاید یکی از دلایل این گرانی را بتوان به آب‌‌و‌هوای خوب و امکانات پاسداران ربط داد.

بیشتر بخوانید: بهترین آپارتمان های مبله شرق تهران

از دیگر خیابان‌ها و محله‌های معروف و مجاور پاسداران می‌توان به نیاوران، اراج، نوبنیاد، هروی و حسین‌آباد، چیذر، قلهک، محله سیدخندان و خیابان بنی‌هاشم نگارستان، بوستان، اختیاریه، فرخی یزدی، گل نبی، ضرابخانه، بهستان، حصار بوعلی، شهرک شهید چمران، کلاه‌دوز، دروس، بهارستان، فرمانیه، لسانی، احتشامیه، اقدسیه اشاره کرد.

خیابان ضرابخانه از قدیمی‌ترین خیابان محله‌ پاسداران است که در زمان‌های قدیم به خوش‌آب ‌و هوایی معروف بوده و محله جذابی برای ناصرالدین‌شاه به شمار می‌رفت. در این میان بهترین منطقه پاسداران را می‌توان صاحبقرانیه و نیاوران دانست.

اگر قصد اجاره کوتاه‌مدت در این محل را دارید می‌توانید یک واخد لوکس با دیزاین کلاسیک را از تهران مبله اجاره کنید. روی عکس زیر کلیک کنید.


حمل‌ و نقل عمومی برای رهایی از ترافیک!🚗

اگر قصد رفتن به پاسداران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای رها شدن از ترافیک و شلوغی سرسام‌ آور آن از وسایل حمل  و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس استفاده کنید تا در کمترین سرعت و بدون دغدغه ترافیک به مقصد خود برسید. وضعیت حمل‌ و نقل عمومی در پاسداران بسیار باکیفیت است.

در میدان نوبنیاد که در شمال محله قرار گرفته است، می‌توانید به حمل ‌و نقل عمومی دسترسی داشته باشید. پایانه نوبنیاد نیز به دلیل وجود ایستگاه مترو نوبنیاد از ظرفیت بسیار مناسبی در حمل‌ و نقل عمومی برخوردار است.

خطوط اتوبوس پاسداران

پس از آنکه با صفر تا صد محله پاسداران آشنا شدید، لازم است تا برای رفتن به آن برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید از خطوط معروف اتوبوس پاسداران برای گشت وگذار در این محله استفاده کنید. از خطوط معروف پاسداران می‌توان به خطوط زیر اشاره کرد:

خط 225 یا پایانه شهید دستواره به پایانه تجریش:

از مسیر نوبنیاد وارد خیابان پاسداران شده و پس از عبور از میدان اختیاریه، خیابان شهید کلاهدوز یا خیابان دولت و میدان قدس به میدان تجریش می‌رسد.

خط 215 یا سوهانک به سه‌راه ضرابخانه:

این خط از بلوار ارتش، محله اراج، خیابان لنگری و میدان نوبنیاد عبور کرده و به خیابان پاسداران، حسینیه ارشاد، خیابان شریعتی و  ابتدای بزرگراه همت و زین‌الدین می‌رسد.

خط 301  یا پایانه متروی شهید حقانی به بلوار ارتش:

این اتوبوس با عبور از بزرگراه شهید حقانی و شهید همت به ترتیب وارد خیابان پاسداران و میدان فرخی و میدان هروی شده و به بلوار ارتش می‌رسد.

خط 387 یا میدان رسالت به میدان قدس:

این خط از بزرگراه امام علی، بلوار ارتش و خیابان پاسداران عبور کرده و در نهایت به میدان قدس می‌رسد.

خط 220  یا میدان ازگل به پایانه تجریش:

این خط اتوبوس از خیابان ازگل، بلوار نیروی زمینی، مینی‌ سیتی، بلوار ارتش، و خیابان پاسداران عبور کرده سپس وارد خیابان لواسانی و خیابان باهنر و میدان تجریش می‌شود.

خط 217 یا شهرک صدف به بلوار صبا:

اتوبوس در این خط از محورهای شهرک صدف و نفت، مینی‌سیتی، بلوار ارتش به نارنجستان هفتم  و پاسداران به خیابان لواسانی، بلوار اندرزگو، قیطریه و بلوار صبا می‌رسد.

دسترسی‌های مترو پاسداران

 محله پاسداران علاوه بر دسترسی آسان به خطوط اتوبوس به مترو هم دسترسی خوبی دارد. اطراف پاسداران دارای ۴ ایستگاه مترو نوبنیاد، زین‌الدین، میدان هروی و حسین‌آباد است.


تاریخچه محله پاسداران

تاریخچه محله پاسداران بر اساس بیشتر منابع اینترنتی به زمان ناصرالدین‌ شاه بر می‌گردد، اما باید بگوییم که تاریخ این محله بسیار قدیمی‌تر از مطالب قید شده در منابع است و این منطقه را می‌توان با محله‌های تاریخی شمیرانات و تپه‌های عباس‌آباد و قیطریه قیاس کرد.

بیشتر بخوانید:‌ معرفی جاهای تاریخی تهران

همان‌طور که می‌دانید تمامی این مناطق از تاریخچه غنی برخوردار هستند. در حال حاضر کتاب‌های زیادی درباره تاریخچه پاسداران وجود دارد، اما در تمام این کتاب‌ها تاریخ پاسداران یا سلطنت‌آباد به زمان قاجار محدود شده است. دلیل این محدودیت تاریخی شاید این باشد که اطلاعاتی از سرنوشت کسانی که در این منطقه زندگی می‌کردند، در دست مورخان نیست.

وجود اطلاعات مبهم از این منطقه سبب شده تا تاریخ آن به زمان ناصرالدین‌ شاه قاجار محدود گردد. یکی دیگر از علت‌های اصلی محدود بودن تاریخچه پاسداران، کوچ فراوان افراد به تهران است. امروزه تنها تبار شناسنامه‌‌دار تهرانی، تبار کنی است که ساکنین آن در کن، سولقان، سنگان، فرحزاد، پونک، حصارک و واریش و وردیج زندگی می‌کنند.

با این ‌حال وجود آثار کشف شده در بوستان پنجم پاسداران حاکی از این موضوع است که این محله تمدن دیرینه‌ای داشته است. اگر کمی به محله‌های هم‌جوار پاسداران نظیر دروس، لویزان، میدان هروی، اختیاریه، قیطریه، دزاشیب، پل رومی، دارآباد، زرگنده، اراج، ازگل و فرمانیه نگاهی بیندازیم، می‌فهمیم که با محله‌ای رو به ‌رو هستیم که تاریخی چند هزار ساله دارد.


دلیل نام‌گذاری پاسداران

بد نیست بدانید صفر تا صد محله پاسداران یا سلطنت آباد در زمان محمدرضا شاه پهلوی در اختیار ساواک بود و این سازمان قسمت مهمی از منطقه را تحت کنترل داشت.

همین موضوع سبب شده تا امروزه بازداشتگاه‌ها و اماکن مهم فراوانی در این محل وجود داشته باشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این محله نفوذ کرد و تمامی اراضی آن را در اختیار گرفت.

سپس این محله بین سپاه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی تقسیم شد و تا به امروز ساخت ‌و سازهای فراوانی در آن انجام شده است. همین مسئله سبب تغییر نام سلطنت‌آباد به پاسداران شد. البته هنوز هم اهالی قدیمی این منطقه، پاسداران را با نام قدیمی‌اش می‌شناسند.


خیابان سلطنت‌آباد و ناصرالدین‌ شاه قاجار

طبق تاریخچه‌ای که برای محله پاسداران ثبت شده است، در واقع ناصرالدین‌ شاه این خیابان و محله را با نام سلطنت آباد در تهران ساخت. قبلا این منطقه حصار بیک نام داشت و دلیل نام‌گذاری آن وجود حصاری با نام بیک بود.

پاسداران تهران دارای روستاهای منطقه‌ای و آبادی‌های فراوانی بود و مناطق بیرون حصار بیک جزو اراضی این روستا محسوب می‌شدند.

این محله در تاریخ وقایع فراوانی را به خود دیده است، چند اتفاق مهم سبب شده تا روستای حصار بیک به پاسداران امروزی تبدیل شود.

رویداد اول احداث کارخانه ضرب سکه بود که سبب شد تا سه‌راهی بزرگراه همت و خیابان پاسداران امروزی به سه‌راه ضرابخانه تغییر نام دهد.

بعد از راه‌اندازی این کارخانه، شاه قاجار طی رفت‌و‌آمدهای خود و آشنایی کامل با صفر تا صد محله پاسداران امروزی، پی برد که این منطقه بکر، زیبا و خوش‌آب ‌و هوا است، پس ساکنین قلعه حصاربیک را به منطقه حصار بوعلی فرستاد و در این منطقه کاخ‌های مجللی ساخت که امروزه به نام‌های کاخ سلطنت‌آباد، کاخ نیاوران و صاحبقرانیه معروف هستند.

بیشتر بخوانید:‌ دونر گاردن پاسداران، خوشمزه‌های انفجاری ترکی را اینجا بخورید

ناصرالدین‌شاه به جهت دسترسی بهتر به این منطقه دستور ساخت خیابانی را کنار جاده شمیران داد. این خیابان امروزه به خیابان شریعتی معروف است. خیابان پاسداران در پی ساخت کاخ نیاوران به یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های شهر بدل شد. امروزه طول خیابان پاسداران 9 کیلومتر است و مسیر آن از شمال به غرب است.


قیمت خانه و آپارتمان محله سلطنت آباد 💸

با توجه ‌به اینکه پاسداران در شمال شرق تهران قرار گرفته است، خانه و آپارتمان‌های ساخته شده در آن قیمت بالایی نسبت به سایر مناطق معمولی دارد.

این محله هم‌سطح محله‌های گران‌قیمت تهران است و علت رشد قیمت در آن هم همان‌طور که گفته شد، به دلیل وجود امکانات رفاهی خوب از قبیل مترو، اتوبوس و مراکز آموزشی و درمانی متنوع، تاریخچه کهن، آب‌ و هوای خوب و مکان‌های مهم در آن است.

یکی دیگر از عوامل اصلی گرانی خانه‌های این منطقه را می‌توان مجاورت آن با محله‌های اعیان‌نشینی مثل نیاوران، اقدسیه، دروس، فرمانیه و… دانست.

در پاسداران هرچه به سمت منطقه یک و شمال شهر نزدیک شوید، قیمت‌ها بیشتر شده و تا متری صد میلیون می‌رسد. برای اقامت موقت در این منطقه و رزرو اقامتگاه به مدت چند روز می‌توانید از سایت‌های معتبری مثل سایت ما مراجعه کنید.


مراکز و مکان‌های تفریحی، اداری و تجاری مهم محله پاسداران تهران

امکان ندارد بخواهید با صفر تا صد محله پاسداران آشنا شوید و از امکانات تفریحی و رفاهی آن بی‌خبر باشید. این منطقه به دلیل قدمت و تاریخچه ویژه‌اش، مکان‌های تفریحی و دیدنی زیادی دارد. بسیاری از این اماکن دیدنی در تاریخ معاصر ایجاد شده‌اند و برخی هم به زمان قاجار مربوط هستند. پاسداران از نظر وجود تاریخی و تفریحی بسیار غنی است. در ادامه با چند مورد از معروف‌ترین اماکن این محله آشنا می‌شوید.

 مراکز خرید پاسداران

مراکز خرید زیادی در پاسداران وجود دارد که از معروف‌ترین آنها می‌توان به مرکز خرید پریس سنتر، مرکز خرید آرتمیس، مرکز خرید پاسداران، مرکز خرید کوهستان، برج سفید، مرکز خرید خانه سام، مرکز خرید پارس، مرکز خرید احتشامیه، مرکز خرید امیر، مرکز خرید مایسا، مرکز خرید پرنس، مرکز خرید 06، مرکز خرید مهدی، مرکز خرید سامان اشاره کرد.

از بین این مراکز خرید بهترین آنها عبارت‌اند از: مرکز خرید نوساز پریس سنتر، مرکز خرید آرتمیس و مرکز خرید پاسداران که امکانات رفاهی فراوانی را برای مشتری به ارمغان آورده‌اند.

این مراکز خرید همگی در چند طبقه با سبک مدرن و لوکس ساخته شده‌اند و برخی از آنها نوسازتر هستند. شما می‌توانید برای خرید انواع کیف و کفش، پوشاک، لوازم آرایشی، ورزشی و شال و روسری و حتی لباس مجلسی به این مراکز خرید مراجعه کنید. در بیشتر مراکز خرید موجود در پاسداران بخشی به نام فودکورت هم وجود دارد که مشتریان می‌توانند برای رفع خستگی پس از خرید و سرو غذا به آن مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: تمام شعبه های نان سحر، از نان بولکی تا چاپاتا

مراکز آموزشی محله پاسداران

 یکی از مزیت‌های پاسداران وجود مراکز آموزشی فراوان آن است. در این محله ساکنین دغدغه پیداکردن یک مرکز آموزشی خوب را ندارند. مراکز آموزشی نظیر دبستان روشن مهر، دبستان نوآوران اندیشه، دبیرستان شهید رجایی، دبیرستان دکتر حسابی کارگاه هنر، مؤسسه آموزش عالی بانکداری، دبستان عدل، دبستان فردوس، هنرستان فسایی نژاد، کتابخانه فرهنگسرای رسانه، دبیرستان سما، دبیرستان هدف، سرای محله پاسداران و دانشگاه علمی کاربردی پاسداران از مراکز آموزشی معروف این محله هستند. کیفیت آموزش در هر یک از این مراکز به نحو احسنت بوده و از بهترین معلمان  برای آموزش کودکان و نوجوانان استفاده شده است.

مراکز درمانی محله پاسداران

وجود مراکز درمانی در هر منطقه اهمیت زیادی دارد. در منطقه پاسداران خوشبختانه مراکز درمانی فراوانی از جمله بیمارستان شهید لبافی نژاد و بیمارستان گلستان، بیمارستان فرمانیه، بیمارستان دامپزشکی ایرانیان، مرکز درمانی 110، مرکز توانبخشی و مراقبت‌های شبانه‌روزی سالمندان پارین، بیمارستان چشم پزشکی نگاه و بیمارستان کودکان مفید، کلینیک سلامت و درمانگاه نفت وجود دارد. این محله از نظر امکانات درمانی وضعیت بسیار مناسبی دارد.

بیشتر بخوانید: لیست بهترین بیمارستان های چشم تهران ۱۴۰۲

مساجد و مراکز دینی پاسداران

یکی دیگر امکانات رفاهی پاسداران وجود اماکن مذهبی و دینی فراوان آن است. در این منطقه از شهر تهران می‌توانید به معروف‌ترین مساجد تهران از  قبیل مساجد پاسداران، مسجد ضرابخانه یا جامع غدیر خم، مسجد قبا، مسجد رسول اعظم، مسجد بقیه الله، حسینیه ارشاد، مسجد صاحب‌الزمان، مسجد امام جعفر صادق و حسینیه حاجیان، مقبره حاج آخوند رستم آبادی و مقبره شهدای وزارت دفاع لنگری بروید و از حس و حال معنوی فضا لذت ببرید.

مراکز ورزشی پاسداران

در راستای آشنایی با صفر تا صد محله پاسداران بد نیست بدانید این منطقه مراکز ورزشی متنوعی از جمله استخر پاسداران، مرکز ورزشی درین، زمین چمن طبیعی شهید عراقی، مجتمع الماس، باشگاه هدف، باشگاه اسپینو، مجموعه ورزشی کوثر و باشگاه تن ورز، باشگاه پریس، باشگاه صدف، باشگاه حس برتر، باشگاه شاهین و مرکز آموزشی و ورزشی نسل آینده را در خود جای‌ داده است. وجود مراکز ورزشی در پاسداران تکمیل‌کننده امکانات رفاهی این محله و منطقه است.

طبیعت و پارک‌ها

طبیعت و پارک‌های معروفی که در پاسداران و اطراف آن وجود دارد به بهبود کیفیت آب ‌و هوای منطقه کمک فراوانی می‌کند.

یکی از این طبیعت‌های زیبا پارک لویزان است که در اتوبان هنگام و چهار راه استقلال قرار دارد. این پارک در دوران پهلوی و سال 1342 هجری شمسی به بهره ‌برداری رسید و هدف از ساخت آن کاهش آلودگی محیط و ایجاد یک مرکز تفریحی با صفا در شمال شرق تهران بود.

پارک جنگلی لویزان از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین طبیعت‌های تهران محسوب می‌شود. وسعت این جنگل مصنوعی حدود 1000 هکتار است و محبوب‌ترین مراکز دیدنی تهران به شمار می‌رود.

جنگل لویزان از غرب به پارک شیان و از شرق به پارک جنگلی یاس منتهی می‌شود و در اطراف آن باغ پرندگان معروفی وجود دارد که دیدن آن به هر گردشگری توصیه می‌شود. دوربین عکاسی خود را بردارید به این پارک بروید، زیرا فضای این پارک در هر قسمت آن زیبایی خاصی دارد که نباید از آن غافل شد.

عکس‌برداری از مرغابی‌ها و فلامینگوهایی که در برکه این جنگل رویایی شنا می‌کنند، می‌تواند برای هنرمندان و طبیعت دوستان بسیار لذت‌بخش باشد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد اقامت در پاسداران را دارید، سری به هتل شیان و رستوران آن بزنید. تمیزی، امنیت، زیبایی و امکانات دیگر این پارک و فضای اطراف آن شما را شگفت‌زده می‌کند. شما می‌توانید از سایت تهران مبله بهترین اقامتگاه‌ها اطراف محله پاسداران را پیدا کنید و بر اساس سلیقه و بودجه خود یکی را رزرو نمایید.

عمارت تاریخی ضرابخانه

هنگام آشنایی با صفر تا صد محله پاسداران یکی از دیدنی‌های جذاب و معروفی که باید با آن آشنا شوید، محله پاسداران سه ‌راه ضرابخانه است.

این مکان دیدنی پیش از آنکه با محله پاسداران ادغام شود از شمال به بوستان پنجم پاسداران و از جنوب به بزرگراه شهید زین‌الدین، منتهی می‌شد. در حال حاضر سه ‌راه ضرابخانه تقاطع خیابان پاسداران و بزرگراه همت است. همان‌طور که گفته شد، نام‌گذاری این موزه به دلیل احداث کارخانه ضرب سکه شاهی در زمان قاجار بود.

کاخ سلطنت آباد در محله پاسدران تهران

کاخ سلطنت آباد در سال 1265 هجری به فرمان شاه قاجار ناصرالدین‌ شاه ساخته شد. این کاخ در جلگه شرقی روستای رستم‌آباد قرار داشت و سبک معماری و تزئینات آن معرف هنر و سلیقه دوران قاجار است. هنگامی که وارد این کاخ می‌شوید، شاید اولین چیزی که شما را جذب کند، گچ ‌بری‌های هنرمندانه و زرین‌کوبی آن باشد. تمامی قسمت‌های کاخ بیانگر سلطنتی بودن آن است. بد نیست بدانید که بخشی از این کاخ در دوران پهلوی اول نابود شد.

 امروزه از این مجموعه تنها عمارت حوض‌خانه، تالار آینه و برج سلطنت آباد باقی‌مانده است. کاخ سلطنت‌آباد در حال حاضر در باغ سازمان دفاع قرار گرفته و ارتش اختیار آن را در دست دارد. این بنای تاریخی در یازدهم بهمن ۱۳۳۴ در آثار ملی ایران به ثبت رسید. اگر به پاسداران رفتید، حتماً از این کاخ ییلاقی زیبا دیدن کنید. این عمارت مدت‌ها محل زندگی سوگلی‌های ناصرالدین ‌شاه بود.

باغ عین‌الدوله

یکی از دیدنی‌های تاریخی و معروف در زمان آشنایی با صفر تا صد محله پاسداران، باغ عین‌الدوله است. این باغ از بزرگ‌ترین باغ‌های درباری زمان قاجار و پهلوی به شمار می‌رفت. صاحب این باغ یکی از مردان معروف و بزرگ دوران بود که این باغ زیبا را در مبارک آباد هروی ساخت و نام آن را باغ عین‌ الدوله گذاشت.

عین‌الدوله در واقع مالک و صاحب قریه‌های حسین ‌آباد و مبارک ‌آباد بود و قسمتی از دارایی‌هایش را هنگام قحطی بزرگ ایران صرف کمک به مردم محروم کرد. اگرچه این باغ پس از درگذشت عین‌الدوله متروکه  شد، اما در سال 70 مورد بازسازی قرار گرفت و اکنون یکی از بهترین نگارخانه‌های تهران، یعنی نگارخانه برگ در آن قرار دارد.

کتابخانه ملی ایران

کتابخانه ملی ایران برای کسانی که علاقه زیادی به کتاب، مطالعه و پژوهش دارند، محل مناسبی است. این کتابخانه بزرگ از مهم‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه‌ها و مجموعه‌های ایران محسوب می‌شود و در آن منابع جامع و کامل علمی برای دانشجویان و پژوهشگران وجود دارد. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران علاوه بر این یکی از مکان‌های دیدنی پایتخت هم محسوب می‌شود. جالب است بدانید که این کتابخانه زیر نظر مستقیم نهاد ریاست‌ جمهوری مدیریت می‌شود و شعبات مختلفی در استان‌های دیگر کشور دارد.

تاریخچه و نحوه شکل‌گیری کتابخانه ملی ایران به دوره و عهد پادشاهان قاجار برمی‌گردد. پایه‌های این مکان مهم با تأسیس کتابخانه سلطنتی و کتابخانه‌ مدرسه دارالفنون مستحکم شد. کتابخانه ملی ایران در سال ۱۳۱۶ افتتاح شد. منابع مهمی در دوره پهلوی اول به این کتابخانه اضافه شد و همچنین جهت توسعه و گسترش کتابخانه در سال ۱۳۳۰ در کنار آن یک ساختمان دیگر به مساحت ۵۷۰ مترمربع ساخته شد.

موزه فرش رسام عرب‌زاده

یکی از جاهایی که پس از آشنایی با صفر تا صد محله پاسداران باید از آن دیدن کنید، موزه فرش رسام عرب‌زاده است. این موزه زیبا و دیدنی در بوستان یکم خیابان پاسداران قرار گرفته است. در دوران پهلوی طراحی مشهور به نام رسام عرب‌زاده که در موضوع فرش هم پیشرو بود، پس از سال‌ها تلاش بر روی طرح فرش ایرانی بالاخره توانست طرح‌های خود را توسعه دهد. تلاش زیاد او در کارگاه خصوصی سبب شد تا طرح‌های او معروف و محبوب شود و در نهایت نمایشگاه‌هایی را از طرح‌های فرش ایرانی برگزار کند. رسام عرب‌زاده در این نمایشگاه به معرفی و توضیح طرح‌های خود برای طراحان بزرگ فرش پرداخت. در نهایت این طراح زبردست توانست در سال 1373 با همکاری شهرداری یک موزه فرش با نام خود تأسیس کند که امروزه محل نگهداری فرش‌های نفیس ایرانی است.

موزه جهان‌نما در محله پاسداران

موزه جهان‌نما را می‌توان یکی از ارزشمندترین و تاریخی‌ترین مکان‌های دیدنی اطراف خیابان پاسداران دانست. قدمت بسیار از آثار موجود در این موزه بر اساس نظر تاریخ‌دانان تا 5000 سال هم تخمین زده شده است. این موزه در مجموعه کاخ نیاوران قرار دارد و در آن می‌توانید آثار تاریخی هنرمندان بزرگی از جمله سهراب سپهری، منوچهر یکتایی، ناصر اویسی، پابلو پیکاسو، مارک شاگال، سالوادور دالی و … را مشاهده کنید.

موقعیت مکانی این موزه در انتهای خیابان پاسداران و در مجاورت پارک نیاوران است. موزه جهان‌نما در سال 1376 راه‌اندازی شد و در آن آثار بسیار فاخر و متنوعی قرار گرفته است.

 با رفتن به موزه جهان‌نما می‌توانید ادوار گوناگون تمدن ایران و جهان و هنر مدرن و معاصر را درک کنید و از نزدیک ببینید. از سال 1340، فرح پهلوی به ‌منظور تکمیل کلکسیون هنری خود در این موزه، کارشناسان خبره‌ای را مأمور کرد تا این آثار هنری را از سراسر دنیا خریداری کنند و به کاخ بیاورند. این موزه در واقع بخشی غربی ساختمان کاخ صاحبقرانیه است که سال 1355 به ‌عنوان محلی برای نمایش آثار هنری در نظر گرفته شد.

بد نیست بدانید که کاخ صاحبقرانیه که بخشی از آن امروزه به موزه جهان‌نما معروف است، دارای تالار بزرگ و آیینه‌کاری شده است و ساختمان بیرونی آن نخودی رنگ و پوشیده از آجرهای منقوش و قالبی است. این ساختمان 4 سالن و یک زیرزمین دارد.

برج سفید پاسداران

یکی دیگر از مکان‌های معروفی که هنگام آشنایی با صفر تا صد محله پاسداران نباید آن را فراموش کرد، هتل برج سفید تهران است. هتل لوکس این برج، محیط مناسب برای اقامت چندروزه گردشگران محسوب می‌شود. برج سفید پاسداران با معماری خاص و منحصر به ‌فرد خود دارای یک رستوران گردان لوکس و مجلل است که در آن می‌توان هنگام سرو غذا علاوه بر موسیقی زنده از مناظر زیبای شهر هم لذت برد. شما می‌توانید از این رستوران جهت مناسبت‌های خانوادگي و عاشقانه، جشن تولد و مهماني، قرارهاي كاري و دورهمي‌های دوستانه استفاده کنید و یک روز یا شب خاطره‌انگیز را به ارمغان آورید. رستوران گردان برج سفید در طبقه 22 برج قرار دارد و با توجه ‌به ویژگی چرخش 360 درجه آن، می‌توانید تهران را در زیر پای خود حس کنید.

ازآنجاکه کیفیت غذاهای موجود در منوی رستوران گردان برج سفید زبانزد خاص و عام است؛ لذا قیمت بالایی دارد. برای مثال منوی شام براي هر نفر در این رستوران شامل انواع غذاهاي ايراني و فرنگي و بوفه سالاد بار، دسر و انواع نوشيدني می‌شود.

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران یکی از کاخ‌های تاریخی و دیدنی معروف شمال شرق شهر تهران است که در انتهای خیابان پاسداران و محله نیاوران قرار گرفته است. در طول آشنایی با صفر تا صد محله پاسداران، دیدن این بنای تاریخی را به شما توصیه می‌کنیم. موزه نیاوران به مساحت یازده هکتار از قسمت‌های مختلفی نظیر: کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران، کوشک احمدشاهی، کاخ صاحبقرانیه، موزه جهان‌نما، مدرسه اختصاصی، باغ کتیبه‌ها و موزه حوض‌خانه و موزه خودروهای قدیمی و لوکس کاخ نیاوران تشکیل شده است.

کاخ نیاوران در واقع یکی از اقامتگاه‌های تابستانی مورد علاقه محمدرضا شاه پهلوی بود، این کاخ به دلیل آب ‌و هوای خوب و خنکش در تابستان مورد توجه قرار گرفته بود. امروزه کاخ نیاوران را می‌توان یکی از قطب‌های گردشگری تهران دانست. بد نیست بدانید که پیشینه این کاخ به زمان قاجاریه و پهلوی باز می‌گردد. در کاخ نیاوران دو بخش معروف و مهم به نام‌های کاخ صاحبقرانیه و کوشک احمدشاهی وجود دارد که با جلوه خاص و هنر معماری زیبای خود سالانه گردشگران زیادی را به ‌سوی خود جذب می‌کند.

مراکز دولتی پاسداران

سازمانی بودن خیابان پاسداران و وجود مراکز دولتی مختلفی نظیر اداره صنایع دفاع، ضرابخانه و چاپخانه بانک مرکزی، سازمان صنایع دریایی، سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی خیابان شهید جعفری در پاسداران سبب اهمیت بیشتر این منطقه شده است.


بهترین کافه‌رستوران‌های محله پاسداران

هنگام گشت ‌و گذار در یک منطقه مثل پاسداران، خوردن غذای باکیفیت می‌تواند لذت تفریح را برای شما دوچندان کند. خوشبختانه در محله پاسداران و اطراف آن علاوه بر رستوران گردان معروف، کافه‌رستوران‌های فراوانی با کیفیت بالا وجود دارند که توانسته‌اند مشتری را در طول فعالیت خود راضی نگه دارند. از جمله کافه و رستوران‌های باکیفیت و معروف پاسداران می‌توان به رستوران لبخند تهران، رستوران سنتی صفویه تهران، رستوران جاست برگر تهران، رستوران نایب پاسداران، رستوران بومرنگ در برج سفید پاسداران، رستوران قصر الضیافه، رستوران آريانو گويا، رستوران لبنانی بیروت، رستوران ایتالیایی لاپینو و رستوران فرنگی ریودو گریل اشاره کرد.


سوالات متداول

پاسداران منطقه چند است؟

محله پاسداران منطقه ۳ و ۴ است و بخش کوچکی از آن در منطقه یک قرار دارد.

پاسداران تهران بالاشهر محسوب می‌شود؟

پاسداران در شمال شرق تهران قرار دارد و باتوجه به منطقهجغرافیایی و قیمت‌های بالا و امکانات خوب بالاشهر حساب می‌شود.

بهترین منطقه پاسداران کجاست؟

خیابان گلستان و خیابان ضرابخانه یکی از بهترین و معروف‌ترین محله‌های پاسداران است که قیمت خانه و آپارتمان در آن بالاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.