موزه دکتر سندوزی، مطب پزشک هنرمندی که موزه شد

روزگاری بیماران در ساختمان موزه دکتر سندوزی ساعت‌ها در انتظار بودند تا درد دندان‌شان را دکتر درمان کند. حالا به جای بیمار و پزشک اینجا پر از مجسمه و تابلوی نقاشی است که همه انتظار دیدن آن‌ها را می‌کشند.
تا جایی که می‌توان گفت این موزه جای خوبی برای علاقه‌مندان به هنر مجسمه سازی است و شما می‌توانید در موزه دکتر سندوزی از مجسمه‌های زیبای سبک‌های کوبیسم، امپرسیونیسم و رئالیسم که به زیبایی‌ به‌تصویر کشیده‌ شدند دیدن کنید. پس امروز بیاید باهم به مطب دکتر سندوزی  برویم و از آثار هنری ارزشمند این پزشک ایرانی دیدن کنیم.


دکتر سندوزی که بود؟

قبل از اینکه به بررسی آثار هنری دکتر اسماعیل سندوزی بپردازیم، بهتر است کمی از خود دکتر بدانید. اینکه چرا دکتر سندوزی که عاشق وطن بود به آمریکا رفت و تمام آثارش را به‌جای اینکه بفروشد در مطب خود به نمایش عموم گذاشت؟
باید گفت دکتر سندوزی بعد از شدت گرفتن بیماری‌ سرطان در سال ۱۳۷۵ مجبور شد برای درمان به آمریکا برود. او به‌جای اینکه وسایل دندانپزشکی، به همراه کتابخانه شخصی تخصصی و ده­‌ها اثر ارزشمند هنری مثل مجسمه و نقاشی و حتی مطب خود را بفروشد آن را به شهرداری تهران اهدا کرد.

آثار هنری دکتر سندوزی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس homayon varzeshdost

اگر از خود دکتر بگوییم که داستان‌ها زیاد است، اینکه از دوره نوجوانی و جوانی عاشق هنر بود و هر فرصت خالی که برایش پیش می‌آمد در آن نقاشی می‌کشید. او در سال‌های جوانی با تئاتر ، شعر، موسیقی‌ و مهم‌تر از همه هنرهای تجسمی آشنا شد. طوری که ذوق هنری دکتر سندوزی خیلی سریع خودش را به خلق آثار حجمی و مجسمه‌سازی برد.
جالب اینجاست که آثار هنری دکتر سندوزی اصلا ارتباطی با رشته کاری و حرفه پزشکی او نداشته و اگر به شما از قبل نگفته باشند که خالق این آثار، یک پزشک است، ممکن است اصلا متوجه این موضوع نشوید.
خلاصه که آن‌روزها هر کسی که برای درمان دندان خود به مطب دکتر اسماعیل سندوزی می‌رفت، با آثار هنری او که در هر جای مطب به‌چشم می‌خورد روبه‌رو می‌شد. به گفته دکتر سندوزی این آثار برای فروش نبودند و بیشتر برای نمایش در مطب بودند تا مراجعه‌کننده‌ها از دیدن آ‌ن‌ها لذت ببرند.

دکتر سندوزی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس حمیدرضا

بیشتر بخوانید: خانه موزه دکتر معین، همسایه‌‌‌‌‌های دیواربه‌دیواری که یکی شدند


چطور به بازدید از موزه دکتر سندوزی برویم؟

از آنجا که موزه دکتر سندوزی در منطقه ۶ تهران قرار دارد شما می‌توانید با وسایل نقلیه عمومی و خودرو شخصی راهی این مطب شوید و از بهترین آثار دکتر سندوزی رایگان بازدید کنید.

میدان های تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس هادی دیتی

استفاده از خودرو شخصی

شما در هر جای تهران که باشید اول باید خودتان را به میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست سابق)، کوچه دوازدهم غربی و پلاک ۲ برسانید. هر چند توجه کنید که در ورودی موزه دکتر سندوزی چندان مشخص نیست. شاید اگر تابلوی معرفی موزه دکتر سندوزی در دیوار بنای مطب نصب نشده بود، کمتر کسی متوجه این موزه خاص تهران می‌شد.
اینجا در سفید آهنی و تقریبا قدیمی‌ شما را به موزه می‌کشاند تا از آثار هنری دکتر سندوزی که در طبقه همکف یک‌جا به نمایش درآمده دیدن کنید.

استفاده از وسایل نقلیه عمومی

برای بازدید از موزه شما می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو، اتوبوس و تاکسی‌های شهری تهران استفاده کنید:

  • خط مترو تهران

یادتان باشد که خود میدان آرژانتین تهران مترو ندارد و شما اگر بخواهید با مترو به این محله بروید، باید از نزدیکترین مترو به موزه دکتر سندوزی تهران یعنی ایستگاه مترو مصلی و ایستگاه مترو میرزای شیرازی استفاده کنید. این ایستگاه‌ها در خط یک تجریش به کهریزک و قائم  به آزادگان هستند.
البته برای رسیدن به موزه دکتر سندوزی که در نزدیکی میدان آرژانتین تهران است با پای پیاده راه چندانی ندارید. اگر اهل پیاده‌روی باشید می‌توانید با طی مسافتی از متروی شهید بهشتی به محل موزه برسید.

  • خط اتوبوس تهران

برای رسیدن به موزه دکتر سندوزی آرژانتین می‌توانید از خطوط بی آر تی ولیعصر، پایانه میدان صنعت و پایانه بیهقی استفاده کنید. این خطوط اتوبوس‌های بی آر تی به صورت مستقیم شما را به میدان آرژانتین می‌رسانند و شما می‌توانید در ایستگاه اتوبوس بهشتی از اتوبوس پیاده شده و از آنجا سریع‌تر و راحت‌تر به موزه سندوزی بروید.

  • خط تاکسی‌های شهری

 دسترسی به موزه دکتر سندوزی از طریق خط‌های تاکسیرانی عمومی هم است. شما می‌توانید با تاکسی‌های خطی که در میدان ولیعصر، خیابان میرداماد، خیابان کریمخان زند، خیابان شریعتی و خیابان پاسداران هستند خودتان را به میدان آرژانتین و موزه دکتر سندوزی برسانید.

روی نقشه ببینید!

 

آدرس موزه دکتر سندوزی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hamidreza Sepehrafrooz

بیشتر بخوانید: هایلند آرژانتین، عطر و ادکلن اصل را از اینجا بخرید


راستی اگر این روزها برنامه سفر به تهران را در روزهای آینده دارید و می‌خواهید در واحدهای مبله شیک، تمیز و گلچین شده اقامت کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای اجاره خانه روزانه در تهران با همکاران ما در تهران مبله در ارتباط باشید تا اقامتگاه‌ها و واحدهای لوکس تهران را با قیمت خوب برایتان رزرو کنند.


در موزه دکتر سندوزی چه چیزهایی به نمایش گذاشته شده؟

اگر بخواهیم آثار موزه دکتر سندوزی را طبقه‌بندی کنیم باید آن‌ها را در چهار بخش ببینید. اینکه تندیس‌ها، نقاشی‌ها، دستخط‌هایی از افکار استاد و کتاب‌های او در طبقه همکف کجا هستند. چون در این موزه هر طرف که نگاه کنید یک اثر هنری مقابل چشما‌ن تان است که بیشتر آثار حجمی، مفهومی و تابلوی نقاشی هستند. در ادامه هر یک از بخش‌های موزه را جداگانه توضیح می‌دهیم:

  • تندیسی از صاحب موزه که به همه خوشامدگویی می‌گوید

یکی از دیدنی‌های موزه دکتر سندوزی، مجسمه پلیمری استاد است که با زبان بی‌زبانی به بازدیدکننده‌ها خوشامد می‌گوید. این اثر را حمید کنگرانی از هنرمندان مجسمه‌ساز معاصر ساخته شده.
به گفته کنگرانی همه‌چیز در موزه دکتر سندوزی معنوی و خالصانه است و این به روحیات دکتر برمی‌گردد که فضا را ایده‌آل کرده است.
شاید همین دلیلی شده تا دکتر کنگرانی مجسمه استاد را با استفاده از جنس مجسمه‌های بومی شبیه‌سازی کند تا بتواند شباهت فیزیکی، شخصیت درونی استاد سندوزی را در قالب مجسمه به همه نشان دهد.

تندیس دکتر امیر اسماعیل سندوزی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس homayon varzeshdost

  • بخش کتاب‌ها و دلنوشته‌های دکتر سندوزی، ذوق هنری شاعر اینجا موج می‌زند

دکتر سندوزی در کنار هنر نقاشی و مجسمه‌سازی ذوق ادبی خاصی داشت و  آثار ادبی و کتاب‌های زیادی مثل سرشت سرنوشتم، مرزهای مبهم احساس، وقتی چراغ‌ها ناگهان خاموش می‌شوند، آمالگام و مرد راه و یافتن را نوشت و به پایگاه دندانپزشکی ایران اهدا کرد تا خدمت فرهنگی خود را به حوزه پزشکی هم کرده باشد.
در آثار نوشتاری دکتر سندوزی اسمی از سندوزی به میان نیامده و هر جایی که اسمی از کلمه من آمده را دکتر گفته هیچ بخوانید که حکایت از تواضع و فروتنی دکتر دارد.

متاب دکتر سندوزی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Md Marcopolo

  • مجسمه‌هایی که در شعر و ادبیات ریشه دارند

اگر به بخش مجسمه‌های موزه دکتر سندوزی بروید، بیشتر مجسمه‌هایی که اینجا می‌بینید مفهومی فرم‌گرا دارند یعنی شما می‌توانید حرکت این مجسمه‌ها را ببینید. همه تندیس‌های استاد، ترکیبی از انسان، طبیعت و موجودات زنده هستند و با دیدن آن‌ها  انگار قرار است موضوعی را به بازدیدکننده‌ها یادآوری کنید.

مجسمه های دکتر سندوزی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ramin Ghaedi

  • نقاشی‌هایی پر از رنگ و مفهوم که دیدن هر یک دقت فراوان می‌خواهد

با آن‌که دکتر سندوزی ۱۸۰ اثر هنری به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اهدا کرد اما فقط ۶۰‌ مجسمه و ۶۰ تابلوی نقاشی آن در موزه به نمایش گذاشته شده چون در این موزه فضا برای نمایش همه تابلوهای نقاشی و مجسمه‌ها وجود ندارد و تعدادی از آنها در اتاقی در موزه نگهداری می‌شوند. شما با دیدن نقاشی‌ها و مجسمه‌های استاد پی به ذوق هنری او می‌برید که در کنار شغل خود که ربطی به هنر ندارد توانسته چنین آثار زیبایی را به تصویر بکشد و یا بسازد.

نقاشی های دکتر سندوزی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Afshin Emamikhah

بیشتر بخوانید: تمام شعبه های نان سحر، از نان بولکی تا چاپاتا


گالری هنری موزه دکتر سندوزی، محفلی برای دورهمی‌های جامعه پزشکی

این موزه تهران در کنار فعالیت‌های موزه‌ای محلی برای برگزاری نشست‌های تخصصی هنری، جشنواره‌های مختلفی با عنوان جشنواره طراحی معاصر، پزشکان هنرمند و پرستاران هنرمند هم است.

اینجا با برگزاری نخستین همایش بزرگ پرستاران هنرمند و تاسیس باشگاه پرستاران هنرمند که در آن از میان ۱۰۰۰ اثر هنری که به دبیرخانه همایش ارسال شده بود، ۲۰۰ اثر در رشته‌های طراحی، نقاشی، گرافیک، عکس، صنایع‌دستی، خوشنویسی و آثار مکتوب در قالب نمایشنامه، داستان، کتاب، فیلم و موسیقی برگزیده شد و به‌مدت یک هفته در گالری موزه دکتر سندوزی برای علاقه‌مندان به آثار هنری به نمایش گذاشته شد.

همچنین نمایشگاه اسناد تاریخی پزشکی و دندانپزشکی دکتر امیرحسین نیک‌پور در موزه دکتر سندوزی به نمایش درآمد و در آن ۳۰ اثر از اسناد قدیمی پزشکی مثل مجوز مطب، نسخه‌های چشم‌پزشکی و دندانپزشکی، نسخ خطی، کارنامه دانشگاهی به نمایش درآمد.
البته فراخوان‌ها و نمایشگاه‌های زیادی هم اینجا برپا می‌شود که نه‌تنها به معرفی هرچه بیشتر آثار و شخصیت دکتر سندوزی می‌پردازد بلکه باعث تشویق و ایجاد انگیزه در میان کادر پزشکی علاقه‌مند به هنر هم می‌شود.

موزه دکتر سندوزی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Md Marcopolo

بیشتر بخوانید: گالری های هنری تهران، سکویی برای نمایش آثار هنرمندان


هزینه‌ و روزهای بازدید از موزه دکتر سندوزی چطور است؟

بازدید از مجموعه هنری استاد سندوزی رایگان است و چندان هم زمانبر نیست.  شما با نیم ساعت زمان می‌توانید از بخش‌ها و آثار مختلف موزه دکتر سندوزی دیدن کنید و حتی با مجسمه دکتر عکس یادگاری بگیرید. البته یادتان باشد که روزهای بازدید از موزه دکتر سندوزی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ عصر و روزهای پنجشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر است. جمعه و تعطیلات رسمی هم این مجموعه بسته است.

هزینه بازدید از موزه ستدوزی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Md Marcopolo

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین موزه های تهران که باید آن ها را ببینید


جاهای دیدنی تهران در نزدیکی موزه استاد سندوزی

در بازدید از گالری دکتر سندوزی شما می‌توانید به بازدید از دیگر دیدنی های تهران که در ادامه برایتان خواهیم گفت بروید تا لذت تهران‌گردی در شما چند برابر شود.

۱. پردیس سینمایی آزادی، داغ‌ترین فیلم‌های سینمایی را اینجا ببینید

آدرس سینما آزادی تهران در تقاطع خیابان شهید بهشتی و خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) قرار دارد. شما می‌توانید بعد از دیدن موزه دکتر سندوزی، در خیابان معروف آرژانتین تیزرهای تبلیغاتی جدیدترین فیلم‌های روز را در روی بیلبورد، فایروال و بنرهایی بزرگ دیوار سینما به‌راحتی ببینید. مترو میرزای شیرازی و اتوبوس مسیر شهید بهشتی و یا تاکسی‌های خطی تهران به راحتی شما را به این سینمای معروف تهران می‌رسانند.

سینما آزادی در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Alavi

۲. پارک ساعی، تفریح و پیاده‌روی در بلندترین خیابان تهران

پیاده روی در قدیمی‌ترین پارک خیابان ولیعصر مثل قدم‌زدن در یکی از جاده‌های شمال است. این پارک تهران ۶ در ورودی دارد که درب اصلی آن به خیابان ولیعصر و در دیگر آن به خیابان وزرا که در نزدیکی موزه دکتر سندوزی است باز می‌شود.

شما اگر در محله آرژانتین به بازدید از موزه دکتر سندوزی رفته باشید با پیاده شدن از مترو میرزای شیرازی و یا ایستگاه اتوبوس آبشار می‌توانید برای چند ساعت فرار از شلوغی تهران به پارک ساعی بروید.

پارک ساعی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MOHAMMAD SADEGHI (mHs)

۳. مرکز خرید آفریقا آرژانتین، جایی برای خریدهای لوکس شما در نزدیکی موزه دکتر سندوزی

این مرکز خرید در خیابان بهشتی، خیابان وزرا و خیابان بیست و یکم قرار دارد. شما اگر بخواهید بعد از بازدید از موزه سندوزی به یک مرکز خرید شیک بروید، فقط کافی است دل‌تان را به دریا بزنید و چیزی که دوست دارید را از مرکز خرید آرژانتین بخرید.

مرکز خرید آفریقا

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Daniel Ahmadi Adib

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


اطلاعات و راه‌های ارتباطی با موزه

آدرس: میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست سابق)، کوچه دوازدهم غربی، پلاک ۲. 

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۵۲۷۰۴۱-۰۲۱۸۸۵۱۴۱۲۲

صفحه اینستاگرام: sondouzimuseum‌

مجسمه های پلیمری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Md Marcopolo

بیشتر بخوانید: اجاره مبله تهران، بی‌دغدغه و بدون دردسر سفر کنید


شاید شما بارها به میدان آرژانتین رفته باشید، پیشنهاد می‌کنیم این بار که به این محله تهران رفتید حتما به بازدید از موزه دکتر سندوزی بروید. این موزه با آثار زیبای دکتر سندوزی حال شما را خوب می‌کند. اگر قبلا به این موزه رفته‌اید از تحربه‌های خود بگویید. اینکه آیا این موزه را دوست داشتید؟ چه چیزی در موزه دکتر سندوزی از همه بیشتر برایتان جالب بود؟ آیا دیدن این موزه را به بقیه هم پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات شما راهنمای خوبی برای خوانندگان تهران مبله خواهد بود.


سوالات متداول

موزه دکتر سندوزی کجاست؟

این موزه در نزدیکی میدان آرژانتین و در خیابان احمد قصیر (بخارست سابق)، کوچه دوازدهم غربی و پلاک ۲ قرار دارد.

نزدیکترین مترو به موزه دکتر سندوزی کدام است؟

ایستگاه مترو مصلی و ایستگاه مترو میرزای شیرازی از در دسترس‌ترین ایستگاه‌های مترو به موزه استاد سندوزی هستند.شما با پیاده شدن از مترو می‌توانید ادامه مسیر را پیاده یا با تاکسی به این موزه بروید.

چه کسی مجسمه دکتر سندوزی را ساخته است؟

دکتر لنکرانی مجسمه بومی دکتر سندوزی را با توجه به روحیات و شخصیت دکتر ساخت تا شما بتوانید در بازدید از داخل موزه از حال‌وهوای واقعی فضای کار استاد بهره‌مند شوید.

قیمت بلیط موزه دکتر سندوزی چقدر است؟

بازدید از این موزه هزینه‌ای ندارد و برای عموم رایگان است.

آیا جمعه‌ها موزه دکتر سندوزی باز است؟

این موزه در روز جمعه و روزهای تعطیل بسته است. پس موقع رفتن حتما سعی کنید با موزه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.