۴ تا از غارهای نزدیک تهران؛ یک تفریح متفاوت در تهران

در اطراف تهران طبیعت بکر و دیدنی بسیار است. یکی از جاذبه های طبیعی اطراف تهران غارها هستند. در اطراف تهران غارهای عجیب و غریب بسیاری وجود دارد.

برای تماشای این غارها حتما نباید غارنورد باشید، هرچند اگر تجهیزات کافی داشته باشید لذت بیشتری از کشف و واکاوی این غارهای نزدیک تهران خواهید کرد.

با این‌حال علاوه بر اینکه می‌توانید از این غارها بازدید کنید می‌توانید در دشت و طبیعت اطراف این غار هم به کمپینگ بپردازید و اوقات خود را با طبیعت‌گردی سپری کنید. در این مطلب قصد داریم بهترین غارهای نزدیک تهران را به شما معرفی کنیم که بازدید از آنها برای همه ی کسانی که دوست‌دار طبیعت است، لذت‌بخش خواهد بود.


غار یخ مراد با قندیلهای یخی

غار یخ مراد یکی از دیدنی‌ترین غارهای نزدیک تهران است، این غار که قدمتی 50 میلیون ساله دارد از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک تهران است.

در غار یخ مراد بر خلاف دیگر غارها خبری از استالاکتیت و استالاگمیت در سقف و یا کف غار نیست و این قندیل‌های آهکی جای خود را به قندیل‌های یخی داده‌اند که همچون آذینی سر تا سر این غار را تزئین کرده‌اند. اما تلالو نور خورشید در این قندیل‌ها، رنگ‌ها و تصاویر زیبایی خلق می‌کند.

غار یخ مراد از غارهای نزدیک تهران
منبع: گوگل مپ عکاس: ehsan ahmadi

در دهانه غار یخ مراد سنگ بزرگی قرار دارد که بر روی آن نقش فسیلی از یک گونه نرم‌تن وجود دارد و به همین دلیل قدمت این غار را 50 ملیون سال تخمین می‌زنند و احتمال می‌دهند حاصل فعالیت‌های کف دریاها در زمان‌های دور بوده است.

اما برخی هم معتقدند این غار 230 میلیون سال قدمت دارد.

افسانه شفای یخ‌های غار

در میان محلی‌هایی که در اطراف این غار زندگی می‌کنند غار یخ مراد جنبه‌ای مقدس دارد، به همین دلیل نیز نام آن را یخ مراد گذاشته‌اند، چرا که معتقدند هرکسی از یخ‌های این غار بخورد حاجتش را تا سال بعد می‌گیرد و به مراد خودش میرسد.

برخی نیز معتقدند یخ‌های این غار شفابخش‌اند و برای در مان انواع مریضی‌ها و نازایی از آن استفاده می‌کنند. نشانه‌های این عقیده‌ها را می‌توانید در این غار ببینید چرا که در برخی از قسمت‌های این غار هنوز دخیل‌های بسته شده مردم مشاهده می‌شود.

برای بازدید از این غار باید از نقشه کلی آن آگاه باشید. این غار سه مسیر دارد.

مسیر سمت راست 20 متر طول دارد و در انتها به بن‌بست می‌رسد. مسیر میانی اما بعد از50 متر به یک پرتگاه ختم می‌شود که برای وارد شدن به آن باید تجهیزات غارنوردی داشته باشید. مسیر اصلی این غار مسیر سمت چپ است که 250 متر طول دارد و در طول 15 متری می‌توانید از قندیل‌های این غار شگفت‌انگیز دیدن کنید.

این غار یکی از غارهای مطبق ایران است که هر قسمت آن شگفتی‌های خاص خودش را دارد. در ادامه مسیرتان می‌توانید به برکه یخی برسید و از تماشای آن لدت ببرید.

سراسر این برکه را قندیل‌های یخ که انگار از کف غار روییده‌اند پوشانده و منظره‌ای منحصر به فرد را خلق کرده است. به علاوه در انتهای تالار سوم می‌توانید آبشار یخی این غار را نیز تماشا کنید. این غار یکی از بهترین مقاصد گردشگری و طبیعت‌گردی در تابستان هم هست، چرا که به دلیل ارتفاع زیادش از سطح دریا و وجود قندیل‌های متعدد یخ در آن دمایی بسیار پایین تر از دمای فضای بیرونش دارد.

بیشتر بخوانید: توچال، ماجراجویی هیجانی در بیخ گوش تهران

مسیر دسترسی به غار یخ مراد

غار یخ مراد از جاهای دیدنی گچسر در استان البرز است. برای رسیدن به این غار با ارتفاع ۲۶۴۰ متر از سطح دریا، پس از ورود به جاده چالوس- کرج، در کیلومتر ۶۰ جاده و بعد از روستای نسا، پلی وجود دارد که با عبور از آن به جاده‌ای خاکی می‌رسید و پس از طی ۱۲ کیلومتر در این جاده خاکی به یک دوراهی می‌رسید که مسیر سمت چپ شما را به روستای آزادبر و مسیر سمت راست شما را با دهانه غار می‌رساند.

پس از یک ساعت پیاده‌روی در این مسیر که نیم ساعت آن پیاده‌روی در مسیری با شیب کم و نیم ساعت دیگر کوه‌نوردی سبک است، پس از گذر از پل احداث شده بر روی رودخانه آزادبر، به دهانه غار می‌رسید.

مسیر دسترسی به غار یخ مراد
منبع: گوگل مپ عکاس: Mostafa Meraji

غار گل زرد از غارهای نزدیک تهران

یکی دیگر از غارهای نزدیک تهران که بسیار دیدنی است غار گل زرد است. این غار در منطقه پلور واقع شده است و یکی از محبوب‌ترین غارها برای غارنوردان و طبیعت‌گردان است. غار گل زرد دارای دهانه بسیار تنگ و باریکی است که بازدیدکنندگانش را مجبور می‌کند به صورت سینه‌خیز و پامرغی وارد شوند. این غار دارای حوضچه‌های آب کوچک و بزرگی است که عمق برخی از آن‌ها به 4 متر می‌رسد.

غار گل زرد
منبع: گوگل مپ عکاس: Reza Mohajer sheikhi

وجود حوضچه‌های آب و آبرو های کوچک و استالاکتیت و استالاگمیت در گوشه و کنار غار، این غار را بسیار دیدنی کرده است. این غار، غار فنی محسوب نمی‌شود اما بازدید کامل آن به 3 ساعت زمان احتیاج دارد که این نشان‌دهنده این است که باید از آمادگی جسمانی کافی برخوردار باشید.

البته داشتن کلاه ایمنی و کفش کوهنوردی الزامی است چرا که تنگی مسیر و زائده‌های تیز در سقف و استلاگمیت های موجود ممکن است خطرآفرین باشد.
این غار یکی از غارهای آبی ایران به شمار می‌رود و یکی از غارهای نزدیک تهران و یکی از جاهای دیدنی سوادکوه به شمار می‌رود. این غار در سال 1358 کشف شده اما هنوز تحقیقات راجع به آن کامل نشده است. یادتان باشد از این غار تنها در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور میتوان بازدید کرد. چرا که در باقی ماه‌ها دهانه این غار به علت آبگرفتگی بسته است.

بیشتر بخوانید: پارک های آبی تهران، موجی از شادی و هیجان فقط در چند ساعت

مسیر دسترسی به غار گل زرد

در جاده هراز، در فاصله ۶۵ کیلومتری تهران، کمی پیش از خروجی سد لار و نرسیده به راهدارخانه منظریه، جاده‌ای خاکی از سمت چپ مسیر اصلی منشعب می‌شود که ۴ کیلومتر طول دارد. بالا رفتن از آن تنها با خودروهای شاسی بلند (آفرود) و یا پیاده امکان‌پذیر می باشد. این جاده در انتها به یک کلبه کوهستانی می‌رسد که از کنار آن تا دهانه غار نیم‌ ساعت به صورت پیاده، راه است.

آدرس غار گل زرد از غارهای نزدیک به تهران
منبع: گوگل مپ عکاس: Behnamnw

غار رودافشان

یکی دیگر از بهترین مقاصد سفر در نزدیکی تهران و از زیباترین غارهای اظراف تهران؛ غار گل افشان است. این غار یک غار پر رمز و راز است که تنها با دو ساعت رانندگی از مرکز تهران می‌توانید به آن برسید. غار گل افشان یکی از سه دهانه بزرگ غارهای ایران را داراست. این دهانه 29 متر طول و 20 متر ارتفاع دارد و در ارتفاع 1945 متری از سطح دریا واقع شده است. این غار یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی و حتی کوهنوردی است، چرا که برای رسیدن به دهانه آن باید حدود 20 دقیقه به کوهنوردی بپردازید.

غار رودافشان
منبع: گوگل مپ عکاس:‌ Shervin Arianfard

یکی دیگر از ویژگی‌های دیدنی این غار وجود گونه‌ای از خفاش درون آن است که با غارنوردی در طول غار و رسیدن به انتهای غار می‌توانید این خفاش‌ها را که از سقف غار گل افشان آویزان شده‌اند را تماشا کنید.

این غار همچنین از غارهای آهکی ایران است و در اول آن می‌توانید اسلاگمیت و استلاگتیت های بزرگ و غول‌پیکری را که در اثر رسوبات آب تشکیل شده‌اند را ببینید. این قندیل‌هایی که از سقف غار آویزان شده‌اند به قدری بزرگ‌اند که شبیه ستون‌های مجلل و عظیم در یک تالار به نظر می‌رسند.

بیشتر بخوانید: روستای برگ جهان یک مقصد برای سفر پاییزی

مسیر غارنوردی غار رودافشان 800متر است که تا طول 400 متری آن را می‌توان بدون نیاز به هرگونه تجهیزات کوهنوردی خاصی مشاهده کرد. اما در برخی از نقاط ادامه غارنوردی دشوار شده و نیاز است در برخی از قسمت‌ها دست به سنگ شوید، و در برخی بخش‌ها هم نردبان‌های فلزی تعبیه شده تا عبور و مرور را راحت‌تر کند. در ادامه مسیر به یک دخمه در ابعاد ۴ در ۶ متر و ارتفاع ۳ متر خواهید رسید که سراسر آن را آب پوشانده و در میانه آن یک ستون واقع شده است، این بخش از غار رودافشان را دخمه آناهیتا می‌خوانند و آن را به الهه آبیاری و باروری نسبت می‌دهند.

غار رودافشان
منبع: گوگل مپ عکاس: sadegh meraji

مسیر دسترسی به غار رود افشان

برای دسترسی به این غار بهترین راه گذشتن از جاده فیروزکوه است که بعد از گذر از دو راهی دماوند در محلی بنام سیدآباد به جاده فرعی آسفالته‌ای برخواهید خورد که پس از طی حدود نیم ساعت رانندگی یا دو ساعت پیاده‌روی، به روستای رودافشان می‌رسید. از این روستا پس از حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کوه‌پیمایی ساده در طول مسیر غار که البته دارای شیب زیادی هم هست، به دهانه غار خواهید رسید که درون قیف بزرگی به قطر ۱۰۰ متر جا خوش کرده و تنها از لبه همین قیف دهانه غار دیده خواهد شد.


غار بورنیک از معروف‌ترین غارهای اطراف تهران

غار بورنیک از معروف ترین غارهای نزدیک به تهران است، این غار در فاصله 135 کیلومتری تهران و در فیروزکوه واقع شده است. بورنیک به معنی محل امن و خوب است چرا که کلمه بور به معنی جای امن است و نیک در ادبیات فارسی به معای خوب و مناسب است. به همین علت احتمال می‌رود که از این غار به علت موقعیت قرارگیری‌اش به عنوان یک جانپناه در هنگام خطر استفاده می‌شده.

غار بورنیک در زمانی یکی از سکونتگاه‌های انسان‌های نخستین بوده و ارزش طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. برای وارد شدن به این غار باید 148 پله را پشت سر بگذارید، این نشان می‌دهد که این غار چقدر عمیق است.

غار بورنیک از غارهای نزدیک تهران
منبع: گوگل مپ عکاس: Amin

به غیر از عمق زیاد این غار، غار بورنیک چهارمین غار طولانی ایران نیز هست. چرا که طول آن به 3 کیلومتر می‌رسد.این غار بر روی گسل زلزله قرار دارد و بر روی لایه‌های بسیار نازکی واقع شده است، به همین دلیل باید از ایجاد هرگونه سر و صدا و حرکات سریع در آن خودداری کنید، چرا که احتمال ریزش آن بسیار بلا است. همه این ویژگی‌ها این غار را به یک جای هیجان‌انگیز تبدیل کرده.

غار بورنیک دارای چهار تالار است که تالار اول، تالار دوم، تالار سوم و تالار پرتگاه نام دارند. تالار اول یا تالار بیرونی محل زندگی انسان‌های نخستین بوده.

در این بخش غار سفال‌های باستانی بسیاری پیدا شده. مساحت این بخش از غار ۵۰ در ۴۰ متر است. تالار دوم اما 40 متر طول دارد و دارای دالان‌های متعددی است. در این بخش از غار استالاگتیت‌های گل کلمی و نخودی و صورتی رنگی دیده می‌شود که بر زیبایی این قسمت افزوده‌اند. یکی از این دالان‌ها که طول آن به 30 متر میرسد، تالار دوم را به تالار سوم مربوط میکند.

بیشتر بخوانید: رودخانه های اطراف تهران، هم تفریح کنید هم ورزش و آب‌بازی

تالار سوم عمیق ترین بخش غار بورنیک است، عمق برخی از قسمت های این بخش به 60 متر میرسد. اما تالار پرتگاه به این دلیل اینگونه خوانده میشود که دارای پرتگاه های متعددی است که ارتفاع و عمق هرکدام از آنها به 20 متر میرسد. به نظر میرسد تالار سوم به عنوان پناهگاهی برای انسان های نخستین به شمار میرفته است. چرا که موقعیت قرارگیری خاصی دارد و مسطح نیز هست که همه ی این ویژگی ها آن را به یک جانپناه مناسب تبدیل میکند.
به یاد داشته باشید که برای تشکیل یک سانتی متر از استلاگمیت ها و استلاگتیت ها حدود 100 سال زمان صرف شده است. پس آسیب زدن و کندن آنها به تاریخ این غار ضربه های جبران ناپذیری خواهد زد. یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که آبهای این غار آلوده اند و قابل نوشیدن نیستند. به علاوه از تماس دستهایتان با این آبها نیز خود داری کنید چرا که موجودات ذره‌بینی همچون قارچ‌ها، انگل‌ها، باکتری‌ها، پس‌مانده موجودات تجزیه شده و فضولات خفاش‌ها  در سراسر غار وجود دارند و آب جاری غار را آلوده میکنند. بنا بر این آب کافی همراه خود ببرید.

غار بورنیک کجاست؟
منبع: گوگل مپ عکاس: roya wedding

مسیر دسترسی به غار بورنیک

برای رفتن به این غار لازم است ابتدا به جاده تهران – فیروزکوه بروید و 12 کیلومتر مانده به این شهر وارد یک فرعی شوید که پس از طی 1 کیلومتر شما را به روستای هرانده می‌رساند. پس از ورود به روستا به یک چهارراه می‌رسید که راه سمت راست شما را به سوی غار راهنمایی می‌کند. شما وارد یک مسیر پاکوب می‌شوید که از میان باغ‌های روستا می‌گذرد و از نیزارها و چمنزارها عبور می‌کند. پس از 1 ساعت پیاده‌روی به پای کوهی می‌رسید که غار در بالای آن است. سپس در کنار رودخانه به سمت بالا حرکت کنید تا پس از 30 دقیقه به دهانه غار برسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.