بیمارستان مسیح دانشوری، کاخ شاهی که بیمارستان شد

بیمارستان مسیح دانشوری، از بیمارستان‌های درمانی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی در شمال تهران است. این بیمارستان روزگاری به‌خاطر بیماری سل مظفرالدین شاه در دارآباد ایجاد شد تا او بتواند در آب‌وهوای خوب بیماریش را درمان کند. این بیمارستان را این روزها به اسم بیمارستان درمان بیماران ریوی می‌شناسند که به صورت تخصصی به بیماران خدمات می‌دهد.


بیمارستان مسیح کجاست و چطور به آنجا برویم؟

بیمارستان دکتر مسیح دانشوری یکی از بهترین بیمارستان های تهران در محدوده محله دارآباد، نیاوران و انتهای خیابان پورابتهاج است. برای آدرس دقیق بیمارستان می‌توانید روی نوشته روی نقشه ببینید کلیک کنید.

روی نقشه ببینید!

بیمارستان مسیح

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Jafari

شما برای رفتن به این بیمارستان هم می‌توانید از خودرو شخصی و هم مترو و اتوبوس استفاده کنید. اگر در مترو تهران و خطوط بی آر تی باشید می‌توانید در ایستگاه مترو اقدسیه که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به بیمارستان و یا در ایستگاه اتوبوس از ایستگاه دارآباد استفاده کند.

بیمارستان های دارآباد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Saeed Farno

بیشتر بخوانید: بام محک تهران، غروب آفتاب را اینجا ببین


داستان بیمارستان مسیح دانشوری از کجا شروع شده است؟

همانطور که گفتیم ماجرای ساخت بیمارستان مسیح دانشوری محله دارآباد از بیماری ‏مظفرالدین شاه شروع شد. این پسر همیشه بیمار شاه قاجار که از مادری با تبار قاجار بود به منصب ولیعهدی رسید و ناصرالدین‌شاه هیچ وقت تصورش را نمی‌کرد که این پسر مریض خود به شاهی برسد.
برخلاف تصورات شاه مظفرالدین شاه به پادشاهی رسید و با همان حال ضعیف به تبریز محل حضور ولیعهد رفت و در این شهر حالش بدتر شد. پزشکان در آن زمان تشخیص بیماری ریوی که همان سل بود را برای تشخیص دادند و توصیه کردند که در جایی خوش آب و هوا بماند.
پس از بررسی نقاط مختلف تهران، دارآباد همان جایی بود که برای استراحت مظفرالدین شاه انتخاب شد. برای این کار علی اصغر خان اتابک اعظم در سال ۱۲۷۳ شمسی باغ بزرگی را در دارآباد خریداری کرد.
با دستور حکیم الملک، عمارتی در باغ ساخته شد که به کاخ شاه آباد و یا مظفری معروف شد تا شاه بتواند بیشتر زمان حکومت‌ خود را در این کاخ و کاخ تابستانی صاحبقرانیه بگذارند. تا اینکه مظفرالدین شاه نه به‌خاطر بیماری سل بلکه‌ به‌دلیل بیماری کلیوی درگذشت. می‌توان گفت اولین بیمار کاخ شاه بود که بعدها بدون استفاده ماند.

هزینه های بیمارستان مسیح دانشوری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hatam E

بیشتر بخوانید: پارک ساحلی دارآباد، دو روی زندگی تهران را اینجا ببین


سرگذشت بیمارستان مسیح دانشوری در گذر زمان

کاخ شاه که به بیمارستان درمانی بیشتر معروف شده بود تا سال‌ها بعد از فوت مظفرالدین شاه فعالیتی نداشت. تا اینکه در سال ۱۳۱۰ به دست دکتر مسیح دانشوری در کاخ شاه مدرسه پرستاری راه‌اندازی شد. البته ایده اصلی دکتر ساخت بیمارستانی برای کمک به ریشه‌کنی بیماری سل و بیماری‌های ریوی در ایران بود که موفق هم گردید.
بیمارستان مسیح دانشوری در سال ۱۳۶۵ در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفت. در سال ۱۳۷۱ مرکز تحقیقات بیماری‌های ریوی و سل در محوطه مرکز پزشکی مسیح دانشوری تاسیس شد. در سال ۱۳۷۷ مرکز تحقیقات و بیمارستان با عنوان مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماری‌های ریوی مسیح دانشوری ادغام شد.
الان پژوهشگاه سل و بیماری‌های ریوی مسیح دانشوری ۹ بخش مختلف دارد و قطب علمی کشور در بیماری‌های ریوی و سل شناخته می‌شود. هر چند در دوره کرونا از مراکز اصلی رسیدگی به بیماران کرونایی بود. است.

ماخ مظفری تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MOHAMMAD SADEGHI (mHs)

بیشتر بخوانید: اجاره روزانه خانه لاکچری در تهران


بخش های درمانی مسیح دانشوری بیشتر بشناسید

بخش‌‏های بستری بیمارستان مسیح بیشتر در حوزه درمانگاه طب سنتی، گوش و حلق و بینی، شنوایی سنجی، انکولوژی، دندانپزشکی، پیوند ریه، درمانگاه عفونی سل، کلینیک ویژه تغذیه، قلب و عروق، پوست و مو مشغول به فعالیت است.
بخش‌‏های کلینیکی بیمارستان هم در زمینه بیماری‌های اطفال، انکولوژی، فوق تخصصی جراحی توراکس، فوق‌تخصصی داخلی ریه، جراحی عمومی، تست خواب، پیوند قلب و ریه به مراجعه کنندگان خدمات می‌دهد.
راستی این نکته را در نظر داشته باشید که بیمارستان مسیح دانشوری از معدود بیمارستان های ایران است که دستگاه تشخیصی پت اسکن دارد و مهمترین مرکز پیوند ریه در ایران شناخته شده است.

بخش های بیمارستان مسیح

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Sarabi PhD

بیشتر بخوانید: مراکز درمانی و بیمارستان های تامین اجتماعی تهران


چطور از بیمارستان مسیح دانشوری نوبت بگیریم؟

این بیمارستان به منظور رفاه حال بیماران و همراهان آن‌ها، علاوه بر نوبت دهی حضوری، نوبت دهی آنلاین هم دارد و شما می‌توانید با دسترسی به برنامه پزشکان، نوبت‌دهی درمانگاه‌های بیمارستان به صورت تلفنی و یا اینترنتی نوبت خود را از راه‌های ارتباطی زیر رزرو کنید:

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۹۱۱۴۶

وب سایت: http://nritld.sbmu.ac.ir

نوبت دهی بیمارستان مسیح دانشوری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس nazanin asle maghsoudi

بیشتر بخوانید: مکان‌های دیدنی و تفریحی شمال تهران


آدرس و راه های ارتباطی با بیمارستان

آدرس: تهران، خيابان شهيد باهنر (نياوران)، دارآباد.

شماره تماس: ۰۲۱۲۶۱۰۵۰۵۰/۰۲۱۲۷۱۲۳۰۰۰

تلفن روابط عمومی: ۰۲۱۲۶۱۰۶۰۰۰

سامانه پیامکی: ۱۰۰۰۰۲۷۱۲

کد پستی: ۱۹۵۶۹۴۴۴۱۳

درس بیمارستان دانشوری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Hafizi

بیشتر بخوانید: با نقشه مترو تهران، چهارگوشه تهران را به هم بدوزید


نظر شما در مورد بیمارستان مسیح دانشوری تهران چیست؟ آیا برای کارهای درمانی خود قبلا به این بیمارستان تهران رفته‌اید؟ رفتار پرسنل را در این بیمارستان چطور دیدید؟ این بیمارستان در بخش ریه و پیوند واقعا در ایران قوی است؟ نظرات و تجربه‌های ارزشمند شما راهنمای خوبی برای خوانندگان تهران مبله خواهد بود. پس آن را با ما به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

بیمارستان مسیح دانشوری کجای تهران است؟
این بیمارستان در منطقه یک تهران و در خيابان شهيد باهنر (نياوران) و دارآباد است.
چطور از بیمارستان مسیح دانشوری نوبت بگیرم؟
شما می‌توانید با دسترسی به برنامه پزشکان، نوبت‌دهی درمانگاه‌های بیمارستان به صورت تلفنی و یا اینترنتی نوبت خود را از طریق شماره تماس ۰۲۱۲۲۲۹۱۱۴۶ و وب سایت http://nritld.sbmu.ac.ir رزرو کنید.
اولین بیمار بیمارستان دانشوری که بود؟
مظفرالدین شاه قاجار از اولین بیمارهای کاخ شاهی بود که بعدها این کاخ معروف به بیمارستان مسیح دانشوری شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.