محله دارآباد ؛ یک شهر کامل در دل پایتخت

دارآباد تهران در گذشته نه چندان دور یکی از روستاها شمال تهران بود. این روستا به کمک گسترش و توسعه صنعت گردشگری خود توانسته به محلی جذاب برای گردشگران تبدیل شود. این محله در منطقه 1 شهرداری تهران قرار دارد و امکانات حمل و نقل عمومی برای دسترسی به آن در اختیار عموم قرار گرفته است. این محله در دوره حکومت قاجار نیز به دلیل بنا شدن یک کاخ در آن، به شاه آباد تغییر نام یافت. اما پس از مدتی به نام پیشین خود، یعنی دارآباد برگشت. خوشبختانه این محله زیبا، خارج از طرح ترافیکی زوج و فرد است و می توان با خودرو شخصی نیز از آن لذت برد. با تهرانمبله همراه باشید تا این محله بی‌نظیر را بیشتر بشناسید.

دارآباد کجاست؟

دارآباد یکی از محله‌ها خوش آب و هوا منطقه 1 تهران است. این محله دارای جاذبه‌ها گردشگری متعددی است و تقریبا تمام نیازها و سلایق گردشگران را پوشش می‌دهد. این محله خوش آب و هوا دارا جاذبه‌ها طبیعی و مصنوعی است. از این جهت راحتی گردشگران در این محله در ساعات مربوط به اماکن گردشگری مسئله‌ای عادی به شمار می‌رود. این محله در جنوب رشته گوه البرز واقع شده و از غرب به آجودانیه، کاشانک و نیاورانه منتهی می‌شود. همچنین از جانب شرق نیز با شهرک نفت و شهرک شهید محلاتی همسایه است.

C:\Users\mms\Pictures\پینورست\دارآباد-تهران.jpeg

اغلب جاذبه‌ها گردشگری این محله زیبا مربوط به طبیعت و موزه‌ها آن است. لذا اگر دوستدار طبیعت گردی و یا موزه‌ها هستید. محله دارآباد بهترین گزینه به شمار می‌رود. برای مراجعه به این محله باید بدانید که بزرگراه امام علی نیز در جنوب آن واقع شده است. لذا یکی از راه‌ها رسیدن به آن گذر از بزرگراه امام علی می‌باشد. ناگفته نماند که این محله از جنوب به اراز و ازگل منتهی می‌باشد. خیابان های محدود به دارآباد نیز به شرح زیر هستند:

  • جنوب: بزرگراه امام علی، بزرگراه ارتش و میدان شهدا ارتش

  • شرق: خیابان هاشمی و بلوار مژدی

  • غرب: خیابان سباری، خیابان البرز و خیابان هفتم شرقی

معنی اسم دارآباد

نام محله دارآباد از دو کلمه دار به معنی درخت و آباد به معنا آبادانی تشکیل شده است. در گذشته در این منطقه درختان بسیاری وجود داشت. وجود چنین پوشش گیاهی به دلیل وجود دو رودخانه پر آب در گذشته بوده است. این دو رودخانه باعث به وجود آمدن بافتی نسبتا جنگلی در دار آباد شده بودند. اما با توسعه شهری، برخی از این مناطق از بین رفته و به مناطق مسکونی تبدیل شدند. از آنجا که این منطقه دارا درختان فراوانی بود به آن نام دارآباد را دادند. ناگفته نماند که علی‌رقم توسعه مناطق مسکونی در محله، این منطقه همچنان دارا درختان بسیاری است.

امکانات تفریحی دارآباد

محله خوش آب و هوای دارآباد تهران، امکانات تفریحی متعددی را در خود جای داده است. قله دارآباد، دره دارآباد، موزه تاریخ طبیعی و سایر، از مناطق اعجاب آور این محله هستند. اغلب مناطق گردشگری این محله را منابع طبیعی تشکیل می‌دهند. البته یکی از جذاب ترین بخش‌ها تفریحی این محله موزه تاریخ طبیعی دارآباد است. این موزه شامل گونه های معروف و مختلف جانوری است. از این جهت برای دوستداران تاریخ طبیعی ایران و جهان مکن بسیار جذابی به شمار می‌رود. مراجعه به این موزه برای عموم مردم آزاد است و متقاضیان اهداف تحقیقاتی نیز می‌توانند از آن به خوبی بهره‌مند شوند.

مناطق مهم و جذاب دارآباد تهران

دارآباد تهران به عنوان منطقه ای خوش آب و هوا دارا بخش‌ها تفریحی بسیاری نیز می‌باشد. هر کدام از مناطق مختلف محله دارآباد، برای سلایق خاصی مناسب است. از این رو مورد پسند بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. این مراکز فاصله بسیاری از یکدیگر ندارند و به راحتی قابل دسترسی هستند. به عبارتی به راحتی می‌توان از طریق حمل و نقل عمومی نیز به تمامی آن‌ها دسترسی داشت. برخی از مناطق مهم و جذاب این محله زیبا عبارتند از:

  • موزه تاریخ طبیعی دارآباد

  • طبیعت زیبا دارآباد

  • قنات ها

  • کوه‌ها دارآباد

  • رودخانه دارآباد

  • مسیر کوه‌نوردی

  • پارک ساحلی دارآباد

  • پارک سیمین قلعه

  • رویا پارک

  • مراکز خرید و رستوران‌ها

موزه تاریخ طبیعی دارآباد

همان طور که ذکر شد این موزه اطلاعات مختلفی را برای محققان نیز ارائه می‌دهد. بنا بر این گزینه بی‌نظیری برای اهداف تحقیقاتی نیز به شمار می‌رود. گردشگران علاقه‌مند به حیات وحش نیز می‌توانند با موجودات مختلف آشنا شده و در مورد آن‌ها اطلاعاتی را کسب نمایند. شایان ذکر است که نمونه های موجود در این موزه قابل لمس هستند. لذا این موزه مکان مناسبی برای آموزش به فرزندان به شمار می‌رود. شایان ذکر است که وجود پارک‌ها علمی مخصوص کودکان، این مکان را در تهران محبوب‌تر می‌نماید. بازدید از این موزه بزرگ به صورت کلی به حدود 2 ساعت زمان نیاز دارد. از این رو می‌توان گفت که گونه های مختلف موجود در آن بسیار زیاد هستند.

C:\Users\mms\Pictures\پینورست\africa.jpg

پیشنهاد می‌شود برای بازدید بهتر از تمام بخش‌ها موزه، در ساعات روز اقدام کنید. این نکته برای بازدید از حیوانات بیرون محوطه حائز اهمیت است. ناگفته نماند که ساعات اولیه روز تا ظهر بهترین زمان برای بازدید از این موزه به شمار می‌رود. البته بازدید از موزه حیات وحش دارآباد در فصل بهار لذت‌ بخش‌تر است. چرا که شرایط آب و هوایی مختلف می‌تواند تاثیر مستقیمی بر رفتار حیوانات و راحتی بازدید کنندگان بگذارد. توصیه می‌کنیم بهترین ماه‌ها یعنی خرداد و شهریور را به بازدید از این موزه بی‌نظیر اختصاص دهید. آدرس موزه حیات وحش دارآباد به شرح زیر است:

تهران، میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه

طبیعت دارآباد

طبیعت محله دارآباد از مناطق مختلفی تشکیل شده است. اجزا مختلف آن نیز برای دوستداران طبیعت گردی با سلیقه‌ها مختلف مناسب است. این عناصر مختلف طبیعی تاثیر بسزائی در آب و هوای این محله گذاشته‌اند. برخی از عناصر طبیعی موجود در دارآباد تهران به شرح زیر هستند:

  • قنات‌ها

  • کوه‌ها

  • مسیر کونوردی

  • دره دارآباد

  • پارک ساحلی دارآباد

  • سیمین قلعه دارآباد

مسیر کوهنوردی دارآباد تهران

کوه‌ها موجود در دارآباد از اصلی ترین موارد تشکیل دهنده طبیعت آن هستند. این کوه‌ها در واقع کوه‌ها توچال هستند که از دامنه شرقی توچال تا قوچک ادامه دارند. این محل نیز به عنوان یکی از مراکز مهم کوهنوردی تهران به شمار می‌رود. اما ناگفته نماند که مسیر کوهنوردی دارآباد به شهرت مسیرها توچال و دربند نیست اما این مسیر نیز از زیبایی فراوانی برخوردار می‌باشد. از زیبایی‌ها این مسیر کوهنوردی هیجان‌انگیز می‌توان به گذر از کنار رودخانه تا ارتفاعات مختلف را عنوان کرد. یکی از مهم‌ترین مزایا مسیر کوهنوردی دارآباد مسیرها متعدد است. این مسیر ها دارای سختی‌ها متفاوتی هستند. لذا برای هر فرد با توانایی مختلف، مسیری برای کوهنوردی وجود دارد.

C:\Users\mms\Pictures\پینورست\24eaf495_pic-(1)-min.jpg

مسیر اول کوهنوردی در دارآباد از سمت چپ دره آغاز می‌شود. این مسیر مناسب خانواده است و پاکوب مناسبی دارد از این رو مسیری آسان است. ناگفته نماند که مسیر اول دارای امکاناتی نظیر سرویس‌ها بهداشتی نیز می‌شود. در ضمن یکی از ویژگی‌ها مناسب این مسیر، دسترسی به موزه حیات وحش دارآباد است. لذا می‌توان پس از لذت بردن از بازدید موزه به یک طبیعت گردی همراه با خانواده نیز رفت. مسیر دوم نیز از دره دارآباد می‌گذرد. این مسیر مختص به کوهنوردان حرفه ای است. چرا که فراز و نشیب‌ها فراوان و مسیر سنگلاخی است. مسیر کوهنوردی دارآباد دارای مسیر سومی نیز می‌باشد که جذاب ترین مسیر آن است.

مسیر سوم کوهنوردی دارآباد

مسیر سوم کوهنوردی دارآباد به آبشار دارآباد خطم می‌شود. از آنجائی که این آبشار جذاب برای بسیاری از طبیعت‌گردان جالب است، این مسیر از زیباترین مسیرها لقب گرفته است. مسیر سوم از سمت راست دره عبور می‌کند و در ابتدا آن شیب تندی وجود دارد. شاید عبور از شیب این مسیر کمی دشوار باشد اما زیبایی مسیر سوم ارزش این سختی را دارد. در ادامه مسیر کمی شیب و درجه سختی آن کاهش خواهد یافت. همچنین یک کافه رستوران نیز در ادامه مسیر شما قرار دارد که می‌توانید در آن کمی استراحت کنید. با ادامه مسیر پس از رستوران به چشمه جهان می‌رسید. در کنار این چشمه پر آب و با صفا استخری نیز قرار گرفته که می‌توانید از استراحت در این مکان نیز لذت ببرید. شایان ذکر است که در ادامه این مسیر نیز مناطق جذاب و دلپذیری مشاهده خواهید کرد.

رودخانه دارآباد

دارآباد دارای دو رودخانه است. این دو رودخانه یعنی رودخانه کهنه دارآباد و رودخانه دارآباد در این محله جدا هستند. به عبارتی پس از عبور از محله دارآباد به یکدیگر ملحق می‌شوند. ادغام این دو رودخانه، رودخانه اصلی دارآباد را تشکیل می‌دهد. رودخانه اصلی دارآباد پرآب است. از این رو مجددا مکانی مناسب برای دوستداران طبیعت گردی به شمار می‌رود. رودخانه اصلی دارآباد پس از گذر از منطقه اصلی آن تشکیل می‌شود. لذا برای رسیدن به رودخانه بایستی از محله دارآباد خارج شوید.

پارک ساحلی دارآباد

در دارآباد تهرا علاوه بر وجود منابع طبیعی مختلف، پار‌ها مختلفی نیز وجود دارد. یکی از مشهورترین پارک‌ها موجود در دارآباد، پارک ساحلی است. بسیاری از مردم پارک ساحلی را با سیمین قلعه به یک نام می‌شناسند. اما این دو بوستان دو نام جداگانه دارند. بوستان سیمین قلعه از قرار معلوم در منطقه ای قدمت دار بنا شده، چرا که با وجود کاوش‌ها آثار باستانی متعددی از آن به دست آمده است. بسیاری از مردم معتقد هستند که اگر کاوش‌ها ادامه داشت، آثار باستانی بیشتری از این منطقه خارج می‌شد. به صورت کلی این مسئله بیانگر تاریخی بودن و قدمت بالا محله دارآباد است. زمان ورود به محله در قسمت غربی آن تپه ماهوری مشاهده می‌شود. این تپه در واقع همان سیمین قلعه مشهور دارآباد به شمار می‌رود.

C:\Users\mms\Pictures\پینورست\24.jpg

رویا پارک دارآباد

رویاپارک دارآباد که در نزدیگی هیومن پارک این محله قرار دارد، به تازگی در موزه دارآباد راه اندازی شده است. این مجموعه را می‌توان یکی از مکان‌ها عجیب محله عنوان کرد. شاید در موارد مختلف شما کنترل ذهن خود را در دست داشته باشید و این امر بسیار عادی است. اما در رویا پارک تهران جریان برعکس عمل می‌کند. به عبارتی این بار ذهن شما، شما را فریب خواهد داد. توصیه می‌کنیم حتما با مراجعه به دارآباد از این مکان جالب دیدن کنید. رویا پار ک تهران بخش‌ها متعددی دارد که به گونه خاصی طراحی شده است. به عبارتی با انجام خطای دید، منجر به اشتباه کردن ذهن می‌شود.

C:\Users\mms\Pictures\پینورست\danestani roya.jpg

همان طور که ذکر شد این مکان د مجموعه موزه دارآباد قرار دارد و برای بازدید از آن بایستی به موزه دارآباد بروید. لذا آدرس این مکان نیز تفاوتی با موزه نخواهد داشت. رویال پارک به عنوان مکانی شگفت انگیز در دارآباد برای آموزش به کودکان کاربردی ندارد. اما به عنوان یک مکان متفاوت در منطقه و ایجاد تنوع، بسیار مناسب است.

بهترین زمان بازدید از رویا پارک تهران

رویا پارک تهران توسط فردی خلاق و ایرانی خلق شده است. به عبارتی این مکان نمایشگاه آثار فریبنده این شخص می‌باشد. خالق آثار رویا پارک تهران در ایران با نام آقای خطای دید شناخته شده است. این فرد با هر کدام از آثار متعدد خود، مخاطب را در عمق ذهنش غرق می‌کند. به عبارتی آثار او با ذهن مخاطب تعاملی انتضاعی برقرار می‌کنند. این مکان جذاب به کمک این آثار توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. در واقع وجود مکانی متفاوت در دارآباد برای مردم بومی و گردشگران، بسیار جذاب است. رویا پار تهران در محله دارآباد، همه روزه و در تمام فصول پذیرا نگاه گرم شما است. لذا هر زمان که به دارآباد مراجعه کنید، می‌توانید از رویا پارک نیز بازدید نمایید.

ساعات کاری رویا پارک به شرح زیر است:

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی ساعت 21، پنج شنبه و جمعه به همراه روزها تعطیل نیز از ساعت 10 تا ساعت 22 می‌باشد. شایان ذکر است که برای ورود به این مکان بایستی  سریع تر اقدام کنید. چرا که آخرین زمان پذیرش، ساعت 19 است. هزینه ورودی رویا پارک طبق آخرین استعلام مجموعه معادل 35000 تومان است.

دسترسی به رویا پارک با حمل و نقل عمومی

خوشبختانه دسترسی به رویا پارک با حمل و نقل عمومی امکان پذیر است. به صورت کلی مراجعه به هر مکانی از طریق حمل و نقل عمومی، بستگی به موقعیت مکانی فعلی فرد دارد. اما مسیرها نزدیک به رو یا پارک را در ادامه بررسی خواهیم کرد. مراجعه به رویا پارک دارآباد از طریق مترو بایستی به مترو تجریش بروید. این ایستگاه، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به رویا پارک است. پس از پیاده شدن از مترو نیز می‌توان به کمک تاکسی‌ها یا اتوبوس‌ها خط دارآباد – تجریش استفاده کرد.

دسترسی به رویا پارک از طریق اتوبوس نیز نیازمند استفاده از BRT و توقف در ایستگاه تجریش است. به عبارتی بهترین خط منتهی به این ایستگاه، خط راه آهن – تجریش است. در این روش نیز پس از رسیدن به ایستگاه تجریش، بایستی با اتوبوس خط تجریش – دارآباد به خیابان موزه بروید. از دیگر روش‌ها دسترسی به رویا پارک، استفاده از خودرو شخصی است.

هیومن پارک دارآباد

همان طور که ذکر شد. هیومن پارک‌ها پلی برای سفر به درون بدن انسان هستند. لذا جنبه آموزشی مطلوبی برای بسیاری از اقشار جامعه دارند. هیومن پارک دارآباد تهران نیز به عنوان سومین نمونه موجود خود در جهان، توانسته امکانات مطلوبی را برای بازدید کنندگان فراهم آورد. در این مجموعه اعضا بیرونی و داخلی بدن انسان در ابعاد بزرگی ساخته شده است. لذا بازدید کنندگان می‌توانند با ورود به آن تمامی اعضا بدن انسان را در ابعادی بزرگ و مدلسازی شده بررسی نمایند. شایان ذکر است که کارشناسان مجموعه نیز در کنار بازدید کنندگان حضور دارند. از این رو هر سوال و یا ابهامی در ذهن بازدید کنندگان قابل رفع است.

همچنین تابلوها گرافیکی جذاب نیز در مجموعه نصب شده تا مراجعه کنندگان با اعضا و بیماری‌ها بدن خود آشنا شوند. این مجموعه مجهز به بروزترین تکنولوژی‌ها برای آموزش به بازدید کنندگان است. یکی از این تکنولوژی‌ها هولوگرام‌ها سه بعدی می‌باشد. از این رو بازدید کنندگان می‌توانند به کمک تکنولوژی‌ها مدرن ماجراجویی مفیدتری را در بدن انسان داشته باشند. در هیومن پارک دارآباد، بازدید کنندگان از گوش وارد شده و پس از ماجراجویی جذاب و عبور از مغز، چشم، بینی، دهان، ریه، قلب، کیه و معده از روده خارج می‌شوند.

C:\Users\mms\Pictures\پینورست\human hazine belit.jpg

هیومن پارک چیست؟

هیومن پارک‌ها پلی برای سفر به درون بدن هستند. به عبارتی ماکت‌ها گوناگونی برای مشاهده اعضا بدن در آن‌ها وجود دارد. هدف این نوع مراکز آموزش به دانشجویان، کودکان و دانش آموزانی است که به علوم تجربی علاقه مند هستند. هیومن پارک دارآباد از کامل‌ترین موارد موجود در ایران است که گزینه مناسبی برای آموزش به کودکان نیز به شمار می‌رود. از این رو مراجعه به آن با خانواده نیز می‌تواند یک ماجراجویی جذاب برای کودکان باشد. هیومن پارک تهران در محله دارآباد اولین نمونه خود در خاورمیانه و سومین نمونه در سطح جهانی است. از این رو امکانات مناسبی در آن فراه شده تا کودکان نیز بتوانند با اعضا بدن خود به خوبی آشنا شوند.

مراکز خرید و رستوران‌ها دارآباد

محله دارآباد تهران به دلیل مراجعه گردشگران متعدد داخلی و خارجی، رستورا‌ها، کافه‌ها و مراکز خرید پررونقی دارد. طبیعتا بهتر است پس از لذت بردن از مکان‌ها گردشگری این محله زیبا، چند بادگاری نیز با خود داشته باشید. لذا شناسایی مراکز خرید مشهور در این محله مفید است. پاساژ‌ها متعددی در این مکان وجود دارند که پاسخگو خرید سوغات یا یادگاری سفر شما هستند. برخی از مراکز خرید دارآباد عبارتند از:

  • مسکن بزرگ ییلاق تهران واقع در خیابان پور ابتهاج

  • دکتر مصطفی میرشاه پناه واقع در خیابان باهنر

  • مرکز خرید اقدسیه واقع در کاشانک، خیابانموحد دانش

همان طور که ذکر شد کافه‌ها و رستوران‌ها متعددی نیز در این محله قرار دارند. برخی از کافه‌ها و رستوران‌ها دارآباد تهران عبارتند از:

  • کافه خاص

  • لایف کافه

  • امیر چاکلیت

  • سفره سرا شاندیز اعیانی

  • رستوران عاج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.