بوستان سیمین قلعه، چشم‌انداز زیبای دارآبادی‌ها

بوستان سیمین قلعه در جنوب شرقی دارآباد قرار دارد که قدمت آن به دوره مادها و پارت‌ها برمی‌گردد. این بوستان تا همین ۴۰ سال قبل محل تفریح و هواخوری تهرانی‌ها بود. اینجا آخر هفته‌‌ها و در روزهای خاص سال مثل سیزده‌به‌در پاتوق خیلی از کسانی بود که دوست داشتند به دل طبیعت بزنند و از هوای تمیز نفس کنند و از منظره زیبا لذت ببرند.
در این یادداشت تهران مبله می‌خواهیم درباره بوستان سیمین قلعه و اینکه چرا اسمش سیمین قلعه شد باهم گپ بزنیم، پس با ما باشید.


چرا اسم این بوستان سیمن قلعه است؟

هر چند خیلی‌ها نمی‌دانند چرا اسم این بوستان را سیمین قلعه گذاشته‌اند. اما نصرالله حدادی، تهران‌شناس درباره دلیل این نام‌گذاری می‌گوید که در روایت‌های محلی و اسناد تاریخی آمده که این تپه زمانی محل پنهان کردن گنج بوده و به‌همین خاطر به آن سیمین قلعه می‌گفتند.

طبق همین اسناد قلعه سیمین به معنای جایی بود که در آن زر و سیم پنهان می‌کردند و کلمه قلعه هم نشان می‌دهد که‌ زمانی احتمالا قلعه و بارویی برای حفاظت از ساکنین اهالی روی این تپه قرار داشته که منطقه دارآباد هم جزو اراضی تپه قلعه سیمین بوده است.

سیمین قلعه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Saeid Nazi

حالا شما این روزها وقتی وارد محله دارآباد می‌شوید در قسمت جنوب شرقی، روی بلندی‌ها تپه‌ای را می‌بینید که با همه خرابی‌ها هنوز هم کمی پوشیده از چمن است. این تپه ماهور سال‌هاست که در دارآباد اسمش بوستان سیمین قلعه شده ولی قلعه‌ای روی آن دیده نمی‌شود. طبق گفته قدیمی‌ها در گذشته سیمین قلعه در کنار صحرای دارآباد قرار داشت و اطراف آن پر از زمین‌های کشاورزی و بیابانی بود که این روزها همه جای خود را به ساختمان‌های بلند داده‌اند.

سیمین قلعه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Sadegh Rezaee

بیشتر بخوانید: معرفی مسیرهای کوهنوردی تهران


جاهای دیدنی دارآباد در نزدیکی سیمین قلعه

شما در محله قدیمی دارآباد می‌توانید از جاذبه‌های دیگر هم دیدن کنید.

  • موزه تاریخ طبیعی دارآباد، فرصتی جذاب برای تفریح و ثبت عکس های متفاوت

این موزه یکی از موزه های متفاوت تهران است که شما می‌توانید در محله دارآباد به بازدید از این موزه بروید. اینجا حیات وحش تمام موجودات زنده از گیاهان، جانوران، باکتری ها و حتی موجودات ذره بینی که در محیط طبیعی زندگی می کنند.
موزه تاریخ طبیعی فضای بسیار مناسب برای آشنایی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان با حیات وحش و جانداران مختلف دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای یکبار هم شده در تهرانگردی‌های خود حتما از این موزه دارآباد دیدن کنید.

موزه تاریخ طبیعی دارآباد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس SAYEH CO

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین موزه های تهران که باید آن ها را ببینید

  • هیومن پارک، جایی جذاب برای بازی و کنجکاوی کودکان

هیومن پارک یک شهربازی علمی است که به موضوع معرفی بخش‌های مختلف بدن انسان می‌پردازد. در هیومن پارک مولاژهای بسیار بزرگ شبیه به اندام‌های درونی و بیرونی انسان توسط متخصصان آناتومی ساخته شده که بیشتر برای کودکان است.  اما این ماجراجویی نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگترها هم جذاب بوده و دوست دارند به‌همراه فرزندان خود از این پارک بازدید کنند.

هیومن پارک دارآباد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohammad mahdi Rahmany

بیشتر بخوانید: پارک های پیاده روی تهران کدامند؟

  • دکتر لند دارآباد، سرزمین دکترهای کوچک در تهران

مجموعه تفریحی آموزشی دکترلند دارآباد یکی از جدیدترین مجموعه‌های تفریحی برای کودکان در تهران است که شما می‌توانید فرزندان ۴ ساله تا ۱۴ ساله خود را به آنجا ببرید. دکترلند یک بیمارستان در ابعاد کوچک است که همه جور تجهیزات پزشکی از گوشی پزشکی، آمپول و انبر و قیچی گرفته تا دستگاه‌ سونوگرافی، سی تی اسکن و نوار قلب همه و همه را دارد.

دکترلند دارآباد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MOHAMMAD SADEGHI (mHs)

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


با همه چیزهایی که در مورد بوستان سیمین قلعه دارآباد گفتیم، متاسفانه کاوش‌های باستان‌شناسی این تپه بسیار زود متوقف شد و اگر این کاوش‌ها ادامه داشت قطعا آثار بسیار بیشتری در این منطقه به دست می‌آمد که می‌توانست از ساخت‌های غیرقانونی در این تپه تاریخی تهران جلوگیری کند. 

آیا شما تابه‌حال اسم بوستان سیمین قلعه را شنیده‌اید و یا آن در محله دارآباد دیده‌اید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است به ما از بوستان سیمین قلعه بگویید. اینکه آنجا را چطور دیدید؟ دوست دارید دوباره به این بوستان بروید. تجربه‌های شما برای ما و خوانندگان تهران مبله راهنمای خوبی خواهد بود.


سوالات متداول

آدرس بوستان سیمین قلعه کجاست؟

این بوستان در بلوار ارتش، بلوار اوشان، دارآباد، خیابان پورابتهاج قرار دارد.

چرا اسم این تپه دارآباد را قلعه سیمین گذاشتند؟
این تپه زمانی محل پنهان کردن گنج بوده و به‌همین خاطر به آن سیمین قلعه گفتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.