جاذبه های گردشگری دماوند ؛ 20 جاذبه گردشگری دماوند

دماوند، بلند ترین و مرتفع ترین قله ی ایران، که شهرت آن، در سر تا سر دنیا پیچیده است، یکی از بهترین و عالی ترین گزینه های گردشگری برای هر فردی می باشد. دماوند، به عنوان یکی از مناطق کوهستانی ایران، دارای پدیده ها و جاذبه های طبیعی متعدد و بسیار زیادی می باشد. چرا که این منطقه، با داشتن شرایط آب و هوایی مساعد و خوب، توانسته یادگاری هایی از طبیعت را از سالیان دور در خود نگه دارد. در واقع اگر به بازدید از قله دماوند بروید، می توانید به راحتی و آسانی، چندین روز را به گردش و تفریح بگذرانید و از جاذبه های طبیعی و دیدنی این منطقه که کم هم نیستند، بازدید کنید. دماوند، یکی از مهم ترین و اصلی ترین جاذبه های گردشگری تهران به شمار می رود و به طور دائم، افراد بسیار زیادی را به سمت خود جذب می کند.

قله دماوند، از آن دسته جاذبه های گردشگری است که در هر روزی از سال به بازدید از آن رفت. چرا که مکان ها و جاذبه های دیدنی در آن بسیار متنوع و گوناگون بوده و گشت و گذار در محیط آن بسیار جذاب و لذت بخش است. البته باید اشاره کنیم که شناخت این جاذبه های گردشگری می تواند به شما کمک کند تا بر اساس علایق خود، اقدام به انتخاب و بازدید از محیط ها و مناطق گردشگری محبوب خود کنید. پس ار تا به حال به بازدید از منطقه گردشگری دماوند نرفته اید و با جاذبه های گردشگری و تفریحات متعددی که در این منطقه وجود دارد آشنایی ندارید، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بدون شک گشت و گذار در منطقه دماوند می تواند حال و هوای شما را عوض کند و حس بسیار خوبی از قرار گرفتن در طبیعت را به شما القا کند. در ادامه این مطلب، همه چیز را درباره دماوند، جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری دماوند، و همچنین تفریحات متعددی که در آن وجود دارد بیان کرده ایم. پس اگر قصد دارید تا عالی ترین و به یاد ماندنی ترین خاطرات خود را ثبت کنید، و یا اگر از شلوغی های بیش از حد شهر تهران، و همچنین ترافیک های بیش از اندازه آن خسته شدید توصیه می کنیم حتما، ادامه این مطلب را مطالعه کنید و با یکی از بهترین و عالی ترین جاهای گردشگری این شهر آشنا شوید.

مختصری درباره کوه دماوند

دماوند یکی از جاذبه های گردشگری در استان تهران می باشد. قله دماوند، که در میان تمامی کوه ها و رشته کوه های ایران، می درخشد، یکی از زیبا ترین و دیدنی ترین قله های ایران است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که کوه دماوند یکی از کوه های آتش فشانی ایران به شمار می رود. در گذشته های دور، این کوه، آتش فشانی فعال بود. اما خوشبختانه امروزه، این کوه دیگر فعال نیست و جزو آتش فشان های غیر فعال ایران به شمار می رود. کوه و قله دماوند، یکی از بلند ترین قله های ایران است که با توجه به همین مساله، می توان آن را به راحتی از هر نقطه از شهر تهران مشاهده کرد.

به همین سبب، همه روزه توریستان و گردشگران بسیار زیادی به شهر تهران سفر می کنند و با اجاره خانه مبله در تهران و اقامت در این شهر، یک روز خود را به گردش و تفریح در منطقه دماوند سپری می کنند. شما نیز می توانید برای کسب تجربه ای عالی و به یاد ماندنی حتما زمانی را برای گشت و گذار در منطقه دماوند اختصاص دهید و خاطراتی خوش و به یاد ماندنی را در این منطقه ثبت کنید.

دماوند کجاست؟

دماوند یکی از پر بازدید ترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری ایران به شمار می رود که موقعیت مکانی آن در شمال شرقی شهر تهران می باشد. همانطور که می دانید استان شهر تهران بسیار زیاد می باشد. در نتیجه در بخش شمالی استان تهران، و همچنین در بخش شرقی آن، نگین گیتی واقع شده است. دسترسی به قله دماوند بسیار آسان می باشد. به منظور دسترسی به این قله باید خود را به جاده دماوند برسانید و سپس از این جاده، به راحتی مسیر خود را به سمت قله دماوند پیدا کنید. توصیه می کنیم بازدید از این جاذبه گردشگری مشهور را از دست ندهید و حتما، ار جاذبه های گردشگری متعددی که در این منطقه واقع شده اند بازدید کنید.

لیست تمامی جاهای دیدنی دماوند

جاذبه های گردشگری دماوند به قدری متعدد و گوناگون هستند که بدون شک، زمان بسیار  زیادی برای بازدید از آن ها لازم است. چرا که هر کدام از آن ها، جذابیت های خاص خود را دارند و به همین سبب، می توان تا ساعت ها در این مناطق به گشت و گذار پرداخت. البته باید اشاره کنیم که این منطقه، از زمان های بسیار قدیم جزو محبوب ترین و مناسب ترین مکان ها بوده و به همین سبب، علاوه بر پدیده ها و جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی متعددی در آن وجود دارد.

در لیست زیر، همه چیز را درباره جاهای دیدنی دماوند بیان کرده ایم و شما را با دیدنی ترین و زیبا ترین جاذبه های گردشگری دماوند آشنا کرده ایم. بدون شک بازدید از این جاذبه های گردشگری بسیار لذت بخش بوده و می توانید عالی ترین و به یاد ماندنی ترین خاطرات خود را در آن ها به ثبت برسانید.

•    دشت های دماوند

1.    دشت مشا و پیست اسکی آبعلی

پیست اسکی آبعلی که یکی از محبوب ترین و پر بازدید ترین پیست های اسکی تهران به شمار می رود، دارای جاذبه های دیدنی متعددی از دماوند است. به عنوان مثال، دشت مشا که یکی از زیبا ترین و بی نظیر ترین جاذبه های گردشگری در این منطقه به شمار می رود، یکی از این مکان ها است. دشت مشا در ارتفاع 2250 متری از سطح دریا، دشتی وسیع و جذاب واقع شده است که می توان تا ساعت ها در آن نشست و از مناظر اطراف لذت برد. اگر هوس کردید تا در طبیعت بنشینید و از مناظر اطراف خود و به ویژه سکوتی بی نظیر که در اطراف حکم فرما است لذت ببرید، توصیه می کنیم حتما زمانی را برای بازدید از دشت مشا اختصاص دهید.

2.    دشت لار

دشت لار، مشهور ترین، پر بازدید ترین، زیبا ترین، و محبوب ترین جاذبه های گردشگری دماوند به شمار می رود. این جاذبه گردشگری دارای خاص ترین و زیبا ترین چشم انداز ها می باشد که سبب می شود تا روزانه، افراد بسیار زیادی برای گشت و گذار و بازدید به آن سفر کنند. به دلیل دید خوبی که دشت لار، به کوه دماوند دارد، همیشه، میزبان حجم بسیار زیادی از گردشگران و توریستان است.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که دشت لار، دارای وسعتی بیتر از 73000 هکتار می باشد. و در این وسعت بسیار زیاد، جاذبه های گردشگری متعدد و بسیار زیادی وجود دارد. تمامی این جاذبه ها در لیست زیر ذکر شده اند و می توانید به راحتی اطلاعات خوبی را در خصوص آن ها کسب کنید. لازم به ذکر است که دشت لار در جنوب غربی رشته کوه دماوند و همچنین جنوب کوه های نور در استان مازندران واقع شده است.

•    چشمه های دماوند

3.    چشمه دیو آسیاب

از جمله مشهور ترین و پر بازدید ترین جاذبه های گردشگری دماوند، چشمه دیو آسیاب است. این چشمه، دارای دو دهانه خروجی آب که در بستر چشمه قرار دارند است. این جاذبه گردشگری چشم انداز بی نظیری را در طبیعت ایجاد کرده و تماشای آن بسیار لذت بخش است. قطر چشمه دیو آسیاب در حدود 20 متر بوده و همچنین عمق دریاچه، 2 متر است. برای بازدید از این جاذبه گردشگری باید خود را به بخش شمالی دشت لار برسانید.

4.    چشمه سیاه سنگ

دماوند، منبعی عظیم در خصوص چشمه ها می باشد. چشمه سیاه سنگ، یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین چشمه های منطقه دماوند به شمار می رود. موقعیت مکانی چشمه سیاه سنگ، در محدوده شمال غربی منطقه دماوند است. همچنین باید اشاره کنیم که چشمه سیاه سنگ، یکی از جاذبه های گردشگری روستای مشا است. اگر به بازدید از چشمه سیاه سنگ بروید، گونه های مختلف گیاهی را در کنار آب این چشمه مشاهده خواهید کرد. یکی از جذابیت های چشمه سیاه سنگ، این است که از بالای کوه، به پایین دره جاری است.

5.    چشمه تیز آب

یکی از چشمه های با ارزش دماوند، که همیشه، میزبان حجم بسیار زیادی از گردشگران و توریستان می باشد، چشمه تیز آب است. چشمه ای که با توجه به خواص درمانی ای که دارد، همیشه مورد توجه انسان ها قرار گرفته است. چشمه تیز آب، از جمله مهم ترین جاذبه های گردشگری دماوند بوده که در فاصله بسیار کمی از شهر دماوند قرار دارد. همچنین باید اشاره کنیم که چشمه تیز آب یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری محله دشت مزار می باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که آب چشمه تیز آب، دارای طعمی گس و همچنین تند می باشد. و این مساله سبب شده تا نام آن را تیز آب بگذارند.

6.    چشمه اعلا

دماوند، چشمه ها و پدیده های طبیعی متعددی را درون خود قرار داده است. که یکی از دیدنی ترین و زیبا ترین جاذبه های گردشگری منطقه دماوند به شمار می رود. برای دسترسی به چشمه اعلا باید مسیری در حدود 70 کیلومتر را از شهر تهران پیمود و در نهایت، در یکی از زیبا ترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری دماوند به تماشای طبیعت پرداخت. لازم به ذکر است که آب چشمه اعلا، از طریق برف ها و بارش های سالیانه تامین می شود. نکته جالبی که در خصوص چشمه اعلا وجود داد این است که با بررسی آهک ها و رسوبات این منطقه، مشخص شده که این رسوبات مربوط به دوران چهارم زمین شناسی می باشند.

•    آبشار های دماوند

7.    آبشار برف تنگه لار

آبشار برف تنگه لار، یکی از دیدنی ترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری در منطقه دماوند می باشد. آبشاری بسیار جذاب و خاص که بازدید از آن برای هر فردی واجب است. چرا که چشم اندازی که این آبشار به وجود آورده، هر فردی تا ترغیب می کند که تا ساعت ها در محیط این منطقه بنشیند و به تماشای منظره بی نظیر آبشار برف تنگه لار بپردازد. به طور کلی باید اشاره کنیم که آبشار برف تنگه لار در بخش شرقی دشت لار واقع شده است. برای دسترسی به این آبشار باید مسیری در حدود دو کیلومتر را به سمت شرق بروید و در نهایت، آبشار بی نظیر و زیبای لار را مشاهده کنید. البته باید اشاره کنیم که به طور کلی، آبشار برف تنگه لار، در محدوده لواسانات تهران واقع شده است. اما برای دسترسی به آن باید از محدوده دماوند و دشت لار عبور کنید.

8.    آبشار جنگلک

یکی از خاص ترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری دماوند، آبشار جنگلک می باشد. در شهرستان دماوند، و در محدوده شرقی آن، آبشاری بسیار زیبا و دیدنی در دل طبیعت قرار دارد. این آبشار مکان مناسبی برای فرار از شلوغی ها و ترافیک بوده و می توانید تا ساعت ها در آن به تماشای چشم انداز آبشار و همچنین مناظر اطراف بپردازید. این آبشار با داشتن ارتفاع 35 متر، منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. همچنین باید اشاره کنیم که این جاذبه گردشگری در دماوند، در ارتفاع 2320 متری از سطح دریا واقع شده است.

9.    آبشار گروبار

آبشار گروبار نیز یک یا جاذبه های گردشگری دماوند می باشد که در محدوده شرقی شهرستان دماوند واقع شده است. برای دسترسی به آبشار گروبار، باید به سمت شرق شهرستان دماوند حرکت کنید و در 5 کیلومتری آن، به زیبا ترین و بی نظیر ترین آبشار این منطقه دستیابی پیدا کنید. آبشار گروبار در منطقه روح افزا واقع شده است و می توانید عالی ترین و به یاد ماندنی ترین اوقات خود را در آن سپری کنید. نا گفته نماند که ارتفاع آبشار در حدود 20 متر بوده و چشم انداز بسیار زیبا و دیدنی ای را در این منطقه کوهستانی ایجاد کرده است.

10.    آبشار آینه رود فرح افزا

همانند سایر آبشار های منطقه دماوند، آبشار رود فرح افزا نیز در محدوده شرقی شهرستان دماوند قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این آبشار، یکی از پر بازدید ترین آبشار های منطقه دماوند به شمار می رود. چرا که منظره و چشم اندازی که در این منطقه وجود دارد را سایر آبشار های دماوند به نمایش نگذاشته اند.

به طور کلی از مشخصات آبشار آینه رود فرح افزا، می توان به آب و هوای بسیار عالی و خوب آن اشاره کرد. به طوری که می توان تا ساعت ها در این منطقه ماند و از آب و هوای بسیار خوبی که در آن برقرار است لذت برد. آبشار آینه رود فرح افزا، در دره های گروبار واقع شده است و با سفر به آن می توان بی نظیر ترین و خاص ترین چشم انداز ها را مشاهده کرد. ارتفاع آبشار آینه رود فرح افزا در حدود 20 متر می باشد و در اطراف آن، پدیده های طبیعی متعددی مانند رودخانه، درختان و پوشش گیاهی متعدد، و … وجود دارد.

11.    آبشار تیز اب

در بالا، به چشمه تیز آب و خاصیت درمانی آب آن اشاره کردیم. آبشار تیز آب نیز در ادامه همین چشمه واقع شده است که دارای ارتفاعی در حدود 10 متر می باشد. لازم به ذکر است که ارتفاع آبشار تیزآب از سطح دریا در حدود 2430 متر می باشد و آب و هوای بسیار خوبی در این منطقه در جریان است. آبشار تیزآب یکی از جاذبه های بسیار زیبا و دیدنی دماوند به شمار می رود که با  سفر به آن می توان تا ساعت ها به گردش و تفریح پرداخت. یکی از جذابیت های آبشار تیز آب این است که با فرا رسیدن فصول سرد سال و به ویژه در زمستان، آب آبشار یخ زده و به همین سبب، چشم انداز بسیار زیبا و دیدنی ای به وجود خواهد آمد.

•    جاذبه های تاریخی دماوند

12.    دژ گل خندان

یکی از قدیمی ترین و جذاب ترین جاذبه های تاریخی در منطقه دماوند، دژ گل خندان است. دژی مستحکم و بسیار بزرگ که مربوط به دوران ساسانیان است. این دژ مستطیل شکل، دارای ساختاری بسیار قدیمی است و در آن، برج ها، حصار، آب انبار ،تالار ها و همچنین اتاق های متعدد وجود دارد. دژ گل خندان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری گل خندان است که توصیه می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید و از نزدیک، به تماشای چشم انداز بسیار زیبا و بی نظیر این منطقه بپردازید.

13.    امام زاده عبدلله و عبیدلله

امام زاده عبدلله و عبیدلله یکی از جذاب ترین و زیبا ترین جاذبه های تاریخی دماوند به شمار می رود. اگر به بازدید از این اما زاده بروید، بدون شک قدیمی بودن و باستانی بودن آن را حس می کنید. البته باید اشاره کنیم که امروزه، آثار چندان زیادی از سازه های قدیمی آن باقی نمانده است. اما اگر به داخل امام زاده بروید، با آثاری باقی مانده از یک شبستان بسیار بزرگ، و همچنین ستون های عظیم رو به رو خواهید شد. همچنین آثاری از وجود یک مسجد در داخل این سازه نیز وجود دارد. همچنین باید اشاره کنیم که در نزدیکی این امام زاده، یک گورستانی قدیمی وجود دارد و در سالیان بسیار دور، از آن به عنوان محلی برای دفن افراد استفاده می شد.

14.    برج شیخ شبلی

برج شیخ شبلی یکی از جذاب ترین جاذبه های تاریخی در منطقه دماوند می باشد. اگر علاقه مند به بازدید از جاذبه ها و آثار تاریخی هستید، برج شیخ شبلی یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری در این منطقه به شمار می رود. جالب است بدانید که نام برج شیخ شبلی در زمان های بسیار قدیم، پاگنبذ بوده است. این بنا یادبودی بسیار زیبا و خاص است که در طول زمان، شکل آن تکمیل شده است. گنبدی هشت گوشه و زیبا که بازدید از آن برای علاقه مندان به آثار تاریخی بسیار واجب است.

15.    مسجد جامع عتیق دماوند

یکی از آثار باستانی در دماوند، مسجد جامع عتیق دماوند می باشد. مسجدی که شاید در نگاه اول، باستانی به نظر نرسد. اما در اسنادی که به دست آمده، مشخص شده که در زمان های بسیار بسیار قدیم، بنای این مسجد را بر روی مسجد دیگری احداث کرده اند. به همین سبب، باید اشاره کنیم که این اثر تاریخی، دارای تاریخچه ای بسیار جذاب است. البته ناگفته نماند که مسجد جامع عتیق، در طول سالیان مختلف، مورد بازسازی قرار گرفته است و شکل قدیمی آن به طور کامل از بین رفته. اما با این وجود، بخش های کوچکی از آن باقی مانده که ارزش بسیار زیادی را برای باستان شناسان دارد. از جمله این بقایای قدیمی می توان به برخی از ستون های مسجد، و همچنین مناره ی دایره ای شکل آن اشاره کرد.

16.     حمام تاریخی درویش

یکی از آثار باستانی در دماوند، حمام تاریخی می باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این حمام تاریخی، یکی از آثار باستانی است که در دوران صفوی ساخته شده. به همین سبب باید اشاره کنیم که می توانید به بازدید از اثری بسیار تاریخی و جذاب بروید. حمام تاریخی درویش، در محله درویش واقع شده است. و توصیه می کنیم حتما زمانی را برای بازدید از این جاذبه تاریخی اختصاص دهید.

17.    امام زاده عبدلله و خلیل لله

یکی دیگر از یادگاری های دوران صفوی، امام زاده عبد لله و خلیل لله می باشد. این جاذبه گردشگری، در مرکز شهر دماوند واقع شده است و به همین سبب، می توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید. همچنین باید اشاره کنیم که جزو محبوب ترین و پر بازدید ترین جاذبه های مذهبی شهر دماوند به شمار می رود. این بنای تاریخی، دارای برج های ترک دار بوده که همه آن ها در کنار هم، چشم انداز بسیار زیبایی را ایجاد کرده اند. لازم به ذکر است که تعداد 67 ترک در این امام زاده وجود دارد و هر کدام از آن ها، گوشه های بسیار تیزی دارند. از دیگر جذابیت های این امام زاده می توان به منبت کاری ها که همگی آن ها در دوران صفویه صورت گرفته اند اشاره کرد. توصیه می کنیم حتما زمانی را برای بازدید از این امام زاده در دماوند اختصاص دهید و جذابیت های آن را از نزدیک مشاهده کنید.

سایر جاذبه های گردشگری دماوند

18.    رودخانه دماوند

رودخانه دماوند، از مهم ترین و اصلی ترین جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می رود. البته شاید برایتان جالب باشد بدانید که امروزه، این رودخانه از دو شاخه متفاوت از رودخانه های نشات گرفته از کوه دماوند تشکیل می شود. یکی از شاخه هایی که سبب تشکیل رودخانه دماوند می شود، رودخانه ای است که از چشمه اعلا نشات می گیرد. این رودخانه که به نام رودخانه رودبار مشهور است، به همراه رودخانه دیگر به نام رودخانه تار، سبب شده اند تا چشم انداز بسیار زیبا و دیدنی ای در این منطقه به وجود آید.

شما می توانید به راحتی، اقدام به بازدید از رودخانه دماوند کنید. جالب است بدانید که رودخانه دماوند، پس از عبور از این شهرستان، وارد منطقه جاجرود می شود. اگر تا به حال به بازدید از رودخانه دماوند نرفته اید، توصیه می کنیم زمانی را برای بازدید از آن اختصاص دهید و از طبیعت بسیار زیبا و دیدنی ای که در این منطقه وجود دارد بازدید کنید.

19.    دریاچه تار

دماوند، جایی است که اگر به بازدید از آن بروید، در هر گوشه و کناری دریاچه و رودخانه مشاهده خواهید کرد. اما یکی از زیبا ترین و دیدنی ترین دریاچه های موجود در دماوند، که همیشه افراد بسیار زیادی را به سمت خود جذب می کند، دریاچه تار می باشد. دریاچه تار، مکانی است که در محدوده حفاظت شده قرار دارد و در نتیجه، می توان در امنیت کامل، اوقات خود را در آن سپری کرد. البته باید اشاره کنیم که دریاچه ای دیگر در نزدیکی دریاچه تار دماوند وجود دارد که به نام دریاچه هویر مشهور است. توصیه می کنیم حتما، زمانی را برای بازدید از این دو دریاچه اختصاص دهید و از سکوت طبیعت و چشم انداز بی نظیری که در این منطقه وجود دارد بهره مند شوید.

20.    غار رود افشان

روستاهای دماوند بسیار متعدد و گوناگون هستند و در بخش های مختلف این شهر قرار دارند. یکی از مشهور ترین روستاهای منطقه دماوند، روستای گل افشان می باشد که در آن، جاذبه های گردشگری و پدیده های طبیعی متعددی وجود دارد. یکی از این جاذبه های طبیعی، غار رود افشان می باشد که بازدید از آن بسیار عالی و لذت بخش است. برای بازدید از غار رود افشان، باید مسیری که مخصوص کوهنوردی می باشد را طی کنید و در نهایت، در ارتفاع 1945 متری از سطح دریا، با این غار زیبا و دیدنی برسید. در کف این غار آب وجود دارد و همچنین ستون ها و چکنده ها و چکیده های آن نیز بسیار زیبا و دیدنی هستند. توصیه می کنیم بازدید از این جاذبه گردشگری دماوند را از دست ندهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.