همه چیز درباره چشمه دیوآسیاب

چشمه دیو آسیاب در مرز بین تهران و مازندران واقع شده و در 75 کسلومتری شهر تهران قرار دارد. این محوطه که گاهی از آن تحت عنوان پارک ملی لار نیز یاد میکنند درواقع یک دشت سرسبز و وسیع است که در دامنه کوه دماوند قرار گرفته و کلهای بابونه و شقایق زینت بخش این دشت در فصل بهار هستند. در میان این دشت زیبا دریاچه فیذوزه ای رنگی وجود دارد در میان رنگ سبز این محوطه بسیار خود نمایی میکند.چشمه دیو آسیاب در واقع در منطقه ای محافظت شده به نام منطقه پارک ملی لار قرار گرفته است و قدمت این منطقه به سال 1354 باز میگردد. شکل این چشمه کاملا دایره ای شکل و کرد است و از همین رو آن را آسیاب میخوانندو این چشمه در بین دو روز سفیدآب  و دلیچای واقع شده است اما آبی از این چشمه سرازیر نمیشود و از طریق مسیرهای زیر زمینی و از مسیان سنگ ها آب این چشمه به سفیدآب میریزد. آب این چشمه از سنگهایی که گوگردی هستند عبور میکند به همین جهت آب که حمل میکند سفید رنگ است و این علت اصلی نام گذاری رود سفید آب میباشد.

پارک ملی دشت لار و دریاچه دیوآسیاب

پارک ملی لار یکی از مناطق طبیعی و شگفت‌انگیز ایران است که در منطقه البرز مرکزی و نزدیک به دامنه جنوب غربی کوه سربه‌فلک کشیده دماوند قرار دارد. منطقه لار حدود ۷۳۵۰۰ هكتار وسعت دارد و در حدود ۳۱۰۰۰ هكتار آن به عنوان پارک ملی شناخته می‌شود. در محدوده این پارک ملی و حتی در حاشیه آن اثری از نقاط شهری و روستایی به چشم نمی‌خورد و به همین سبب یکی از چشم‌اندازهای بکر و تماشایی از طبیعت را در اختیار شما قرار می‌دهد. پارک ملی لار در مرز استان مازندران و تهران واقع شده و با برخورداری از دو نوع اکوسیستم کوهستانی مرتفع و آبی، گیاهان و جانوران گوناگونی را در خود جای داده است. اینجا زیستگاه جانداران و گیاهان ارزشمندی است که برخی از آنها فقط در ایران یافت می‌شوند و از اهمیت بالایی برخوردارند. از دیدنی های مهم این پارک دریاچه دیوآسیاب است.

دیدنی های چشمه دیوآسیاب

برای رسیدن به پشمه دیو آسیاب باید از جاده هراز عبور کنید. در این مسیر از رودخانه های دلیپای و سفیدآب عبور خواهید کرد تا به پارک ملی لار برسید. باید توجه کنید که چشمه دیو آسیاب در یک بستر آهکی قرار گرفته و در ارتفاع 3015متری از سطح دریاست. بنا بر این برای دیدن دیوآسیاب باید مقداری گیاده روی کنید، پس از پوشیدن کفش مناسب غافل نشوید. با رسیدن به چشمه دیو آسیا میتوانید قله دماوند را ببینید و از سویی دیگر اگر در فصل بهار به این چشمه رفته بشید دشتهای شقایق را در سوی دیگر این چشمه خواهید دید. میتوانید در اطراف این چشمه کمپ کنید و شب مانی در طبیعت را تجربه کنید، از دیگر تفریحات پشمه دیو آسیاب شنا کردن در آن است. این چشمه تنها دو متر عمق  دارد و قطر آن بیست متراست بنا بر این میتوانید در آن به شنا کردن بپردازید.
منحصر به فرد ترین منظره ی این منطقه رنگ چشمه دیوآسیاب است که هر بیننده ای را خیره میکند. به علاوه آب خنک این چشمه که عموما دمایی بین  5الی10  درجه سانتی گراد دارد باعث شده تا این منطقه به یکی از نقاط مهم گردشگری در تابستان برای ساکنان تهران و شهر های اطراف تبدیل شود.

نحوه تشکیل دریاچه دیوآسیاب

این چشمه  بستری آهکی دارد که با توجه به املاح درون آب این چشمه میتوان گفت این بستر توسط خود چشمه دیوآسیاب ساخته شده است. بی کربنات موجود در آب این چشمه طی گذشت سالیان زیادی  باعث ساخته شدن لایه های متعدد و آهکی در اطراف آن شده است به طوری که امروزه یک بستر سکو مانند و بسیار صاف در اطراف اسن دریاچه دیده میشود که آن را بسیار منحصر به فرد و خاص کرده است.

خواص درمانی چشمه دیوآسیاب

این منطقه علاوه بر زیبایی منحصر به فردش که تمام خستگی زندگی شهری و دغدغه ها و مشغله های یک زندگی روزمره را از آدمی دور میکند، خواص درمانی نیز دارد. آب این چشمه دارای مقادیری بی گربنات گوگرد است، با نزدیک شدن به این دریاچه میتوانید بوی گوگرد را از آن استشمام کنید. این گوگرد برای درمان برخی از بیماری های مفصلی و درماتیت های پوستی میتواند مفید باشد. به علاوه با تغییر فصل و میزان آبدهی و درصد عناصر مختلف در طئل سال رنگ این دریاچه دائما در حال تغییر است و از آبی فیروزه ای تا سبز و سفید تغییر رنگ میدهد

مسیر دسترسی به چشمه دیوآسیاب

موقعیت جغرافیایی:

منطقه لار از دره‌ای در حاشیه جنوب غربی تا شمال شرقی کوه دماوند تشکیل شده است که از قسمت شمال به کوه‌های نور، از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر، از قسمت جنوب به لواسانات و از قسمت شرق به کوه دماوند و پلور محدود می‌شود.

مسیر دسترسی به پارک لار و چشمه دیو آسیاب

برای رسیدن به پارک ملی لار می‌توانید از چند مسیر استفاده کنید. به یاد داشته باشید که با خودروی شخصی تنها تا محل محیط‌بانی می‌توانید بروید و به دلیل آنکه لار یک منطقه حفاظت‌شده است، ورود وسایل نقلیه موتوری به برخی قسمت‌های آن کاملا ممنوع است.

مسیر اول: در جاده آبعلی و در مسیر تهران به آمل، در شهر پلور مسیری به نام جاده لار وجود دارد که شما را به پارک ملی لار می‌رساند. این مسیر از سه راهی پلور آغاز شده و تا پست ورودی پاسگاه محیط‌بانی دلیچای که ورودی شرقی پارک ملی لار است، امتداد می‌یابد. این مسیر، آسفالته است و تردد گردشگران و علاقه‌مندان بیشتر از آن صورت می‌گیرد. نشانه این جاده وجود مجسمه طلایی کوهنورد در اطراف آن است.

مسیر دوم: مسیری خاکی و نسبتا صعب‌العبور که دسترسی به پارک را از طریق منطقه لواسان بزرگ (گردنه ایرا) ممکن می‌کند. این مسیر، از روستای ایرا آغاز می‌شود و تا پاسگاه محیط‌بانی قوشخانه که ورودی جنوبی پارک ملی لار است، ادامه دارد.
روستای ایرا، از طریق راه آسفالته با شهر رودهن از یک سو و جاجرود (از مسیر سد لتیان) از سوی دیگر ارتباط دارد. پس از خروج از جاجرود با عبور از کنار سد لتیان و مسیر منشعب‌شده از روستای کلان می‌توان به این روستا رسید.

مسیرسوم: از طریق روستای گرمابدر (در شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران) نیز می‌توان به غرب پارک ملی لار رسید که صعب‌العبور بوده و پیش از این مورد استفاده دامداران است.

مسیر چهارم: روستای افجه (در شهرستان شمیران، بخش لواسانات، دهستان لواسان کوچک) نیز به پارک ملی لار راه دارد. این مسیر با گذر از تفرجگاه دشت هویج افجه لواسان و از طریق راه مالرو به گردنه افجه فشم می‌رسد و از آنجا تا دشت لار کوچک (به اصطلاح محلی: لار خشک یا قُلقُلک) منتهی می‌شود. با عبور از یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه لار که از این دشت می‌گذرد و پشت سر گذاشتن دشت و رشته‌کوه میانی به کوه کافر راه و دشت لار بزرگ (‌در اصطلاح محلی: مرغسر یا مرغزار) می‌رسد. البته برای گذر از این مسیر به کوهنوردی نیاز است.

نکات سفر به چشمه دیو آسیاب

همانطور که گفتیم بهترین زمان سفر به این چشمه فصب لهار است چرا که در این فصل هوا بسیار مطبوع است. در تابستان هم میتوانید به دیدن این چشمه بروید اما یادتان باشد که ازراف این چشمه هیچگونه درختی که سایه ای در اختیار شما قرار دهد وجود ندارد بنابراین ممکن است آفتا در این فصل شمارا بی آطارد. گاییز نیز فصل خوبی برای دیدن این چشمه است اما ممکن است مسیر رسیدن به چشمه دیوآسیاب یخ بندان باشد و هوا کمی سردتر از حد انتظار شما باشد پس باید با پوشش مناسب به آنجا بروید. به علوه یادتان باشد که  آب این چشمه به دلیل املاح فراوانی که دارد به هیچ وجه قابل شرب نیست و آب ترش مزه است از همین رو باید آب آشامیدنی و مواد خوراکی همراه خودتان داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.