موزه کودکی ایرانک، سفر به دوران شیرین کودکی

موزه کودکی ایرانک برای قدیمی‌ها و بچه‌های دیروز پر از حس نوستالژیک و خاطره است. اینجا جایی است که سن‌وسال نمی‌شناسد و همه با دیدن عروسک‌ها و لباس‌های قدیمی ذوق‌زده می‌شوند.

حالا اگر شما هم می‌خواهید اسباب بازی قدیمی‌‌ترها و پدر و مادرهای خود را از نزدیک ببینید و یا احساسات ناب کودکی آن‌ها را زنده کنید حتما وقتی را برای بازدید از این موزه در نظر بگیرید.

پس برای این‌که بیشتر با انواع اسباب‌بازی‌ها و المان‌های کودکانه قدیمی‌ها، قیمت بلیط موزه کودکی ایرانک و ساعت بازدید آن آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.


موزه کودکی ایرانک کجاست؟

موزه کودکی ایرانک در نزدیکی میدان ونک و در شرق بزرگراه شهید حقانی و باغ کتاب و کتابخانه ملی ایران قرار دارد. شما می‌توانید از هر نقطه تهران که هستید از مسیرهای مختلف به این موزه بروید.

موزه ایرانک

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ketabak Org

اگر در بلوار میرداماد هستید می‌توانید در نرسیده به میدان مادر، انتهای خیابان شهید بهزاد حصاری (رازان جنوبی) و در نزدیکی سالن گنجینه اسناد ملی راهی موزه کودکی ایرانک شوید.

اگر هم می‌خواهید از بزرگراه حقانی (شرق به غرب) به این مجموعه بروید باید از نبش خیابان کوشا، روبروی ورزشگاه شهید کشوری، ساختمان آرشیو ملی به ساختمان سالن گنجینه اسناد ملی برسید.

بیشتر بخوانید: باغ کتاب تهران ؛ نمایشگاهی دائمی برای خرید کتاب


چطور به موزه کودکی ایرانک برویم؟ 

مسیرهای مختلفی برای رفتن به موزه کودکی ایرانک وجود دارد که شما می‌توانید با وسیله نقلیه عمومی و شخصی راهی این موزه شوید.

  • استفاده از ماشین شخصی

اگر می‌توانید با ماشین شخصی راهی موزه کودکی ایرانک شوید راه اول این است که ابتدا به بلوار میرداماد بروید و در نرسیده به میدان مادر، وارد خیابان شهید بهزاد حصاری (رازان جنوبی) شوید. در انتهای خیابان با دیدن ساختمان آرشیو ملی می‌توانید به طبقه اول سالن گنجینه اسناد ملی ایران و به موزه برسید. 

راه دوم این است که به بزرگراه حقانی شرق به غرب بروید تا به نبش خیابان کوشا برسید. سپس روبه‌روی ورزشگاه شهید کشوری به ساختمان آرشیو ملی برسید و از آنجا وارد ساختمان و سالن گنجینه اسناد ملی شوید.

  • استفاده از مترو

اگر بخواهید با مترو راهی موزه کودکی ایرانک شوید باید به خط مترو یک تهران یعنی کهریزک به تجریش بروید و در ایستگاه مترو میرداماد پیاده شوید و با تاکسی و یا پیاده‌روی کوتاهی به موزه برسید.

  • استفاده تاکسی های شهری 

تاکسی های که به سمت میدان ونک و یا بلوار میرداماد می‌روند، می‌توانند شما را به موزه کودکی ایرانک برسانند.

  • استفاده از اتوبوس های شهری

اتوبوس‌های تندرو داخل شهر و اتوبوس های واحدی می‌توانند از هر نقطه تهران شما را به منطقه ونک و میرداماد برسانند تا از طریق ایستگاه های اتوبوس میرداماد و حقانی خودتان را به این موزه برسانید.

روی نقشه ببینید!

موزه های تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ketabak Org

بیشتر بخوانید: موزه عروسک تهران، خانه‌ای برای تمام عروسک‌ها


چرا باید به موزه کودکی ایرانک رفت؟

سفر به دوران کودکی و یادآوری خاطرات آن برای همه جذاب است، چون بودن در جایی که همه وسیله‌های بازی کودکانه در آنجا دیده می‌شود، حس‌وحال جالبی دارد.

دیدن ابزار و وسایل قدیمی، محیط خاطره‌انگیز، روایت داستان‌ها و بازی‌های متنوع این موزه، فقط برای کودکان جذاب نیست. بلکه دیدن موزه کودکی ایرانک برای قدیمی‌هایی که هنوز کودک درونشان زنده است جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد.

تا جایی که می‌توان گفت دیدن اسباب‌بازی‌های مورد استفاده کودکان دهه شصت و پنجاه و حتی اسباب بازی‌های قدیمی‌ترها که پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌های ما با آن‌ها در دوران کودکی بازی می‌کردند، حس و حال ویژه‌ای دارد که باید رفت و از نزدیک آنها را دید.

موزه های خوب تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hamed Dolatkhahi

بیشتر بخوانید: باشگاه اسب سواری کودکان، از تفریحات مینیاتوری بچه‌ها

 

 هر چند در کنار اسباب‌بازی‌های قدیمی و جالب، حسی متفاوتی در موزه کودکی ایرانک جریان دارد که کودکان دیروز و امروز می‌توانند از فضای نوستالژیک آن واقعا لذت ببرند.

چیدمان‌ها در موزه ایرانک طوری است که از نمایش وسایل زمان‌های قدیم شروع شده و به اسباب‌بازی و بقیه وسایل کودکانه دوران امروزی می‌رسد.

البته نگه‌داری وسایل بازی بچه‌ها، منابع‌، اطلاعات این موزه نتایج جالبی دارد که برای نویسنده‌ها، اساتید، دانشجویان و کسانی که علاقه‌مند به موضوعات کودک و نوجوان هستند، مفید و ارزشمند است.

تازه اینجا نمایش‌های جذابی برای کودکان هم دارد و شما می‌توانید اطلاعات دقیق سانس‌ها و برنامه‌های نمایشی را از وب سایت موزه کودکی ایرانک تهران دنبال کنید.

موزه ایرانک

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hamed Dolatkhahi

بیشتر بخوانید: شهربازی فان لند، سرزمین شادی کودکان در هروی


در موزه کودکی ایرانک از چه چیزهایی دیدن کنیم؟

دیدنی های موزه کودکی ایرانک تمامی ندارد و برای دیدن این موزه شما نیاز است چند ساعتی را وقت بگذارید تا از بخش‌های مختلف آن دیدن کنید. باهم به بازدید از بخش های مختلف موزه کودکی ایرانک برویم:

  • هیجان دیدن افسانه درخت آسوریک در کنار ساحل رود فرات

درخت آسوریک از آن بخش‌های دیدنی موزه ایرانک است که داستان رجز‌خوانی درخت خرما و بز را به تصویر می‌کشد. چیزی که اینجا برای همه جالب به‌نظر می‌رسد این است که درخت خرما و بز همیشه روی این موضوع که کدام یک برای انسان سود بیشتری دارند بحث می‌کنند. 

از دیگر جذابیت‌های این بخش این است که شما می‌توانید قدیمی‌ترین متون ادبی کودک ایران را اینجا ببینید. شما اینجا داستانی را می‌شنوید و می‌بینید که مربوط به 3 هزار سال پیش است.

  • اینجا دفتر مشق چهار هزار سال پیش را ببینید

در موزه کودکی ایرانک دفتر مشق‌های مختلفی دیده می‌شود ولی در میان‌ همه دفترها، یک دفتر مشق باستانی از 4 هزار سال به نمایش گذاشته شده که با دفتر‌های امروز تفاوت دارد. این دفتر بیشتر شبیه یک کتیبه سنگی است تا دفتر مشق.

موزه گردی در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Abbas Puya

بیشتر بخوانید: پارک های غرب تهران برای تفریح کودکان

  • زنده شدن خاطرات کودکی با آهنگ‌های نوستالژیک قدیمی

 وقتی به موزه کودکی ایرانک‌ می‌روید اولین چیزی که می‌شنوید آهنگ‌های قدیمی و خاطره‌انگیزی است که حسابی شما را ذوق‌زده می‌کند.

اینجا شما آهنگ‌های متنوع ایرانی، آهنگ‌های ارمنی و زرتشتی را هم می‌شنوید. البته یک رادیوی قدیمی هم در موزه دیده می‌شود که صدای فضل الله مهتدی از آن بیشتر موقع‌ها پخش می‌شود.

  • بازدید از اسباب‌بازی‌های قدیمی مثل ننو و گهواره

شما در این بخش از موزه کودکی ایرانک گهواره‌های مختلف و جالبی را می‌بینید که با گذر زمان به حالت امروزی درآمدند. اگر به سال‌های ساخت آنها دقت کنید، می‌بینید که این گهواره‌ها از اولین و ابتدایی‌ترین گهواره‌های کودکان ایرانی بوده که بیشتر از تنه درختان قدیمی درست شده و به‌ خیلی از سال‌های پیش برمی‌گردد.

موزه کودک در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hassan Mousavi

بیشتر بخوانید: شهربازی کاربازیا برج میلاد، شهر مشاغل کودکان

  • دیدن اسباب بازی‌های کودکان از قدیم تا به امروز

در بخش وسایل بازی موزه شما چیزهایی مثل سوت سوتک‌ها، مولاژ حیوانات و انواع پیکرک‌های بامزه کودکان دوران بسیار قدیم را تماشا می‌کنید. قدمت بیشتر این وسایل به چند هزار سال پیش برمی‌گردد.

در قسمت‌های دیگر این بخش می‌توانید در کنار اسباب‌بازی‌های قدیمی ایرانی از اسباب بازی های دهه‌های پیش هم دیدن کنید.

  • مشاهده تصویرگران، شاعران و نویسندگان قدیمی 

 عکس‌ها، زندگی‌نامه، آثار و خاطرات افرادی مثل جبار باغچه‌بان، میرزا حسین رشدیه، فضل‌الله مهتدی صبحی، محمد زمان زمانی در این بخش به نمایش گذاشته شده.

البته اگر توجه داشته باشید اینجا شما می‌توانید با آثار معروف‌ترین گرافیست‌های ایرانی مثل غلامعلی مکتبی، مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، پرویز کلانتری، محمد تجویدی هم آشنا شوید.

  • مکتب‌خانه‌ها و منابع آموزشی قدیمی را اینجا ببینید

یکی دیگر از بخش‌های موزه ملی ایرانک‌، بخش مکتب‌خانه است که در آن فرهنگ مکتب‌خانه‌ای را به صورت واقعی به تصویر کشیده‌اند.

اینجا اطلاعاتی از مکتب‌خانه که در زمان‌های گذشته در آن سواد پایه را آموزش می‌داده‌اند را می‌بینید.

روش تدریس در مکتب خانه به این صورت بود که اول روخوانی قرآن را آموزش می‌دادند و کم‌کم با گذشت زمان، نظام آموزشی جدیدتری با تلاش میرزا حسن تبریزی و نظام آموزش و پرورش نوینی آمد تا کودکان و یا افراد بزرگسال بتوانند از آموزش‌های جدید هم بهره‌مند شوند.

موزه های تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ketabak Org

بیشتر بخوانید: پارک ژوراسیک تهران، زندگی‌ با دایناسورها در وسط تهران

  • دیدن تصاویر کودکان عصر قاجار و پهلوی 

یک مورد بسیار جالب در موزه کودکی ایرانک، دیدن تصاویر واقع‌نمای کودکان عصر قاجار و پهلوی است که با پوشیدن لباس‌هایی آن دوران بسیار واقعی به‌نظر می‌رسند.

اینجا شما از نزدیک می‌توانید کوچولوهای دوران قاجار و پهلوی را با لباس‌های آن دوره و اینکه چگونه بازی و شیطنت می‌کردند، آشنا شوید.

  • بازدید از نشریات کودکان و عروسک‌های بامزه نمایشی

در این بخش انواع نشریات کودکان از سال‌های بسیار دور به نمایش درآمده که بیشتر این نشریات اهدا شده هستند مثل نشریات مهدی آذریزدی، مشید دادجو،

در کنار نشریات، عروسک‌های نمایشی، سایه‌‌بازی و خیمه‌شب‌بازی زیادی هم دیده می‌شوند که می‌تواند برای علاقه‌مندان به عروسک جذاب باشد.

اینجا عروسک‌های نمایش تلویزیونی هادی و هدی و برنامه‌هایی مثل خیمه‌شب‌بازی و نمایش را می‌توانید در تورهای نمایشی که در مجموعه برگزار می‌شود را زنده ببینید.

  • دیوار لوح های برجسته شخصیت های شاهنامه

اینجا شما لوح روایت‌های قهرمانان شاهنامه را می‌بینید و در مورد آنها هر کسی می‌تواند کنجکاو شود. تا جایی که در این بخش تصاویری از شاهنامه به صورت برجسته و متحرک بر روی دیوارها نصب شده تا کودکان با فعالیتی در حرکت دادن آنها سهیم باشند و بتوانند در کنار آن‌همه تصاویر رنگارنگ حتی شده عکس‌های یادگاری بگیرند تا لذت این بازدید را برای همیشه در ذهن داشته باشند.

موزه کودکی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Abbas Puya

بیشتر بخوانید: مرکز خرید میرداماد، از قدیمی‌ترین بازار های خرید پایتخت

  • صندوق قصه گویی داستان موش و گربه عبید زاکانی

یکی دیگر از چیزهای جذاب موزه کودکی ایرانک صندوق قصه گوی عبید زاکانی است که روایت از ریاکاری گربه‌ای از گربه‌های کرمان، زاهد و عابد شدن او پس از سالها دریدن موش‌ها، فریب خوردن موش‌ها، جنگ میان موش‌ها و گربه‌هایی است که شما می‌توانید در آنجا به واقعیت این استان را ببینید و بشنوید.


اسباب‌بازی‌های اهدا شده به موزه کودکی ایرانک برای چه کسانی است؟

در طول سال‌هایی که موزه کودکی ایرانک تاسیس شده اسباب‌بازی و نشریات زیادی به موزه اهدا شده که جذابیت این موزه را چند برابر کردند.

  • نشریات اهدایی مهدی آذریزدی

 تقریبا ۱۰۵ کتاب چاپ سنگی و چند مورد از نخستین شماره‌های نشریات قدیمی کودک و نوجوان موزه کودکی ایرانک مربوط به نشریات زنده باد مهدی آذریزدی است. بیشتر نشریاتی که ایشان به موزه دادند به اسم کیهان بچه‌ها، نغمه کودک، تهران مصور كوچولوها، افسانه، نوباوگان و نونهالان است که مشخصات و تاریخ اهدا دقیق در این بخش نوشته شده است.

  • کتاب و نشریات اهدایی جمشید دادجو

جمشید دادجو یکی از ناشران قدیمی کتاب کودک و نوجوان است که در موزه کودکی ایرانک چیزی در حدود ۱۲۰ عنوان کتاب دارد که به موزه اهدا کرده‌ است. 

  • عروسک‌های نمایشی اهدا شده محبوب نورصالحی

در این بخش بیشتر عروس‌های اهدا شده محبوب نورصالحی را می‌بینید که با دستان خودش ساخته شده و  موزه اهدا شده است. نورصالحی فن عروسک‌سازی را در ژاپن یاد گرفته بود و شخصیت‌های داستان‌ها را به شکل عروسک درست می‌کرد و آن‌ها را در کتابخانه و نمایشگاه‌ها می‌گذاشت تا کودکان تشویق به خواندن داستان‌های این شخصیت‌ها شوند.

عروسک های ایرانک

منبع عکس گوگل مپ، عکاس irank childhood

بیشتر بخوانید: مال های تهران، راهنمای انتخاب مرکز خرید دل‌خواهتان در پایتخت

  • اسباب‌بازی و کتاب‌های اهدایی کامران ملک مطیعی

اهدایی‌های کامران ملک مطیعی به موزه فرهنگ کودکی به ۱۱۷ مورد می‌رسد. او چندین جعبه از اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌ها خود را به این موزه داد تا نسل‌های بعدی بتوانند با تاریخ فرهنگ و ادبیات کودکان ایران آشنا شوند.

  •  وسایل مختلف اهدایی آرسینه ماردیروسیان 

آرسینه ماردیروسیان از اولین موسسان مهد کودک تهران بودند که مجموعه‌ای از عکس‌ها، اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها و نشریات را اهدا کرد.

  •  عروسک‌های اهدایی خانواده قاسملو

در این مجموعه عروسک‌های خانواده قاسملو و ده‌ها فرد علاقه‌مند به موزه کودک ایران را می‌بینید که به نمایش گذاشته شده و باید رفت و از همه این آثار و اشیای جالب دیدن کرد.

موزه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ketabak Org

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین تفریحات سر پوشیده تهران


چه کارگاه‌هایی در موزه کودکی ایرانک برگزار می‌شود؟

کارگاه نانوایی و قصه، کارگاه آواورزی موسیقایی، کارگاه شاهنامه، کارگاه ضرب و ترانه، کارگاه ساخت عروسک‌های نمایشی و اجرای نمایش و کارگاه لب چنگ از جذاب‌ترین کارگاه‌هایی هستند که در موزه کودکی ایرانک برگزار می‌شود. شما می‌توانید برای حضور در این برنامه‌های آموزشی با موزه در تماس باشید و ساعت آن را دقیق بدانید.

بیشتر بخوانید: موزه موسیقی تهران، گنجینه موسیقی ایرانی


ساعت و زمان بازدید از موزه کودکی ایرانک تا چند است؟

موزه کودکی ایرانک از روزهای یکشنبه تا جمعه برای علاقه‌مندان به دنیای کودکی باز است. شما می‌توانید در این روزها به جز روز شنبه و سه شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ بعدازظهر به این موزه بروید و به دنیای کودکان سفر کنید.

یادتان باشد که روزهای پنجشنبه و جمعه موزه کودکی ایرانک یک ساعت بیشتر و تا ساعت ۱۷ باز است.

موزه ایرانک

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Sara Ashtari47

بیشتر بخوانید: سینما آزادی تهران، تنها سینمای شهر فرنگ تهران


قیمت بلیط موزه کودکی ایرانک چقدر است؟

شما برای اطلاع درست از هزینه ورودی به موزه کودکی ایرانک‌ باید قبل از رفتن با شماره تلفن موزه تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق‌تری به شما دهند.

یادتان باشد اگر با کودک خود به این موزه بروید، از والدین و کودکان دعوت می‌شود تا به همراه خانواده‌های خود به تورهای موزیکال و داستانی بروند و با روایت‌ها و قصه‌های شیرین و آموزنده‌ای که همراه با بازی‌ها و نمایش‌ است سرگرم بازدید شوند.


اطلاعات و راه های ارتباطی با موزه کودکی ایرانک

آدرس موزه کودکی ایرانک، از 2 راه قابل دسترس است:

آدرس یک: بلوار میرداماد، نرسیده به میدان مادر،انتهای خیابان شهید بهزاد حصاری (رازان جنوبی)، سالن گنجینه اسناد ملی.

آدرس دو: بزرگراه حقانی (شرق به غرب)، نبش خیابان کوشا، روبروی ورزشگاه شهید کشوری، ساختمان آرشیو ملی، سالن گنجینه اسناد ملی.

شماره تماس: ۰۹۳۰۳۹۹۵۰۷۲

وب سایت: https://iranak.org

صفحه اینستاگرام: iranak_org

موزه گردی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ketabak Org

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


در این مقاله درباره موزه کودکی ایرانک صحبت کردیم. آیا شما تا‌به‌حال به دیدن موزه کوکی ایرانک رفته‌اید؟ چه چیزی در این موزه برایتان جذاب و خواستنی بوده؟ آیا دیدن این موزه را به بقیه هم پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را برای ما در تهران مبله بنویسید و اگر هم تا‌به‌حال به موزه کودک ایرانک نرفتید حتما دیدن این موزه را در لیست برنامه‌های تهران‌گردی خود قرار دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.