موزه موسیقی تهران، گنجینه موسیقی ایرانی

اگر از طرفداران پر‌و‌پا قرص موسیقی هستید، باید بگوییم بخت با شما یار شده است، چون در موزه موسیقی تهران، آثار ارزشمندی از هنرمندان و موسیقی‌دان‌های بزرگ ایرانی را می‌توانید در کنار هم تماشا کنید.

رفتن به این موزه و تماشای آثار نفیس می‌تواند تجربه‌ای جالب و متفاوت برای هنردوست‌ها و خیلی از کسانی که موسیقی دوست دارند، باشد. با ما همراه شوید تا به موزه موسقی تهران برویم و بیشتر با بخش‌های مختلف آن آشنا شویم.


موزه موسیقی تهران کجاست؟

این موزه در محله تجریش و در خیابان دربندی (مقصودبیگ) قرار دارد. به طور دقیق‌تر برای رسیدن به این موزه باید به میدان تجریش بروید و پس از رفتن به خیابان دربندی وارد خیابان موزه شوید. با رسیدن به خیابان موزه و کمی پیاده‌روی به مقصد خو‌اهید رسید. 

روی نقشه ببینید!

موزه موسیقی در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Nikan Nazari


در بخش‌های مختلف موزه موسیقی از چه چیزهایی بازدید کنیم؟

سالن نمایش سازها، گنجینه‌ موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه‌ تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز و انبار نگهداری سازها از بخش‌های مهم موزه موسیقی است که در اینجا همه دور هم جمع شدند.
اینجا تقریبا 240 ساز از 200 نوع مختلف است که بخشی از سازها به امانت در آن قرار دارد، بخشی از آنها به موزه اهدا شده‌ و بخشی دیگر از سوی موزه خریداری شده‌اند.

در سالن ساز موزه موسیقی، سازهایی مثل سازهای کوبه‌ای، بادی، زهی و سازهایی از جاهای مختلف ایران به نمایش گذاشته شده است.
چیزی که اینجا خیلی جلب توجه می‌کند، ساز متعلق به محمدرضا درویشی، آهنگساز و مولف دایره المعارف سازهای ایران و مجید کیانی، نوازنده سنتور است.

سازهای زهی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس somaye ahron

سالن سازهای زهی و بادی در طبقه‌ همکف موزه موسیقی قرار دارد. در بخش سازهای بادی سازهای خود‌صدا مثل نی‌، نی‌لبک و سوتک‌ها را می‌بینید. در بخش سازهای زهی هم سازهایی مثل زه مضرابی و آرشه‌ای نگهداری می‌شوند.
اگر زمانی که مشغول تماشا هستید به این فکر کنید که اگر همین الان همه سازها به صدا درمی‌آمدند، چه اجرای ماندگاری به جا می‌ماند. تصور کردن این موضوع برای هر کسی می‌تواند جالب باشد.

سازهای بادی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ehsan Ahmadzade

در سالن سازهای کوبه‌ای موزه موسیقی، انواع سازهای کوبه‌ای مثل تنبک و طبل را می‌بینید که متعلق به افراد مشهوری مثل میرزا عبدالله، کیهان کلهر و محمد عشقی، از نوازندگان مطرح سنتور هستند که به موزه اهدا شده‌اند.

آدرس موزه موسقی

منبع عکس گوگل مپ، عکاسMilad Tayebi

آرشیو صوتی و تصویری موزه موسیقی به همراه کارگاه سازسازی، جالب‌ترین بخش‌های موزه هستند. در این بخش آرشیو صوتی و تصویری محمد علی گلشن ابراهیمی، به موزه اهدا شده که از کامل‌ترین مجموعه‌های این بخش است.

در حین بازدید از موزه اگر به طبقه زیر همکف موزه موسیقی تهران بروید، ممکن است صدای یکی از آهنگ‌هایی که با آن خاطره دارید را هم بشنوید و سکوت موزه همین جاست که در هم شکسته می‌شود.

 اگر بخواهید در این بخش خودتان هم دست به ساز شوید و ببینید که سازها چطور ساخته می‌شوند، باید به کارگاه سازسازی‌ موزه موسیقی در طبقه زیر همکف بروید و از نزدیک مراحل ساخت ساز را از نزدیک ببینید.

موزه موسیقی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mohammad hosein soltani

بیشتر بخوانید: شب های شگفت انگیز تهران ؛ شب‌گردی در تهران


آدرس موزه موسیقی

تهران، میدان تجریش، خیابان دربندی (مقصود بیگ)، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک 9

ساعت بازدید از موزه

این موزه از ساعت 10 صبح تا 17 عصر به جز روزهای شنبه و تعطیل برای بازدید باز است.

شماره تماس موزه

02122672785

وبسایت موزه موسیقی

http://www.musicmuseum.ir

مناسب‌ترین زمان بازدید از موزه موسیقی

فصل بهار و تابستان 

بهای بلیط موزه موسیقی چقدر است؟

15000تومان

موزه موسیقی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Saeed Arbabi

بیشتر بخوانید: بازار سنتی تجریش مکانی برای خرید


از چه مسیرهای راحتی برای رسیدن به موزه‌موسیقی استفاده کنیم؟

برای رسیدن به این موزه باید به میدان تجریش بروید و پس از رفتن به خیابان دربندی وارد خیابان موزه شوید. با رسیدن به خیابان موزه و کمی پیاده‌روی به سه راحتی تختی می‌رسید با دیدن پلاک 9 در نهایت به مقصد خو‌اهید رسید.

اگر تصمیم دارید که با مترو به این مقصد بروید، می‌توانید بعد از رسیدن به ایستگاه مترو تجریش، به سمت شمال میدان تجریش رفته و از خیابان دربندی به موزه برسید. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به آن هم ایستگاه اتوبوس پایانه تجریش، شهرک قائم است.

اگر هم قصد دارید که از تاکسی استفاده کنید، همه تاکسی‌هایی که از میدان تجریش می‌گذرند را می‌توانید سوار شوید.

بیشتر بخوانید:‌تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


موزه موسیقی تهران مجموعه کاملی از سازهای ایرانی و آثار هنرمندهای بزرگ را در خود جای داده است. اگر برای یک‌بار به این موزه رفته باشید، دوست دارید دوباره برای بازدید به موزه بروید. اگر قبلا از بخش‌های مختلف موزه موسیقی بازدید کرده‌اید از تجربه‌هایتان برای ما بنویسید. ما نکات ارزشمند شما را با دقت خواهیم خواند و آن را با خوانندگان خود به اشتراک خواهیم گذاشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.