موزه مبل تهران؛ اولین موزه تخصصی مبل در ایران

موزه مبل تهران جایی است که شما می‌توانید پیشینه چند هزار ساله هنر و صنعت مبلمان ایران را در آجا ببینید. اینجا محفلی است که اولین نشانه‌های هنر و صنعت مبلمان ایران و تاریخچه آن در ایران و دیگر کشورهای جهان به نمایش درآمده. موزه مبل ایران دو گالری اصلی و موقت برای نمایش دارد.
در گالری اصلی موزه مبل تهران بیشتر نمونه‌های نادر و منحصر به فرد صندلی و تخت از دوره پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را برای بازدید گذاشته‌اند. در گالری موقت هم نمایشگاه‌های دوره‌ای و فصلی صنعت مبلمان کشور برای علاقه‌مندان و پژوهشگران برگزار می‌شود.
یادتان باشد که موزه مبل تهران یک موزه خصوصی است و عکسبرداری در آن با دوربین‌های عکاسی ممنوع است.
برای اطلاع از مسیرهای دسترسی به موزه مبل تهران، آثار و راه‌های ارتباطی با موزه، قیمت بلیط و ساعت بازدید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.


موزه مبل تهران کجاست؟ چطور برای بازدید به آنجا برویم؟

آدرس موزه مبل ایران در بزرگراه آیت اله سعیدی، چهارراه یافت آباد، خیابان یافت آباد شرقی (بازار مبل)، جنب مسجد حاج ولی، بازار مبل ایران شماره ۲ و طبقه دوم قرار دارد. برای دیدن مسیر دسترسی روی نقشه ببینید را بزنید.

 روی نقشه ببینید!

موزه مبل ایران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس میترا موسوی

دسترسی به موزه مبل ایران با ماشین شخصی،‌ اتوبوس، مترو و تاکسی‌های شهری انجام می‌شود.

شما در هر کجای تهران که باشید می‌توانید خودتان را به بازار مبل یافت آباد تهران برسانید. در این بازار از هر کسی آدرس موزه را بپرسید شما را راهنمایی می‌کند.

به این نکته توجه داشته باشید که علاقمندان به موزه مبل تهران می‌توانند جهت بازدید همه روزه به‌جز روزهای دوشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ عصر به بازدید از این موزه بروند.



بخش‌های مختلف موزه مبل تهران چه چیزهایی برای دیدن دارد؟

در موزه مبل ایران آثار هر دوره در بخش مخصوص به خود است. این ویژگی می‌تواند شما را با آثاری که مربوط دوره‌های تاریخی مختلف است و در این موزه قرار دارد، آشنا کند. در مورد هر بخش در ادامه مفصل صحبت می‌کنیم:

بخش های گالری اصلی موزه مبل تهران

  • گالری دوره پیش از تاریخ؛ نمایش اصالت صنعت چوب و مبلمان در ایران

این قسمت موزه مبل تهران بخش متفاوت و جذابی است که بیشتر آثار آن مربوط به دوره ایران باستان است. با گشتن در این قسمت موزه شما می‌توانید آثاری مثل چهارپایه‌ای که متعلق به هزاره ششم پیش از میلاد مسیح است و از تپه چشمه علی شهر ری به اینجا آمده را ببینید.
در گالری بخش پیش از تاریخ موزه مبل تهران، یک صندلی مفرغی که متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد است و از املش گیلان به اینجا آمده را تماشا می‌کنید. این صندلی مینیاتوری موزه مبل تهران، نشان از قدمت بسیار زیاد صنعت مبلمان در ایران است. البته یک قطعه پلاک قیری که مربوط به دوره عیلام نو است هم در این موزه است. این پلاک تصویر زنی که روی یک دوک صندلی بدون پشتی نشسته را نشان می‌دهد.

صندلی مینیاتوری موزه مبل تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس میترا موسوی

  • گالری دوران تاریخی؛ صندلی کوروش هخامنشی و ناصرالدین شاه اینجاست

قسمت بعدی موزه مبل تهران، مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است . این بخش که گالری دوران تاریخی نام دارد گوشه‌ای از صنعت کهن مبل را در ایران به نمایش گذاشته است.
اینجا صندلی‌ها و تخت‌هایی با نقوش به‌جای مانده از تخت جمشید و پرسپولیس را می‌بینید که نشان‌دهنده علاقه ایرانیان باستان به مبلمان تجملاتی است.

چهارپایه‌های کوچک با پایه‌هایی شبیه به سم حیوانات، صندلی‌های بدون پشتی و تخت‌های پادشاهی در این برای نمایش گذاشته شدند.
البته جدا از مارکت‌های تخت و مبل‌های آدم های مشهور، بعضی از چهره‌های شخصیت های تاریخی هم بازسازی شده که چشم‌شان را به ورودی تالار موزه دوخته‌اند، مثل ناصرالدین شاه که روی تخت طاووس لم داده و کوروش هخامنشی که روی صندلی پادشاهی نشسته.

صندلی پادشاهی موزه مبل تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس میترا موسوی

  • گالری دوران اسلامی؛ اینجا تخت نادری نادرشاه را ببینید

بخش بعدی موزه موزه مبل ایران مربوط به دوره اسلامی است. یکی از آثار خاص این گالری تخت نادری است که یادگار حمله نادرشاه افشار به هندوستان است.

 البته طبق گفته‌های تاریخی، نمونه اصلی تخت نادری چند سال پس از مرگ نادر از بین رفت که به همت فتحعلی شاه دوباره ساخته شد.
جدا از تخت نادری، تخت طاووس و تخت مرمر که برای پادشاهان دوره قاجار ساخته شده در این بخش است و از پربازدیدترین گالری‌های موزه مبل تهران است. 

  • گالری دوران معاصر؛ از جذاب‌ترین بخش های موزه مبل تهران

جذابیت این بخش بیشتر به صندلی‌های بازسازی شده در مجلس شورای ملی که به توپ بسته شد است. اینجا ماکت آیت الله مدرس که به قول تاریخ دان‌ها، فریادهای او علیه دیکتاتوری رضاخانی در فضای مجلس طنین انداز بود را می‌بینید. حسینه جماران هم اینجا بازسازی شده که می‌توانید از آن هم دیدن کنید.

گالری های موزه مبل تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس میترا موسوی

بخش گالری های موقت موزه مبل ایران 

در میان گالری دائم نمایشگاه بخشی با عنوان گالری موقت را می‌بینید. این گالری به نمایش دوره‌های مختلف مبلمان اختصاص دارد، از صندلی‌های لهستانی گرفته تا مبلمان اروپایی و کارگاه‌های ساخت و تولید مبل در کشور.
البته در گالری موقت موزه مبل تهران، جدا از بخش نمایش مبلمان، به بعضی از هنرمندانی که کار نقاشی روی چوب یا منبت، معرق و کارهایی از این دست انجام داده‌اند هم پرداخته شده و آثارشان را به نمایش گذاشته‌اند . این بخش یکی از جاهای شلوغ  موزه مبل تهران است که دیدن تمامی آثار آن وقت زیادی می‌خواهد و شما را حسابی سرگرم می‌کند.

صندلی های منبت کاری شده قدیمی در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس میترا موسوی

بخش کتابخانه و مرکز نشریات موزه مبل تهران

جدا از گالری‌های اصلی و موقت موزه مبل بخشی به اسم کتابخانه و مرکز نشریات موزه هم وجود دارد. جایی که کتاب‌ها و نشریات مربوط با صنعت چوب، مبلمان و دکوراسیون بخش‌های اصلی آن را تشکیل داده.
البته کتاب‌های مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران و همین‌طور کتاب‌های تخصصی هنرهای روی چوب از  پربازدیدترین بخش‌های کتابخانه و مرکز نشریات است . کتابخانه موزه برای استفاده عموم باز و کاملا رایگان است.

بخش پایانی موزه هم به معرفی اولین سازندگان مبلمان، اولین کارگاه‌های ساخت مبل و اولین فروشگاه‌های مبل کشور اختصاص دارد.


ایده تاسیس موزه مبل آن هم در بازار مبل یافت آباد از کجا آمد؟

این موزه با هدف نگهداری و حفظ آثار و اشیای تاریخی و معاصر در بازار مبل يافت آباد تهران راه‌اندازی شد. جایی که بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی منطقه ۱۷ تهران، یعنی بازار مبل یافت آباد است.
همین دلیلی شد تا در سال ۱۳۹۲ به عنوان موزه برتر کشور انتخاب شود. آن هم با عنوان اولین فضایی که توانسته مکان تجاری را به یک مکان فرهنگی تبدیل و یک فرصت فرهنگی ایجاد کند.
اینجا تنها موزه‌ای است که هیچ مبلغی به عنوان ورودی از بازدیدکنندگان نمی‌گیرد و کتابخانه آنجا هم به صورت رایگان در اختیار دانشجویان ودانش پژوهان و علاقه‌مندان به صنعت مبلمان است.

صندلی کوروش هخامنشی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس میترا موسوی

بیشتر بخوانید: ایستگاه راه آهن تهران، همچنان سرزنده و پرطرفدار در گذر زمان


اطلاعات و راه‌های ارتباطی با موزه یافت آباد

آدرس: تهران، یافت آباد، بازار موبایل ایران، طبقه ۲.

شماره تماس: ۰۲۱۶۶۶۵۶۰۲۰

روزها و ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ عصر.

روزهای تعطیل: دوشنبه.

هزینه ورودی: رایگان.

تخت نادرشاه در موزه مبل ایران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس میترا موسوی

بیشتر بخوانید: بازار عبدل آباد تهران، آدرس، قیمت‌ها و ساعت کاری


آیا تابه‌حال به موزه مبل در بازار یافت آباد رفته‌اید؟ آثار این موزه برای شما و علاقه‌مندان به صنعت مبلمان و چوب ارزش دیدن دارد؟ شما با گوشی خود توانستید در این موزه عکاس کنید؟ آیا بازدید از موزه مبل تهران را به بقیه هم پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات و تجربه‌های خود را با ما و خوانندگان تهران مبله به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

چطور به موزه مبل تهران برویم؟
آدرس این موزه در بزرگراه آیت اله سعیدی، چهارراه یافت آباد، خیابان یافت آباد شرقی (بازار مبل)، جنب مسجد حاج ولی، بازار مبل ایران شماره ۲ و طبقه دوم است.
آیا در موزه مبل ایران می‌توان با دوربین عکس گرفت؟
خیر شما نمی‌توانید با دوربین عکاسی به این مجموعه رفته و عکس بگیرید.
چه روزها و ساعت‌هایی موزه مبل تهران باز است؟
شما می‌توانید همه روزهای هفته به جز روز دوشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ عصر به بازدید از این مجموعه بروید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.