سرای روشن، اولین مرکز تجاری ایران

سرای روشن در خیابان ناصر خسرو لقب اولین مرکز تجاری تهران است. ساختمان این بنا با الهام از معماری گوتیک ساخته شده است.
این سرا به‌خاطر معاملات تجاری که در آن انجام می‌شد همیشه فضای شلوغ و پررفت‌وآمدی داشت.
این روزها کمتر کسی است که از مقابل این بنا عبور کند و معماری آن را تحسین نکند و عکس یادگاری از آن نگیرد.
حالا اگر برای گردش به تهران آمده‌اید و یا اهل تهران هستید و برای گردش به محدوده‌ بازار بزرگ و خیابان ناصرخسرو رفته اید با ما همراه باشید تا با این ساختمان تاریخی و خاص را بیشتر بشناسید.


چطور به سرای روشن تهران برویم؟

این سرا در محله ناصرخسرو تهران و نزدیک کوچه مروی است. شما می‌توانید آدرس دقیق آن را روی نقشه گوگل مپ به‌راحتی پیدا کنید.

روی نقشه ببینید!

سرای روشن تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Yahya Salimi Khaligh

دسترسی به سرای روشن هم با خودرو شخصی امکان‌پذیر است هم با وسایل نقلیه عمومی.

استفاده از خودرو شخصی

این مکان در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد و اگر قصد رفتن به خیابان ناصرخسرو با وسیله شخصی را دارید، باید طرح ترافیک بخرید و یا در روزهای تعطیل به این مکان مراجعه کنید. 

البته در روزهای تعطیل که هم ترافیک کمتر است و هم با محدودیت طرح روبه‌رو نیستید، می‌توانید با ماشین شخصی خودتان را سرای روشن برسانید. کافی است از هر جایی که هستید به میدان امام خمینی یا توپخانه سابق بروید. از آنجا هم تابلوی خیابان ناصرخسرو را می‌بینید که شما را به راهی این سرا می‌کند.

استفاده از مترو و اتوبوس

شما برای دسترسی سرای روشن می‌توانید از دو ایستگاه مترو یعنی ایستگاه ۱۵ خرداد و ایستگاه امام خمینی استفاده کنید.
ایستگاه پانزده خرداد واقع در خط یک مترو (تجریش کهریزک)، با حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از خیابان پانزده خرداد به خیابان ناصرخسرو بروید و پس از عبور از کوچه مروی و مسجد ثامن‌الائمه در سمت راست، به ساختمان سرای روشن برسید
همچنین شما می‌توانید با استفاده از ایستگاه متروی امام خمینی که تقاطع خط یک و دو (فرهنگسرا صادقیه) است، به خیابان ناصرخسرو بروید و با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به این سرا برسید. 

برای استفاده از خطوط اتوبوس‌رانی، می‌توانید با اتوبوس‌ها به میدان امام خمینی‌ رفته و از آنجا به خیابان ناصرخسرو و‌ سرای روشن بروید.

راستی قبل از اینکه بیشتر درباره سرای روشن بگوییم، اگر می‌خواهید این روزها راهی تهران شوید فراموش نکنید که برای اجاره آپارتمان روزانه در تهران به سایت تهران مبله سر بزنید و از بین بهترین آپارتمان‌های گلچین شده یکی را انتخاب کنید تا با خیال راحت در تهران اقامت داشته باشید.

خیابان ناصرخسرو

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohsen Kazemi

بیشتر بخوانید: آدرس خیابان ۱۵ خرداد روی نقشه و مسیرهای دسترسی به آن


در سرای روشن معماری اروپا و ایران باستان باهم ترکیب شدند

عمارت سرای روشن در دوره پهلوی اول و در سال ۱۳۱۱ ساخته شده است.
اگر در بازدید اط سرا به معماری بنا نگاه کنید، متوجه این موضوع می‌شوید که بنا با الهام از معماری گوتیک و با تلفیق المان‌های معماری ایرانی و اروپایی ساخته شده.
مثلا آن فرشته‌های مجسمه‌ای که بر روی ستون‌ها کار شده همه نشانه‌های تاثیر معماری اروپایی بر روی معماری ایرانی هستند. مجسمه‌ها و چهره‌هایی که اینجا به‌کار برده شده تقریبا در دیگر جاهای ایران نیست و بیشتر یادآور معماری اروپایی هستند.

سبک گوتیک

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amir Abyar

مجسمه اهورا مزدا و فروهر در بالای نمای این سرا و کاشی‌کاری‌ها، رنگ و بویی ایرانی به معماری بنا داده است. البته نشانه‌هایی از معماری باروک را هم می‌توان در این سرا دید که بیشتر در بخش تزیینات ستون‌ها و طراحی مجسمه‌ها استفاده شده است.
هرچند این بنا تا سال‌ها به دست فراموشی سپرده شده بود و در حال تخریب بود. اما مهندس صفامنش در دهه هفتاد اقدام به بازسازی و احیای دوباره‌ی این بنا کرد و باعث شد این بنا چهره زیباتری به خود بگیرد.

مجسمه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Alireza Akhlaghi

بیشتر بخوانید: بهترین غذاخوری های تهران کجا هستند؟


در بخش‌های مختلف سرای روشن چه خبر است؟

همه می‌دانید که سرای روشن مثل خیلی از سراهای محله پامنار و خیابان ناصرخسرو کاربرد تجاری دارد. در حال حاضر دو مغازه در ورودی سرا و در پیاده‌رو خیابان ناصرخسرو مشغول به‌کار هستند و بیشتر مغازه‌ها در داخل سرا و دورتادور حیاط قرار دارند.

کاشی کاری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Alireza Akhlaghi

شما به‌راحتی می‌توانید در طول هفته به این سرای تاریخی تهران بروید و از نزدیک شاهد معماری خاص و جزئیات این بنای زیبا باشید.

البته مغازه‌های طبقه اول بیشتر فعال هستند و غرفه‌های طبقه دوم فعالیت مشخصی ندارند. حیاط این سرا مثل خیلی از سراهای دیگر محل تخلیه بار است. این بنا یک زیرزمین هم دارد که انبار اجناس است و امکان بازدید از آن برای افراد متفرقه وجود ندارد و تنها مغازه‌داران به این بخش دسترسی دارند.

داخل سرای روشن

منبع عکس گوگل مپ، عکاس bahareh khorramie

بیشتر بخوانید: کاروانسرای خانات ؛ ناگفته های صدساله از تهران قدیم


رستوران‌های نزدیک به سرای روشن تهران کدامند؟

فلافلی مروی: این فلافلی تنها چند قدم با سرای روشن فاصله دارد و در ابتدای کوچه مروی است. اینجا اولین فلافل فروشی ایران است که با ۵۰ سال قدمت، بهترین فلافل تهران را سرو می‌کند.
با اینکه فلافلی مروی فضای کمی دارد و میز و صندلی در آن پیدا نمی‌شود ولی همیشه صفی از مشتریان جلوی این فلافلی هستند تا از فلالفل‌های خوشمزه‌اش نوش‌جان کنند.

رستوران مسلم و شرف الاسلامی: اگر هم در نزدیکی سرای روشن هستید و برای رفع خستگی و گشنگی دوست دارید از غذاهای سنتی بخورید، پیشنهاد ما رستوران شرف‌الاسلامی یا مسلم است.
هر دوی این رستوران‌ها به غذاهای لذیذ و اصیل ایرانی‌ خوب و باکیفیت معروف هستند و معمولا صف طولانی از مشتریان آنجا هستند. این دو رستوران تنها پنج دقیقه از سرای روشن تهران فاصله دارند.

رستوران مسلم

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Alireza Tehrani

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های تهران، تجربه‌ای متفاوت از طعم لذیذ غذاها


با همه این‌ها قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های خیابان ناصر خسرو شما را با یادگارهای تهران قدیم آشنا می‌کند.
حالا نوبت شماست که به ما بگویید شما تا قبل از خواندن این مطلب چیزی درباره سرای روشن شنیده بودید؟ تابه‌حال خودتان متوجه این ساختمان با نمای عجیب شده بودید؟ چقدر درباره سرای روشن می‌دانستید؟ آیا در گالری دوربین خود عکسی از این عمارت دارید؟ حتما نظر و تجربه خودتان را برای ما و خوانندگان تهران مبله به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

سرای روشن کجاست؟
سرای روشن در محله‌های تهران قدیم و در خیابان ناصرخسرو و در نزدیکی کوچه مروی قرار دارد.
سال ساخت سرای روشن چه سالی بود؟
سن‌وسال سرا مربوط به دوره پهلوی است و در سال ۱۳۱۱ ساخته شده.
چرا سرای روشن در تهران معروف شده است؟
اینجا اولین مرکز تجاری تهران است و معماری گوتیکی آن با ترکیبی از المان‌های ایرانی و اروپایی ساخته شده که در خیابان ناصرخسرو همه را سرگرم بازدید می‌کند.
نزدیکترین مترو به سرای روشن کدام ایستگاه است؟
ایستگاه مترو پانزده خرداد و ایستگاه مترو امام خمینی در نزدیکی این بنا بوده و با خیابان ناصرخسرو ده دقیقه فاصله دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.