غواصی در تهران

در نظر همه ی ما غواصی از تفریحاتی است که تنها در شهر های ساحلی امکان پذیر است. در این روزهای کرونایی که سفر به شهر های شمالی و جنوب کشور غیر ممکن شده بسیاری از کسانی که به غواصی علاقمند بودند از این تفریح لذت بخش دور مانده اند. اما در این مطلب میخواهیم یکی از بهترین جاهای ایران برای غواصی را معرفی کنیم. شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد که در شهری مثل تهران نیز امکان غواصی کردن وجود داشته باشد، اما دریاچه ای در اطراف تهران وجود دارد که امکان غواصی در تهران را میسر ساخته است. این دریاچه که دریاچه آهنک نام داد در روستایی به نام روستای سیمین دشت، از توابع فیروزکوه واقع شده است. پیش از هر چیز به معرفی این روستا و جاذبه های گردشگری آن میپردازیم.

روستای سیمین دشت

سیمین دشت یکی از روستااهای نزدیک به تهران است که در بخش فیروزکوه وواقع شده و یکی از بهترین مقاصد گردش و تفریح در قصل تابستان است. این روستا مناظر بسیار بکر و دیدنی ای را در اختیار طبیعت گردان قرار میدهد چرا که دارای باغ های میوه ی سرسبز و انبوه بسیاری است ک باعث زیبایی این روستا و طراوت هوای آن شده است. به علاوه وجود دریاچه آهنک در نزدیکی این روستا نیز یکی از دلایلی است که بسیاری را مشتاق بازدید از آن میکند. دریاچه آهنک در 5 کیلومتری روستای سیمین دشت قرار دارد و اگر قصد پیاده روی از این روستا تا دریاچه آهنک را داشته باشید باید چیزی حدود دو ساعت پیاده روی کنید.

این دریاچه درواقع دو دریاچه کوچه و نزدیک به هم است که عمق آنها به 8 و 32 متر میرسد و محل بسیار خوبی برای غواصی هستند. دریاچه های آهنک برای کسانی که علاقمند به غواصی تفریحی هستند بهترین مقصد سفر است. به علاوه مناظر کوه های اطراف این دریاچه که به کوه‌های انار کندو، گوران، بز کوه و یورد شریف معروفند نیز مناظر زیبایی را خلق کرده اند که این روستا و این دریاچه ها را بسیار دیدنی تر میکنند.

روستای سیمین دشت دارای قدمت بسیار زیادی است و این موضوع را میتوان با توجه به چنار بلند واقع در مسجد جامع و بناهای تاریخی مانند چهار طاقی موین که به زمان ساسانیان میرسد مشخص نمود. این روستا از سمت شمال به حصاربن، از جنوب به محمودآباد تهران، از سوی غرب به کوهی بلند به نام بزتور یا بزکوه، از جانب شمال شرقی به زرین‌دشت و از سوی شرق به گچه محدود می‌شود. سیمین دشت به علت داشتن منابع آب کافی و موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در مکان خطوط ارتباطی جاده‌ای و ریلی به روستای هدف گردشگری تبدیل شده است.
به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌ی این روستا، اغلب مردم ساکن آن به کشاورزی و باغدااری میپردازند و از محصولات این روستا میتوان به سیب، گردو، قیسی، زردآلو پیوندی، یونجه، خیار، کدو، جو و گندم اشاره کرد.

 

دریاچه آهنک

دریاچه آهنک که یکی از بهترین مقاصد برای غواصی در تهران است در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا واقع شده است. این دریاچه که درواقع از دو حوضچه دوقلو تشکیل شده است در تمام فصول سال پرآب است و به همین سبب مردم محلی به آن دریا مگیویند.  این درایچه از این رو یکی از بهترین نقاط غواصی درتهران است که دارای آب بسیار شفافی است، به نحوی که میدان دید آب به 20 متر میرسد. این زلال بودن به دلیل این است که عمده ی آب این دریاچه از چشمه ای که در بالا دست آن واقع شده است  تامین میگردد. مقداری از آب این دریاچه نیز از  چند چشمه‌ جوشان در زیر دریاچه، بارش باران و برف و برف‌های ذوب شده در ارتفاعات مناطق اطراف تامین میشود.

آب دریاچه آهنک به دلیل وجو املاحی چون گوگرد مزه ی تلخی دارد، اما سرچشمه ای ان دریاچه که بالاچشمه خوانده میشود دارای آب زلال و گوارایی است که برای نوشیدن ا آن میتوانید به سمت درخت بیدی که در نزدیکی دریاچه قرار دارد بروید تا این چشمه ی زلال را پیدا کنید. دریاچه آهنک دارای دمای 24 درجه است و کف این دریاچه از ماسه های نرم و سبک پوشیدده شده است. در اطراف این دریاچه نیز نیزارهایی به ارتفاع 3 متر روییدا هند که جلوه ای خاص به آن بخشیده اند. البته درختانی چون گز و بعضا بید را نیز میتوانید در اطراف این دریاچه پیدا کنید. جالب است بدانید در این دریاچه ماهی های کپور نیز وجود دارند.
یکی دیگر از دیدنی های این دریاچه غاری است که در نزدیکی بالا چشمه قرار دارد. این غار با اینکه عمق زیادی ندارد اما مامن گردشگران و طبیعت گردان در هنگام بارش برف و باران و سیل است. در این غار کوچک 20 نفر میتواننند منتظر بهتر شدن هوا بمانند.

 

غواصی در دریاچه آهنک

همانطور که گفته شد دریاچه آهنک یکی از بهترین مقاصد غواصی در تهران است.در این دریاچه میتوانید در عمق شش متری به غواصی بپردازید و از تجربه ی تماشای دنیای زیر آب لذت ببرید. ناگفته نماند که آب دریاچه آهنک سرد است به همین دلیل بهترین فصل برای شنا و سا غواصی در این دریاچه در فصل تابستان است. به خاطر داشته باشید که عمق زیاد این دریاچه و همینطور سنگین بودن آب آن به گونه ای است که تنها شناگران ماهر میتوانند در آن به غواصی بپردازند.

ماجراجویی در زیر آب و تماشای ماهی هایی که در حال شنا کردن هستند یکی از لذت بخش ترین منظره هایی است که میتوانید در عمر خود ببینید. یادتان باشد که در سفرتان به این روستا و دریاچه آهنک وسایلی چون كفش مناسب برای پیاده‌روی، پوشاک مناسب فصل، لباس شنا، حوله، زیرانداز، بطری آب (حداقل یک لیتر)، یک وعده غذای قابل‌حمل، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه و لوازم بهداشتی و داروهای شخصی را به همراه داشته باشید.
اگر غواصی بلد نیستید و ملزومات آن را ندارید باید بدانید تور های مختلفی در تهران برگزار میشود که طی آن در دریاچه آهنک یک مربی طی دقایقی غواصی را به شما آموزش میدهد و همراه شما به درون آب میاید و شمارا همراهی میکند.

 

بهترین فصل سفر به دریاچه آهنک

دریاچه‌ آهنک در تمام طول سال و در همه فصل ها زیبایی های خاص خود را دارد اما پیشنهاد میکنیم بهار و پاییز را برای آمدن به این منطقه انتخاب کنید چون آب‌وهوا دلپذیر و مناظر سرسبز و بی‌نظیر است. در فصل بهار با ورود به جاده‌ پرپیچ‌وخم و خلوتی که به دریاچه ختم میشود شاهد چشم انداز خارق‌العاده‌ای خواهید بود که در کمتر جایی از اطراف تهران میتوان آن را نظاره کرد. درختان بید و سرو بلند قامت که در مجاورت جاده ایستاده اند، باغ‌های گیلاس، گردو و سیب، مراتع‌ سرسبز و آواز دلنشین پرندگان را تنها در بهار این منطقه میتوانید تجربه کنید.

فصل پاییز با طبیعت هزار رنگ در پیرامون دریاچه آهنک گردشگران را به سوی زیبایی‌های خود فرا میخواند. همچنین در فصل تابستان هوای این منطقه نسبت به مکان های دیگر خیلی گرم نیست و برای حضور در کنار دریاچه مناسب است و زمستان نیز با وجود زیبایی‌های برفی اما ایجاب میکند با تجهیزات کامل به سوی دریاچه آهنک سفر کنید.اگر به دنبال جایی برای اقامت میگردید نیز میتوانید زا ویلاهایی که در فیروزکوه اجاره داده میشوند استفاده کنید، فیروزکوه مناطق گردشگری بسیاری نظیر تنگه واشی ، زرین دشت و روستای هرانده دارد که میتوانید ضمن بازدید از جاذبه های گردشگری این مناطق دیدن میکنید از اقامتگاه های بومگردی موجود در این مناطق استفاده کنید.

دیگر جاهای دیدنی سیمین‌دشت

روستای سیمین دشت دارای دو رودخانه به نام های حبله‌رود و دلیچای است که هر کدام زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده اند. بر سر راه این دو رودخانه سدی احداث شده است که دریاچه ی بسیار زیبایی را در پشت خود ایجاد  کرده. این دریاچه محل بسیار خوبی برای زندگی پرندگان مهاجر و سایر حیوانات شده است و زیستگاه خوبی را برای جانوران به وجود اورده است. بنا بر این در نزدیکی انی سد میتوانید طبیعت بکر و زیبایی را ببینید. به علاوه در نزدیکی این دریاچه آبشاری نیز وجود دارد که منظره ای رویایی بخصوص در هنگام غروب خورشید به چشمان شما اهدا میکند.

کوه انار کندو

همانطور که گفته شد در نزدیکی این روستا رشته کوه های بسیاری وججود دارد، اما کوه های انار کندو از تمام آنها دیدنی تر است. این کوه به علت فرسایش مداوم باد شکل و شمایل منحصر به فردی به خود گرفته است و منظره‌ای مریخی به این منطقه بخشیده است.
یکی دیگر از جذابیت های ان کوه این است که با تغییر فصل، رنگش عوض میشود. شواهد نشان میدهد که در زمان های قدیم مردمانی بر بالای این کوه زندگی میکرده اند که تنها راه ارتباطی آنها از پشت کوه میسر میده است که بعد ها به علت فرسایش خاک این راه از بین رفته است و برای اینکه به بالای کوه بروید باید یک کوهنورد حرفه ای و با ابزار و وسایل لازم باشید. در اطراف این کوه میتوانید آثار تاریخی بسیاری را مشاهده کنید. در این محله دو نهر به نام های آسیاب و کویر وجود دارد که به همین دلیل این منطقه را کویر نیز میخوانند. البته این منطقه به نام انار کوه نیز مشهور است اما به نظر میرسد در گذشته چون هیچ درختی در این محله وجود نداشته و دشتی بی آب و علف بوده است و به نسب روستای سیمین دشت سرسبز نبوده آن را کویر میخوانده اند.

 

مسیر دسترسی به روستای سیمین شت و دریاچه آهنک

برای رسیدن به روستای سیمین دشت باید مسیر تهران به فیروزکوه را پیش بگیرید و پس از شهر دماوند و عبور از پمپ بنزین سیدآباد، وارد فرعی سمت راست شوید. در این فرعی جاده‌ای قرار دارد که از چند روستا به نام کلاک، رودافشان، مشهد و حصاربن گذر کرده و در انتها به روستای سیمین‌دشت ختم می‌شود. از روستای سیمین دشت نیز باید از مجاورت بند روی رودخانه عبور کرده و جاده خاکی پیش رو را ادامه دهید.
در این جاده خاکی با اتومبیل حدود 20 دقیقه و اگر پیاده‌روی را انتخاب کنید تقریبا 2 ساعت تا مقصد اصلی زمان لازم است. سمت چپ مسیر یک تابلو جهت راهنمایی دقیق مسیر دریاچه وجود دارد.ایستگاه راه‌آهن روستای سیمین‌دشت از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های قطار ایران محسوب میشود که در مسیر تهران – ساری واقع شده، پس می‌توانید تا روستای سیمین‌دشت را به وسیله قطار طی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.