خانه موزه اخوان ثالث؛ برای بازدید زنگ در را بزنید

قاصدک هان چه خبر آوردی؟ داستان این روزهای خانه موزه اخوان ثالث است. خانه‌ای که در همان در ورودی صاحب‌خانه‌اش چشم به راه شماست تا زنگ در را بزنید و به استقبال بیاید.
راستی از زنگ در گفتیم یکی از جذابیت‌های خانه موزه اخوان ثالث این است که شما برای ورود باید زنگ بزنید. همین زنگ زدن به آدم حس دعوت شدن را می‌دهد که واقعا به خانه استاد دعوت شده و خودش قرار است در را برایتان باز کند. پس تا فرصت است خودتان را برای آشنایی و دیدن خانه موزه اخوان ثالث در محله کشاورز تهران آماده کنید.


چطور به خانه اخوان ثالث برویم؟

آدرس خانه مهدی اخوان ثالث در بعد از بلوار کشاورز یا خیابان ششم فاطمی، خیابان علیرضا دائمی و کوچه خجسته قرار دارد. اگر دلتان می‌خواهد هرچه سریع‌تر به خانه موزه اخوان ثالث بروید،روی نقشه ببینید را بزنید:

روی نقشه ببینید!

عکس مهدی اخوان ثالث

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Milad Tayebi

  • دسترسی با خودرو شخصی

اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به خانه موزه اخوان ثالث بروید، باید طرح ترافیک بخرید وگرنه جریمه خواهید شد. چون این خانه در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد. در غیر این صورت هم نگران نباشید چون شما می‌توانید با مترو و اتوبوس هم راهی موزه اخوان ثالث شوید.

  • دسترسی با مترو

برای اینکه درگیر محدوده طرح ترافیک و نبودن جای پارک در خیابان فاطمی نشوید، بهترین راه برای رفتن به خانه موزه اخوان ثالث مترو است. کافی است شما از هر جای تهران که هستید خودتان را به خط ۳ مترو تهران برسانید و در ایستگاه میدان جهاد پیاده شوید. این ایستگاه نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به خانه موزه اخوان ثالث است.

  • دسترسی با بی آر تی

 برای رسیدن به خانه موزه اخوان ثالث با اتوبوس‌های بی آر تی تهران، باید سوار اتوبوس‌های خط شمال به جنوب (پایانه پارک وی به پایانه معین) شوید و در ایستگاه قدس پیاده شوید. از این ایستگاه تا خانه موزه اخوان ثالث پیاده‌روی کوتاهی دارید.


ساعت بازدید و قیمت بلیط خانه موزه اخوان ثالث

خانه‌ موزه اخوان ثالث همه روزهای هفته به‌جز روزهای جمعه‌ و شنبه‌، از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ بعدازظهر برای بازدید باز است. اما چیزی که همیشه اینجا دیده شده این است که در خانه موزه اخوان ثالث همیشه بسته است و شما باید زنگ بزنید تا مسئولان در را برایتان باز کنند.
شاید همین موضوع است که حال‌وهوای موزه اخوان ثالث را با بقیه موزه های تهران متفاوت کرده است.
ساعت کاری موزه اخوان ثالث در نیمه اول سال با نیمه دوم فرق دارد. پس قبل از بازدید حتما با شماره تلفن موزه تماس بگیرید.
هزینه بازدید از موزه اخوان ثالث در اسفندماه ۱۴۰۲، ده هزار تومان برای هر نفر است.

خانه مهدی اخوان ثالث کجاست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Eric Ak.

بیشتر بخوانید: جمعه بازار تهران کجاست؟ آدرس جدید و هزینه اجاره غرفه


اگر این روزها قصد سفر چند روزه به تهران را دارید و می‌خواهید سر فرصت از جاهای دیدنی تهران در مرکز شهر بازدید کنید، قبل از سفر اجاره آپارتمان مبله در تهران خود را از تهران مبله رزرو کنید تا خیالتان بابت اقامتگاه راحت باشد. ما در تهران مبله واحدهایی با امکانات و خدمات هتلینگ داریم و شما می‌توانید در این واحدها بدون محدودیت زمان رفت‌وآمد کنید، در پارکینگ اختصاصی ماشین خود را بگذارید، مهمانی بگیرید و حتی قرارهای کاری خود را آنجا برگزار کنید.  


در خانه موزه اخوان ثالث چه چیزهایی را می‌بینیم؟

همین که زنگ در خانه اخوان ثالث را می‌زنید، وقتی در باز می‌شود، یک حیاط کوچک با دو باغچه را در ورودی خانه می‌بینید. داخل حیاط که شوید مجسمه‌ای از مهدی اخوان ثالث را می‌بینید که در گوشه‌ای از حیاط است و انگار سال‌ها منتظر شما بوده تا به دیدارش بروید.
همانطور که گفتیم این موزه با بقیه موزه های تهران فرق دارد، اول فرقش زنگ در است که باید بزنید، دومی هم این است که برای رفتن به داخل خانه اخوان باید کفش‌هایتان را دربیاورید تا بتوانید از داخل خانه دیدن کنید. 

مجسمه اخوان ثالث

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehdi Dorkhah

معماری خانه اخوان ثالث 

معماری خانه با راهرویی بلند شروع می‌شود که دو اتاق در سمت چپ آن، یک راه‌پله برای رسیدن به طبقه دوم و آشپزخانه‌ای زیر پله‌ها قرار دارد.

  • طبقه اول خانه موزه اخوان ثالث

در طبقه اول دو اتاق سمت چپ به ترتیب اتاق پذیرایی و دفتر موزه هستند. مسئول موزه می‌گوید اتاق پذیرایی قبلا محل کار اخوان ثالث و جلسات او با شاعران و نویسندگان دیگر بود. اگر یک لحظه چشم‌تان را ببندید می‌بینید که این اتاق میزبان چه انسان‌های بزرگ و بی‌نظیری بوده.
در اتاق پذیرایی شما از میز ناهارخوری، تلویزیون، بخاری و کمدی کوچک که لوازم شخصی اخوان ثالث در آن است، دیدن می‌کنید.

  • راهروهای خانه موزه اخوان ثالث

روی دیوارهای راهروهای خانه اخوان طرح‌ها و تابلوی دیجیتالی بزرگی را می‌بینید که سیر زندگی مهدی اخوان ثالث در کنار چندین تصویر را نمایش می‌دهد که جالب و دیدنی است. چون شما با مطالعه این صفحه دیجیتالی می‌توانید بیشتر با مسیر زندگی اخوان آشنا شوید.

 خانه اخوان ثالث

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ehsan Amiri

  • راه‌پله‌ها و طبقه دوم خانه اخوان ثالث

بعد از بازدید از طبقه پایین و راهروها می‌توانید به سمت راه‌پله بروید تا به طبقه دوم برسید. درست است که طبقه دوم قبلا محل زندگی اهالی خانه اخوان بوده، اما الان میز کار مهدی اخوان ثالث، کتابخانه و یک مجسمه دیگر از استاد اینجاست. مجسمه‌ای که مهدی کیایی به سبک هایپررئال آن را طراحی و ساخته تا بسیار واقعی به نظر برسد.
راستی حال‌و‌هوای دلنشین این طبقه با آن کاغذدیواری‌های قدیمی، میز کار چوبی، شکل در و پنجره‌ها و … کمی حال آدم را بهم می‌ریزد، طوری که می‌گوید ای کاش خود شاعر بود.

دسترسی به خانه موزه اخوان ثالث با مترو

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Eric Ak.

بیشتر بخوانید: ۵ تا از بهترین آپارتمان های مبله مرکز تهران


خانه اخوان ثالث در گذر زمان و ماجرای موزه شدن آن

سن‌وسال خانه موزه اخوان ثالث به دوران پهلوی دوم می‌رسد. این خانه از شهریور ۱۳۵۷ تا شهریور ۱۳۶۹ محل زندگی اخوان ثالث بود.
بعد از فوت شاعر این خانه به‌خاطر ساخت‌و ساز ساختمان‌های اطراف و قدیمی بودن، تجربه‌های تلخی را پشت سر گذاشت. تا اینکه با پیگیری خانواده اخوان و میراث فرهنگی و شهرداری تهران در سال ۱۳۹۷ مرمت شد.
اینجا در سال ۱۳۹۹ میزبان اولین گردشگران و علاقه‌مندان به هنر و شعر و ادب شد و در آن به روی همه باز است.

خانه های تاریخی تهران میراث فرهنگی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehdi Dorkhah

بیشتر بخوانید: موزه کامپیوتر ایران؛ قیمت بلیط و مسیرهای دسترسی 


جاهای دیدنی تهران در نزدیکی موزه اخوان ثالث

خانه‌موزه اخوان ثالث در خیابان ششم فاطمی قرار دارد. این خیابان از آن خیابان‌های قدیمی تهران است که بیشتر ساختمان‌های اداری در آن هستند. به‌همین خاطر همیشه روزهای شلوغ و شب‌های آرامی دارد.
از طرفی معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران مثل پارک لاله، بلوار کشاورز ، بازارچه لاله و … در نزدیکی این خانه هستند که شما می‌توانید در روزهای پاییزی و زمستانی در این پارک قدم بزنید.
در بلوار کشاورز خاطره‌بازی کنید و از بازارچه پارک لاله، صنایع دستی هنرمندان را بخرید و با کلی سوغات و خاطره خوش به خانه برگردید.

بلوار کشاورز تهرانمنبع عکس گوگل مپ، عکاس Mokhtar Garmehi

بیشتر بخوانید: پارک لاله، جذاب ترین پارک پایتخت


آیا شما قبلا به موزه اخوان ثالث رفته‌اید؟ واقعا برای ورود به این موزه باید زنگ در را بزنید؟ فضای خانه و حال‌وهوای آنجا را چطور دیدید؟ آیا دیدن آن را به بقیه هم پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات و تجربه‌های شما راهنمای خوبی برای خوانندگان تهران مبله است. 


سوالات متداول

موزه اخوان ثالث در تهران کجاست؟
خانه مهدی اخوان ثالث در محله کشاورز و در خیابان علیرضا دائمی و کوچه خجسته است.
نزدیکترین مترو به موزه اخوان ثالث کدام ایستگاه است؟
ایستگاه مترو جهاد در خط قائم به آزادگان در نزدیکی خانه اخوان قرار دارد.
خانه موزه اخوان ثالث چه روزهایی باز است؟
این موزه هر روز هفته به‌جز جمعه‌ها و شنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ بعدازظهر باز است.
قیمت بلیط موزه اخوان ثالث چقدر است؟
بازدید از خانه موزه مهدی اخوان ثالث  در اسفند ماه ۱۴۰۲، ده هزار تومان رایگان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.