موزه کامپیوتر ایران؛ قیمت بلیط و مسیرهای دسترسی 

موزه کامپیوتر ایران که به تازگی در خیابان استاد حسن بنا راه‌اندازی شده، از جدیدترین موزه های تهران است. اینجا موزه‌ دیروز، موزه‌ امروز و موزه‌ فردا است.
در این موزه شما می‌توانید تنوع بی‌نظیری از قدیمی ترین کامپیوترهای دنیا را ببینید، از اولین کامپیوترهای اپل تا کمودور ۶۴ که دهه شصتی‌ها با آن خیلی خاطره دارند.
اما باید بدانید که موزه کامپیوتر ایران فقط درباره کامپیوتر نیست، با بازدید از بخش‌های مختلف این موزه شما می‌توانید مسیر و بازه زمانی تاریخ فناوری ایران و جهان را بررسی کنید. با کنسول‌های نوستالژیک بازی کنید و حتی ببینید که نرم افزارهای کاربردی امروز در قدیم چطور بوده‌اند و چه سیستمی داشته‌اند.
برای اطلاع از قیمت بلیط و ساعت بازدید و بخش‌های مختلف موزه کامپیوتر ایران با ما همراه شوید.


موزه کامپیوتر ایران کجاست؟

آدرس موزه کامپیوتر ایران در خیابان استاد حسن بنا (مجیدیه شمالی)، روبروی مرکز مخابرات تندگویان، پلاک ۶۰۳ و در طبقه همکف ساختمان ندا رایانه قرار دارد. این موزه فضای مناسبی برای علاقه‌مند به دنیای کامپیوتر دارد و با رفتن به آن شما یک گردش فوق العاده و حس خیلی خوبی از کامپیوتر و فناوری را تجربه خواهید کرد. برای دیدن آدرس دقیق روی نقشه ببینید را کلیک کنید.

روی نقشه ببینید!

جدیدترین موزه تهران   منبع عکس گوگل مپ، عکاس Atabak Akson

  • دسترسی با مترو و اتوبوس

نزدیکترین مترو به مرکز کامپیوتر ایران، ایستگاه مترو خواجه عبدالله انصاری در خط قائم به آزادگان است.
شما می‌توانید با اتوبوس‌هایی که در مسیر خیابان استاد حسن بنا در حرکت هستند، برای رسیدن به موزه کامپیوتر ایران استفاده کنید. ایستگاه اتوبوس چهارراه مجیدیه با کد ۱۲۹ و سرباز با کد ۱۲۷ می‌توانند شما را در نزدیکی موزه پیاده کنند. ادامه مسیر را با تاکسی و یا با پیاده‌روی می‌توانید ادامه دهید تا به موزه کامپیوتر ایران برسید.

موزه کامپیوتر ایران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mokhtar Garmehi

بیشتر بخوانید: بازدید رایگان از موزه‌های کشور در روز جهانی موزه


ایده تاسیس موزه‌ کامپیوتر ایران تاسیس از کجا آمده؟

ایران در زمینه فناوری‌های محاسباتی و زیرساخت‌های نرم‌افزاری در جهان پیشتاز نبوده است. اما استفاده از کامپیوتر و تجهیزاتی که مربوط به آن است، از گذشته در ایران بوده و دهه‌های قبل هم در جاهای علمی، صنعتی، اداری و آموزشی ایران از این تجهیزات استفاده می‌شد.
در سال‌های ۶۰ تا ۷۰ در حوزه‌ بومی‌سازی فناوری کامپیوتر تلاش‌های زیادی شد. نتیجه این تلاش‌ها ساخت سخت‌افزارها و توسعه‌ نرم‌افزارهایی به‌خصوص در زمینه گوشی‌های هوشمند بود.
با این حال در دهه ۷۰ ایده و دغدغه‌ تاسیس یک موزه‌ کامپیوتر به‌عنوان جایی برای هم‌افزایی فعالان حوزه‌ کامپیوتر در ایران در بین فارغ‌التحصیلان و متخصصان این رشته ایجاد شد.
تا اینکه در سال ۱۳۹۹ این ایده به شکلی جدی‌تر وارد مراحل طراحی و اجرا شد و با تکیه بر سرمایه‌گذاری خصوصی و چند مجموعه‌ خصوصی از سخت‌افزارهای مختلف، پروژه‌ موزه‌ کامپیوتر در ایران در سال ۱۴۰۲ شکل عملی به خود گرفت و در ۲۷ بهمن ماه به طور رسمی کار خود را
شروع کرد.
سرمایه‌گذار موزه کامپیوتر ایران آقای حسام آرمندهی، مجموعه‌دار و حامی اصلی آقای ناصرعلی سعادت و مدیر پروژه هم آقای سعید انوری هستند.



در بخش‌های مختلف موزه‌ کامپیوتر چه خبر است؟

این موزه بخش‌هایی مثل گنجینه، نمایشگاه دائمی، تاریخ شفاهی، نمایشگاه دوره‌ای، موزه‌ آنلاین و پادکست و بخش کنسول‌های بازی، واقعیت افزوده و تعامل را برای بازدید دارد که در ادامه مفصل در مورد هر بخش صحبت خواهیم کرد:

  • بخش گنجینه موزه کامپیوتر تهران؛ جای برای نمایش قدیمی‌های دنیای فناوری

اینجا شما می‌توانید مجموعه‌ای از افزارهای محاسباتی و کامپیوتری مهم را در جدیدترین موزه تهران ببینید. بخش گنجینه بیشتر به پشتیبانی چندین مجموعه‌ خصوصی در دهه‌های قبل به همت پیشگامان فناوری کامپیوتر در ایران جمع‌آوری شده است.

موزه کامپیوتر تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mokhtar Garmehi

  • نمایشگاه دائمی موزه؛ جذاب‌ترین بخش موزه برای دیدن افزارهای تاریخی

این بخش شامل دو گروه افزارهای گزینشی از گنجینه و افزارهای تعاملی ساخته شده در موزه است.
در بخش نمایشگاه دائمی این افزارهای تعاملی به‌دست تیم طراحی و مهندسی موزه ساخته شدند و به دو گروه نمونه‌های بازسازی‌شده از افزارهای تاریخی مهم و افزارهای تعاملی ویژه‌ یادگیری دسته‌بندی شده‌اند. این بخش از جذاب‌ترین بخش‌های موزه کامپیوتر ایران است.

بخش گنجینه موزه کامپیوتر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mokhtar Garmehi

  • بخش تاریخ شفاهی؛ این بخش همچنان در حال ساخته شدن است

بخش تاریخ شفاهی موزه پروژه‌ای است که تا الان هم پروژه آن تمام نشده و در حال انجام است، این بخش برای علاقه‌مندان دنیای فناوری واقعا دیدنی است.

راستی بخش تاریخ شفاهی موزه کامپیوتر ایران از سال ۱۴۰۰ با هدف مستندسازی، طبقه‌بندی و روایت تاریخ معاصر علوم و فناوری کامپیوتر در ایران تعریف شده است.
نکته مهم شما بیشتر چیزهایی که در این بخش می‌بینید، نتیجه و ترکیب بخش‌های گنجینه و نمایشگاه دائمی است.

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Atabak Akson

  • بخش نمایشگاه‌های دوره‌ای؛ تماشای دستاوردهای جدید فناوری

نمایشگاه دوره‌ای موزه کامپیوتر تهران بیشتر فضای اختصاصی طور دارد. اینجا برای نمایش دستاوردهای جدید فناوران و نمایش توانمندی‌های بومی در حوزه‌های گوناگون مرتبط با علوم و فناوری کامپیوتر است.

بخش های مختلف موزه کامپیوتر ایران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Atabak Akson

  • بخش کنسول‌های بازی، واقعیت افزوده و تعامل؛ پاتوق بازدیدکننده‌های نوجوان موزه

سالنی در موزه کامپیوتر ایران است که بیشتر برای بازی و تعامل است. در این بخش شما می‌توانید آثار از آتاری و سگا و نسل‌های قدیمی کنسول‌های بازی تا واقعیت افزوده و هوش مصنوعی را ببینید. در بخش کنسول بازی روی دیوار گاه‌شماری از بازی‌های ویدئویی از ۱۹۵۰ تا امروز است.

اتاق بازی موزه کامپیوتر تهران با داشتن فضای سه‌بعدی شبیه‌سازی شده تا مخاطب بتواند درباره واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آن جست‌وجو کند.

از دیگر جذابیت‌های این بخش فریم‌های فلزی بزرگ است که ابعاد واقعی سی‌پی‌یوی کامپیوتر در طول زمان را نشان می‌دهد و در نهایت به یک تراشه کوچک می‌رسد که اندازه الان مرکز پردازش کامپیوتر است.

بازی در موزه کامپیوتر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Atabak Akson

بیشتر بخوانید: موزه دکتر سندوزی، مطب پزشک هنرمندی که موزه شد


کی به موزه مرکز کامپیوتر ایران برویم؟

ساعت کاری و روزهای بازدید از موزه کامپیوتر ایران با موزه دیگر تهران کمی متفاوت است. شما برای بازدید از این موزه لازم است در همه روزهای هفته به جز شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها از ساعت ۳ بعدازظهر تا ۸ شب به آنجا مراجعه کنید.


قیمت بلیط موزه کامپیوتر ایران چقدر است؟

خرید بلیت موزه ایران کامپیوتر ایران فعلا به صورت حضوری است. هزینه بلیط طبق اطلاعات وب سایت موزه کامپیوتر ایران برای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان در اسفند ماه ۱۴۰۲ است. دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند از تخفیف ۳۰ درصدی استفاده کنند.
انجمن‌های علمی و مدارس هم می‌توانند با خرید بلیت گروهی از تخفیف ۴۰ درصدی برخوردار شوند. این تخفیف برای گروه‌های حداقل ۱۰ نفره ارائه می‌شود.

موزه کامپیوتر کجاست

منبع عکس وب سایت موزه ایران کامپیوتر

بیشتر بخوانید: اجاره لوکس‌ترین آپارتمان پاسداران


اطلاعات و راه‌های ارتباطی با موزه کامپیوتر تهران

آدرس: تهران، خیابان استاد حسن بنا (مجیدیه) شمالی، روبه‌روی مرکز مخابرات تندگویان، پلاک ۶۰۳، ساختمان ندا رایانه، طبقه همکف.
شماره تماس: ۰۹۹۶۱۹۰۲۵۱۵
وب سایت: https://computermuseum.ir
روزهای تعطیل: شنبه و سه شنبه.
صفحه اینستاگرام: ancomputermuseum


نظر شما در مورد موزه کامپیوتری که تازگی‌ها در تهران تاسیس شده چیست؟ آیا دوست دارید برای بازدید به این موزه بروید؟ قیمت بلیط این موزه از نظر شما گران است؟ نظرات خود را با ما در تهران مبله به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

آدرس موزه کامپیوتر ایران کجای تهران است؟
این موزه در خیابان استاد حسن بنا (مجیدیه) شمالی، روبه‌روی مرکز مخابرات تندگویان، پلاک ۶۰۳، ساختمان ندا رایانه، طبقه همکف قرار دارد.
نزدیکترین مترو به موزه کامپیوتر ایران کدام ایستگاه است؟
مترو خواجه عبدالله انصاری در خط آزادگان به قائم.
بلیط موزه کامپیوتر ایران چقدر است؟
۲۰۰ هزار تومان برای یک نفر در اسفندماه ۱۴۰۲.
موزه کامپیوتر تا چه ساعتی باز است؟
از ساعت ۳ بعدازظهر تا ۸ شب باز است.
مالک موزه کامپیوتر ایران کیست؟
مجموعه دار این موزه آقای سعادت و سرمایه‌گذار آن آقای آرمندهی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.