5 نکته مهم در خصوص انتخاب محله برای اقامت در تهران

اقامت در تهران، یکی از تقاضاهایی است که امروزه، به میزان بسیار زیادی مورد توجه همگان قرار گرفته است. شهر تهران، نقطه کانونی ای برای داشتن تجربه های جدید و زندگی راحت تر است. و این مساله سبب شده تا امروزه، تقاضا های بسیار زیادی برای اقامت در تهران صورت گیرد. در واقع همانطور که می دانید، امروزه، با توجه به اینکه عمومی شرکت ها و اداره جات اصلی کشور، در شهر تهران قرار دارند، و یا بیمارستان ها و سایر امکانات رفاهی، به صورت پیشرفته تر و بهتر در این شهر وجود دارد، بالطب, میزان درخاست ها نیز برای اقامت در تهران بالا می باشد. البته نا گفته نماند که شهر تهران، از زمان های بسیار قدیم، دارای موقعیت بسیار عالی و خوبی برای سکونت بود. و تشکیل سلسله قاجار و حتی سازه هایی مربوط به دوران صفوی، سندی بر این مساله می باشند.

اما با گذشت زمان، بر جمعیت این شهر افزوده شد و امروزه شهر تهران، شلوغ ترین و پر جمعیت ترین شهر ایران می باشد. به همین سبب باید اشاره کنیم که وسعت این شهر بسیار زیاد می باشد. و قبل از اقامت در این شهر، باید زمان زیادی را برای شناخت انواع محله ها و انتخاب بهترین و ایده آل ترین آن ها برای سکونت گذاشت. در ادامه این مطلب، به معرفی برخی از مهم ترین نکاتی که قبل از اقامت در تهران باید به آن ها توجه کرد پرداخته ایم. پس اگر قصد دارید تا به شهر تهران سفر کنید و اقامتی عالی و بی نظیر را در آن داشته باشید، اما نمی دانید که کدام محله ها برای اقامت مناسب تر و بهتر هستند، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه برخی از اساسی ترین و مهم ترین نکاتی که قبل از اقامت در شهر تهران و در خصوص انتخاب محله در این شهر وجود دارد را ذکر کرده ایم. با ما همراه باشید تا با تمامی این نکات مهم اقامت در تهران آشنا شوید.

مختصری درباره اقامت در تهران

اقامت در تهران، به چندین و چند سال گذشته باز می گردد. به دورانی که روستایی بسیار کوچک در بخشی از جنوب شهر تهران امروزی قرار داشت. و جالب است بدانید که وسعت بسیار زیادی از این منطقه را باغات متعدد فرا گرفته بود. اما به مرور زمان، افراد بیشتری به سمت این منطقه جذب شدند. دوران طلایی شکل گیری شهر تهران نیز در زمان قاجاریان بود. زمانی که این حکومت، رسما شهر تهران را به عنوان پایتخت خود معرفی کرد و در نهایت، سازه ها و دروازه های متعددی را در بخش های مختلف این شهر ساخت. از آن زمان تا به امروز، سازه های جدید تر و به روز تر، برج های بلند بالا، فضاها و جاذبه های گردشگری و تفریحی، مکان های دیدنی خاص، و بسیاری از سازه های دیگر در این شهر احداث شدند. و تهران را تبدیل به مدرن ترین و پیشرفته ترین شهر تهران کرده اند.

امروزه در شهر تهران، برج ها و ساختمان های بلند بالا و شیک بسیار زیادی وجود دارد. ساختمان هایی که توجه هر فردی را به سمت خود جلب می کنند. این مسائل و بسیاری از مسائل دیگر، سبب شده اند تا با توجه به تحقیقات، در یابیم که امروزه میزان تقاضا برای اقامت در شهر تهران بسیار زیاد می باشد. اما سفر به شهر تهران و اقدام به سکونت در این شهر به آن راحتی ها هم نیست. چرا که محله ها و مناطق متعددی در این شهر وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و خصوصیات مخصوص به خود را دارند. در واقع اگر به بازدید از محله های مختلف این شهر بروید، تفاوت های بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد.

چرا که برخی محله ها دارای فضای سبز بیشتر بوده، برخی محله ها دارای جمعیت کم تر، برخی محله ها دراای دسترسی بسیار عالی و همچنین برخی محله ها نیز در شلوغ ترین نقاط تهران قرار دارند. به همین سبب، انتخاب بهترین و مناسب ترین محله برای سکونت، کاری بس دشوار و زمان بر است. هر فردی باید با توجه به خواسته ها و سلایق خود، اقدام به انتخاب محله ای برای سکونت کند. همچنین باید اشاره کنیم که هزینه های سکونت در هر کدام از محله های شهر تهران، با یکدیگر متفاوت هستند. و در نظر گرفتن بودجه ها نیز یکی از اساسی ترین مسائلی است که قبل از اقامت در تهران باید به آن توجه کرد. اما به طور کلی، این ها گوشه ای از موارد و نکاتی است که باید قبل از اقامت در شهر تهران آن ها را در نظر گرفت.

مهم ترین نکات در انتخاب مناسب ترین محله های تهران برای سکونت

اقامت در تهران، شاید بسیار عالی و لذت بخش به نظر برسد. چرا که زیبا ترین چشم انداز ها و فضاهای سبز، برج های بلند بالا، تپه ها و کوه های متعددی که برخی محله های شهر بر روی آن ها قرار دارند، آب و هوای خوب، و به طور کلی، سبک بسیار جذابی از زندگی در آن جاری است. اما باید اشاره کنیم که اقامت در تهران و سکونت در شلوغ ترین شهر ایران، سختی های خود را نیز دارد. در واقع، شاید با دید متفاوت و کلی، بتوان گفت که شهر تهران یکی از عالی ترین و بی نظیر ترین شهر ها برای سکونت در تهران است. اما باید اشاره کنیم که هر محله و هر منطقه ای از این شهر مناسب سکونت و اقامت نیست. سختی های سکونت در تهران بسیار زیاد است و به همین سبب، برای داشتن زندگی بهتر و راحت تر، نکات مهمی در زیر ذکر شده اند.

1.    ترافیک!

ترافیک یکی از معضل های بزرگ در شهر تهران است. با گذشت زمان، بر حجم ترافیک خیابان ها و اتوبان های شهر تهران افزوده می شود. چرا که میزان تقاضا برای اقامت در تهران بسیار بالا بوده. و مهم تر از همه، به طور روزانه، حجم بسیار زیادی از ساکنین شهر های مختلف اطراف تهران، به این شهر سفر می کنند و در نهایت، پس از چندین ساعت به شهر خود باز می گردند. اگر بخواهیم بهتر بیان کنیم، باید اشاره کنیم که ترافیک، جزئی جدا ناشدنی از شهر تهران است. در اکثر خیابان ها و محله های شهر تهران، به میزان بسیار زیادی در تمامی ساعات شبانه روز، ترافیک وجود دارد. البته نا گفته نماند که انتخاب زمان مناسب برای بیرون رفتن از خانه نیز بسیار تاثیر گذار است.

اما با توجه به اینکه ساعات اداری از صبح تا بعد از ظهر می باشد، باید اشاره کنیم که ساعات اولیه صبح، و همچنین بعد از ظهر تا آخر شب، ترافیک بسیار زیادی در اکثر خیابان ها و اتوبان های شهر تهران قرار دارد. به همین سبب باید اشاره کنیم که اگر قصد دارید تا به این شهر بیاید و اقامت در تهران را تجربه کنید، باید با آگاهی بر حجم ترافیک سنگین این شهر اقدام به این کار کنید. لازم به ذکر است که برخی از محله های شهر تهران، در شلوغ ترین بخش های این شهر واقع شده اند. در این محله ها همیشه ازدحام جمعیت وجود دارد. و مهم تر از همه، بیرون رفتن و گشت و گذار در این محله ها از شهر تهران، بسیار سخت و طاقت فرسا است.

پس اگر قصد دارید تا در شهر تهران اقامت کنید، بهتر است مناسب ترین و خلوت ترین محله های شهر تهران را بشناسید. نا گفته نماند که برخی از محله ها، با توجه به اینکه در شلوغ ترین بخش ها قرار دارند، اما فاصله کم ترین با سایر بخش های شهر دارند و می تواند با پیمودن مسافت کم تری به این مناطق رسید. اما به طور کلی، اگر به دنبال دریافت آرامش در شهر تهران هستید، توصیه می کنیم از محله هایی که در بخش تهران مرکز قرار دارند دوری کنید.

2.    امکانات

شاید عجیب باشد اما امکانات در برخی از محله های شهر تهران بسیار بیشتر و بهتر از سایر مناطق است. به عنوان مثال، بازار تجربش را همه می شناسند. بازاری بسیار قدیمی که یادگاری از دوران قاجار است و امروزه، در آن، مغاره های بسیار زیادی وجود دارد که اقدام به فروش انواع مواد غذایی می کنند. در بخش مرکزی این بازار، میوه فروشی مشهوری وجود دارد که در تمامی فصول سال، میوه های خاصی در آن وجود دارد. به عنوان مثال، اگر در روز های سرد سال، هوس گوجه سبز کنید، می توانید به راحتی به بازار تجریش بروید و اقدام به خرید چاقاله بادام و گوجه سبز کنید. البته این ساده ترین مثال بود. باید اشاره کنیم که در هر منطقه از شهر تهران، امکانات بسیار زیادی وجود دارد. و این امکانات هم کاملا عالی و ایده آل هستند.

اما در برخی از محله های شهر تهران، امکانات بسیار بیشتر و کامل تری وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از محله های شهر تهران، به عنوان مرکز کافه ها به شمار می روند، برخی از مناطق مرکز جاذبه های گردشگری خاص و جذاب، برخی از نقاط مرکز خرید محصولات خاص و مناسب، و در نهایت، هر منطقه ای دارای امکانات خاص خود می باشد. و با توجه به تقاضا، در برخی مناطق، از بهترین نوع هر چیزی وجود دارد و در برخی مناطق دیگر، زندگی اه ساده تر هستند. به طور کلی، اگر طرفدار زندگی لوکس و مجلل هستید، محله های شمال تهران و به قول معروف، بالاشهر تهران کاملا برای شما مناسب است. اما اگر بهره مندی از امکانات آن چنانی برایتان اهمیت چندانی ندارد، می توانید با توجه به نکات این مقاله، در سایر محله ها اقامت در تهران را تجربه کنید.

3.    طرح ترافیک و تردد

طرح ترافیک، مساله ای است که حتی پایتخت نشینان نیز در هنگام انتخاب محله برای سکونت به آن توجه می کنند. شلوغی و ترافیک بیش از حد شهر تهران، سبب شده است تا امروزه، طرحی در خصوص طرح ترافیک ذکر شود. طبق این طرح، تنها و تنها ماشین ها و وسایل نقلیه عمومی می توانند در محدوده مشخص شده تردد کنند. و جالب است بدانید که در برخی از بخش های این مناطق، محله های مسکونی نیز وجود دارد. و افراد باید در ساعت مشخص شده در روز از وسیله نقلیه خود برای تردد استفاده نکنند. اما باید اشاره کنیم که مناطق مسکونی این منطقه، از بهترین مزایا و امکانات برای تردد در شهر واقع شده اند. چرا که کم ترین فاصله را با انواع وسیله ها حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس، و تاکسی دارند. و می توانند در کم ترین زمان ممکن خود را به نزدیک ترین ایستگاه مترو برسانند.

در گذشته طرحی به نام زوج و فرد در شهر تهران وجود داشت که طبق آن، هر وسیله نقلیه شخصی ای، با توجه به پلاک خود، می توان در روز های زوج و یا فرد در برخی مناطق مشخص شده تردد کند. اما امروزه، با تعویض قوانین، دیگر وسایل نقلیه شخصی می توانند در هر روزی از ماه در این مناطق تردد کنند. اما شرطی که برای این کار وجود دارد این است که در هر فصلی تنها 20 روز اجازه تردد در این مناطق را دارند. باید اشاره کنیم که عموما این مناطق، بخش ها و منطقه های اداری شهر تهران هستند و با توجه به این که حجم سفر ها به این مناطق بسیار زیاد است، وجود این طرح اقدام خوبی برای کاهش میزان ترافیک شهر بود.

اما ناگفته نماند که در بخش هایی از این مناطق، باز هم مناطق مسکونی وجود دارد و ساکنین این منطقه ها، تنها می توانند در 20 روز از فصل، در این مناطق تردد کنند. البته ساعاتی که برای تردد در این مناطق تعیین شده است از ساعت 8.30 صبح تا 16 بعد از شهر می باشد. اما به طور کلی، این محدودیت ها گاهی اوقات آزار دهنده می باشد. چرا که عدم دسترسی به وسیله نقلیه برای جا به جا شدن در سطح شهر، بسیار سخت است. اگر قصد دارید بهترین و عالی ترین اقامت خود را تجربه کنید، و دوست ندارید تا محدودیتی در نحوه تردد و رفت و آمد شما وجود داشته باشد، توصیه می کنیم به هیچ عنوان مناطق مرکزی و محله هایی که در محدوده تردد و ترافیک وجود دارند را برای اقامت در تهران انتخاب نکنید.

4.    ازدحام جمعیت

ازدحام جمعیت مساله ای است که شاید در نگاه اول، آن چنان مهم و حیاتی به نظر نرسد. اما باید اشاره کنیم که شلوغی و ازدحام در شهر تهران به حدی است که این مساله در طول زمان، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در واقع، یک یاز مهم ترین نکات اقامت در تهران برای انتخاب محله، پیدا کردن محله های آرام و ساکت است. البته طبیعتا افراد بسیار زیادی نیز وجود دارند که علاقه مند به قرار گرفتن در محیط های شلوغ هستند و محیط های خلوت و ساکت برای آن ها بسیار دلگیر است. به همین سبب باید اشاره کنیم که شهر تهران، محله های بسیار زیادی دارد که برخی از آن ها خلوت با محیطی آرام و ساکت، و برخی از آن ها شلوغ و با ازدحام جمعیت بالا می باشند.

به همین سبب، انتخاب محله ای که می تواند به شما در تجربه زندگی در کمال رفاه کمک کند، بسیار مهم و ضروری است. توصیه می کنیم که حتما، قبل از انکه به انتخاب محله برای اقامت در تهران بپردازید، تمامی محله ها و میزان تردد و رفت و آمد در آن محله ها بررسی کنید. چرا که همانطور که گفتیم، در برخی از محله های شهر تهران، اداره جات و شرکت های متعددی وجود دارد. و این شرکت ها در زمان های اصلی روز حجم بسیار زیادی از جمعیت را درون خود قرار می دهند. و حتی در برخی از ساعات، این منطقه ها بسیار شلوغ شده و با ازدحام جمعیت رو به رو می شوند. به عنوان مثال، بازار تهران یکی از شلوغ ترین نقاط تهران می باشد که زمان خاصی برای شروع و یا پایان فعالیت مغازه داران این بخش از شهر تهران وجود ندارد.

این مساله سبب شده تا، در محله های مسکونی که در مجاورت بازار تهران قرار دارند، زندگی بسیار سخت و دشوار شود. اما همچنین باید اشاره کنیم که محله های متعددی در شهر تهران وجود دارند، که با داشتن کم ترین حجم رفت و امد و کم ترین میزان شلوغی، دارای ایده آل ترین و عالی ترین شرایط برای سکونت هستند. میزان ترافیک در خیابان های این محله ها بسیار کم می باشد، و همچنین برخی از این محله های خلوت، در داحل محدوده تردد نیز قرار ندارند. و به طور کلی یکی از ایده آل ترین و مناسب ترین شرایط برای سکونت می باشند.

5.    دسترسی

از دیگر نکات مهم در خصوص انتخاب محله برای اقامت در تهران، می توان به دسترسی آن محله اشاره کرد. در واقع شهر تهران، شهری بسیار بزرگ است که از شرقی ترین بخش آن تا غربی ترین بخش آن چیزی در حدود 50 الی 60 کیلومتر فاصله است. و جالب این جا است که در تمامی بخش های شهر تهران، مناطق جذاب و دیدنی، جاذبه های تفریحی، رستوران ها و کافه ها، و بسیاری از مسائل دیگر وجود دارد. به همین سبب، میزان تردد از هر نقطه از پایتخت به بخش های دیگر آن، بسیار بالا می باشد. این مساله سبب شده تا یکی از مهم ترین و اصلی ترین مسائلی که در خصوص انتخاب محله برای اقامت در تهران وجود داشته باشد، دسترسی باشد. با انتخاب محله ای که دسترسی خوبی به هر نقطه از شهر تهران داشته باشد، می توانید به راحتی و آسانی، اقدام به جا به جایی به هر نقطه از پایتخت کنید.

البته باید اشاره کنیم که مسائل بسیار زیادی در خصوص انتخاب محله برای اقامت در تهران که دارای دسترسی خوبی باشند وجود دارد. چرا که مسیر های تردد هر فردی تقریبا یکسان مشخص است. به بیان بهتر، تردد در بین محل کار و خانه، و همچنین تردد در بین محیط های زندگی اقوام و آشنایان، می تواند کمک بسیار زیادی به شما در خصوص دسترسی راحت تر کند. و در نتیجه، می توانید نتیجه گیری کنید که اقامت در محله های شرق تهران برای شما مناسب تر است یا اقامت در محله های غرب تهران. پس توصیه می کنیم که حتما، به مسیر های دسترسی، و اتبوان ها و بزرگ راه های این شهر توجه کنید و در نهایت، با توجه به مسیر رفت و آمد خود اقدام به انتخاب بهترین و مناسب ترین محله برای سکونت کنید.

انجام این کار به شما کمک می کند تا بتوانید به راحتی، زمان کم تری را در ترافیک های شهر تهران بگذرانید و در نهایت، لذت بسیار زیادی را از اقامت در تهران ببرید.

6.    آب و هوا

آب و هوا در محله های مختلف شهر تهران، بسیار متفاوت است. چرا که بخش های شمالی شهر تهران، در دامنه کوه های البرز، و بخش های جنوبی آن، زمین های صاف و هموار هستند. و این مساله سبب می شود تا انتخاب بهترین و خوش آب و هوا ترین محله های شهر تهران، کمی سخت تر باشد. چرا که توجه به تمامی نکاتی که در بالا ذکر شد، و همچنین در نظر گرفتن آب و هوا، انتخاب بهترین محل برای اقامت در تهران را مشکل می سازد. بخش های شمالی شهر تهران، به گونه ای هستند که عموما در فصل های سرد سال، میزان بارش زیادی در آن ها رخ می دهد. و همچنین باید اشاره کنیم که در بخش های جنوبی شهر، نسبت به بخش های شمالی، میزان بارش کم تری صورت می گیرد.

جالب است بدانید که در برخی از محله های شمال تهران، که جزو شمالی ترین بخش های این شهر به شمار می آیند، به قدری آب و هوا خوب است که در روز های گرم سال، میزبان حجم بسیار زیادی از پایتخت نشینان می باشند. البته نا گفته نماند که روز های سرد سال نیز زندگی در این مناطق سخت است. چرا که تردد در خیابان های شیب دار در روز های سرد سال، به ویژه با وجود  برف بسیار سخت است. اگر آب و هوا و شرایط هوایی برای شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، توصیه می کنیم بخش ها و ناحیه های شمالی شهر تهران که در ارتفاع بیشتری از سطح دریا قرار دارند و در واقع در پایه کوه ها بنیان گذاشته شده اند اقامت کنید.

سخن پایانی

بدون شک با در نظر گرفتن موارد و نکات مهمی که در بالا ذکر شد، و سکونت در این مناطق، می توانید عالی ترین و بی نظیر ترین خاطرات خود را بسازید و نهایت لذت را از اقامت در تهران و انتخاب خوب خود به عنوان سکونت در ایده آل ترین محله تهران ببرید. اگر تجربه اقامت در بهترین و ایده آل ترین نقاط شهر تهران را دارید، آن محله و همچنین مزایای سکونت در آن را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.