پارک ملی خجیر تهران کجاست؟

پارک ملی خجیر تهران، یکی از جذاب ترین و نا شناخته ترین جاذبه های گردشگری در این شهر می باشد که امروزه، مناظر و چشم انداز های بسیار زیبایی را به نمایش گذاشته است. در واقع باید اشاره کنیم که پارک ملی خجیر تهران، از آن دسته جاذبه هایی است که هر فردی باید از آن بازدید کنند. به ویژه پایتخت نشینان که می توانند به راحتی و در کمترین زمان به این پارک ملی دسترسی پیدا کنند. امروزه شهر تهران، حجم بسیار زیادی از ساکنین را درون خود جای داده است. به بیان بهتر، این شهر به میزان غیر قابل تحملی، شاهد وجود جمعیت بسیار زیاد و همچنین ترافیک های نا تمام است. و وجود مکانی که بتوان، از محیط خلوت آن لذت برد و در نهایت، از شلوغی ها فرار کرد، نعمت بسیار خوبی است.

البته باید اشاره کنیم که این پارک، دارای قدمت بسیار زیادی بوده و به همین سبب، طبیعت بی نظیر و گونه های جانوری بسیار خاصی در آن زندگی می کنند. به طور کلی، یکی از جذاب ترین و خاص ترین جاذبه های گردشگری شهر تهران، پارک ملی خجیر می باشد.س چرا که با بازدید از این پارک ملی، می توان از نزدیک، شاهد بی نظیر ترین و جذاب ترین چشم انداز ها و مناظر بود و هچنین درون پارک ملی خجیر، می توان به مشاهده برخی از جذاب ترین و دیدنی ترین عواملی که شاهد هیچ وقت در زندگی، فرصت بازدید از آن ها وجود نداشته باشد پرداخت. این مساله سبب شده تا توجه افراد بسیار زیادی که علاقه مند به محیط های طبیعی هستند و دوست دارند در طبیعت زیبا گشت و گذار کنند به این منطقه جلب شود.

و در نهایت، عالی ترین و به یاد ماندنی ترین اوقات خود را در این پارک سپری نمایند. در ادامه این مطلب، قصد داریم تا شما را با برخی از جذاب ترین ترین و خاص ترین جاذبه های گردشگری که در پارک ملی خجیر تهران می توان با آن رو به رو شد آشنا کرده ایم. اگر تا به حال نام این جاذبه گردشگری را نشنیده اید و یا اطلاعات چندانی در خصوص آن ندارید، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید و با یکی از بی نظیر ترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری شهر تهران که امروزه می توان از آن بازدید کرد، یعنی پارک ملی خجیر تهران آشنا شوید.

مختصری درباره پارک ملی خجیر تهران

پارک ملی خجیر تهران، از آن دسته از جاذبه های گردشگری است که با قرار داشتن در کنار شهر تهران، جلوه های بسیار خاص و زیبایی از طبیعت را به نمایش می گذارد. در واقع باید اشاره کنیم که درون پارک ملی خجیر، می توان با گونه های مختلفی از حیوانات، پوشش گیاهی، مناظر و مناطق بسیار جذاب و دیدنی، مناظر خاص و متفاوت، و … رو به رو شد.

یکی از جذاب ترین نکاتی که در خصوص پارک ملی خجیر وجود دارد این است که با بازدید از آن، می توان از نزدیک، حیوانات کمیاب و خاص را مشاهده کرد. و این بازدید به گونه ای است که نیازی به در قفس نگه داشتن این حیوانات زیبا و جذاب نیست و آن ها به طور آزادانه در این طبیعت در حال گشت و گذار هستند. در نهایت با بازدید از پارک ملی خجیر، می توانید به راحتی و آسانی، شاهد تصاویر بی نظیر از طبیعت حیوانات باشید.

پارک ملی خجیر تهران، از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده در جهان!

شاید باورش کمی سخت و عجیب باشد. اما باید اشاره کنیم که پارک ملی خجیر از آن دسته از مناطق حفاظت شده است که از سالیان بسیار دور، مورد حفاظت قرار گرفته است و به همین سبب، یکی از با ارزش ترین و خاص ترین مناطق حفاظت شده در ایران به شمار می رود. همچنین باید اشاره کنیم که وجود این پارک در نزدیکی شهر تهران، سبب شده تا ارزش این شهر بسیار بالا تر رفته و در نهایت، گردشگران و توریستان بسیار زیادی به سمت این شهر جذب شوند.

 

وسعت پارک ملی خجیر

پارک ملی خجیر تهران، از آن دسته از جاذبه های گردشگری است که با بازدید از آن، می توان تا ساعت ها در دل طبیعت به گردش و تفریح پرداخت. در واقع باید اشاره کنیم که وسعت این پارک به قدری زیاد است که می تواند شما را تا ساعت ها سرگرم طبیعت کند. به طور کلی مساحت پارک ملی خجیر تهران، نزدیک به 10 هزار هکتار است. و این وسعت بسیار بزرگ، مکانی برای زندگی بسیاری از حیوانات و گیاهان است. آن ها در این منطقه وسیع، می توانند به راحتی و آسانی زندگی کنند و در حیات وحش کوچک خود، زندگی نرمالی را تجربه کنند.

مشخصات پارک ملی خجیر تهران

پارک ملی خجیر تهران، محدوده بسیار وسیعی است که درون آن، می توان شاهد انواع مختلفی از پدیده های طبیعی بود. در واقع باید اشاره کنیم که یک دریاچه بسیار بزرگ در این منطقه وجود دارد که آب این منطقه را تامین می کند. همچنین باید اشاره کنیم که در صورتی که به بازدید از پارک ملی خجیر تهران بروید، می توانید شاهد حضور تعداد بسیار زیادی از تپه ها و کوه ها باشید. در واقع وجود پستی ها و ناهمواری های متعدد، سبب شده تا زیبایی های این منطقه دو چندان شود. جالب است بدانید که در کنار پارک ملی خجیر تهران، می توان شاهد حضور چندین منطقه حفاظت شده دیگر نیز بود. به بیان بهتر، در نزدیکی پارک ملی خجیر و در فاصله بسیار کمی از آن، منطقه حفاظت شده سرخه حصار قرار دارد.

و در کنار این دو منطقه حفاظت شده نیز، منطقه حفاظت شده جاجرود واقع شده است. به همین سبب باید اشاره کنیم که پارک ملی خجیر تهران، می تواند به عنوان عضو کوچکی از منطقه حفاظت شده جاجرود شناخته شود. همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، کوه های متعددی در این منطقه قرار دارد. که هر کدام از آن ها دارای ارتفاع های مختلفی هستند. ارتفاع این کوه ها از 1200 متری شروع می شود و در نهایت، بلند ترین ارتفاعی که کوه های این منطقه دارند، دارای ارتفاعی در حدود 2138 متر است.

مزایای بازدید از پارک ملی خجیر تهران

جالب است بدانید که وجود دو منطقه حفاظت شده دیگر در نزدیکی این منطقه گردشگری، سبب شده تا هر سه منطقه، دارای ویژگی ها و خصوصیات بسیار مشابهی با یکدیگر باشند. اما با این وجود باید اشاره کنیم که پارک ملی خجیر تهران، دارای برخی از مزایا می باشد که دو پارک دیگر، این مزایا را ندارند. از جمله این مزایا می توان به این مساله اشاره کرد که پارک ملی خجیر تهران، با داشتن محیطی بسیار خاص، از زمان های گذشته تا به امروز، مورد مراقبت های بسیار بیشتری قرار گرفته و همچنین باید اشاره کنیم که این پارک ملی، با توجه به دو منطقه حفاظت شده سرخه حصار و همچنین جاجرود، دارای فاصله بیشتری از شهر تهران می باشد.

و مهم تر از همه اینکه این منطقه حافظت شده، نسبتا کم تر شناخته شده است. این مسائل سبب شده است تا امروزه، پارک ملی خجیر تهران، دارای محیط بسیار بکر تر و خاص تری باشد و در نتیجه، با بازدید از آن، می توان به میزان بیشتر و قابل توجه تری با طبیعت بی نظیر و زیبا رو به رو شد. از دیگر مزایایی که پارک ملی خجیر تهران دارد، این است که این پارک، با داشتن گونه های خاصی از گیاهان و پوشش گیاهی، توانسته است تاثیر بسیار زیادی را در کاهش آلودگی ها داشته باشد. این مورد برای شهر تهران دارای بیشترین اهمیت می باشد.

امکانات و تفریحات پارک ملی خجیر تهران

با بازدید از پارک ملی خجیر تهران، می توان از امکانات بسیار زیادی بهره مند شد و همچنین، به انجام فعالیت های مختلفی پرداخت. در واقع باید اشاره کنیم که این پارک ملی، با داشتن ویژگی ها و شرایط متعدد، امکان انجام بسیاری از فعالیت های تفریحی را نیز برای بازدید کنندگان فراهم می آورد. از جمله این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

–    پیاده روی

با سفر به پارک ملی خجیر، می توانید به راحتی و آسانی، از وجود یک محیط سرسبز و جذاب برخوردار شوید که امکان پیاده روی در آن وجود دارد. در واقع باید اشاره کنیم که شما می توانید به راحتی و آسانی، به بازدید از پارک ملی خجیر بروید و در نهایت، در محیط بسیار جذاب و زیبای آن قدم بزنید. پیاده روی در این محیط به قدری لذت بخش است که توصیه می کنیم حتما برای انجام این کار اقدام کنید و از دیدنی های جذاب این منطقه بازدید نمایید.

–    عکاسی از طبیعت و حیوانات

یکی از لذت بخش ترین تفریحاتی که امروزه می توان به راحتی آن را انجام داد، عکاسی از طبیعت است. در واقع باید اشاره کنیم که زیبایی های محیط پارک ملی خجیر تهران، به حدی است که می توان تا ساعت ها در آن به عکاسی پرداخت. سوژه های متعدد و بسیار زیادی در پارک ملی خجیر تهران وجود دارد که می توانید به راحتی و آسانی از آن ها دیدن کنید و در نهایت، بی نظیر ترین و جذاب ترین عکس ها را به ثبت برسانید. از جمله مهم ترین و اصلی ترین سوژه ها برای عکاسی در این منطقه، می توان به انواع گیاهان خاص و زیبا، حیوانات متعدد، و مناظر و چشم انداز های بسیار جذاب و زیبا اشاره کرد. اگر دوربین عکاسی دارید، توصیه می کنیم حتما آن را با خود به همراه ببرید و در نهایت، لذت عکاسی در طبیعت را در پارک ملی خجیر تهران تجربه کنید.

–    پرنده نگری

یکی از جذاب ترین و بی نظیر ترین جانورانی که می توان در پارک ملی خجیر تهران ان ها را مشاهده کرد، پرندگان بسیار زیبا و خاص هستند. از جمله زیباترین و دیدنی ترین پرندگانی که در این منطقه وجود دارند و می توانید به راحتی و آسانی آن ها را مشاهده کنید، حواصیل می باشد. اگر علاقه مند به پرنده نگری هستید و در شهر تهران زندگی می کنید، بهترین و عالی ترین گزینه برای شما، پارک ملی خجیر تهران است. با سفر به این منطقه، می توانید پرندگان دیگری مانند تیهو، کبک، خوتکا، نوک پهن، اردک سر سبز، شاهرخ، هد هد، سبز قبا، عقاب شاهی، طوطی، بلبل، مینا، و … اشاره کرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که به طور کلی، در حدود 115 پرنده در پارک ملی خجیر تهران وجود دارد که می توانید به راحتی و آسانی از آن ها بازدید کنید.

–    تماشای گونه های جانوری

با سفر به پارک ملی خجیر تهران، می توانید به راحتی و آسانی، به تماشای بی نظیر ترین و جذاب ترین حیوانات بپردازید. حیواناتی که شاید نتوان در هر مکانی اقدام به بازدید از آن ها نمود. از جمله انواع گونه های جانوری در این منطقه می توان به مواردی همچون، پستانداران، خزندگان، دوزیستان، و … اشاره کرد.

از جمله گونه های پستانداران در این منطقه می توان به مواردی همچون، حشره خور دندان سفید، حشره خور دو رنگ، خارپشت اروپایی، خفاش گوش موشی، خفاش دم آزاد اروپایی، خفاش گوش پهن، خفاش سیبیل دار، خفاش بال سفید، موش قهوه ای، همستر دم دراز، همستر خاکستری، دوپای کوچک، دوپای ناشناخته، ول احتماعی، ول آبزی، جرد لیبی، جرد ایرانی، ول حفار افغانی، موش ورامین، موش صحرایی، تشی، شغال، روباه، سمور، کفتتار، گبه وحشی، پلنگ، قوچ، آهو، گرگ، موش سیاه، شنگ، رودک، پازن، و … اشاره کرد.

از جمله انواع دوزیستانی که در پارک ملی خجیر تهران زندگی می کنند می توان به مواردی همچون قورباقه، وزغ سبز، ماهی کولی، سگ ماهی جویباری، ماهی سیاه، سس ماهی جویباری، عروس ماهی، قزل آلای رنگین کمان، و … اشاره کرد.

و در نهایت از جمله خزندگانی که در پارک ملی خجیر تهران زندگی می کنند می توان به انواع سوسمار ها که به طور کلی، 9 گونه از آن ها در این منطقه وجود دارد، لاکپشت، انواع مار ها شامل 17 گونه مار، بزمجه دشتی، افعی شاخدار، مهمیزدار غربی، افعی البرزی، و … اشاره کرد. به طور کلی پارک ملی خجیر تهران دارای جذابیت های بسیار زیادی است و توصیه می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید و از نزدیک، شاهد زیبایی های بی اندازه این پارک باشید و حیوانات خاص این منطقه را مشاهده کنید.

 

بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی خجیر تهران

برای بازدید از پارک ملی خجیر تهران، می توانید در هر زمانی که خواستید اقدام کنید. اما به طور کلی، اگر دوست دارید تا این منطقه را در بهترین وعالی ترین حالت خود ببینید، توصیه می کنیم بین ماه های تیر تا آبان برای بازدید برنامه ریزی کنید. به طور کلی این منطقه دارای جذابیت های بسیار زیادی است و می توانید عالی ترین و به یاد ماندنی ترین اوقات خود را در آن سپری کنید. البته بدون شک، با توجه به وسعت بسیار زیادی که پارک ملی خجیر تهران دارد، باید اشاره کنیم که در فصول مختلف، آب و هوا در نقاط مختلف این پارک متفاوت است.

پارک ملی خجیر تهران کجاست؟

پارک ملی خجیر تهران، یکی از جاذبه های گردشگری در محدوده شرقی شهر تهران می باشد و می توانید به راحتی و آسانی به آن دسترسی پیدا کنید. برای دسترسی به پارک ملی خجیر تهران باید خود را به اتوبان بابایی برسانید. در انتهای این اتوبان، می توانید به راحتی و آسانی به پارک ملی خجیر تهران دسترسی پیدا کنید. اگر تا به حال به بازدید از پارک ملی خجیر تهران رفته اید، نظرات و پیشنهادات و همچنین تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.