خانه مهربان؛ خانه سوگلی ناصرالدین شاه در تهران

خانه مهربان تهران، خانه یکی از همسران ناصرالدین شاه است که داستان‌های جالبی برای شنیدن دارد. این خانه قدیمی به‌خاطر حیاط بزرگ و درختان سرسبزش‌، یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران است. طوری که اگر در فصل بهار و تابستان به خانه مهربان بروید، به‌خاطر سرسبز بودن درختان، آرامش و زیبایی خانه را از نزدیک حس می‌کنید.
البته وارد خانه مهربان که می‌شوید در وسط حیاط، حوض آبی فیروزه‌ رنگی را می‌بینید که دورتادور آن، گلدان‌های سفالی با گل‌های رنگارنگ چیده شدند و شما را به یاد خاطرات دوران کودکی خود از خانه مادربزرگ‌ها می‌برد. این گلدان‌های زیبا مسیر روی پله‌ها تا روی ایوان و ورودی خانه را نیز تزئین کرده‌اند.
حالا اگر می‌خواهید در مورد مسیرهای دسترسی، ساعت بازدید، آدرس و  معماری فوق‌العاده خانه مهربان بیشتر بدانید، همراه ما در تهران مبله باشید.


خانه مهربان کجاست و چطور به آنجا برویم؟

آدرس خانه مهربان تهران در خیابان امیرکبیر، خیابان شهید علیرضا جاویدی، بین کوچه‌های بحرالعلوم و شهید فیروزکوهی قرار دارد.

روی نقشه ببینید!

خانه های قدیمی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali kashani zadeh

  • دسترسی با خودرو شخصی

برای رفتن به خانه سوگلی ناصرالیدن شاه کافی است خودتان را به محدوده بازار بزرگ تهران برسانید. از آنجا که این محله در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد و جای پارک هم به‌سختی پیدا می‌شود، پیشنهاد می‌شود که ماشین نبرید.
حالا اگر قصد دارید با ماشین شخصی به خانه مهربان بروید، کافی است از طریق بزرگراه امام علی شمال به جنوب وارد تونل امیرکبیر و سه راه امین حضور شوید و یا از بزرگراه امام علی شمال به جنوب وارد بزرگراه محلاتی شده و سپس خود را به خیابان جاویدی برسانید. کمی جلوتر سر نبش کوچه فیروزکوهی این خانه را می‌بینید.

  • دسترسی با مترو و اتوبوس

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به خانه مهربان، ایستگاه مترو میدان بهارستان و یا پانزده خرداد است. بعد از بیرون آمدن از مترو می‌توانید با پیاده‌روی کوتاهی به این خانه تاریخی تهران برسید.

حیاط خانه های قدیمی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس fateme ghasemi

بیشتر بخوانید: عمارت بهارستان تهران، کاخی بازمانده از فراز و نشیب‌های دوران


 اگر زمانی به تهران آمدید و دوست داشتید در نزدیکی جاهای دیدنی تهران باشید، این را فراموش نکنید که می‌توانید برای اجاره آپارتمان روزانه در تهران به سایت تهران مبله سر بزنید. تمامی واحدهای اقامتی ما در تهران مبله گلچین شده و تجهیزات کامل یک خانه را دارند. طوری که شما می‌توانید در واحدهای مبله ما مهمانی و دورهمی‌های خود را بگیرید. حتی اگر ماشین خود را در سفر به همراه داشته باشید، بدون دغدغه جای پارک در پارکینگ اختصاصی وسیله خود را پارک کنید و بدون محدودیت زمان با دوستان و اقوام خود رفت‌وآمد کنید.


خانه سوگلی شاه چطور خانه مهربان شد؟

 قبل از اینکه خانه مهربان تهران، خانه سوگلی ناصرالدین شاه باشد، متعلق به فردی به اسم محب‌علی‌خان خلج از رجال دوره قاجار بود. اما اینکه این خانه چطور خانه سوگلی شد را در ادامه برایتان می‌گوییم:
زبیده خاتون که بعدها به امینه قدس معروف شد، از روستاییان دربار ناصرالدین شاه‌ بود. او توسط شاه به دربار آمد تا به دربار کنیزی کند. با این حال زبیده به‌خاطر دقت بالایی که داشت در نظر ناصرالدین شاه مورد اعتماد شد. تا جایی که شاه صندوق‌خانه جواهرات خود را به او سپرده بود. به همین‌خاطر، زبیده خاتون کم‌کم به رده‌های بالای درباری رسید و سوگلی شاه شد.
بعدها زبیده خاتون از دو چشم نابینا شد و شاه به واسطه علاقه‌اش، او را برای درمان چشم به وین فرستاد. اما چشم‌های او درمان نشد. تا اینکه بر اثر سکته قلبی درگذشت، با این حال این خانه پس از سال‌ها دست‌به‌دست شدن و جا‌به‌جایی، به دست زوجی به اسم مهربان‌منش خریداری شد. آن‌ها سال‌ها خانه مهربان را وقف خانه سالمندان کهریزک و بسته‌بندی کمک‌های مردمی کردند.  تا اینکه در سال ۱۳۸۴ پس از مرمت و بازسازی در لیست آثار ملی ثبت شد.
شهرداری تهران با خرید این خانه آن را در لیست مدیریت بافت و بناهای قدیمی تهران در محله عودلاجان قرار داد تا بتواند بنا را حفظ کند.

خانه تاریخی در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس sareh askari

بیشتر بخوانید: بازارهای گل تهران،‌ تا آفتاب‌نزده از اینجا خرید کنید


معماری خانه مهربان؛ لوکیشنی فوق‌العاده برای عکاسی در تهران

خانه مهربان ۹۰۰ متر و ۵۰۰ متر زیر بنا دارد. این خانه دو طبقه و دو حیاط جدا در شمال و جنوب دارد و یادگاری از معماری دوره پهلوی اول است. اگر به گوشه‌و‌کنار بنای خانه مهربان با دقت نگاه کنید، می‌بینید که گچ‌بری، گره‌چینی، طاق‌نماهای هلالی شکل و دروپنجره‌های ساده به زیبایی در کنار هم قرار گرفته‌اند.
در ساخت بنای خانه بیشتر از سنگ و چوب استفاده شده. دیوارهای این خانه خشتی هستند. سقف خانه از چوب صندل و نمای خانه هم از گچ است. این خانه مثل بیشتر خانه های تاریخی تهران یک ایوان بزرگ رو به حیاط دارد و اتاق مرکزی یا شاه‌نشین هم در مقابل این ایوان است. اگر ساعتی را روی ایوان شمالی خانه مهربان بگذرانید، مهمان منظره‌ای زیبا از درختان قدیمی خواهید شد.
اتاق زمستانی، سرداب، کرسی‌خانه، دو اتاق مهمان‌پذیر، بهار خواب و ایوان جنوبی از دیگر بخش‌های خانه مهربان هستند که جذابیت‌های معماری این بنا را چند برابر کرده‌اند. این نکته را در نظر داشته باشید که خانه‌ سوگلی ناصرالدین شاه با معماری زیبا و محیط باصفایش یکی از لوکیشن‌های خوب برای عکاسی در تهران است.


خانه ناصرالدین شاه در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس SΛDEH

بیشتر بخوانید: آدرس خیابان ۱۵ خرداد روی نقشه و مسیرهای دسترسی به آن


ساعت و روزهای بازدید از خانه مهربان تهران

این خانه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر باز است. البته فقط در روزهای غیر‌تعطیل و ساعت‌های اداری می‌توانید از این مکان دیدن کنید. می‌توانید قبل از رفتن به خانه مهربان با مجموعه تماس بگیرید تا از باز بودن آن مطمئن شوید.

شماره تماس: ۰۲۱۹۶۰۲۶۵۳۱


شاید شما هم با خواندن این یادداشت تهران مبله دلتان هوای دیدن خانه مهربان را کند؟ اگر اینطور است که سریع دست به کار شوید تا به دیدن این خانه زیبا در بافت قدیم تهران بروید. البته شاید قبلا به بازدید از خانه سوگلی ناصرالدین شاه رفته باشید، به ما از تجربیات خود بگویید. اینکه آیا جایی مشابه خانه مهربان را سراغ دارید؟ نظرات و پاسخ‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید، ما منتظر شنیدن تجربیات ارزشمند شما هستیم.


سوالات متداول

خانه مهربان عودلاجان کجاست؟
برای دیدن این خانه می‌توانید به آدرس خیابان امیرکبیر خیابان شهید علیرضا جاویدی و کوچه شهید فیروز کوهی بروید.
نزدیکترین مترو به خانه مهربان کدام ایستگاه است؟
نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به این خانه، ایستگاه مترو بهارستان یا پانزده خرداد است.
خانه مهربان متعلق به چه کسی است؟
مالک این خانه محب‌علی‌خان خلج است که بعدها آن را ناصرالدین شاه به زبیده خاتون داد. پس از فوت زبیده خاتون این خانه را خانواده مهربان منش خریدند و آن را در سال ۱۳۹۰ به شهرداری تهران دادند..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.