شلوغ ترین مناطق تهران در سال 1399

شلوغ ترین مناطق تهران در نقاط مختلف این شهر وجود دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که با توجه به بازدید ها و سفر های بسیار زیادی که به پایتخت صورت می گیرد، امروزه برخی از مکان ها به عنوان شلوغ ترین مناطق تهران شناخته می شوند و در واقع شلوغ بودن این مکان ها سبب افزایش شهرت آن ها شده است. شهر وسیع تهران دارای مناطق بسیار زیادی می باشد و وجود جاذبه های گردشگری متعدد و همچنین ویژگی های متفاوت در آن ها سبب شده است که میزان بازدید از این شهر بیشتر شود. علاوه بر این برخی از مناطق تهران دارای ویژگی هایی می باشند که سبب جذب روز افزون ساکنین این شهر و شکل گیری شلوغ ترین مناطق تهران می شود. اما جالب است بدانید که برخی مناطق شهر تهران دارای تراکم جمعیت بیشتری نسبت به سایر مناطق میباشد. اما دلیل آن چه می تواند باشد؟

شلوغ ترین مناطق تهران به واسطه این جاذبه های گردشگری و همچنین وجود برخی از ویژگی های خاص در مناطق تهران که به دلایل متعددی توجه بسیاری از افراد را به خود جذب می کند، شهرت یافته اند. نکته جالبی که در خصوص شلوغ ترین مناطق تهران وجود دارد این است که در هر ساعتی از شبانه روز جمعیت بسیار زیادی در آن ها در حال رفت و آمد هستند و حتی ساکنین این مناطق نیز نسبت به سایر مناطق شهر تهران بسیار بیشتر است. اگر قصد دارید با شلوغ ترین مناطق شهر تهران آشنا شوید و همچنین محبوب ترین مناطق تهران را بشناسید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید. به واسطه آشنایی با شلوغ ترین مناطق تهران می توانید برای گشت و گذار و تفریح در مناطق تهران برنامه ریزی کنید و اگر قصد دارید در این شهر نقل مکان کنید، آگاهی مناسبی از مناطق این شهر داشته باشید.

آشنایی با شلوغ ترین مناطق تهران

شلوغ ترین مناطق تهران  با توجه به ویژگی های متعدد تعیین می شوند. به عنوان مثال برخی از مناطق تهران هستند که با داشتن ویژگی هایی از قبیل آب و هوا، جاذبه های گردشگری، اصیل بودن یا تازه بودن منطقه، سازه های منطقه و همچنین فرهنگ مردمان آن منطقه، شهرت یافته اند. برخی از مناطق تهران هستند که معروف به مذهبی ترین منطقه تهران هستند. برخی دیگر معروف به اعیان نشین تهران بوده و برخی دیگر به عنوان شلوغ ترین مناطق تهران شهرت یافته اند. اما به نظر شما این مناطق چه ویژگی هایی دارند که نسبت به سایر مناطق تهران شهرت بیشتری دارند؟ بهتر است ابتدا به طور کامل شلوغ ترین مناطق تهران را معرفی کنیم و سپس دلایل محبوبیت و شلوغ بودن این مناطق را ذکر کنیم.

بیشترین تراکم جمعیت در کجا و شلوغ ترین مناطق تهران کدامند؟

طبق آمار شلوغ ترین مناطق تهران شامل مناطق 4 و 5 می باشد. بررسی های صورت گرفته بر روی آمار هایی که در سال 1395 ارائه شد حاکی از آن بود که دو منطقه از پایتخت شلوغ ترین مناطق تهران را تشکیل داده و با اختلاف جمعیت بسیار زیادی را به سمت خود و زندگی در آن منطقه جذب کرده اند. این مناطق ویژگی های بسیار خوبی دارند و در نتیجه بالا بودن آمار اقامت در این مناطق از شهر تهران بی دلیل هم نیست. در ادامه به بررسی علل محبوبیت این مناطق پرداخته ایم و ذکر کرده ایم که چرا این بخش از پایتخت، از محبوبیت زیادی برخوردار است و تراکم جمعیت بسیار زیادی را درون خود جای داده است.

منطقه 4 پایتخت، یکی از شلوغ ترین مناطق تهران

شلوغ ترین مناطق تهران طبق بررسی هایی که با توجه به تراکم جمعیت صورت گرفته است، منطقه 4 می باشد. جالب است بدانید که نزدیک به یک هشتم جمعیت کل پایتخت تهران، در منطقه 4 ساکن می باشد. در نتیجه منطقه 4 به عنوان شلوغ ترین مناطق تهران معرفی شده است. این شلوغی بی دلیل هم نیست. شرق تهران دسترسی بسیار خوبی به جاذبه های گردشگری شرق استان تهران دارد و همچنین نزدیک به منطقه شمیرانات استان تهران است. در این منطقه، آب و هوای بسیار عالی و پاکیزه ای برقرار است و به دلیل قرار داشتن بیشتر مساحت این منطقه، بر روی دامنه های رشته کوه البرز، آب و هوای بی نظیری در این منطقه حکم فرما است. و در نتیجه یکی از مهم ترین دلایل نام گذاری منطقه 4 به عنوان شلوغ ترین مناطق تهران وجود آب و هوای بی نظیر در آن است.

یکی دیگر از دلایل تاثیر گذار در بالا بودن تراکم جمعیت در این منطقه این است که دسترسی بسیار خوبی به سایر نقاط شهر تهران دارد. به بیان بهتر نزدیکی منطقه 4 به جاهای دیدنی منطقه 1 که کم هم نیستند، و همچنین نزدیک بودن آن به شاهراه های اصلی تهران، موجب شده تا افراد بسیاری به سمت سکونت در این منطقه جذب شوند و این منطقه را تبدیل به یکی از شلوغ ترین مناطق تهران کنند.

شلوغ ترین مناطق تهران (منطقه 5)

شلوغ ترین مناطق تهران  علاوه بر منطقه 4، منطقه 5 نیز می باشد. البته مساحت زیاد این منطقه دلیل محکمی بر بالا بودن جمعیت آن است اما به طور کلی باید اشاره کرد که با در نظر گرفتن مساحت زیاد این منطقه، و محاسبه تراکم جمعیت در منطقه 5، به این نتیجه رسیدیم که این منطقه نیز یکی از شلوغ ترین مناطق تهران بوده و پس از منطقه 4، بالاترین آمار تراکم جمعیت را به خود اختصاص داده است. جمعیت این منطقه در حدود 856.565 نفر می باشد و بیشتر این جمعیت را زنان تشکیل داده اند. به عنوان یکی از شلوغ ترین مناطق تهران جاذبه های بسیار زیاد و محبوبی نیز در این منطقه وجود دارد. در واقع در برخی اوقات از روز، ترافیک نسبتا سنگینی در این منطقه حاکم شده و وجود جاذبه های گردشگری محبوب و متعدد بی تاثیر نیست.

شلوغ ترین مناطق تهران با داشتن شرایط خاص عموما دارای ترافیک های نسبتا زیادی هستند. منطقه 5 نیز به عنوان یکی از شلوغ ترین مناطق تهران از این مساله بی تاثیر نیست و ترافیک های متعددی در برخی از نقاط آن وجود دارد.

موقعیت جغرافیایی منطقه 5 تهران

موقعیت جغرافیایی شلوغ ترین مناطق تهران (منطقه 5) نزدیک به شمال غرب تهران می باشد. بخشی از این منطقه، شمال شهر تهران را در بر گرفته، قسمتی از آن نیز مرکز تهران را تشکیل داده است. اما به طور کلی طبق بررسی های نقشه شهر تهران مشخص شده است که این منطقه در شمال غربی شهر تهران قرار دارد. همچنین این منطقه به شکل مستطیلی طویل می باشد که از شمال تهران تا محدوده ی میدان آزادی ادامه دارد.

سایر شلوغ ترین مناطق تهران از لحاظ تراکم جمعیت

شلوغ ترین مناطق تهران بر اساس تراکم جمعیت، آخرین بار در سال 1395 مورد بررسی قرار گرفت. طبق سرشماری ای که در این سال انجام شد، مشخص شد که از لحاظ تراکم جمعیت منطقه 4 رتبه اول، و منطقه 5 رتبه دو را در این مورد کسب کرده است. اما علاوه بر این مناطق، سایر مناطق شهر تهران بر اساس تراکم جمعیت رتبه بندی شدند. در لیست زیر، پر تراکم ترین و شلوغ ترین مناطق تهران را به ترتیب از زیاد به کم ذکر کرده ایم.
•    منطقه 4
•    منطقه 5
•    منطقه 2
•    منطقه 15
•    منطقه 14
•    منطقه 1
•    منطقه 8
•    منطقه 18
•    منطقه 20
•    منطقه 3
•    منطقه 10
•    منطقه 7
•    منطقه 11
•    منطقه 17
•    منطقه 16
•    منطقه 19
•    منطقه 6
•    منطقه 13
•    منطقه 12
•    منطقه 21
•    منطقه 22
•    منطقه 9

تراکم جمعیت بر مساحت و بررسی کم جمعیت ترین مناطق تهران

تنها شلوغ ترین مناطق تهران مورد بررسی قرار نمی گیرد. بلکه کم جمعیت ترین و کم تراکم ترین منطقه شهر تهران نیز مورد بررسی قرار گرفته است. جالب است بدانید که طبق آمار و بررسی های صورت گرفته، منطقه 22 شهر تهران کم جمعیت ترین منطقه تهران از لحاظ مساحتی می باشد. در واقع با توجه به وسعت بالای این منطقه، تصور می شود که جمعیت بسیار زیادی نیز در آن وجود دارد. اما با توجه به آمار و سرشماری سال 1395 مشخص شد که در هر هکتار از این منطقه جمعیتی در حدود 30 نفر زندگی می کنند. پس می توان گفت که تراکم جمعیت در این منطقه بسیار پایین بوده و بر خلاف شلوغ ترین مناطق تهران دارای محیطی بسیار آرام و دلپذیر است.

نحوه سنجش شلوغ ترین مناطق تهران

شلوغ ترین مناطق تهران طبق عوامل متعددی مورد بررسی قرار می گیرند. در واقع تنها تراکم جمعیت نیست که سبب می شود شلوغ ترین مناطق تهران مشخص شوند. بلکه با در نظر گرفتن عواملی مانند جمعیت بر مساحت، آمار بیشترین خانوار، و حتی ترافیک های شهری، می توان مناطق مختلف را بر اساس شلوغ بودن و پر ترافیک بودن بررسی و دسته بندی کرد. پس با در نظر گرفتن عوامل بالا نیز می توان شلوغ ترین مناطق تهران را شناسایی کرد. علاوه بر این شهر بزرگ تهران جمعیت بسیار زیادی را متحمل است و به همین دلیل نقاط شلوغ بسیار زیادی دارد. می توان گفت که بر اساس ترافیک ها، عبور و مرور در برخی نقاط، و همچنین بررسی های متعدد، نقاط خاصی را نیز به عنوان شلوغ ترین مکان های تهران معرفی کردیم.

بازار تهران

با تحقیق بر شلوغ ترین مناطق تهران دریافتیم که بازار تهران، روزانه بیشترین حجم انسان ها را در روز دارد. در واقع این منطقه از پایتخت، قلب اقتصادی ایران است. پس بی دلیل نیست که روزانه، افراد بسیار زیادی با سفر به این منطقه سبب شده اند که این جاذبه گردشگری به عنوان شلوغ ترین مناطق تهران معرفی شود. اگر به بازار تهران رفته باشید، یقینا دیده اید که جمعیت به قدری زیاد است که بدون شک حداقل با یک نفر برخورد خواهید کرد. اما بازار تهران علاوه بر جنبه ی اقتصادی، جنبه ی تاریخی نیز دارد و متعلق به دوره ی قاجاریان می باشد.

در نتیجه شلوغ ترین مناطق تهران بازار نیز می باشد و توریستان بسیاری با سفر به این منطقه سبب افزایش جمعیت روزانه در این منطقه می شوند و در نهایت این بازدید ها ترافیک انسانی را به وجود می آورد. و این زنجیره به قدری ادامه پیدا می کند که در نهایت این منطقه به عنوان شلوغ ترین مناطق تهران شناخته می شود.

شلوغ ترین بزرگراه های تهران کدامند؟

علاوه بر جاذبه های گردشگری، برخی از اتوبان ها را نیز می توان به عنوان شلوغ ترین مناطق تهران معرفی کرد. به عنوان مثال اگر دقت کرده باشید، برخی اتوبان ها هستند که در هر زمانی از روز به آن ها بروید با ترافیک رو به رو می شوید. این حجم زیاد از جمعیت، این اتوبان ها را تبدیل به شلوغ ترین مناطق تهران کرده و در پی آن حجم بسیار زیادی از جمعیت در این اتوبان ها وجود دارد. در پی این تحقیق ها، آمار هایی را مورد بررسی قرار دادیم که طبق آن ها، شلوغ ترین اتوبان های شهر تهران مشخص شده اند. این اتوبان ها به ترتیب عبارتند از بزرگراه شیخ فضل الله نوری، بزرگراه همت، بزرگراه بسیج، بزرگراه رسالت، بزرگراه اما رضا (ع)، بزرگراه شهید نواب صفوی، و … . در نتیجه از شلوغ ترین مناطق تهران می توان به این اتوبان ها نیز اشاره کرد.

البته به عنوان شلوغ ترین مناطق تهران باید اشاره کنیم که برخی از نقاط این اتوبان ها و بزرگراه ها همیشه ترافیک است و در واقع تمامی طول مسیر ابن بزرگراه ها ترافیک نیست. در نتیجه نگران نباشید و اگر شناخت کاملی با این شهر و شلوغ ترین مناطق تهران ندارید، نگران نباشید. نقاط کمی از این اتوبان ها دارای ترافیک می باشد و به راحتی و بدون دغدغه می توانید از آن ها استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.