سید خندان تهران را سید‌ آباد کرد

سید خندان تهران یکی از محله‌های قدیمی پایتخت است که در شمال شرق پایتخت قرار دارد. این محله تهران پل ارتباطی بین منطقه سه و هفت تهران است. در محله سید خندان به‌خصوص در خیابان ارسباران،  هنوز هم رنگ و بوی محلات قدیمی تهران در کنار مدرنیته کاملا حس می‌شود.
پل سیدخندان، معروف ترین نقطه تهران است که موقعیت این محله را روز به روز در بین تهرانی‌ها شناخته‌تر و ارزشمند‌تر می‌کند. در این فرصت كوتاه نگاهی داریم به محله سید خندان تهران که شما هم بارها نام آن را شنیده‌اید.


محله سید خندان کجاست؟

محله سید خندان یکی از محله‌های قدیمی تهران است که در منطقع ۷ تهران قرار دارد. این محله از جنوب با بزرگراه سردار سلیمانی و از شمال با بزرگراه همت و خیابان کوشا همسایگی دارد. سید خندان از غرب به بزرگراه مدرس می‌رسد و از شرق به خیابان شریعتی و محله‌های مهران، جردن، سهروردی، گاندی، محله آرژانتین و محله ونک می‌رسد.

روی نقشه ببینید!

پل سید خندان

منبع عکس وب سایت tehranpicture

بیشتر بخوانید: معرفی تمامی محله های شهر تهران


چطور به سید خندان تهران برویم؟

سید خندان از آن جاهای خوش مسیر تهران است. دلیل آن هم به‌خاطر دسترسی به بزرگراه های سردار سلیمانی، بزرگراه همت و بزرگراه مدرس است.
از طرفی این بزرگراه ها امکان دسترسی به خیلی از محلات همجوار و یا مناطق دیگر مثل محله الهیه، ولنجک، باغ فیض، سعادت آباد و شهرک غرب و پونک را دارد. البته نزدیکی به خیابان شریعتی دسترسی سید خندان تهران را به بلوار میرداماد ، قیطریه و قلهک و دزاشیب آسان کرده است.
حالا هر جای تهران باشید این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که چطور به این محله بروید.

خیابان شریعتی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس kavoosie

  • نزدیکترین مترو به سید خندان تهران

ایستگاه مترو مصلی و ایستگاه مترو شهید همت در خط یک مترو تهران نزدیکترین ایستگاه‌های محله سید خندان هستند و شما می‌توانید در هر خط مترو تهران که باشید خودتان را به این محله برسانید.

  • تاکسی های شهری

پایانه تاکسیرانی پل سید خندان دسترسی این محله را به خط های تاکسیرانی راحت کرده و از آنجا که سید خندان با خیابان شریعتی مجاور است دسترسی شمال به جنوب به راحتی اینجا انجام می‌شود.

  • از ترافیک محله سیدخندان تهران به راحتی رد نشوید

خیابان جلفا سنگین‌ترین ترافیک محله سید خندان تهران را دارد،‌ دلیل آن هم به‌خاطر قرار گرفتن فرهنگسرای ارسباران در این خیابان است که شلوغی را بیشتر می‌کند.
راستی کسانی که برای رفتن به فرهنگسرای ارسباران از خودرو شخصی استفاده می‌کنند باید بدانند که در این محله همیشه کمبود جای پارک وجود دارد. پس سعی کنید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

پل سیدحندان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahshid Far

بیشتر بخوانید: تمام شعبه های نان سحر، از نان بولکی تا چاپاتا


چرا اسم این محله تهران را سیدخندان گذاشتند؟

محله سید خندان قبلا روستایی کوچک در کنار جاده شمیران بوده و قنات های این منطقه بیشتر برای کشاورزی و باغ‌ها استفاده می‌شد.
محله سید خندان تهران در میان دو منطقه عباس آباد و مهران قرار داشت و هر دو تاریخی هستند و بعید نیز نیست که سید خندان هم مثل این دو منطقه تاریخی هزاران ساله باشد. اما هر چه باشد ، آنچه که از محله سیدخندان می‌دانیم، این است که سید خندان در کنار جاده شمیرانات توانست رشد خودش را آغاز کند.

سید خندان که بودمنبع عکس وب سایت tehranpicture

شاید بپرسید که چرا سید خندان؟ باید بگوییم که سید جعفر شاه صاحب، از اهالی قدیمی روستای سید خندان بود که بسیار خوشرو بوده و کمک های فراوانی به مردم محلی و مسافران تهران به شمیرانات می‌کرد.
آن روزها سید جعفر شاه صاحب قهوه خانه‌ای در تقاطع سید خندان داشت که امروز تبدیل به پل سید خندان شده است.
قهوه خانه او به روی مسافران تهران به شمیرانات باز بود تا جایی که همه می‌دانند محله سید خندان را این سید آباد کرد و روزانه تعداد زیادی در این محله تهران در حال رفت‌وآمد هستند.

سید خندان تهران

منبع عکس وب سایت خبرگذاری مهر

بیشتر بخوانید: گالری های هنری تهران، سکویی برای نمایش آثار هنرمندان


خیابان های محله سید خندان کدامند؟

اسم خیابان‌ها و میدان‌های که در این بخش از آن‌ها صحبت می‌کنیم از معروف‌ترین های جاهای سید خندان تهران هستند:

ترافیک در سید خندان

منبع عکس وب سایت tehranpicture

  • میدان احمدی روشن، از اینجا راهی شمال تهران شوید

میدان احمدی روشن تقاطعی بسیار مهم است که خیابان‌های جلفا، خیابان گل نبی و خیابان ساسانی پور را به هم وصل می‌کند.

  • خیابان گل نبی، به معروف‌ترین‌های خیابان سیدخندان بروید

خیابان گل نبی از خیابان های مشهور سید خندان است. خیابان گل نبی خیابان شریعتی و بزرگراه همت را له خیابان کوشا وصل می‌کند. ورزشگاه شهید کشوری، بیمارستان چشم پزشکی نگاه، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و شورای حل اختلاف منطقه ۳ در این خیابان قرار دارند.

خیابان گل نبی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس ShK Azi

  • خیابان کوشا، از این خیابان می‌توانید به بزرگراه حقانی برسید

خیابان کوشا از مهمترین راه‌های ارتباطی با محله سید خندان است‌. دلیل اهمیت خیابان کوشا آن است که خیابان شریعتی را به بزرگراه حقانی متصل می‌رساند.

  • خیابان جلفا، از اینجا راهی فرهنگسرای ارسباران شوید

میدان جلفا از خیابان‌های مهم سید خندان است. خیابان جلفا میدان احمدی روشن و خیابان گل نبی را به خیابان ارسباران متصل کرده و یکی از مسیرهای اصلی ورودی به فرهنگسرای ارسباران است.

خیابان جلفا

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Parham Fardnia

بیشتر بخوانید: تهرانگردی در شب ؛ معرفی بهترین بام های تهران


از مرکز خرید معروف تا مراکز فرهنگی محله سید خندان تهران

در محله سیدخندان شما می‌توانید در پاساژ اندیشه خریدهای خود را انجام دهید و برای تفریح و موزه گردی به موزه رضا عباسی و بوستان اندیشه بروید.

  • مرکز خرید اندیشه، لوکس و شیک در قلب تهران

پاساژ اندیشه تهران مرکز خریدی بزرگ است که بیشتر فروشگاه های آن، در زمینه پوشاک زنانه فعالیت دارند. البته چندین فروشگاه پوشاک آقایان هم در این مجتمع وجود دارد، ولی تنوع اجناس برای بانوان به نسبت بیشتر است.
خلاصه اگر در محله سیدخندان تهران قصد خرید داشته باشید، قطعا دست خالی از این پاساژ خارج نمی‌شوید. مرکز خرید اندیشه تهران ۱۰ طبقه دارد که ۴ طبقه آن تجاری است و بقیه آن به پارکینگ اختصاص دارد. پس نگران جای پارک برای خودرو نباشید.

مرکز خرید اندیشه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Matin Matin

  • مجموعه فرهنگی ارسباران، پاتوق هنرمندان و هنردوستان محله سید خندان تهران

فرهنگسرای ارسباران یک مرکز فرهنگی، هنری و آموزشی وابسته به شهرداری تهران است که در شرق تهران قرار دارد.
این فرهنگسرا با پوشش دادن طیف گسترده‌ای از وقایع فرهنگی و هنری، جای هیچ شکی را باقی نگذاشته که یک مرکز فرهنگی و هنری تهران است. تنوع رویدادهای این فرهنگسرا طوری است که از اجرای تئاتر تا برگزاری رونمایی کتاب و برنامه هفتگی ارسباران تهران با هدف ترویج کتابخوانی مثل کافه کتاب را در برمی‌گیرد.
البته بخش آموزش فرهنگسرا در فصل‌های مختلف سال آموزش‌های متنوعی را ارائه می‌دهد، این آموزش‌ها از نویسندگی و بازیگری تا نقاشی، خوشنویسی و هنرهای دیگر را در برمی‌گیرد.

ارسباران سید خندان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Iman Shahverdi

  • پارک اندیشه، هم تفریح کنید و هم خرید

پارک اندیشه بوستانی سرسبز و پوشیده از درخت‌های بزرگ چنار است که پشت پاساژ اندیشه تهران قرار دارد. در این پارک انواع امکانات تفریحی و ورزشی را در خود دارد.
این بوستان با داشتن هوای لطیف، کافه رستوران، زمین‌های بازی ایمن برای کودکان، میزهای بازی پینگ پنگ و شطرنج و نیمکت‌های متعدد نقش بسزایی در زیباسازی منطقه ۷ تهران دارد، به ویژه اینکه در این مکان در مناسبت‌های خاص، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود.

پارک اندیشه تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Elika Mousavi

  • موزه رضا عباسی، نمونه کوچک شده موزه ایران باستان

موزه رضا عباسی هم یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی معروف خیابان شریعتی تهران است که در نزدیکی مرکز خرید اندیشه قرار دارد.
این موزه در سال ۱۳۵۶ تاسیس شده و به گونه‌ای نمونه‌ای کوچک از موزه ایران باستان است که دوره‌های گذشته ایران را به خوبی به تصویر می‌کشد. موزه رضا عباسی در ساختمانی سه طبقه ساخته شده که در هر طبقه آن تالارهایی با آثار دوره پیش از اسلام، آثار هنرهای اسلامی، نگارگری و خوشنویسی وجود دارند.
در این موزه کتابخانه ای با ۶ هزار جلد کتاب در طبقه سوم این موزه قرار دارد که مجموعه‌ای از کتاب‌های تاریخی و فرهنگی ایران باستان را در خود نگهداری می‌کند.

موزه رضا عباسی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Moin Maroofi Maghsoodi

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین موزه های تهران که باید آن ها را ببینید


مهمترین مراکز درمانی محله سید خندان

  • بیمارستان رسالت، بیمارستان رویال سابق در سیدخندان

بیمارستان رسالت در آدرس بزرگراه رسالت، ابتدای پل سیدخندان، نبش خیابان ابوذر غفاری قرار دارد. اين مرکز با داشتن امکانات کافی در بخش‌های ويژه مثل بخش‌های سی سی يو ، آی سی يو جنرال، آی سی يو جراحی قلب باز و بخش اورژانس در خدمت تهرانی‌های ساکن محله سید خندان است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید اسم این بیمارستان قبلا رویال تهران بود که پس از انقلاب به اسم رسالت تغییر نام داد و شما می‌توانید برای درمان بیماری‌های خود به این بیمارستان خصوصی تهران بروید.

بیمارستان رسالت

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MOHAMMAD SADEGHI (mHs)

  • بیمارستان کودکان مفید، بیمارستان دوستدار کودک

بیمارستان اطفال مفید یکی از بیمارستان های دولتی تهران است که تخصصی در حوزه کودک کار می‌کند. این بیمارستان در تمام سال‌های فعالیتش یک مرکز ارجاعی بوده و تعداد زیادی از کودکان بیمار از نقاط مختلف کشور و حتی کشورهای همسایه برای درمان به آنجابرده می‌شوند.
تا جایی که سازمان یونیسف، بیمارستان اطفال مفید را به اسم یک بیمارستان دوستدار کودک معرفی کرد.

این‌جا شما می‌توانید کودک خود را برای درمان‌های مختلف به بخش‌های موردنظر مثل درمانگاه عمومی اطفال، درمانگاه‌های تخصصی اعصاب اطفال‌، چشم پزشکی اطفال‌، جراحی اطفال و نوزادان‌، دندان‌ پزشکی‌، اتاق شیر، آزمایشگاه‌، رادیولوژی‌، فیزیوتراپی و الکتروآنسفالوگرافی و ICU مخصوص نوزاد و کودک، گفتار درمانی و درمانگاه طب ورزش ببرید.

بیمارستان اطفال مفید

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mostafa Mehrabi

بیشتر بخوانید: بهترین بیمارستان های تهران کدامند؟


در  این فرصتی دست داد در مورد محله سید خندان تهران صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم هر از گاهی به محله‌های قدیمی شهر تهران سر بزنید، چه از روی اجبار، چه از سر تفنن اما شاید خیلی از ما توجه نكنيم كه مثلا چرا اسم اینجا را سید خندان گذاشتند و چطور شد که الان همه آن را به این اسم می‌شناسند. اگر شما در این محل زندگی می‌کنید و یا تجربه‌ای در مورد محله سید خندان دارید برای ما بنویسید.


سوالات متداول

محله سیدخندان کجاست؟
محدوده محله سیدخندان از جنوب با بزرگراه سردار سلیمانی، از شمال با بزرگراه همت و خیابان کوشا، از غرب با بزرگراه مدرس و از شرق با خیابان شریعتی است.
نزدیکترین مترو به محله سیدخندان کدام است؟
ایستگاه مترو مصلی و ایستگاه مترو شهید همت از نزدیک‌ترین ایستگاه‌های محله سیدخندان هستند.
مراکز درمانی معروف محله سید خندان کجاست؟
بیمارستان رسالت و بیمارستان اطفال مفید از مراکز درمانی خصوصی و دولتی محله سید خندان است که می‌توانید برای درمان بیماری‌ها به آن‌ها مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.