موزه پمپ بنزین، از موزه‌های عجیب اما جالب تهران

موزه پمپ بنزین تهران از قدیمی‌ترین ایستگاه پمپ بنزین باقی‌مانده در تهران است. این موزه را همه به اسم  جایگاه شماره ۶ دروازه دولت می‌شناسند که در سال ۱۳۳۰ ساخته شده و تا سال ۱۳۷۰ هم کار می‌کرد.
تا اینکه در سال ۱۳۹۸ این ایستگاه از حالت متروکه درآمد و با اسم موزه پمپ بنزین توانست خیلی‌ها را به اینجا بکشاند.
شما در موزه پمپ بنزین هر چیزی که مربوط به جایگاه‌های سوخت باشد را می‌توانید از نزدیک تماشا کنید. ابزارها، اسناد، نقشه‌ها، عکس‌ها، خودروهای قدیمی و وسایل مربوط به پمپ بنزین همه اینجا هستند تا شما یک موزه گردی جالب و هیجانی داشته باشید.
پس اگر شما به چرخش در لابه‌لای خاطره‌های شنیدنی و حس بوی بنزین علاقه‌مند هستید با ما در تهران مبله همراه شوید.


موزه پمپ بنزین کجاست؟ چطور به آنجا برویم؟

جایگاه پمپ بنزین دروازه دولت، سومین پمپ بنزین تهران است که در خیابان انقلاب، تقاطع خیابان سعدی شمالی، نبش کوچه فیات شروع به کار کرد.

روی نقشه ببینید!

قیمت بلیط موزه پمپ بنزین

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Taherzadh

شما برای رفتن به موزه پمپ بنزین دروازه دولت هم می‌توانید از ماشین شخصی و هم مترو و اتوبوس استفاده کنید:

  • دسترسی با مترو و اتوبوس 

برای رسیدن به موزه پمپ بنزین دروازه دولت از ایستگاه مترو دروازه دولت در خط یک نقشه متروی تهران پیاده شوید و پس از یک دقیقه پیاده‌روی به موزه برسید. ایستگاه مترو فاصله خیلی کوتاهی با مترو دارد و با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به موزه برسید.

اگر می‌خواهید با اتوبوس راهی موزه پمپ بنزین شوید، باید از خط یک اتوبوس‌های تندرو BRT یعنی پایانه آزادی به چهارراه تهرانپارس استفاده کنید.


در این مسیر شما می‌توانید در ایستگاه اتوبوس دروازه دولت پیاده شوید و با یک دقیقه پیاده‌روی راهی موزه پمپ بنزین تهران شوید.

  • دسترسی با خودرو شخصی 

شما در هر کجای تهران که باشید می‌توانید خودتان را اول باید به خیابان انقلاب و بعد سعدی شمالی و کوچه فیات برسانید. البته شما باید به محدوده طرح ترافیک تهران هم توجه کنید که این محله تهران در محدوده طرح است و باید طرح بخرید.

از نظر جای پارک هم اینجا ممکن است به مشکل بخورید و پیدا کردن جای پارک وقت زیادی از شما بگیرد. پس بهترین وسیله برای رفتن به موزه پمپ بنزین تهران، مترو و یا اتوبوس است.

موزه های تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Eh San

بیشتر بخوانید: نقشه بی آر تی تهران، حرکت در سرعت‌های بالا فارغ از ترافیک‌


موزه پمپ بنزین تهران در گذر زمان

همانطور که گفتیم موزه پمپ بنزین دروازه دولت سومین پمپ بنزین تهران است. خوب است بدانید که قبل از این پمپ بنزین، اولین پمپ بنزین در خیابان امیریه و دومین پمپ بنزین در خیابان بوذرجمهری احداث شد که این روزها اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود.

جایگاه سوخت شماره ۶ تهران هنوز هم معماری سنتی، طاق قوسی و کاشی‌های هفت رنگ، از گذشته‌های دور را به یادگار دارد. اینجا حس زندگی در رگ‌های خشکیده و پیکر بی‌جان جاری شده و در جای جای آن بوی خاطره به مشام می‌رسد.
موزه پمپ بنزین دروازه دولت حکایت‌های جالبی از سیستم عرضه نفت در سال‌های دور، نمایش خودروهای کلاسیک و گنجینه‌ای از فراورده‌های نفتی دارد. اینجا برای قدیمی‌ها گرمابخش بوده، چون اهالی خانه شب‌های سرد زمستان را با استفاده از نفت و فرآورده‌های آنجا گرم می‌کردند و  همین خدمت توانست خاطرات چند نسل را برای همیشه گرم و روشن نگاه دارد.

ماشین قدیمی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mona

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین موزه های تهران که باید آن ها را ببینید


گشتی در بخش‌های مختلف پمپ بنزین ۹۰ ساله در تهران

زمانی که شما به موزه نفت می‌رسید باید خودتان را سرگرم بازدید در دو بخش کنید، بخش روباز و جذاب موزه و بخش داخلی که همان بخش بسته موزه است.

  • بخش سربسته، جایی جذاب برای کودکان و نوستالژیک برای بزرگترها

۱. اتاق شماره یک، محلی برای دیدن اسناد و نقشه‌های قدیمی نفت

در این اتاق شما در  کنار تاریخچه محله دروازه دولت، می‌توانید از اسناد، ماکت، فیلم، نقشه و آخرین نمونه سوخت باقیمانده در جایگاه دیدن کنید.

اسناد قدیمی نفت

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Taherzadh

۲. اتاق شماره دو، با سقف جذابی از آسمان پاک و آلوده

اتاق شماره دو فضای سربسته موزه پمپ بنزین انواع فرآورده‌های پمپ بنزین به‌همراه ظروفی متنوع و پیمانه‌های مخصوص اندازه گیری نفت را در ویترین‌هایی منحصربه‌فرد برای نمایش گذاشته شده. در این اتاق شما می‌توانید از رویدادنگار‌هایی از جهان و ایران که در دو طرف اتاق هستند بازدید کندی.

البته در  سقف اتاق شماره دو صحنه‌ای از آسمان آلوده و آسمان پاک با مصرف بهینه سوخت به تصویر کشیده شده که برای کودکان خیلی جذاب است.

۳. اتاق شماره سه، از اتاق‌های تخصصی موزه پمپ بنزین

این اتاق با مجموعه‌ای متنوع از نازل‌ها، باک ماشین و موتور سیکلت، صفحه آمپر و کتابچه‌های راهنما پر شده که بازدیدکنندگان در این اتاق می‌توانند با نحوه کارکرد باک ماشین آشنا شوند.

موزه پمپ بنزین تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس talieshah talieshah

  • بخش رو باز، یادآور چیدمان پمپ بنزین‌های قدیمی 

در این بخش شما می‌توانید زمان را پشت درهای موزه جا بگذارید و با راهنمای موزه به روزهای شیرین گذشته سفر کنید.

۱. دیدن ویترین‌های نمایشی، طراحی با لوله‌های نفتی 

در محوطه موزه پمپ بنزین شما می‌توانید در داخل یک حفاظ از ۱۲ ویترین شیشه‌ای جذاب دیدن کنید. این ویترین‌ها با نورپردازی شبانه، همه را به ایستادن و مشاهده دعوت می‌کنند.
اینجا چیزی که خیلی جالب توجه است همان استفاده از لوله‌هایی است که در طراحی نرده‌ها از آن استفاده شده که شما را به یاد لوله‌های انتقال نفت آبادان می‌اندازد.

۲. صف نفت، یادآور صف‌های طولانی برای خرید نفت

در این بخش از موزه پمپ بنزین شما با دیدن آدمک‌هایی نمادی به سال‌های خیلی دوری می‌روید که با سرد شدن هوا مردم در صف‌هایی طولانی نفت بودند تا با خرید نفت، روزها و شب‌های سرد زمستان را گرم کنند.

صف نفت در قدیم

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Hoodneh

 ۳. شعبه فروشندگی نفت، محلی برای تماشای فرآورده های نفتی

بخش شعبه نفت یا همان خرده‌فروشی، جایی است که پیت، پیمانه، کیل، قیف و کالابرگ‌هایی از قدیم را به نمایش گذشته تا نشان دهد روزهایی ست که مردم در سوز و سرمای زمستان با صف‌های طولانی برای دریافت فرآورده‌هایی مثل نفت سفید، حشره‌کش امشی و روغن موتور به اینجا می‌آمدند.

۴. بخش ایمنی، دیدن تلفن ضد انفجار تا سطل‌های قدیم پر از شن

بخشی که امروزه همه به اسم HSE آن را می‌شناسند. در این بخش موزه پمپ بنزین شما می‌توانید تلفن ضد انفجار، خاموش‌کننده دستی، سطل‌های پر از شن، زنگ هشدار و لوله‌های خارج شدن بخار را ببینید که حالا در محوطه بیرونی موزه به نمایش گذاشته شده است.

سطل های شن

منبع عکس گوگل مپ، عکاس tehran images

۵. مخازن نفت و بنزین، محلی برای ذخیره سوخت در قدیم

در این بخش موزه پمپ بنزین شما از مخزن‌های مختلف دیدن می‌کنید، مخزن نفت سفید، بنزین و گازوئیل. این مخزن‌ها با ویترین‌های زمینی، مسیر انتقال سوخت به مخازن و از مخازن به سکوها را به همه نمایش می‌دهند که در گذشته به چه شکلی این کار انجام می‌شد.

۶. تانکر سوخت لیلاند و حوضچه تخلیه، باید از نزدیک آن را ببینید

لیلاند از آن ماشین سوخت‌های خیلی قدیمی است که تانکرهای سوخت رسانی آن را همه می‌شناختند. این تانکر در کنار حوضچه تخلیه، از دیدنی‌های ضلع جنوب‌غربی موزه است.

تانکر سوخت لیلاند

منبع عکس گوگل مپ، عکاس SΛDEH

۷. تنوع تلمبه، تنوع در گذر زمان

در این بخش، مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین تا مدرن‌ترین دستگاه‌های بنزین را می‌بینید که سیر تحول تلمبه‌ها را در گذر زمان به روایت تصویر می‌کشند.

۸. تنوع اتومبیل‌های قدیمی

خودروهای کلاسیک و تعدادی موتور قدیمی در این بخش موزه پمپ بنزین قرار دارد. همسفرانی که با دیدن‌شان خاطراتی زیبا یک آن در ذهن‌شان مرور می‌شود. جذابیت اینجا بیشتر به‌خاطر خودروهای خاطره‌انگیز مثل فولکس قورباغه‌ای، بنز ۱۹۰ است که روزگاری به عنوان تاکسی از آن استفاده می‌شد.

ماشین های قدیمی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Dr.Nima Mohaghegh

بیشتر بخوانید: باغ سپه سالار تهران، بازار کفش‌های رنگارنگ همین‌جاست


اطلاعات و راه های ارتباطی با موزه

آدرس: تهران، خیابان انقلاب، تقاطع خیابان سعدی شمالی، نبش کوچه فیات.

شماره تلفن: ۰۲۱۶۶۳۴۰۵۱۹

زمان پیشنهادی برای بازدید: یک تا دو ساعت.

قیمت بلیط:  ۱۰۰۰۰ هزار تومان در آبان ماه ۱۴۰۲.

ساعت کاری: همه‌روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰  صبح تا ۱۸ عصر باز است.

وب‌سايت: www.petromuseum.ir

صفحه اینستاگرام: gasstation_museum

جایگاه سوخت در موزه پمپ بنزین تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس talieshah talieshah

بیشتر بخوانید: مقایسه تهران قدیم و جدید


اگرچه می‌توان این موزه را خیلی بهتر از این هم تصور کرد. اما در همین قالب فعلی هم جای جذابی است و اطلاعات خوبی به بازدید کننده می‌دهد. البته با بودن یک راهنمای خوش ذوق می‌تواند خیلی دیدنش جذاب باشد به خصوص برای کودکان دوست دارند بدانند در گذشته سوخت مردم و ماشین از کجا و چطور تامین می‌شد. حالا به ما بگویید که شما قبلا تجربه بازدید از موزه پمپ بنزین تهران را داشته‌اید؟ این موزه را چطور دیدید؟ آیا دیدن آن را به بقیه پیشنهاد می‌دهید؟


سوالات متداول

موزه پمپ بنزین کجاست؟

این موزه در خیابان انقلاب، تقاطع خیابان سعدی شمالی، نبش کوچه فیات و در نزدیکی موزه ملل قرار دارد.

نزدیکترین مترو به موزه پمپ بنزین تهران کدام خط است؟

خط یک تجریش به سمت کهریزک و توقف در ایستگاه دروازه دولت شما را می‌تواند در کمترین زمان ممکن به این موزه برساند.

اولین پمپ بنزین تهران کجاست؟

اولین پمپ بنزین تهران در خیابان امیریه، چهارراه گمرک ساخته شد.

قیمت بلیط موزه پمپ بنزین چقدر است؟

شما برای بازدید از موزه پمپ بنزین باید ۱۰۰۰۰ تومان در آبان ماه ۱۴۰۲ ورودی پرداخت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.