موزه پول یا تماشاگاه پول تهران

موزه پول در تهران و در مجموعه ارم قرار دارد. قبلا در ساختمان دفینه در میرداماد قرار داشته اما حالا مکان آن تغییر کرده. درباره اشیا داخل موزه و تعداد و ارزش آن‌ها بخوانید.


موزه پول تهران کجاست؟‌

همان‌طور که گفتیم موزه ‌پول یا موزه دفینه در تهران قرار دارد و انواع پول‌هایی که در طول تاریخ به دست ما رسیده را به نمایش می‌گذارد. در موزه پول تهران مجموعه‌ای کامل از سکه‌ها و اسکانس‌هایی را می‌توانید ببینید که در طول تاریخ هر کدام در برهه‌ای از زمان کاربرد داشته است و پایه معاملات بسیاری از اجداد ما بوده.

موزه پول مجموعه ارم
منبع: گوگل مپ عکاس: Ehsan Amiri

در ادامه مطلب سعی می‌کنیم در مورد تعداد سکه‌ها و اسکناس‌های موجود در این موزه، تاریخچه تاسیس و قدمت قدیمی‌ترین سکه‌های موجود  اطلاعات بیشتری را به شما ارائه دهیم.

پیش از آن‌که آدرس دقیق این موزه را برای شما به اشتراک بگذاریم بهتر است با هم در این فضای آنلاین سری به اسکانس ها و سکه های موجود در آن بزنیم و سپس، بعد از آنکه به تماشای از نزدیک این همه قدمت و شکوه راغب شدید آدرس را با شما به اشتراک بگذاریم.

بیشتر بخوانید:‌موزه موسیقی تهران، گنجینه موسیقی ایرانی


تاریخچه موزه

موزه پول تهران در سال ۱۳۷۶ هجری شمسی در روز ۱۷تیر تاسیس شد و از آن روز تا به حال فعال است.

نکته قابل توجه در مورد موزه پول این است که در موزه پول علاوه بر اسکناس‌ها و سکه‌های قدیمی به جا مانده در طول تاریخ محل تماشای حدود ۲۰۰ قطعه شی ارزشمند و مهم به جا مانده از تاریخ هم است که دیدنی است.


در موزه پول چه چیزهایی نگه‌داری می‌شود؟

آیا تعداد سکه‌ها و اسکناس‌های موجود در موزه را می‌دانید. ما در این بخش آمار دقیق آن‌ها را به شما می گوییم. اما پیش از ارائه آمار مربوط به تعداد سکه‌ها و اسکناس‌ها باید این نتیجه‌گیری را داشته باشیم که محتویات موجود در موزه پول به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند.

دسته اول محتویات موجود در موزه پول، اسکانس ها است که البته در برابر شرایط مختلف مقاومت کمتری دارند و نگهداری از آن‌ها به طور حتم بسیار سخت و دشوار است.

اشیا داخل موزه پول یا موزه دفینه سابق
منبع: گوگل مپ عکاس: Amin Noubahar

دسته دوم محتویات موجود در این موزه سکه‌های به جا مانده از دوران تاریخی ایران است. در نهایت دسته سوم محتویان قابل ارائه و نمایش در موزه اشیا قدیمی و قیمتی هستند که علاوه بر بحث ارزشمندی مادی برای ما دارای ارزشی تاریخی هستند و نگهداری صحیح از آن‌ها می‌تواند برای ما اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین موزه های تهران که باید آن ها را ببینید


تعداد سکه ها و اسکناس های موجود در موزه

در این موزه تهران طبق آخرین آمار ارائه شده، هزار و چهار صد عدد سکه از دوره‌های مختلف تاریخی موجود است. همچنین در این موزه ما می‌توانیم تعداد ۷۵۰ قطعه اسکانس یادگار از دوره‌های مختلف را تماشا کنیم.

وقتی به آمار سکه‌ها و اسکناس‌های موجود در موزه نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم تعداد سکه‌های بسیار بیشتر از تعداد اسکناس‌ها است. چرا؟

این موضوع کاملا طبیعی است. در واقع می‌توانیم دو دلیل عمده را برای این موضوع بیان کنیم، دلیل اول این است که اسکناس‌ها معمولا آسیب‌پذیرتر هستند و به سختی می‌توان در جایی خارج از موزه از آنها نگهداری صحیح کرد.

اما دلیل دوم عمر کوتاه‌تر اسکانس‌ها نسبت به سکه‌ها است. از قدمت استفاده از اولین اسکناس‌های به کار رفته برای انجام معاملات مدت کمتری می گذرد. تقریبا در سال ۶۹۳ هجری قمری بود که برای اولین بار اسکناس در ایران به کار رفت و از آن دوران اسکناس‌هایی در موزه پول تهران مانده است.


خصوصیات کلی موزه پول تهران

این موزه علاوه بر آنکه محلی بسیار مناسب برای معرفی تاریخ مالی است، دارای بخش‌های مختلفی است که حتی به دوران ماقبل تولید پول هم اشاره می‌کند. در حقیقت شما در موزه پول نه تنها فقط با سکه و اسکناس‌ها و دوران خلق آن‌ها آشنا می‌شوید بلکه به صورت نمادین با دوران ماقبل از آن هم آشنا خواهید شد. ما در این بخش سعی می‌کنیم به معرفی کامل بخش‌های دیگر موزه پول اشاره کنیم و با هم گشتی در این موزه بزنیم.

موزه پول تهران
منبع: گوگل مپ عکاس: Mahdi Zarafshan

بیشتر بخوانید: معرفی بانک تجارت میدان توپخانه

موزه پول کتابی است از ابتدای تاریخ ایران تا امروز که هر ورق آن می‌تواند برای ما دارای ارزش بسیار بالایی باشد. شما با قدم زدن در این موزه در واقع در حال ورق زدن کتاب بزرگ تاریخ ایران کهنسال هستید و این لذتی دارد که تنها با حضور در خود موزه می‌توانید آن را درک کنید.

بخش‌های تشکیل‌دهنده موزه

می‌توانیم بخش‌های تشکیل‌دهنده این موزه را به سه دسته کلی و اصلی تقسیم بندی کرد. بخش‌های تشکیل‌دهنده و به نمایش گذاشته شده در موزه پول عبارت هستند از نمایش دوران اولیه تاریخی ایران که به دورانی اشاره می‌کند که هنوز پول در هیچ شکل و وجهی به وجود نیامده بود و معاملات مردمان باستان ایرانی و نیاکان ما به صورت کالا به کالا بوده است.

در این بخش علاوه بر ارائه توضیحاتی در خصوص مبادلات کالا به کالا به کمک بازمانده‌های تاریخی آن دوران شرایط خاص زندگی و مردمان هم به شکلی نمادین به تصویر در آمده است.

بخش دوم موزه واقع در استان تهران را سالن بزرگی تشکیل می‌دهد که به سالن سکه‌های قدیمی معروف است. این سالن موزه پول محلی برای نمایش تمامی سکه‌های تاریخی است و همچنین به معرفی بخش زیادی از شرایط تاریخی آن دوران اشاره می‌کنید.

سکه‌های هر عصر را می‌توانید آن‌جا ببینید، بررسی کنید و در کنار آن در سالن موزه  تهران المان هایی را مشاهده کنید که مربوط به نحوه زندگی در همان دوره تاریخی است.

برای مثال زمانی که به سکه‌های رایج دوران ساسانیان برسید با المان‌های زندگی آن دوران در موزه پول هم آشنا می‌شوید. می‌توانید در آن دوران و در کوچه پس کوچه‌های آن زمان گام بر دارید و با نوع پوشش و تا حدود زیادی با فرهنگ و نوع زندگی مردم ساکن در آن دوران آشنا شوید.


سالن اسکانس‌های موزه پول

سالن اسکانس این موزه یکی دیگر از بخش‌های تشکیل دهنده موزه است. در این بخش همان‌طور که می‌توانیم حدس بزنیم تاریخ اسکانس‌ها و همچنین نمادها و الما‌ن‌های دوره‌های تاریخی همان بخش نمایش داده می‌شود.

با توجه به این‌که قدمت آن دوران کمتر است به خوبی توانسته است شرایط و تصاویری را برای شما تدارک ببینید که با آن دوران شباهت بیشتر دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما به موزه پول و بخش سالن‌های اسکانس های آن سر بزنید و از تماشای آن لذت ببرید. چون چیزی که در این سالن می‌توانید تماشا کنید به واقعیت‌های آن دوران نزدیک‌تر است.

این بخش از دوران سیزده میلادی آغاز می‌شود و تا زندگی امروزه ما ادامه دارد و قطعا در سال‌های بعد دست خوش تغییراتی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:‌۱ روز به‌یادماندنی در موزه آبگینه و سفالینه ایران!

در بخش اسکناس‌های موزه پول شما می‌توانید اولین اسکناسی را که در چاپخانه تولید شده را ببینید. در آن زمان به چاپ‌خانه (چاوه خانه) می‌گفتند چون اولین مخترعین اسکناس که چینی‌ها بودند به اسکناس چاوه می‌گفتند.

همچنین در این بخش از موزه تمام المان‌ها و یادمان‌ دوران‌های زندگی ایران به نمایش گذاشته است و شما فقط در بخش‌های مختلف این موزه  قدیمی با اولین‌های جهانی آشنایی مختصری پیدا می کنید.


بخش پول بین‌الملل موزه پول

اگر چه در ابتدا موزه پول تنها با هدف ارائه پول‌های به جا مانده از دوره های مختلف تاریخی ایران راه اندازی شد و به سایر کشور ها تنها اشاراتی صورت می گرفت، اما در نهایت بنیاد موزه پول ایران اقدام به راه اندازی بخشی اختصاصی کرد که تنها به بخش پول ملل مربوط بود. این بخش که با نام پول ملل شناخته می شود در سالن اصلی موزه و در اردیبهشت ماه سال هزار و سیصد و هفتاد و هشت یعنی تنها دو سال پس از تاسیس و راه اندازی موزه پول، راه اندازی و مورد استفاده قرار داده شد. در این بخش سکه ها و اسکناس هایی به نمایش گذاشته شد که مربوط به پول های ملل بوده و با پرچم و همچنین توضیحات تاریخی دوران خود وجود دارند. به همین دلیل این بخش یکی از مهیج ترین و زیبا ترین بخش های موزه می باشد.

اشیا موزه دفیته سابق
منبع: گوگل مپ عکاس: sogol gh1

در این بخش بسیار جذاب و مهیج موزه پول ایران که در سالن اصلی موزه تعبیه شده است هدف اصلی اطلاع رسانی از نقشه، دوران تاریخی، اطلاعات پولی و همچنین ارزش و واحد پول های ملل در دوره های مختلفی می باشد که می تواند برای ایرانیان دارای فایده های بسیار زیادی هم باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم وقتی که به موزه پول سر می زنید و وارد این موزه بسیار زیبا می شوید حتما در سالن اصلی از بخش پول ملل هم دیدن کنید. این موضوع علاوه بر اطلاع رسانی به شما و افزایش اطلاعات فایده های بسیاری نیز برای شما دارد که به آن خواهیم پرداخت. به دلیل اهمیت این فایده بخش بعدی مطلب را به طور کامل اختصاص خواهیم داد به مهم ترین فایده ای که تماشای بخش پول ملل موزه پول برای ما خواهد داشت.


تاریخ پر افتخار ایران در استفاده از پول

به شما گفتیم تماشای بخش پول ملل تعبیه شده در سال اصلی موزه پول می تواند برای دارای اهمیت بسیار بالایی باشد. یکی از دلایل این اهمیت این است که ما می توانیم به تاریخ سرزمین خودمان افتخار کنیم و از تاریخ با شکوه خود لذت ببریم. چرا که با سر زدن به بخش ملل موزه می توانیم به عین مشاهده کنیم که چه کشور هایی درست در زمانی که ما از پول برای معاملات خود استفاده می کردیم، فاقد پول بودند. موزه پول این را به صورت شفاف و تاریخی به ما نشان می دهد و ما می توانیم بدانیم تا چه اندازه از بسیاری از کشور ها در این زمینه پیشی داشته ایم و تاریخ کشور ما تا چه اندازه با شکوه و بسیار قابل ستایش بوده است. پس به بخش ملل موزه سر بزنید و از تماشای این بخش لذت ببرید.

با قدم زدن در این بخش بسیار مهیج موزه باور نمی کنید وقتی لیست کشور هایی را می بینید که روزگاری در حال مبادله کالا به کالا و به ساده ترین و ابتدایی ترین نوع معاملات بوده اند اما ایران در حال معامله با پول بوده است. شما در بخش سکه‌های موزه پول می توانید حتی کیفیت خوب سکه های دوران ما را هم به راحتی ببینید و به ایرانی بودن خود افتخار کنید. به همین دلیل توصیه می کنیم حتما وقتی که می خواهید به موزه پول سری بزنید به قصد مطالعه فرهنگ ایرانیان به آنجا بروید. به شما قول می دهیم پس از آنکه از موزه پول خارج می شوید افتخار و غروری در دل دارید که وصف شدنی نمی باشد. غروری بسیار زیبا که می تواند به شما روحیه ای مضاعف ببخشد و شما را از صمیم قلب از بازدید از این موزه خوشحال کند.

بیشتر بخوانید: خانه موزه سیمین و جلال ؛ سمبل هنر و ادب


سایر امکانات موزه پول

یکی از جذابیت‌های این موزه علاوه بر بخش‌هایی که بیان کردیم بخش ویترین‌هایی است که به کمک آن‌ها سکه‌ها، اسکناس‌ها و سایر قطعات تاریخی موزه به نمایش گذاشته است.

این موزه علاوه بر آن بخش‌های بسیار جذابی که برای شما نام بردیم دارای امکانات و بخش های دیگری می باشد که همگی برای رفاه حال شما فراهم آمده است تا شما از قدم زن در این موزه لذت ببرید. در ادامه بخش های دیگر این موزه بسیار زیبا و دوست داشتنی را برای شما شرح می دهیم.

این موزه علاوه بر مواردی که اعلام شد دارای بخش هایی مانند، کتابخانه کاملا تخصصی، بانک مرجع و بزرگ اطلاعات نگار خانه، نمایشگاه های متفرقه موزه پول و همچنین کتاب فروشی نیز می باشد. تمامی این بخش ها محل هایی هستند که شما می توانید با مراجعه به آنها از خدمات آنها بهره مند شوید.


آدرس موزه پول تهران

می‌توان گفت که سومین موزه انتقالی به مجموعه بزرگ پارک ارم موزه پول می باشد. این موزه در مجموعه بزرگ ارم واقع شده است، موزه پول در کیلیومتر چهار اتوبان تهران کرج واقع شده و آماده پذیرایی از شما می باشد.

روی نقشه ببینید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.