پارک شریعتی، پارک قدیمی اما پرطرفدار در بین تهرانی‌ها

پارک شریعتی که همه آن را به اسم پارک کوروش می‌شناسند، از قدیمی‌ترین پارک‌های سرسبز و محبوب ساکنان پایتخت است. شاید یکی از جذابیت‌های این پارک، زمین بازی‌ آن باشد که از خود پارک هم معروف‌تر است. زمین فوتبال پارک کوروش از قدیم محل برگزاری مسابقات محلی و دوستانه بوده و مردم محله‌های سیدخندان و خیابان شریعتی، خاطرات زیادی از این پارک دارند.

حالا با ما همراه شوید تا بیشتر درباره پارک شریعتی و جاذبه‌ها و امکانات آن بدانید.


پارک شریعتی تهران کجاست؟ 

پارک شریعتی یا همان پارک کوروش بالاتر از پل سیدخندان تهران است. برای رفتن به این پارک کافی است به خیابان شریعتی بروید و پل سیدخندان را رد کنید.

همین که از پل بگذرید، پارک را در سمت چپ می‌بینید که یک پمپ‌بنزین هم کنار پارک است که می‌تواند یک نشانه در پیدا کردن پارک برایتان باشد.

روی نقشه ببینید!

در این میان نزدیکترین مترو به پارک شریعتی، ایستگاه شریعتی در خط یک کهریزک به سمت تجریش است. شما در مترو خط قرمز در ایستگاه شریعتی پیاده شوید و با پیاده‌روی کوتاهی به سمت پایین حرکت کنید. پارک شریعتی درست بعد از تقاطع بزرگراه همت و خیابان شریعتی قرار دارد.

اگر هم حوصله پیاده‌روی ندارید، می‌توانید سوار اتوبوس‌های BRT شوید. چون خیابان شریعتی یک‌طرفه است، تاکسی‌ها نمی‌توانند از تقاطع همت به بعد را به سمت پایین‌تر بروند. برای رسیدن به پارک اول سوار تاکسی‌هایی که به سمت سیدخندان می‌روند شوید و بعد خودتان را از آنجا به پارک شریعتی برسانید.


آشنایی کوتاه با زیبایی‌های پارک شریعتی در تهران

با گذشت زمان در پایتخت، پارک‌های دیگری هم در منطقه شریعتی ساخته شده‌اند اما پارک کوروش همچنان جذابیت اصلی خود را دارد. حتی با گذر زمان این محبوبیت بیشتر هم شده و زیبایی آن با بودن امکانات مختلف تفریحی دو چندان هم شده است.

در این پارک درختان سر‌به‌فلک کشیده، گل های رنگارنگ و خوش عطر‌و‌بو، آب‌نماهای چشم‌نواز، امکانات تفریحی و از همه مهم‌تر صدای آواز پرندگان با روح و جسم انسان بازی می‌کند و در همان مدت زمان کوتاه که در پارک در حال قدم زدن هستید، تمام استرس‌های روزانه از ذهن‌تان دور می‌شوند.

در پارک شریعتی امکانات تفریحی زیادی است تا هر فردی در هر سن‌و سالی بتواند از حضور خود در این پارک لذت ببرد و از زیبایی‌های این پارک دیدن کند.

این پارک در بهترین موقعیت جغرافیایی قرار دارد و فرصتی خوبی برای تفریح ایجاد کرده است. پیاده‌روی در پارک شریعتی در زیر سایه درختان کهنسال و سر‌به‌فلک‌کشیده سالیانی درازی است که جوانان، زنان و مردان زیادی را راهی پارک کوروش می‌کند تا آدرنالین خون خود را بالا ببرند و از هر لحظه زندگی به خوشی استفاده کنند. 

بوستان شریعتی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Madadi

بیشتر بخوانید: بهترین پارک های تهران برای گشت و گذار


تاریخچه پارک شریعتی چه می‌گوید؟

پارک شریعتی در بخش شمالی استان تهران یعنی در منطقه سه قرار دارد. این منطقه از نظر پوشش گیاهی بسیار زیبا و حتی متنوعی دارد. پارک کوروش در زمینی به مساحت 3.5 هکتار ساخته شده و از زمان احداث تا به امروز از آن به عنوان یک مکان تفریحی استفاده می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ابتدای ساخت نام پارک کوروش بر روی آن گذاشته شد اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اسم این پارک به نام دکتر علی شریعتی تغییر نام داد. از آن روز به بعد مردم پایتخت این پارک را به عنوان پارک شریعتی می‌شناسند.

از آنجایی که پارک شریعتی در مسیر رودخانه دربند قرار داشت، دولت تصمیم به ساخت کانالی گرفت که آب رودخانه شریعتی را به زیر این پارک هدایت کند. اکنون آب رودخانه دربند در زیر پارک جریان دارد و فرصتی برای تفریح و گردش مردم در ایام تعطیل و اوقات فراغت شده است.

در ابتدا و در زمان ساخت پارک شریعتی این پارک امکانات کمی داشت اما با گذشت زمان هر روز به امکانات پارک اضافه شد. حالا همه زیبایی‌ها این پارک در طی سالیان مختلف جمع شدند تا روز خوشی را برایتان اینجا بسازند.

شما به هر گوشه پارک که نگاه کنید می‌توانید زیبایی ببینید و از تمامی لحظات خود در این مکان سرسبز و مطبوع لذت ببرید. 

البته باید گفت که در وسط پارک شریعتی کره زمینی قرار داده شده که همه این کره را به عنوان نماد پارک می‌شناسند و تا جایی که می‌توان گفت مکان خوبی برای عکس گرفتن برای بازدیدکننده‌ها شده است.

پارک شریعتی زیبایی وصف ناپذیری دارد که در هر فصلی از با هیاهوی علاقمندان جان می‌گیرد و پذیرای افراد مختلفی از پایتخت و دیگر شهرهای ایران است.

پارک کوروش کجاست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehdi Zeraatkar

بیشتر بخوانید: بهترین کبابی تهران کجاست؟


امکانات تفریحی پارک شریعتی

شاید یکی از دلایل اصلی که همه را شیفته پارک شریعتی می‌کند، امکانات عالی و بسیار خوب پارک است. این پارک از همان ابتدا وسایل تفریحی زیادی را برای تفریح عموم داشت که با گذر زمان امکانات هم بیشتر شد. در روزهای شروع فعالیت پارک، این پارک مجهز به زمین مخصوص بازی کودکان بود که به شما این فرصت را می‌داد تا با کودک خود مدت زمانی در این مکان بازی کنید.

اگر شما طرفدار بازی والیبال بودید می‌توانستید از زمین مخصوص والیبال این پارک هم استفاده کنید و با تیم خود در این مکان سرسبز خوش‌گذرانی کنید.

از دیگر امکانات این پارک می‌توان به نمازخانه، کتابخانه عمومی، سرویس بهداشتی، بوفه برای تهیه تنقلات مورد نیاز اشاره کرد.

زیبایی و جذابیت پارک شریعتی به این چیزهایی که گفتیم، محدود نشده و باید گفت که در گوشه‌و‌کنار این پارک، مجسمه‌ها و فواره‌های زیبایی ساخته شدند که طراوت و زیبایی پارک را چندین برابر کرده است.

سایه درختان کهنسال که قدمت تاریخی دارند، لذت و هیجان را اینجا بیشتر کرده است. در پارک شریعتی می‌توان درختانی مثل زیتون، توت، سدروس، زبان گنجشک، نارون و حتی سپیدار و بلوط را در یکجا دید که با کمی وزش باد صدای دل‌انگیزی از میان برگ‌های آنها به گوش می‌رسد.

وسایل بازی کودکان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amir Reza Ameri Naeini

بیشتر بخوانید: پارک های غرب تهران برای تفریح کودکان


جزئیاتی درباره امکانات تفریحی پارک شریعتی

همانطور که گفته شده پارک شریعتی امکانات زیادی دارد که در اینجا کمی درباره آنها توضیح می دهیم.

کتابخانه شریعتی

کتابخانه پارک شریعتی برای استفاده عموم باز است و معمولا مردم این منطقه و دانشجویان از این کتابخانه برای مطالعه استفاده می‌کنند. محیط کتابخانه بسیار آرام و ساکت است و اسم آنجا هم از خود پارک گرفته شده و به اسم کتابخانه شریعتی همه آن را می‌شناسند.

•  نمازخانه 

 اگر در پارک شریعتی بودید از نمازخانه پارک  می‌توانید برای نماز خواندن و حتی گاهی برای استراحت استفاده کنید.

   زمین والیبال 

در بیشتر اوقات گروه‌های والیبال محله شریعتی و سید‌خندان می‌‌توانند زمین والیبال پارک شریعتی را برای مدت زمان بازی که می‌خواهند از قبل اجاره کنند، اما در صورت خلوت بودن پارک بعد از مراجعه می‌توانید زمین را هم اجاره کنید.

•    زمین چمن مصنوعی

 پارک شریعتی یک زمین چمن مصنوعی دارد که بیشتر از آن برای فوتبال‌های محلی و گل کوچیک استفاده می‌شود.
ناگفته نماند که زمین‌های بازی پارک کوروش بسیار معروف هستند و افراد زیادی در آن بازی می‌کنند و مسابقات زیادی در آن برگزار می‌شود.

•    آلاچیق های شریعتی

آلاچیق های ساخته شده در پارک کوروش می‌تواند پناهگاه امنی برای فرار از گرمای تابستان و سرمای زمستان باشد. این آلاچیق‌ها دید بسیار خوبی از فضاهای اطراف دارند و برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بسیار مناسب است. این آلاچیق‌ها در فصل‌های مختلف فضای دنجی برای مطالعه دانشجویان و دانش آموزان است.

•    زمین بازی کودکان شریعتی

 این زمین بازی با امکانات تفریحی متنوع ساخته شده تا کودکان بتوانند در وسایل بازی مختلفی که آنجا است مثل سرسره، چرخ و فلک، و تاب از زمان ورود خود تا لحظه خروج بازی کنند. مطمئنا کودکان از بازی در این وسایل لذت می‌برند و اوقات بسیار خوشی برای‌شان در این پار ساخته می‌شود.

الاچیق‌های پارک شریعتی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Jafari

بیشتر بخوانید: بورس خرید ظرف در تهران کجاست؟


لذت پیاده روی در پارک شریعتی

یکی از لذت بخش‌ترین کارهایی که می‌توان در پارک کوروش انجام داد، پیاده روی است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که صبح یا عصر یک روز تعطیل بخواهید کمی پیاده روی کنید، چه جایی بهتر از پارک شریعتی.

پیاده‌روهای سنگ‌فرش‌شده این پارک فوق‌العاده هستند و به مسیرهای مختلف شما را می‌برند. در پارک شریعتی می‌توانید پیاده‌روی کنید و از اکسیژن خالص بدون هیچ گونه آلودگی استفاده کنید.

فقط زیبایی درختان سر به فلک کشیده پارک شریعتی نیست که شما را هیجان‌زده می‌کند، بلکه صدای پرندگانی که از بالای سر شنیده می‌شوند لذت خاص دارد. این پرندگان سالیان درازی است که لانه خود را در میان درختان پارک قرار داده‌اند و صدای موسیقی را برای رهگذران پخش می‌کنند.

در زمان پیاده‌روی به هر سویی از پارک که نگاه کنید وسیله‌ای برای آرامش را می‌بینید. همین دلیل باعث شده تا پارک شریعتی پاتوق اصلی هر کسی و البته شما، دوستان و البته خانواده باشد.

اگر بعد از پیاده‌روی خسته شدید، می‌توانید بر روی نیمکت‌های چوبی که در زیر سایه درختان قرار دارند، مدت زمانی بنشینید و از مناظر اطراف لذت ببرید.

این نیمکت‌های چوبی در فاصله کوتاهی از هم قرار دارند و با نشستن بر روی آنها دید بسیار خوبی از اطراف، درختان و گل‌ها خواهید داشت. مطمئن باشید نشستن بر روی این نیمکت‌ها و دیدن درختان و انرژی کودکان بسیار لذت‌بخش است.

پارک کوروش یا شریعتی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Sadjadi Tehrani

بیشتر بخوانید: روز تهران، شهر پر از اسرار


ورزش صبحگاهی در پارک کوروش

شاید شما هم عادت به ورزش صبحگاهی داشته باشید و بخواهید ساعتی از روز خود را به ورزش در محیطی باز و مطبوع بگذرانید.

یا این‌که هرزگاهی صبح‌ها دلتان بخواهد از خانه بیرون بزنید و در پارک ورزش کنید. خوشبختانه پارک شریعتی وسایل بدن‌سازی فراوانی دارد و مسیرهای ورزشی بسیار خوبی برای ورزش فراهم کرده تا علاقه‌مندان بتوانند از آنها استفاده کنند.

شما هم اگر علاقمند به ورزش هستید و می‌خواهید ورزش کنید، می‌توانید با برنامه‌های پارک شریعتی همراه شوید و از آنها استفاده کنید.

حتی اگر می‌خواهید به تنهایی ورزش کنید باز هم امکانات ورزشی زیادی برای شما قرار دارد تا روز خوبی را آغاز کنید.

اینجا شما می‌توانید ساعت‌ها در پارک شریعتی بدوید و یا آهسته راه بروید، بدون اینکه هیچ گونه مزاحمتی داشته باشید.

حتی اگر اهل صبحانه خوردن باشید، می‌توانید بعد از ورزش در یکی از آلاچیق‌های پارک بنشینید و جان و جسم خود را تازه کنید.

ورزش در پارک شریعتی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Romyna Armiuoom

بیشتر بخوانید: بورس لوازم ورزشی در تهران کجاست؟


پارک شریعتی در فصل های مختلف سال چه شکلی می‌شود؟

پارک شریعتی در هر فصلی از سال زیبایی‌های خاص خودش را دارد. از فصل بهار که آغاز طراوت و زیبایی‌ است تا فصل زمستان که همه درختان جان خود را به سرما می‌دهند، این پارک شگفتی‌های لذت‌بخش و شگقت‌انگیزی دارد.

•    فصل بهار

فصل بهار زمان شکوفایی و رشد تمام درختان است. فصل بهار ایران هم‌زمان با آغاز نوروز باستان است. پارک شریعتی از این ماجرا غافل نبوده و درختان این پارک در این فصل غرق در شکوفه‌های بهاری می‌شوند و عطر و زیبایی آن پارک را پر می‌کند.

صدای دل‌انگیز پرندگان از میان شاخه‌های درختان این پارک شنیده می‌شود. البته در بهار در قسمت‌های مختلف پارک گل‌های مثل گل لاله کاشته می‌شود و می‌توانید از زیبایی آنها استفاده کنید.

•    فصل تابستان 

 درختان سرسبز و فواره‌های خروشان از لذت‌های ناگفتنی این پارک در فصل تابستان هستند. ناگفته نماند که فواره پارک شریعتی موزیکال بوده و شاهد رقص نور آن در شب خواهید بود. پارک شریعتی در فصل تابستان به شما فرصتی می‌دهد تا شب‌های گرم تابستان را در محیطی خنک سپری کنید و از اوقات خود لذت ببرید.

•    فصل پاییز

چیزی که پارک شریعتی را در این فصل چشم‌نواز می‌کند، درختانی است که جامه زرد و نارنجی بر تن کرده‌اند و از دور هم به چشم می‌خورند. راه رفتن بر روی برگ‌های خشک‌شده لذتی وصف ناپذیر دارد و باید از نزدیک آن را حس کنید.

حتی در روزهای بارانی می‌توانید چتری بردارید و در میان پیاده‌روهای سنگ‌فرش آنجا راه بروید و از دیدن زیبایی درختان لذت ببرید یا اینکه به زیر آلاچیق‌ها بروید و از دور شاهد بارش باران بر روی درختان باشید.

•    فصل زمستان 

 وقتی نام زمستان می‌آید، سفیدی برف زیباترین جلوه آن است. زیبایی پارک شریعتی در روزهای برفی دو چندان شده و با فنجانی چایی و قهوه می‌توان وجود خود را گرم کرد و از زیبایی پارک لذت برد. پیاده‌روی بر روی سنگ‌فرش‌های سفیدپوش این پارک فوق‌العاده است.

زمستان در بوستان شریعتی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس حسن مسروری

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تهران در زمستان کدامند؟


مجسمه دکتر شریعتی در این پارک

یکی دیگر از زیبایی‌های این پارک را می‌توان به وجود مجسمه دکتر شریعتی نسبت داد. این مجسمه سالیان پیش ساخته شده و در قسمت شمالی پارک شریعتی قرار گرفته است. این سردیس زیبای دکتر شریعتی یادبودی بسیار زیبا از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی او است تا همیشه چهره ماندگار او را در ذهن خود زنده نگه داریم.

 همانطور که قبلا گفته شد در این پارک مجسمه‌های دیگری هم هستند که در گوشه‌وکنار قرار گرفتند و بر زیبایی پارک اضافه کرده‌اند.

شاید جالب باشد که بدانید تمامی این مجسمه‌ها به دست اساتید ماهر و زبردست هنرمند تراش خورده و در بهترین نقطه پارک قرار گرفته‌اند. مجسمه‌های پارک قدمتی چند ساله دارند.

پارک خیابان شریعتی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ehsan Amiri

بیشتر بخوانید: مکان‌های دیدنی و تفریحی شمال تهران


خوردن غذا و نوشیدنی در پارک شریعتی

چیزی که لذت حضور در پارک کوروش را بیشتر می‌کند، کافه پارک شریعتی است. کافه‌ای که در یک فضای بزرگ و باز ساخته شده و محیط بسیار خوبی برای خوردن غذا و هر نوع نوشیدنی است. این کافه شاید مانند کافه‌ های لوکس تهران خیلی مجلل نباشد اما با خوراکی‌های متنوع از مشتریان پذیرایی می‌کند.

کافه این پارک چند صندلی دارد که بعد از خرید فست فود مورد‌نظر خود می‌توانید به فضای باز بیرون بروید و غذای خود را آنجا بخورید.

در روزهای تعطیل مخصوصا روزهای گرم تابستان این کافه خیلی شلوغ است و مدت زمانی طول می‌کشد تا خوراکی مورد‌نظر شما آماده شود. شاید این لذت انتظار ارزش خود را دارد و می‌توانید در یک فضای عالی از غذای خود در میان زیبایی پارک لذت ببرید.

البته در صورتی که بخواهید می‌توانید به خیابان های اطراف پارک شریعتی بروید و از رستوران های اطراف غذا تهیه کنید و در محیط پارک میل کنید.

کافه های بوستان شریعتی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Soheil S

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین سینماهای تهران


  • امکانات تفریحی و گردشی اطراف پارک شریعتی

در اطراف پارک شریعتی امکانات تفریحی و گردشی بسیار زیادی وجود دارد و می‌توانید با رفتن به این پارک از همه آن‌ها استفاده کنید. در اینجا به مواردی از آنها اشاره می‌کنیم تا کمی با آنها آشنا شوید.

• رستوران های اطراف پارک 

در اطراف این پارک کافه و رستوران‌های مختلفی قرار دارد که شهرت بسیار خوبی به‌خاطر سرویس و غذاهای منحصر به فرد خود دارند.

شما در صورتی که بخواهید می‌توانید غذای مد‌نظر خود را از آنها سفارش دهید و در آلاچیق‌های پارک میل کنید.

•    فروشگاه های اطراف پارک 

 در اطراف این پارک فروشگاه‌های مختلفی مثل فروشگاه کوتون قرار دارد که می‌توانید انواع لباس باکیفیت را از آنها تهیه کنید.

•    فرهنگسرای اندیشه

 این فرهنگسرا در قسمت جنوبی پارک ساخته شده که دارای سالن‌های متنوعی است و از آنها برای نمایش‌های مختلف استفاده می‌شود.

•    باغ قلهک

 این باغ در قسمت شمالی پارک قرار دارد که از دوران قاجار باقی مانده است. باغ قلهک محیطی سرسبز و زیبا دارد و امکانات تفریحی زیادی مثل سالن بیلیارد، سونا را در اختیار علاقه‌مندان به این رشته‌ها قرار می‌دهد.

فرهنگسرای اندیشه در اطراف پارک شریعتی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس soroush a.a

بیشتر بخوانید: توپ مروارید، نماد فرهنگی یا نماد جنگی در پایتخت؟


مسیرهایی که به راحتی شما را به پارک شریعتی می‌رساند

بهتر است بدانید که پارک شریعتی در موقعیت مکانی بسیار خوبی قرار دارد. این پارک در خیابان شریعتی و سید خندان قرار دارد که دسترسی به آن بسیار آن است. 

برای رفتن به پارک کوروش می‌می توانید از وسایل نقلیه مختلف استفاده کنید:

• مترو

اگر نمی‌خواهید درگیر ترافیک و شلوغی خیابان‌های تهران شوید، بهترین گزینه برای شما استفاده از خط مترو است. یکی از گزینه‌های عالی این است که از ایستگاه مترو در خیابان شریعتی استفاده کنید.

شما می‌توانید بعد از سوار‌شدن به مترو در ایستگاه شریعتی که در خط یک قرار دارد پیاده شوید. بعد از آن با چیزی حدود ده دقیقه پیاده‌روی خود را در مقابل پارک خواهید دید.

البته می‌توانید از ایستگاه‌های قدوسی و خواجه عبدالله انصاری هم که در قسمت شرقی و جنوبی پارک ایستگاه دارند، خود را به درب اصلی پارک شریعتی برسانید.

• اتوبوس

 تهران کلان شهری است که با استفاده از اتوبوس می‌توان به تمامی قسمت‌های آن دسترسی پیدا کرد. در مقابل پارک شریعتی هم ایستگاه اتوبوس قرار دارد که با نام ایستگاه پارک معروف است. شما می‌توانید از قسمت‌های مختلف تهران خود را با اتوبوس به این ایستگاه برسانید و به پارک  بروید.

• خودروی شخصی

 در صورتی که بخواهید با خودروی شخصی به پارک شریعتی بروید، بهتر است در ساعات خلوتی و بدون ترافیک بروید تا چند ساعت گرفتار ترافیک و ازدحام شهر نشوید.

باید گفت که این پارک در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و باید بر اساس محدودیت‌های زوج و فردی که برای خودروها گذاشته می‌شود به آنجا رفت.

یادتان باشد که این پارک پارکینگ اختصاصی ندارد و مجبور خواهید شد تا خودروی خود را در مجاورت این فضای سبز در خیابان‌های اطراف پارک کنید.

تاکسی های شریعتی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس AMIR ABEHAYAT

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


در آخر باید گفت که پارک شریعتی سرسبزی فوق العاده‌ای دارد و مکانی بسیار عالی برای سپری کردن اوقات فراغت و روزهای تعطیل است. این پارک با قرارگیری در یک موقعیت جغرافیایی بسیار خوب امکانات تفریحی بسیار زیادی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند تا نه تنها جوانان و بزرگسالان بلکه کودکان هم از این امکانات استفاده کنند.

در پارک کوروش می‌توانید ساعت‌ها بر روی نیمکت‌های چوبی بشینید و مدت زمانی برای مطالعه کتاب در محیطی سرسبز بگذرانید.

یا اینکه می توانید آخر هفته خود را به همراه خانواده در آلاچیق‌های جادار سپری کنید و در محیطی امن و راحت زمان بگذرانید.

پیاده‌روی، ورزش، صدای دل‌انگیز پرندگان، سایه درختان سرسبز، زمین‌های والیبال و فوتبال از چیزهایی است که این پارک را به مکانی لذت‌بخش و چشم‌نواز برای تفریح تبدیل می‌کنند.

آیا تا به حال به این پارک رفته‌اید؟ یا قبلا با این پارک آشنا بوده‌اید؟ خاطره‌ جالبی از این پارک دارید که بخواهید با بقیه آن را به اشتراک بگذارید؟

اگر تجربه بازی فوتبال با دوستانتان در زمین بازی معروف این پارک را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم که تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.