کاخ اسود، گرانترین تابلوی نقاشی دنیا اینجاست

در جنوبی‌ترین بخش مجموعه سعدآباد، ساختمانی به اسم کاخ اسود دیده می‌شود که این روزها همه آن را به اسم موزه هنرهای زیبا می‌شناسند. زمانی که رضاخان فرمان ساخت این کاخ را صادر کرد خودش یکسال بعد رضاخان به جزیره موریس تبعید شد. با این حال کار ساخت کاخ نیمه‌کاره ماند تا اینکه محمدرضا پهلوی ساخت دوباره کاخ اسود رو شروع کرد و در سال ۱۳۴۶ ساخت آن به پایان رساند. اینجا بیشتر آثار هنرمندان معاصر و اروپایی نگهداری می‌شود و گرانترین تابلوی نقاشی دنیا هم در آنجاست. برویم و بیشتر در مورد کاخ اسود بدانیم.


کاخ اسود کجاست؟

آدرس کاخ اسود در خیابان ولی‌عصر، خیابان زعفرانیه، انتهای خیابان کمال طاهری و در مجموعه فرهنگی تاریخی ‌‌سعدآباد‌ است. شما می‌توانید برای دیدن موقعیت دقیق این موزه روی نقشه ببینید را کلیک کنید تا در نقشه گوگل مپ آن را ببینید.

روی نقشه ببینید!

مجسمه های چوبی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Meysam Tabrizi

چطور به کاخ اسود برویم؟

کاخ اسود در نزدیکی درب زعفرانیه‌ مجموعه سعدآباد قرار دارد. با این حساب درب زعفرانیه بهترین گزینه برای رفتن به کاخ اسود است. چون هم نزدیک است و هم جای پارک برای خودروی شخصی راحت‌‌تر پیدا می‌شود.
با استفاده از مترو

شما اگر بخواهید با خطوط مترو تهران راهی بازدید از کاخ اسود بشوید،‌ باید به خط یک مترو تهران بروید و در ایستگاه تجریش پیاده شوید. ادامه مسیر را هم هم باید با اتوبوس یا تاکسی طی کنید.
البته باید بدانید که از میدان تجریش تا ورودی زعفرانیه سعدآباد، تاکسی مستقیم وجود ندارد. شما بعد از خارج شدن از ایستگاه مترو و یا اتوبوس میدان تجریش باید به سمت ضلع غربی میدان و یا همان خیابان ملکی بروید و سوار تاکسی‌های آصف یا اسدآباد شوید و سر خیابان طاهری پیاده شوید.
از خیابان طاهری تا کاخ سعدآباد ده دقیقه پیاده‌روی دارید.

با استفاده از اتوبوس

هرچند شما می‌توانید با اتوبوس‌های خط ۷ BRT تهران در ایستگاه کاظمی پیاده شده و در کمتر از ۱۰ دقیقه به موزه هنرهای زیبا برسید. اگر هم بخواهید از میدان تجریش پیاده‌روی کنید و به کاخ اسود برسید، تقریبا  ۲۰ دقیقه ای را باید پیاده‌روی کنید تا به درب زعفرانیه برسید.کاخ های سعدآباد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Eh San

بیشتر بخوانید: تهرانگردی در شب ؛ معرفی بهترین بام های تهران


راستی اگر برای اقامت کوتاه مدت به تهران می‌آیید، می‌توانید با اجاره روزانه آپارتمان در شمال تهران هر مقدار بخواهید در پایتخت بمانید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. تهران مبله سعی کرده تا جای ممکن خیال شما را از بابت اقامتگاه در تهران راحت کند.


آشنایی با بخش‌ها و طبقات مختلف کاخ اسود

کاخ اسود که همه آن را به اسم موزه هنرهای زیبا سعدآباد می‌شناسند، از زیباترین موزه های تهران در مجموعه سعدآباد است. اینجا جایی است که شما می‌توانید از گرانترین تابلو نقاشی دنیا دیدن کنید. این اثر هنری گران قیمت، یک تابلوی نقاشی از فتحعلی‌شاه قاجار با بیش از دو قرن قدمت است که با رنگ طبیعی و آب طلا خلق شده و آنچنان ارزشمند است که نمی‌توان روی آن قیمت گذاشت.

 موزه ی نقاشی در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Meysam Tabrizi

کاخ اسود یا همان کاخ سیاه که با سنگ‌های مرمر سیاه ساخته شده، در گذشته محل اقامت وزارت دربار شاهنشاهی بود. این کاخ ۳۶۰۰ متر متر مربع مساحت و سه طبقه دارد. بعد از تبعید رضاشاه به موریس این کاخ استفاده نشد تا اینکه در سال ۱۳۴۶ محمدرضا پهلوی بار دیگر به این مجموعه رونق داد.
بنای کاخ اسود از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ یعنی تا زمان انقلاب متعلق به وزارت دربار پهلوی بود. پس از انقلاب ۵۷ طبقه همکف کاخ سیاه به اداره کل موزه‌های کشور واگذار شد.

موزه هنرهای معاصر یا کاخ اسود

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ebrahim Pourbozorg

تا اینکه در سال ۱۳۶۱ کل ساختمان کاخ اسود برای تبدیل به موزه مورد تغییرات و مرمت قرار گرفت و در سال ۱۳۶۴ به اسم موزه هنرهای زیبا افتتاح شد.
این روزها کاخ سیاه با دو طبقه روی طبقه همکف، محل نگهداری تابلوهای نفیسی از هنرمندان بزرگ ایرانی و خارجی شده است. تا جایی که شما در بازدید از این موزه می‌توانید بسیاری از تابلو کمال الملک نقاش برجسته دوره قاجار و همینطور آثار هنری سالوادور دالی را ببینید که دیدنش نه‌تنها برای ایرانی‌ها بلکه برای خارجی هم جذاب است.

آقار هنری

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hussein Z

بیشتر بخوانید: مرکز خرید سانا، مجلل‌ترین و لوکس‌ترین مرکز خرید شمال تهران


گشت‌وگذار و دیدن آثار طبقات مختلف کاخ اسود 

شما در بازدید از بخش مختلف موزه هنرهای زیبا و یا کاخ اسود می‌توانید آثار هنرمندان معاصر مثل حسین کاظمی، سهراب سپهری و ناصر اویسی یا هنرمندان قرن نوزدهم و بیستم اروپایی و آمریکایی را ببینید. در بین این آثار، مجسمه‌های برنزی و مرمری متعلق به دوره قاجار، زند و افشاریه هستند که در ادامه کامل برایتان توضیح خواهیم داد:

تابلو نقاشی خارجی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Meysam Tabrizi

  • طبقه همکف، آثار هنرمندان معاصر ایران را اینجا ببینید

با رفتن به طبقه همکف موزه هنرهای زیبای مجموعه سعدآباد، شما می‌توانید از آثار برجسته هنرمندان ایرانی که در دوره معاصر بودند مثل سهراب سپهری (نقاش و شاعر)، شارل حسین زنده‌رودی (نقاش)، پروانه اعتمادی (نقاش)، فرامرز پیلارام (نقاش و خوشنویس) و حسین محجوبی (نقاش و معمار) دیدن کنید.

تابلوهای کمال الملک

منبع عکس گوگل مپ، عکاس hakh82

  • طبقه اول، جایی برای نمایش آثار هنرمندان اروپایی 

در طبقه اول کاخ اسود، نقاشی‌های کشیده شده بیشتر برای قرن ۱۷ تا ۲۰ میلادی هستند که این تابلوها توسط هنرمندان کشورهای مختلف کشیده شده.
در این قسمت از موزه هنرهای زیبا آثار هنرمندان برجسته‌ای نظیر سالوادور فلیپه ژاسینتو دالی دومنک معروف به سالوادور دالی (نقاش اسپانیایی)، پیتر گراهام (نقاش اسکاتلندی)، ژول آدولف آیم لوئیس برتون معروف به ژول برتون (نقاش فرانسوی)، فرانسوا موزن (نقاش بلژیکی) و خیلی‌های دیگر به نمایش گذاشته شده است. راستی اگر کمی دقت کنید می‌بینید که تابلوهای طبقه دوم کاخ اسود بیشتر بر اساس مکتب‌های ملی دسته‌بندی شده‌اند.

آثار اروپایی موزه هنرهای معاصر

منبع عکس گوگل مپ، عکاس A R

  • طبقه دوم، محلی برای نمایش آثار نقاشان عصر صفویه تا قاجار

با گشت‌وگذار در طبقه سوم موزه هنرهای زیبا شما انگار به دو قرن پیش سفر کرده‌اید. چون بیشتر آثار نمایش‌داده شده این طبقه مربوط به دوره صفویه و قاجار است.
یکی از تابلوهای مهم این طبقه متعلق به محمد زمان بن حاجی یوسف قمی معروف به محمد زمان نقاش ایرانی تبار دوره صفوی است که با عنوان مجلس شیرین و فرهاد در این مجموعه نگهداری می‌شود.
هرچند باید بدانید که نقاش بیشتر تابلوهای این طبقه شناسایی نشده که دلیل آن نبود امضای هنرمند پای تابلوهای نقاشی است.
از دیگر آثار مهم طبق سوم کاخ اسود،  تابلو مردم اروپایی که لباس ایرانی به تن دارند و تابلو تاج‌گذاری نادرشاه افشار بر سر محمدشاه است. طبق اسناد تاریخی تابلو نادرشاه افشار که به اسم تاج‌بخش نادرشاه شناخته می‌شود، سی سال پس از قتل نادرشاه افشار کشیده شده که همه این آثار دیدنش برای هر کسی می‌تواند جالب باشد.

نقاشی دورهه قاجار در کاخ اسود

منبع عکس گوگل مپ، عکاس SΛDEH

بیشتر بخوانید: اجاره خانه مبله، اقامتی بی‌دردسر در جای‌جای تهران


جذابیت کاخ اسود نسبت به دیگر موزه های تهران در چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید فضای میانی هر طبقه در کاخ اسود بسیار دلباز بوده و در نقاطی از آن صندلی هایی برای نشستن قرار دارد. با این کار شما می‌توانید به دقت آثار را ببینید بدون اینکه خستگی احساس کنید.

تابلو نقاشی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Behrad Moudi

چیزی که در این موزه برای همه می‌تواند جالب باشد این است که تابلوها به شکل مربع و مستطیل نیستند و با طرحی خلاقانه تابلوهای پنج و شش ضلعی هم دیده می‌شود. خلاصه که دیدن این موزه برای هنر دوستان بسیار تماشایی خواهد بود و ساعت‌ها می‌توانند در آن وقت بگذرانند.

تابلو نقاشی کاخ اسود

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mersedeh Hatefi

بیشتر بخوانید: بازدید رایگان از موزه‌های کشور در روز جهانی موزه


قیمت بلیط موزه هنرهای زیبا چقدر است؟

ورودی مجموعه سعدآباد در تاریخ بهمن ماه ۱۴۰۲ طبق اطلاعات خود مجموعه سعدآباد ۵۰۰۰ تومان است و قیمت بلیط موزه هنرهای زیبا هم در۴۰۰۰ تومان.

نکته ضروری که شما در بازدید از موزه سعدآباد و کاخ اسود باید در نظر داشته باشید، این است که بلیت بازدید از کاخ اسود به صورت نقدی فروخته نمی‌شود و برای تهیه بلیت همراه داشتن کارت بانکی الزامی است.

بازدید از کاخ اسود

منبع عکس گوگل مپ، عکاس نادر مزرعه شادی

بیشتر بخوانید: توچال، ماجراجویی هیجانی در بیخ گوش تهران


اطلاعات و راه‌های ارتباطی با موزه هنرهای زیبا

آدرس: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری.

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۷۵۲۰۳۱ 

ساعت کاری: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر.

موزه هنرهای زیبا یا کاخ اسود

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hussein Z

بیشتر بخوانید: مکان‌های دیدنی و تفریحی شمال تهران


در این مطلب تهران مبله سعی کردیم در مورد کاخ اسود با شما صحبت کنیم . در مورد آثار و طبقات مختلف و جذابیت‌های این موزه برایتان بگوییم. تا بتوانید با استفاده از مسیرهای راحت و اطلاعات کامل از این موزه بازدید کنید. حالا نوبت شماست که به ما بگویید آیا تا‌به‌حال به موزه هنرهای زیبا سعدآباد رفته‌اید؟ چه چیزی اینجا بیشتر از همه نظر شما را جلب کرد؟ آیا واقعا آثار نقاشی اینجا دیدنی هستند؟ نظرات و تجربیات شما راهنمای خوبی برای ما و خوانندگان تهران مبله خواهد بود.


سوالات متداول

اسم دیگر کاخ اسود چیست؟
موزه هنرهای زیبا.
چرا اسم کاخ اسود را کاخ سیاه گذاشتند؟
چون در ساخت نمای این موزه از سنگ‌های مرمر سیاه استفاده شده و به‌همین خاطر به کاخ سیاه هم در مجموعه سعدآباد معروف شده.
قیمت بلیط موزه هنرهای زیبا چنده؟
برای رفتن به سعدآباد شما باید ۵۰۰۰ تومان ورودی بدهید و قیمت بلیت موزه هنرهای زیبا هم ۴۰۰۰ تومان است.(بهمن ۱۴۰۲)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.