معرفی پارک های غرب تهران ؛ گشت و گذار در نوروز

اگر در تهران زندگی کنید یا برای سفری چند روزه به این شهر سری زده باشید حتما تعداد زیاد خانه ها و آپارتمانهای سر به فلک کشیده و آسمان خراشهای متعدد توجه شمارا به خود جلب کرده باشد. آپارتمانهایی که از شهر تهران منظره ای خاکستری و کسل کننده ساخته. اما این تمام واقعیت شهر تهران نیست، چرا که این شهر در کنار همه ی منظره های خاکستری اش فضاهای سبز بی نظیری دارد که  بتواند محلی به دور از دغدغه و سرشار از آرامش برای ساکنان و مسافرانش فراهم کند.اگر به قدر کافی از تاریخچه شهر تهران با خبر باشید میدانید که این شهر در سالها قبل باغ های زیادی داشته؛ هرچند که این باغ ها رفته رفته به خانه های مسکونی تبدیل شده اند اما همانطور که  گفته شد برخی از این باغ ها امروزه به عنوان پارک ها و بوستانها مورد استفاده قرار میگیرد. در طی سالهای اخیر سعی شده تا امکانات رفاهی و تفریحی زیادی در این باغها تعبیه شود تا لحظات متفاوتی برای کسانی که گذرشان به شهر تهران میافتد، رقم بخورد.
ازجمله محله های تهران که پارکهای تنوع با امکانات تفریحی بالا دارد، غرب تهران است. پارک های غرب تهران طوری طراحی شده اند که بتوانند  نیاز تمام اقشار جامعه را پوشش دهند. پارک های غرب تهران هم محل مناسبی برای بازی و تفریح جوانان است و هم امکانات مناسبی برای گشت و گذار خانواده ها دارند. همچنین بیشتر این پارک ها داری فضایی هستند که کودکان خردسال هم بتوانند در این فضا ها به بازی بپردازند و سرگرم شوند. پارک های غرب تهران بسیار متعددند، از همین رو قصد داریم تا در این مطلب به معرفی بهترین و شاخص ترین پارک های غرب تهران که از بهترین جاهای دیدنی تهران نیز هستند بپردازیم.

1.    پارک نهج البلاغه

تا همین دهه اخیر در غرب تهران و در میان دره فرحزاد، یک رودخانه ی بسیار کم آب جریان داشت که اکنون این دره به یکی از بهترین پارک های غرب تهران تبدیل شده است.پارک نهج البلاغه تنها یک پارک نیست بلکه یک دهکده گردشگری است که در سال 1388 احداث شده.البته ساخت این پارک در چهار فاز مختلف صورت گرفته که تنها و فاز آن به بهره برداری رسیده است.فاز اول حد فاصل شمال همت تا بلوار همیلا را شامل میشود که در آدر  ماه1388 به بهره برداری رسیده، فاز دوم نیز از شمال اتوبان حکیم دتا همت ادامه دارد که در سال 1392 به بهره برداری رسیده و با تکمیل فاز های سه و چهار مساحت این پارک به200 هکتار و طول آن به 6.500 متر خوهد رسید. پارک نهج البلاغه بزرگترین پارک دره ای تهران است که این دره پارک نهج البلاغه را به دو قسمت جدا از هم تقسیم کرده است که البته این دو قسمت به واسطه ی یک پل معلق به هم متصل اند که خود این پل نیز از جاذبه های گردشگری شهر تهران و این پارک به شمار میرود. بالاترین سطح این پارک با کف پارک که درواقع همان دره ی قدیمی است 55 متر اختلاف ارتفاع دارد این اختلاف ارتفاع پارک نهج البلاغه را به یک پارک طبقاتی در تهران تبدیل کرده است.

دیدنی های پارک نهج البلاغه

پارک نهج البلاغه علاوه بر فضای سبز و شیوه ساختش که منظره‌ی چشمگیری را رقم رده دارای امکانات متعددی است که آن را به یکی از بهترین پارک های غرب تهران تبدیل کرده است. از جمله این امکانات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

پل معلق پارک نهج البلاغه: پل معلق پارک نهج البلاغه که پل معلق آسمان نام دارد اولین پل معلق تهران است که در یکی از پارک های غرب تهران قرار گرفته و امروزه به یکی از سنبل های شهر تهران تبدیل شده است. طول این پل 258 متر و بیشترین ارتفاع آن به 85 متر میرسد که بوستان نهج البلاغه را به پارک پردیسان متصل میکند. این پل تا 200 نفر ظرفیت دارد که به طور همزمان بر روی آن راه بروند که در نوع خود بسیار شگفت انگیز است.
سرزمین شگفت انگیز: این مجموعه در پارک نهج البلاغه در واقع یک مجموعه تفریحی ورزشی است که دارای امکاناتی چون راپل هوایی، پیست پرواز، مجوعه قایق پرش در آب ،بانجی جامپینگ، سوئینگ، لانگچر و یک سافاری پارک وحشت است که محل خوبی برای گذراندن اوقات فراغت جوانان است.

پیست دوچرخه سواری پارک نهج البلاغه در میان پارکهای غرب تهران طولانی ترین مسیر دوچرخه سواری را دارد. این پیست دوچرخه سواری طولی به اندازه 9000 متر مربع دارد که  هم برای دوچرخه مناسب است هم محل مناسبی برای اسکیت سواری است.

شهربازی: پارک نهج البلاغه دارای سه مجموعه باز مخصوص کودکان است که سرزمین بیلینیو یکی از این مجموعه هاست
اسکیپ روم: اگر اهل تفریح در اسکیپ روم های مختلف تهران باشید، پارک نهج البلاغه یکی از بهترین اسکیپ روم های این شهر را دارد که میتواند دقایقی هیجان انگیز و مفرحی را بری شما رقم بزند.

آدرس پارک نهج البلاغه

همانطور که گفته شد پارک نهج البلاغعه به دلیل وسعتی زیادی که دارد مسیر های دسترسی متعددی نیز دارد
– اشرفی اصفهانی – خیابان هفتم – خیابان پارک – خیابان استاد نظری
– بزرگراه یادگار امام جنوب – انتهای ایوانک غربی
– تهران- حکیم غرب – بعد از خروجی یادگار- بوستان نهج البلاغه
این سه مسیر بهترین مسیر های دسترسی به پارک نهج البلاغه هستند که اگر با خودرو شخصی خود به این پارک ها میروید میثتوانید خودرو خود را در پارکینگ  این پارک که تا 750 خودرو ظرفیت  دارد پارک کنید و با خیال راحت به گشت و گذار در این پارک بپردازید.

2.  پارک پردیسان

این پارک در بین دیگر پارک های غرب تهران دارای قدمت بیشتری است. شروع تاسیس این پارک در اوایل دهه 50 رقم خورده و طراحی آن را شخصی به نام «ایان مک هارگ» بر عهده داشته که از طراحان و معماران برجسته جهان در آن زمان بود. این پارک با اهداف علمی ، آموزشی، پژوهشی و تفریحی ساخته شد. مک هارگ قصد داشت تا بیشتر گونه های گیاهی از جمله توندرا و درختان جنگل های گرمسیری را  در این پارک جای دهد به علاوه با توجه به فرهنگ ایرانی یک چهرباغ نیز در این پارک احداث کرد تا این پارم نمونه ی کاملی از پوشش گیاهی و فرهنگ ایران باشد. این پارک تا سال 1396 تحتت نظارت سازمان محیط زیست کشور قرار داشت که ار آن سال به بعد به مدت 15 سال در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است. با توجه به این که بادهای غربی از این بوستان عبور میکنند این پارک را به عنوان ریه ی تهران نیز میشناسند که نقش بسیار مهمی در تعدیل هوای تهران و پاکیزه کردن این هوا دارد.

مساحت پارک پردیسان

پارک پردیسان تهران یکی از پارک های غرب تهران  300 هکتار مساحت دارد که توانسته 300 نوع از پوشش گیاهی بومی تهران و اطراف آن را درخود جای دهد، در گذشته در این منطقه درختان بادام و پسته وحشی وجود داشته که هنوز  این درختان بر فراز تپه های این پارک به چشم میخورند.

دیدنی های پارک پردیسان

مرکز بازپروری حیوانات
بسیاری از مردم گمان میکنند پارک پردیسان دارای یک باغ وحش است. در صورتی که یان طور نیست، پارک پردیسان  در بین پارک های غرب تهران دارای یک مرکز بازپروری برای حیوانات آسیب دیده و یا حیواناتی است که توسط شکاچیان و قاچاقچیان از محل زندگی خود دور افتاده اند. این حیوانات پس از بازپروری و تیمار در صورت امکان در محیط زنگی خود رها میشوند و اگر این حبوانت نتوانند دیگر در محیط طبیعی خود زندگی کنند در محل مخصوصی از آنها نگهداری میشود. در این مرکز به محافظت از یوز ایرانی نیز میردازند تا از انقراض آن جلوگیری کنند.
موزه تاریخ طبیعی
پارک پردیسان دارای یک موزه به مساحت 1800 متر مربع این که در آن گونه های حیوانی و گیاهی مختلف جهان به نمایش گداشته شده است. این موزه محل نمایش حیوانات نادر ایرانی نظیر هوبره، سیاه خروس، گور ایرانی، یوزپلنگ و میش مرغ نیز هست که به صورت تاکسیدرمی شده در این موزه به نمایش درامده اند. در این موزه کارگاه تاکسیدرمی نیز برگزار میشود که جنبه علمی، آموزشی و تفریحی به آن بخشیده است.

موزه آب
یکی دیگر از موزه های پارک پردیسان تهران، موزه آب ایران است که در این پارک قرار دارد. در این موزه مسیر تکامل سیستم آب رسانی ایران از کاریز و قنات گرفته تا شیوه آب رسانی شهری و امروزی به نمایش گذاشته شده است.

سینما محیط زسیت پارک پردیسان
پارک پردیسان تنها پارک از میان پارک های غرب تهران است که داری یک سینمای زیست محیزی است. این سینما اولین سینما محیط زیست کشور است که در سال 1393 احداث شده، این سینما در روز های پنجشنبه و جمعه که جمعیت زیادی به پارک می آیند فعالیت میکند و فیلم ها و مستند ها ی متنوعی از حیات وحش را با=رای علاقمندان این موضوع به نمایش میگذارد.

مدرسه طبیعت
تنها پارک از میان پارک های غرب تهران که یک مدرسه زبیعت در خود جای داده است، پارک پردیسان است. مدرسه طبیعت پارک پردیسان پنجاهمین مدرسه طبیعت ایران است که از سال 1396 شروع به فعالیت کرده. در این مدرسه طی دوره های آموزشی کوتاهی به کوکان 4 الی 12 سال محیط های کشت مختلف گیاهان و آشنایی با حیوانات و جزییات زندگی آنها آموزش داده میشود. والدین نمیتوانند کودکان خود را در این مدرسه همراهی کنند پرا که کودکان بتوانند در تعامل با دیگر همسالان خود با طبیعت آشنا شوند و خلاقیت خود را پرورش دهند. این مدرسه سه قانون داد: کودکان نباید به خود، به دیگران و به حیوانات آسیب بزنند؛ هیچ گیاهی علف هرز به حساب نمی‌آید و هیچ جانداری جاندار زیانکار نیست.

امکانات تفریحی و ورزشی پارک پردیسان

این پارک مانند دیگر پارک های غرب تهران دارای  امکانات ورزشی متعددی پون زمین فوتبال، زمین والیبال،  بدمینون، پیست اسکیت و دوچرخه سواری  و یک رینگ 7 کیلومتری جهت پیاده روی و دویدن است که تمامی موارد مورد نیاز ورزش دوستان را  فراهم میکند.

مسیر های دسترسی به پارک  پردیسان

به طور کلی پارک های غرب تهران به دلیل دسترسی به اتوبانهای مهم تهران دارای محبوبیت هستند چرا که رسیدن به این پارک ها بسیار راحت است ، پارک پردیسان نیز  به علت وسعتی که دارد و با توجه به این که به پارک نهج البلاغه هم متصل شده دارای مسیر های دسترسی متعددی است که در ادامه به معرفی هر یک از آنها میپردازیم.

ورودی پارک پردیسان از همت

شما میتوانید خودتان را به منطقه 2 تهران برسانید و از طریق بزرگراه همت غرب به شرق، نرسیده به خروجی شیخ فضل الله نوری به پارک پردیسان برسید.

 ورودی پارک پردیسان از حکیم

شما میتوانید از طریق اتوبان حکیم غرب در مسیر اتوبان یادگار امام حرکت کنید و نرسیده به اتوبان یادگار امام تابلوهای پارک پردیسان را مشاهده کرده و وارد آن شوید.

پارک پردیسان با مترو

شما میتواننید برای رفتن به پارک پردیسان از مترو تهران نیز استفاده کنید. نزدیک ترین ایستگاه مترو به این پارک ایستگاه میدان صنعت است و سپس از آنجا میتوانید به وسیله تامکسی خودتان را به پارک پردیسان برسانید.

3.پارک ژوراسیک تهران

یکی دیگر از پارک های غرب تهران که برای بسیاری از مردم و به خصوص کودکان جذابیت دارد، پارک ژوراسیک است. این پارک که در سعادت آباد واقع شده به پارک دایناسورهای متحرک نیز معروف  است. این پارک دارای مجسمه های متحرکی از گونه های مختلف دایناسور هاست که در ابعاد واقعیشان ساخته شده. این مجسمه ها با جلوه های ویژه ای که دارند برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب اند. جالب است بدانید که صدای دایناسور ها نیز در محوطه این پارک پخش میشود که همین موضوع این پارک را به یکی از جذاب ترین پارک های غرب تهران برای کودکان تبدیل کرده است

آدرس پارک ژوراسیک تهران:

سعادت آباد –  انتهای بلوار پاکنژاد –  میدان بهرود – بلوار شقایق
از طریق ایستگاه میدان صنعت مترو تهران نیز میتوانید خود را به این پارک برسانید

4.پارک جوانمردان

یکی دیگر از محبوب ترین پارک های غرب تهران پارک جوانمردان است. این پارک 150 هکتار مساحت دارد و دارای تندیس های متعددی از مشاهیر ایرانی است که علت نامگداری این پارک نیز وجود همین تندیس هاست. در میان پارک های غرب تهران؛ پارک جوانمردان توانسته دو منطق4ه غرب تهران یعنی منطقه 22 و 5 را به یکدیگر متصل کند. از همین رو این پارک از نظر موقیت قرار گیری از مهم ترین پارک های غرب تهران به شمار میرود.

امکانات پارک جوانمردان

این پارک نیز مانند دیگر پارک های غرب تهران از امکانات رفاهی و تفریحی متعددی برخوردار است و 660000 مساحت دارد. امکاناتی که اوغات خوشی را برای هرکسی که گذرش به این پارک میافتد رقم میزند. از جمله این امکانات میتوان به پیست دوچرخه سواری آن اشاره کرد که طولی نزدیک به 8000 متر دارد و خط کشی شده است و ورزشکاران میتوانند در هنگام دوچرخه سواری از مناظر زیبایی که در این مسیر قرار گرفته نیز لذت ببرند. در ضمن در این بوستان ایستگاه هایی وجود دارد که از طریق آنها میتوانید دوچرخه اجاره کنید. بنابراین اگر قصد اجاره دوچرخه را دارید یادتان باشد که یک کارت شناسایی همراه خودتان داشته باشید.
مین اسکیت حرفه ای که مساحتی نزدیک به 5000 متر دارد یکی دیگر از اماکانات بوستان جوانمردان است و علاقه مندان میتوانند در این محیط تجربه ی اسکیت سواری ایمنی را داشته باشند.
در این پارک نیز مانند اغلب پارک های غرب تهران فضاهایی برای بازی کودکان در نظر گرفته شده که با استفاده از آنها میتوانید برای کودکان خود اوقات خوشی را رقم بزنید.

آدرس پارک جوانمردان

پارک جوانمردان در حد  فاصل بزرگراه شهید همت و شهید حکیم قرار دارد که دارای سه ورودی اصلی از جمله ورودی غربی از بلوار صدرا، ورودی غربی از بلوار جوانمردان و ورودی شمالی از جنوب بزرگراه شهید همت است. برای رسیدن به این پارک میتوانید از دو مسیر1. همت غرب – جنوب دهکده المپیک و 2 اتوبان حکیم غرب – ضلع شرقی میدان المپیک استفاده کنید.

سخن پایانی:

همانطور که میدانید با شیوع ویروس کرونا سفر رفتن و ماندن در فضاهای بسته اصلا توصیه نمیشود. بنا بر این در ایام تعطیل و یا روزهایی که میخواهید به گردش بپردازید بهترین مکان ها پارک ها و بوستان ها هستند. چرا که فضای بازی دارند و در صورت نبود جمعیت زیادی در آنها میتوانند کاملا بی خطر باشند بنا بر این میتوانید بدون دغدغه های کرونایی به این پارک ها سر بزنید. در این میان پارک های غرب تهران بهترین گزینه برای تفریح و گردش اند چرا که دارای آب و هوای معتدلی هستندو بسیار سرسبز بوده و هیچ چیز از امکانات رفاهی و تفریحی کم ندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.