معرفی تمامی محله های شهر تهران

شهر تهران، به عنوان محبوب ترین و شلوغ ترین شهر ایران شناخته می شود که بسیار هم طبیعی است. این شهر در میان تمامی شهر های ایران بیشترین وسعت را داشته و به طبع، از مناطق و ناحیه های بیشتری نیز تشکیل شده است. در واقع این شهر با وسعت بسیار زیادی که دارد دارای 22 منطقه بوده و در هر کدام از این مناطق، ناحیه ها و محله های متعدد دیگری نیز وجود دارد. در ادامه این مطلب به معرفی کامل محله های شهر تهران پرداخته ایم و به طور کامل، تمامی محله های شرق تهران، محله های غرب تهران، محله های شمال تهران، محله های جنوب تهران و همچنین محله های مرکز تهران را ذکر کرده ایم. اگر دوست دارید با این شهر بزرگ و محبوب آشنا شوید مطالعه این مطلب را از دست ندهید و با بخش های مختلف تهران آشنا شوید.

محله های شهر تهران

یکی از جالب ترین نکات در خصوص پایتخت ایران این است که یکی از اصلی ترین شهر های صنعتی ایران بوده و با داشتن تعداد بسیار زیادی از کارخانه ها و شرکت های ایران در این شهر این شهر یک شهر صنعتی به شمار میرود. جالب است بدانید که شهر تهران به عنوان اصلی ترین مرکز اقتصادی ایران می باشد و در نتیجه، میزان بسیار زیادی از مهاجرت و سفر به این شهر وجود دارد و همه روزه افراد بسیاری با سفر به این شهر و سکونت در محله های شهر تهران مدتی را در این شهر می مانند. اما هر کدام از مناطق شهر تهران دارای ویژگی های متفاوت و محله های بسیار زیادی می باشد. در واقع شهر تهران علاوه بر داشتن 22 منطقه، دارای 134 ناحیه بوده و همچنین از 370 محله ی مختلف تشکیل شده است. اما اگر با محله های شهر تهران آشنایی ندارید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

شمال شهر تهران

شمال شهر تهران، چندین منطقه را در بر می گیرد و به طبع، محله های بسیار زیادی در این مناطق وجود دارد. البته هر کدام از این مناطق با یکدیگر تفاوت ناچیزی دارد اما به طور کلی می توان گفت که محله های شمال تهران، به عنوان لوکس ترین محله ها در تهران شناخته می شود و می توان گفت که به عنوان “اعیان نشین” پایتخت شناخته می شود. از  شمالی ترین مناطق تهران که جزو محبوب ترین و شناخته شده ترین مناطق پایتخت می باشد، منطقه 1 تهران می باشد. این منطقه شامل تعداد بسیار زیادی محله می باشد که همگی آن ها، محله های شمال تهران را تشکیل می دهند. تمامی این محله ها به عنوان گران ترین و لوکس ترین محله های تهران می باشند که بد نیست با آن ها آشنا شویم.

مشخصات محله های شمال تهران

شمال تهران به دلیل قرار گیری در دامنه رشته کوه های البرز دارای آب و هوای بسیار عالی و خوب می باشد. در واقع می توان گفت که این منطقه زمستان هایی نسبتا سرد تر از سایر مناطق شهر تهران و همچنین تابستان هایی خنک تر داشته. به همین دلیل میزان محبوبیت آن بسیار بیشتر از سایر مناطق تهران می باشد. علاوه بر این، خانه هایی که در این منطقه وجود دارند بسیار لوکس بوده و طبق به روزترین تکنولوژی های جهان ساخته می شوند. علاوه بر این این منطقه دارای امکانات تفریحی و گردشگری ای می باشد که نمونه آن ها در سایر منطقه ها و محله های پایتخت وجود ندارد. در نتیجه می توان گفت که یکی از محبوب ترین نقاط شهر تهران، محله های شمال تهران می باشند.

معرفی محله های شمال تهران

شمالی ترین محله ی شهر تهران، محله گلابدره می باشد. این محله که جزو منطقه 1 تهران می باشد دارای فضای سبز متعدد بوده و یکی از خوش آب و هواترین محله های شهر تهران می باشد. اما از سایر محله های شمال تهران که در منطقه 1 پایتخت قرار دارد می توان به سوهانک، شهرک محلاتی، شهرک نفت، دارآباد، فرمانیه، ازگل، نیاوران، حصار بوعلی، زعفرانیه، اوین، باغ فردوس، قیطریه، درکه، کوهسار، تجریش، دربند، کاشانک، کامرانیه، جوزستان، فرشته، اقدسیه، دزاشیب، چیذر، امامزاده قاسم، اراج، محمودیه، الهیه، اشاره کرد. تمامی این محله ها در دامنه رشته کوه البرز قرار دارند و تمامی محله های شمال تهران در تمامی روزهای سال دارای آب و هوای بسیار خوب و دلپذیری می باشند. جالب است بدانید که به طور کلی منطقه 1 تهران دارای مساحتی در حدود 64 کیلومتر مربع می باشد.

اما علاوه بر منطقه 1 مناطق دیگری از جمله منطقه 3،  و بخش هایی از مناطق 2، 4 و 5 نیز جزو مناطق شمالی پایتخت محسوب می شوند. از سایر محله های شمال تهران که در مناطق 2،3،4 و 5 قرار دارد می توان به محله هایی مانند: پاسداران، اختیاریه، دروس، دیباجی، دولت، جردن، ولیعصر، ظفر، سید خندان، قلهک، ونک، میرداماد، کوی فراز، محله پرواز، فرحزاد، پونک، ایوانک، سعادت آباد، شهرک قدس، هروی، دریا، سپهر، لویزان (شیان)، ضرابخانه، مهران، کاظم آباد، مجیدیه، شمیران نو، فرجام، باغ فیض، اشرفی اصفهانی، جنت آباد، پونک، حصارک، شهران، شهر زیبا، بلوار فردوس اشاره کرد.

شرق تهران

شرق شهر تهران از مناطقی است که دارای فضای سبز بسیار می باشد و بیشتر دارای بافت مسکونی بوده و بخش های کمی از آن نیز به کارخانه ها اختصاص داده شده است. اما یکی از ویژگی های خوب این ناحیه از شهر تهران می توان به وجود فضاهای سبز بسیار زیاد و پارک جنگلی های متعدد اشاره کرد. شرق شهر تهران دارای تعدادی منطقه می باشد که در هر کدام از مناطق، تعداد بسیار زیادی محله وجود دارد. این منطقه از شهر تهران به ویژه ناحیه های شمالی آن دارای بهترین آب و هوا بوده و در بیشتر روزهای سال آب و هوای خنکی دارد. اما محله های شرق تهران کدامند؟

منطقه های شرق تهران

برخی از محله های شرق تهران جزو ناحیه شمالی نیز قرار می گیرند و به طور کلی، هم بخشی از فضای سبز را در بر می گیرند و علاوه بر این آب و هوای بسیار خوبی در آن ها حاکم است. به طور کلی می توان گفت در شرق شهر تهران، 4 منطقه وجود دارد. این مناطق دارای محله های متعددی می باشند و به طور کلی وسعت نه چندان کمی از پایتخت را در بر می گیرند. مناطقی که در شرق شهر تهران وجود دارند شامل منطقه 4، منطقه 8، منطقه 13، و منطقه 14 می باشد. به عبارت دیگر مناطق شرقی شهر تهران از شمال با رشته کوه البرز، و از جنوب با پارک جنگلی مشهور سرخه حسار در تماس است و یکی از بهترین نقاط شهر تهران می باشد.

معرفی محله های شرق تهران

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، 4 منطقه ناحیه های شرقی تهران را تشکیل می دهند. این مناطق که منطقه های 4، 8، 13 و 14 می باشند، از تعدادی محله تشکیل شده اند که در ادامه به معرفی این محله ها می پردازیم. هر کدام از این محله ها دارای امکانات و مراکز تفریحی و خرید متعددی می باشند و یکی از بهترین مناطق تهران برای سکونت هستند.

از جمله محله های شرق تهران می توان به : بلوار پروین، حکیمیه، تهرانپارس، شمس آباد، مجیدیه، علم و صنعت، قنات کوثر، نارمک، هنگام، تسلیحات، دردشت، زرکش، فدک، کرمان، لشکر، مجیدیه جنوبی، وحیدیه، مدائن، هفت حوض، شهید اسدی، صفا، دماوند، تهران نو، نیرو هوایی، زینبیه، آشتیانی ،حافظیه، امامت، شورا، زاهد گیلانی، اشراقی، دهقان، پیروزی، سرخه حصار، چهارصد دستگاه، شکوفه، دژگام، شیوا، نبی اکرم، شهید محلاتی، فلاح، هفده شهریور، نبرد، شکیب، پرستار، شهرابی (قیام)، سر آسیاب دولاب، تاکسیرانی، مینای جنوبی، آهنگ شرقی، قصر فیروزه، افراسیابی شمالی، سیزده آبان، صد دستگاه، بروجردی، فرزانه، جابری، دژکام، مینای شمالی، آهنگران، نیکنام، و … اشاره کرد.

غرب تهران

یکی از وسیع ترین و سرسبزترین مناطق شهر تهران، مناطق غربی این شهر است. در واقع این مناطق با داشتن فضای سبز متعدد به عنوان یکی از محبوب ترین مناطق شهر تهران شناخته می شود. در واقع اخیرا مناطق غربی شهر تهران مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و روزانه، سازه ها و جاذبه های گردشگری بسیار زیادی در آن ساخته می شود. همین مساله سبب می شود که توجه افراد بسیاری به این مناطق از شهر تهران باشد و همه روزه، حجم عظیمی از افراد با سفر به این منطقه ساعاتی از روز خود را در کنار جاذبه های گردشگری این شهر و همچنین فضای سبز متعدد آن سپری کنند.

منطقه های غرب تهران

جالب است بدانید که غرب تهران را تنها 2 منطقه در بر می گیرد. این مناطق که شامل منطقه 21 و همچنین منطقه 22، و مقدار کمی از منطقه 18 می باشد، دارای آب و هوای بسیار عالی می باشد و بیشتر فضای آن را پارک های جنگلی، دریاچه، و جاذبه های گردشگری متعدد در بر گرفته است. جالب است بدانید که هر روزه بر محبوبیت این مناطق شهر تهران افزوده می شود و با داشتن جاذبه های گردشگری منحصر به فرد و جاهای دیدنی متفاوت، میزبان بسیاری از گردشگران و توریستان می باشد. اما همانند تمامی مناطق دیگر از شهر تهران، ناحیه غربی پایتخت نیز از محله های بسیار زیادی تشکیل شده است.

معرفی محله های غرب تهران

مناطق 18، 21 و 22 از محله های بسیار زیادی تشکیل شده اند. این محله ها امروزه یکی از گران ترین محله های تهران می باشند و به دلیل وجود مراکز خرید بسیار زیاد، امکانات تفریحی و گردشگری، و همچنین آب و هوای عالی، دارای شهرک های مسکونی متعدد بوده و برج های بسیار زیادی را در خود قرار داده است. از جمله محله های غرب تهران می توان به شهرک دریا، تهرانسر غربی، ویلا شهر، شهرک 22 بهمن، شهرک دانشگاه شریف، شهرک شهرداری، وردآورد، شهرک غزالی، شهرک دانشگاه، چیتگر شمالی، چیتگر جنوبی، شهرک پاسداران، تهرانسر مرکزی، باشگاه نفت، شهرک استقلال، شهرک آزادی، شهرک فرهنگیان، تهرانسر شرقی، تهرانسر غربی، دهکده المپیک، آزادشهر، پیکان شهر، دریاچه چیتگر، گلستان غربی، امید، دژبان، شهرک راه آهن، شهرک گلستان، شریف، زیبادشت پائین، زیبا دشت بالا، گلستان شرقی، خلیج فارس شمالی، خلیج فارس جنوبی، و .. اشاره کرد.

جنوب تهران

جنوب شهر تهران، محدوده ی بسیار وسیعی را از این شهر بزرگ در بر گرفته و دارای مناطق بسیار زیاد و به طبع محله های متعدد می باشد. این مناطق از شهر تهران به عنوان شلوغ ترین منطقه از شهر تهران می باشد که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع می توان گفت که جنوب شهر تهران، با در بر گرفتن وسعت زیادی از مناطق شهر تهران، یکی از وسیع ترین بخش های شهر می باشد که به همین ترتیب، امکانات و جاذبه های گردشگری بسیار زیادی را در خود قرار داده است. این بخش از پایتخت از نقاطی است که با داشتن اماکن مذهبی، همه روزه افراد بسیار زیادی را به سمت خود جذب می کند.

مناطق جنوب شهر تهران

همانطور که در مطالب بالا مطالعه کردید، جنوب شهر تهران دارای مناطق بسیار زیادی می باشد که هر کدام از این مناطق، از محله ها و ناحیه های بسیار زیادی تشکیل شده است. اما به طور کلی می توان گفت که ناحیه های جنوب شهر تهران بسیار متعدد بوده و در مناطق متعددی گسترده شده اند. از مناطق جنوبی پایتخت می توان به منطقه 15، منطقه 16، منطقه 17، منطقه 18، منطقه 19 و منطقه 20 اشاره کرد. به طور کلی این مناطق بیشتر مسکونی بوده و بیشتر بافت مسکونی پایتخت را در خود قرار داده است. اما برای آشنایی با ناحیه ها و محله های جنوب تهران ادامه مطلب را مطالعه کنید.

معرفی محله های جنوب تهران

در واقع با وجود تعداد زیادی از مناطق در ناحیه جنوبی شهر تهران، می تواند گفت که محله های موجود در این بخش از پایتخت بسیار زیاد بوده و وسعت نسبتا زیادی از پایتخت را در بر می گیرد. از محله های جنوب تهران می توان به مشیریه، آهنگ، خاورشهر، مظاهری، مطهری، مینابی، هاشم آباد، شهید بروجردی، خاوران، کیانشهر جنوبی، افسریه شمالی، افسریه جنوبی، اتابک، بیسیم، طیب، ابوذر، رضویه، مسعودیه، والفجر، قیام دشت، اتوبان بعثت، آهنگ، یاخچی آباد، تختی، شهرک بعثت، علی آباد شمالی، هلال احمر، علی آباد جنوبی، راه آهن، رجایی، باغ آذری، خزانه، نازی آباد، جوادیه، آذری، ابوذر غربی، زمزم، قزوین، گلچین، قلعه مرغی، میدان بهاران، امام زاده حسن، باغ خزانه، ابوذر شرقی، بلورسازی، جلیلی، زهتابی، سجاد، وصفنارد، مقدم، تولیدارو، یافت آباد شمالی، یافت آباد جنوبی، خلیج فارس شمالی، خلیج فارس جنوبی، اتوبان آزادگان، خلیج فارس، شهرک صاحب الزمان، شهرک ولیعصر، شمس آباد، هفده شهریور، شاد آباد، امام خمینی، صادقیه، بهداشت، رجائی، فردوس، خانی آباد نو شمالی، بهمنیار، خانی آباد نو جنوبی، شریعتی شمالی، دولت خواه، نعمت آباد، اسماعیل آباد، شهید کاظمی، عبدل آباد، خانی آباد نو، اسفندیاری و بستان، شریعتی جنوبی، اقدسیه، صفائیه، سرتخت، علانین، نفر آباد، ولی آباد، بهشتی، دولت آباد، نظامی، تقی آباد، 13 آبان، جوانمرد، ظهیر آباد، دیلمان، منصوریه، کهریزک، عباس آباد، استخر، حمزه آباد، و …

مرکز تهران

اما از شلوغ ترین، مهم ترین، پرتردد ترین، و خلاصه اصلی ترین مناطق شهر تهران می توان به مرکز تهران اشاره کرد. در واقع مرکز شهر تهران با داشتن وسیع ترین محدوده ی شهری، از شلوغ ترین بخش های شهر بوده و مناطق بسیار زیادی را در خود قرار داده است. در این بخش از پایتخت مراکز خرید متعدد، سازه های تاریخی، امکانات گردشگری و تفریحی و به طور کلی جاهای دیدنی متعددی دارد.

مناطق مرکزی تهران

منطقه هایی که در تهران مرکز وجود دارند بسیار متعدد بوده و محدوده بسیار وسیعی از پایتخت را تشکیل می دهد. از جمله مناطق موجود در تهران مرکز می توان به منطقه 6، منطقه 7، منطقه 9، منطقه 10، منطقه 11 و منطقه 12 اشاره کرد. علاوه بر این بخش هایی از منطقه 5 و منطقه 2 نیز در محدوده تهران مرکز قرار داشته و دارای امکانات و دسترسی بسیار عالی به سطح شهر تهران می باشد.

معرفی محله های مرکز تهران

از جمله محله های مرکز تهران می توان به مرزداران غربی، مرزداران شرقی، کوی نصر، شهرآرا، شریف، توحید، صادقیه، طرشت، ستارخان، تهران ویلا، اکباتان، کوی ارم، کوی فردوس، بیمه، فاطمی، قائم مقام، سنائی، قزل قلعه، کشاورز غربی، کریمخان، میدان ولیعصر، میدان جهاد، یوسف آباد، امیر آباد، ساعی، آرژانتین، جنت، بهجت آباد، ایرانشهر، جمالزاده، دانشگاه تهران، شریعتی، عباس آیاد، شیراز، گاندی، سبلان، قصر، کاج، مطهری نامجو، نظام آباد، هفت تیر، شهید قندی، باغ صبا، خاقانی، بهار، حشمتیه، خواجه نصیر، اندیشه، سهروردی، حشمتیه، ارامنه، امجدیه، استاد معین، فرودگاه مهرآباد جنوبی، دکتر هوشیار، امامزاده عبدالله، سرآسیاب، شمشیری، شهید دستغیب، فتح، صنعتی، بریانک، آذربایجان، امام خمینی، کارون جنوبی، هاشمی، زنجان، قصرالدشت، کمیل، کارون، نواب، سلسبیل جنوبی، حسام الدین، جی، خوش، رودکی، سلیمانی تیموری، زنجان جنوبی، میدان قیام، انبار نفت، کارگر جنوبی، گمرک، فروزش، راه آهن، عباسی، خراسان، ری، پیچ شمیران، پانزده خرداد، هرندی، کوثر، سعدی، لاله زار نو، مولوی، بهارستان، فردوسی، پامنار، بازار، و…

کلام آخر

به طور کلی شهر تهران با داشتن مناطق 22 گانه، دارای محله های و بخش های متعددی می باشد و هر کدام از بخش های تهران دارای ویژگی ها، امکانات، و جاذبه های دیدنی و بخش های مختلفی می باشد. این شهر به عنوان یکی از شهر های پرتردد ایران و همچنین وجود تعداد بسیار زیادی از جاذبه های گردشگری در نقاط مختلف خود، همیشه میزبان بسیاری از افراد بوده و در هر کدام از محله های آن، هتل ها، آپارتمان ها و خانه های متعددی وجود دارد. در صورتی که به این شهر آمدید و یا در هرکدام از محله های ذکر شده در این مطلب زندگی می کنید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.