بوستان بازیافت تهران، پارکی پر از زباله‌های جذاب

زمانی که به گشت‌وگذار در پارک های تهران می‌رویم، می‌خواهیم کمی از طبیعت و سرسبزی پارک استفاده کنیم. تا جایی که سعی می‌کنیم چندساعتی که در پارک هستیم، زباله روی زمین نریزیم. این داستان در بوستان بازیافت تهران برعکس شده. چون این پارک با تمام پارک‌هایی که تا به حال دیده‌اید، فرق دارد و پر از زباله است. زباله‌هایی که آثار زیبا و خلاقانه ساخته‌اند.

حالا اگر می‌خواهید بیشتر درباره بوستان بازیافت بدانید و در بین زیباترین و رنگارنگ‌ترین زباله‌های پایتخت بچرخید و اثر هنری ببینید. همراه ما در تهران مبله باشید.


آدرس دقیق بوستان بازیافت کجاست؟

اگر می‌خواهید در تاریخ، سفری داشته باشید و شکل ظاهری بسیاری از حیوانات و تندیس‌های عجیب و غریب و دور از انتظار را مشاهده کنید، پیشنهاد می‌شود که سری به بوستان بازیافت بزنید و جذابیت‌های ماقبل تاریخ را در آنجا مشاهده کنید و از دیدن صحنه‌های عجیب و قابل فهم لذت ببرید.

این بوستان در منطقه 16 تهران و در بالاتر از بزرگراه آزادگان غرب و بعثت است. اگر به سمت بلوار دستواره در خیابان باستانی پور بروید به این پارک شگفت‌انگیز تهران می‌رسید.

اگر با مترو بخواهید به بوستان بروید باید در ایستگاه علی آباد از مترو پیاده شوید و خودتان را به پارک برسانید.  توجه داشته باشید که زمین بازی بوستان بازیافت، در محله باستانی پور به طور شبانه روزی باز است.

روی نقشه ببینید!


چرا بوستان بازیافت اهمیت دارد؟

زمانی که اسم بوستان بازیافت را می‌شنویم، ناخودآگاه، یک مکان سرسبز با محیطی تمیز و بدون زباله را تصور می‌کنیم که شهرداری توجه ویژه‌ای به آن دارد. طوری که ماموران برای جمع‌آوری زباله‌های این پارک، در بوستان بازیافت کار می‌کنند. تا افرادی که برای تفریح و قدم زدن به این پارک می‌روند، از محیط پاک و تمیزی لذت ببرند.

در مورد بوستان بازیافت گفتیم که قضیه متفاوت است. اینجا پر از زباله‌هایی است که شاید دیدن‌ آنها به صورت پراکنده در هر جایی از شهر تهران برایتان آزاردهنده باشد.

اما همین زباله‌ها که بیشتر‌شان ضایعات مختلف صنعتی هستند، برای خلق آثار متفاوت هنری در بوستان بازیافت به کار گرفته شده و در قسمت‌های مختلف بوستان به نمایش درآمده‌اند. طوری که منظره‌های زیبا و جذاب پارک همین زباله‌ها هستند و هر بازدیدکننده‌ای دوست دارد در  مقابل آثار خلق شده لحظاتی درنگ کند و به ساخت این اثر هنری زیبا فکر کند.

فلسفه این کار به یک نوع بازیافت درست و جذاب و البته هیجان‌انگیز می‌رسد. بازیافتی که می‌تواند به کسانی که به بازدید از این بوستان می‌روند این موضوع را ثابت کند که بعضی از زباله‌های صنعتی را می‌توان بازیافت کرد و  از آن لوازم و آثار جدیدی درست کرد و در زندگی به کار برد.

تندیس های دست ساز تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Morteza Ghasempour

بیشتر بخوانید: مکان‌های دیدنی و تفریحی شمال تهران


چرا اصلا بازیافت؟

علامت بازیافت مثل یک فلش هم‌اندازه و پشت سرهم است که پیوسته بودن این کار را نشان می‌دهد و اهمیت به موضوع بازیافت وسایل غیر‌قابل استفاده را مهم می‌داند.
تا جایی که با استفاده از بازیافت، می‌توان به زباله‌ها و پسماندهای مختلف صنعتی و فلزی جانی دوباره داد و از آن در قسمت‌ها و بخش های مختلف دنیا استفاده کرد. 


بوستان بازیافت تهران با چه هدفی ساخته شد؟

شما که تا اینجا که آمده‌اید حتما به مفهوم بوستان بازیافت پی برده‌اید. بله، بوستان بازیافت، یکی از پارک‌های سرسبز و زیبایی است که در ابتدای ورود به آن با یک تابلوی با همین عنوان و با علامت معروف بازیافت، روبرو خواهید شد.

هر چند زباله‌های زیادی در بوستان بازیافت وجود دارد اما این زباله‌ها، تفاوت‌های زیادی با زباله‌های پراکنده در اطراف ما دارد، بیشتر این زباله‌ها در بوستان، با نظم خاصی کنار هم قرار گرفته‌اند تا هنر دست سازنده را به نمایش بگذارند و مکان زیبا و کارآمدی را برای گردش فراهم کنند. تا جایی که می‌توان گفت بوستان بازیافت تهران، دقیقا با هدف فرهنگ‌سازی الگوی بازیافت در تهران ساخته شده است.

بوستان بازیافت محله علی آباد تهران که در آن، تندیس‌ها و مجسمه‌های حیوانات از پسماندها و ضایعات خشک تولید شده‌اند و هدف از انجام چنین کارهایی، شناساندن مفهوم بازیافت و استفاده کاربردی از وسایل دورریختنی و اهمیت این موضوع در بین مردم و حتی دولت است. البته با توجه به اهمیت موضوع بازیافت در دنیا، بوستان بازیافت نمونه الگوبرداری شده از بوستان‌های بازیافت کشورهای موفق جهان است اما ساخت و به ثمر رساندن بوستان بازیافت برای اولین بار در ایران و در تهران کلید خورده است.

ادرس پارک بازیافت

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Morteza Ghasempour

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


اهمیت فرهنگ‌سازی الگوی بازیافت در تهران

تهران شهر پرجمعیت ایران، پر از زباله‌ها و پسماندهای خشک و صنعتی است که اگر به روش درست و تاثیرگذاری مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند بسیاری از هزینه‌های اضافی مردم و دولت را کاهش دهد. با همه زباله‌ها می‌توان اشکال و تندیس‌های مختلفی را ساخت و افراد را به گردش در بوستان بازیافت دعوت کرد تا علاوه بر تشویق به گردش و تفریح در بوستان به عمل پرسود بازیافت هم فکر کنند.

اینجاست که یک الگوی بنیادی در ایران راه‌اندازی می‌ش.ود و می‌تواند ما را از پسماندهای رهاشده در هر گوشه شهر و حتی بیرون شهر رها کند. در این میان بوستان بازیافت تهران یک نمونه موفق است و می‌تواند در زمینه فرهنگ‌سازی از کودکان شروع کرده و این خودش به‌تنهایی مورد قبول است.

بازیافت‌های تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Madadi

بیشتر بخوانید: غذاهای خیابانی تهران،‌ پاتوق خوشمزه‌ترین‌ غذاهای پایتخت


زباله‌های دیدنی که در بوستان بازیافت می‌بینیم؟

مجسمه‌ها و تندیس‌های ساخته شده از ضایعات و زباله ها در بوستان بازیافت بیشتر از ایده های جذاب جهانی الگوبرداری شده است. در حقیقت نتیجه کار با همین ایده‌های خلاقانه است که زیبا و قابل درک است.

تمام وسایلی که در بوستان بازیافت می‌بینید، با وسایل دورریختنی و بازیافتی ارتباط دارند حتی نیمکت‌ها، جدول‌ها، وسایل بازی و تیرهای چراغ برق از مواد غیر قابل استفاده تولید شده‌اند.

زمانی که با مجسمه‌ها و اشیای ساخته شده بوستان روبرو می‌شوید، احساس می‌کنید که شکل واقعی یک حیوان و یا اشکال را در یک کالبد و تصویر دیگر اینجا می‌بینید و این برای هر کسی به نظر می‌رسد که هیجان‌انگیز باشد.

در این بوستان تهران حیوانات مختلفی مثل فیل، دایناسور، اسب، انواع نیکمت‌ها و گلدان های ساخته شده از زباله‌های بازیافتی را می‌بینید که با رنگ‌های خودشان جالب هستند.

البته انواع خودروها، انسان‌های مختلف که شباهت زیادی با ربات دارند در بوستان بازیافت پیدا می‌شود که از لاستیک‌ها، تایرهای کهنه، درهای کهنه نوشابه‌ها، بطری پلاستیکی و مواد غیر قابل استفاده در ساخت آن‌ها استفاده کرده‌اند.

هر چند چاشنی خلاقیت و استعداد اشکال و مجسمه‌های اینجا به روشنی قابل فهم است، حتی افراد عادی و شهروندان تهرانی هم می‌توانند با استفاده از زباله‌های خودشان در خانه و یا محل کار خود، تندیس‌ها و مجسمه‌های مختلف بسازند و در مکان های مختلف بوستان بازیافت قرار دهند.

  • بازدید از دایناسورهای جذاب و هیجان‌انگیز

دایناسورهای بوستان بازیافت بسیار بلند هستند و بدن‌های خشنی آن‌ها با استفاده از تایرهای غیر قابل استفاده، پوشانده شده که می‌تواند شما را به سال‌های خیلی دور ببرد. تمامی ابزارهای به‌کار رفته در بدن این حیوان از یک جنس و هماهنگ با‌هم ساخته شده و تنها تفاوتش، شکل قرارگیری و چیدمان لاستیک‌هاست که باعث شده طرح و نقش متفاوت و عجیبی را در بوستان بازیافت داشته باشد.

دایناسور پارک بازیافت تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Morteza Ghasempour

بیشتر بخوانید: بهترین روش های اقامت در تهران

  • دیدن ربات‌های انسان نما

در بوستان بازیافت اگر کمی به بودن ربات‌های انسان‌نما دقت کنیم، این احساس را خواهیم داشت که با قرار گرفتن در یک نقطه از زمین با استفاده از بدن‌های سنگی و سفت ممکن است قلب سختی هم در درون داشته باشند. خوب با این حال این ربات‌های سنگی در بوستان بازیافت هستند تا تمام زشتی‌ها و زباله‌ها را از سطح زمین جمع کنند و خود را به شکل قابل فهم درآورند. یعنی اگر به ساختار تمام این تندیس‌ها دقت کنید، متوجه خواهید شد که هر کدام حرفی برای گفتن دارند و در صدد این هستند تا معنا و مفهومی را به ما برسانند. 

  • تمساح و حلزون بزرگ در بوستان بازیافت

در بوستان بازیافت یک تمساح بسیار بزرگی را می‌بینید که تن آن پر از درهای بطری نوشابه و یا نوشیدنی های دیگر است. وجود این تمساح می‌تواند گلایه از انسان‌ها را به این شکل نشان دهد که نباید درهای بطری در کنار سواحل رها شوند تا مشکلاتی برای حیوانات دریایی به وجود آورند.

یا همان حلزون خوش آب‌ورنگی که با کوله‌باری از درهای بطری و زباله‌های این چنینی و با تن خسته و بی جان خود در امتداد مسیر بی نهایت به ادامه راه نگاه می‌کند بدون اینکه پایان آن را بداند.

تمساح بوستان بازیافت تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس amir khosravi

بیشتر بخوانید: بازدید از پارک شهر تهران و دیدنی های آن

  • آدم آهنی انسان نما

 

در بوستان آدم آهنی یکی دیگر از زباله‌های جذابی است که بر روی زانو در بوستان نشسته است و سعی دارد هر چیزی که آغشته به زباله‌های مختلف است را از کره زمین بردارد و برای پاک‌سازی آن اقدام کند. 

اما این زباله ها آنقدر زیاد هستند که آدم آهنی انسان‌نما توان برخاستن از زمین را ندارد. این قسمت بوستان بازیافت، تاثیرگذارترین بخش این مجموعه‌ است که همه را در فکر می‌برد که اگر پیشگیری نشود چه بر سر کره زمین می‌آید.

ادم آهنی در بوستان بازیافت تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohammad Abani

بیشتر بخوانید: تهران بیست و چهارمین پایتخت ایران

  • شترمرغ بازیافتی

در بوستان بازیافت، بعضی از زباله‌ها پسماندها را به رنگ‌های مختلف درآورده‌اند تا اشکال و حیوانات متفاوتی را با آن بسازند. مثلا همان تایرهای که در بدن فیل استفاده شده بود را رنگ کرده و در شکل‌دهی به جان و تن یک شترمرغ استفاده کرده‌اند. طوری که با این کار از یک زباله، کاربردهای متفاوتی ایجاد کرده‌اند تا با روش، اهمیت خلاقیت و استعداد را در بازیافت زباله به همه نشان دهند.

  • دیدن حیوان چهارپا در بوستان بازیافت

در این پارک عجیب‌غریب تهران ممکن است به یک حیوان چهارپا که از قوطی های پرس شده نوشیدنی درست شده برسید. حیوانی که تمام بدنش با این قوطی‌ها پوشیده شده. امتداد این قوطی‌های خطرناک تا آنجایی است که به چشم‌های حیوان چهارپا رسیده است. مفهوم بودن این حیوان در پارک بازیافت این است که حتی این حیوان چهارپا هم نمی‌تواند آلودگی‌ها و زباله‌های زندگی انسان را ببینید و چشمان خود را به روی حقیقت بسته است.


اهمیت توجه به بازیافت در بوستان بازیافت

در حالت کلی می‌توان گفت خیلی از زبال‌ه‌های ما که به اصطلاح به آن “آشغال” می‌گوییم ممکن است در جای درست خود مثل بوستان بازیافت، مورد استفاده قرار بگیرند. با تصور این‌که این زباله‌ها به زیباترین وسایل و اشکال تبدیل خواهند شد.
در بوستان بازیافت با توجه به آموزش استفاده بهینه از لوازم دورریختنی و غیر قابل استفاده، اهمیت جمع آوری زباله و دوری از آلوده کردن محیط‌های سرسبز و جذاب مهم می‌شود.

در این پارک با یک روش غیر‌مستقیم به افراد نشان داده می‌شود که زباله‌های تولیدی خود را در جایی دفع کنند که خطر و صدمه‌ای به نسل امروز و آینده نداشته باشد.

حالا اگر در تهران هستید و بعد از یک روز کاری خسته کننده دوست دارید یک گردش هیجان‌انگیز و متفاوت داشته باشید، پیشنهاد ما این است که سری به مجموعه گردشگری بوستان بازیافت بزنید و با قدم زدن در لابه‌لای زباله‌های قابل فهم، مغز و جان خود را از هیاهوی و ترافیک شهر رها سازید.

چون با انجام این کار متوجه خواهید شد که تا چه اندازه روحیه محبت به طبیعت را در خود تقویت کرده‌اید و نگاه‌تان به اطراف تغییر خواهد کرد. پس با این اوصاف حتما گشت‌و‌گذار در بوستان بازیافت، حالتان را بهتر می‌کند، پس چرا رفتن به آن مکان را به تعویق انداخته‌اید؟

بوستان بازیافت کجاست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس amir khosravi

بیشتر بخوانید: بهترین کبابی تهران کجاست؟


علاقه‌مند‌سازی کودکان به اهمیت بازیافت زباله

مجسمه‌های ساخته شده از ضایعات و پسماندهای بازیافتی در بوستان بازیافت علاوه بر این‌که برای بزرگسالان جذاب است، برای کودکان حاضر در بوستان هم جذابیت دارد. چرا که کودکان با مشاهده هریک از این اشکال در ذهن خود به بررسی حیوان و یا موارد ساخته شده می‌پردازند و از نبوغ و استعداد خود در ساخت این اشکال در خانه به کار می‌گیرند.

پس به والدین کودکان توصیه می‌شود در روزهای تعطیل کودک خود را در مسیر کشف استعداد و البته هیجان با خود به بوستان بازیافت ببرند. برای این کار می‌توانید حتی در کمپین‌های مختلفی که در ساخت تندیس‌ها و مجسمه‌ها برگزار می‌شود شرکت کنید و یا در فضای مجازی این هنر را ترویج دهید که زباله‌های خشک و غیرقابل استفاده هم روزی به کار می‌آیند.

با این زباله‌ها آثار بسیار جذاب و خوبی ساخته می‌شود که می‌تواند در ذهنیت کودکان تاثیرگذار باشد. بوستان بازیافت قطعا برای تمام کودکان جذاب و به یاد‌ماندنی خواهد بود.

تازه مناطق مختلفی در تهران هستند که زباله‌های خشک و پسماندها را جمع می‌کنند و شما می‌توانید این مناطق را پیدا کنید و لوازم و ابزارهای غیرقابل استفاده خود را به این مراکز تحویل دهید تا آن‌ها از این وسایل در ساخت و تولید مجسمه‌ها و اشکال هندسی مختلف در پارک و بوستان‌های مختلف استفاده کنند تا علاوه بر استفاده بهینه از زباله‌ها مثل بوستان بازیافت جذابیت بصری هم به همراه داشته باشند.

بیشتر بخوانید:‌ مرکز خرید اپال، جایی لوکس و باصفا در غرب تهران


ایده کلی بوستان بازیافت از کجا آمد؟

در شهر تهران روزانه حدود هفت هزار تن زباله تولید می‌شود که بوستان بازیافت با استفاده از بعضی از این زباله‌های کاربردی، به طور خلاقانه با مسئله برخورد کرده و مفهوم این کار درست و اصولی را به روش‌های جذاب و به‌صورت رایگان در اختیار همگان قرار داده است.

حتما این مفهوم را می‌دانید که اهمیت آموزش عملی و تجربی نسبت به آموزش تئوری و یکنواخت همیشه تاثیرگذار بوده و بوستان بازیافت این آموزش عملی بازیافت را در قالب مهارت‌ها و خلاقیت جذاب توانسته در معرض دید همه قرار دهد.

پارک‌ها و بوستان‌های تهران بخش زنده و جاندار پایتخت هستند که از عامل‌های پایه‌ای و اساسی اکولوژیک شهر هم به حساب می‌آیند و نقش اصلی در ثبات شهرها دارند.

برای عملکرد بهتر این پارک‌ها، توجه به  طرح‌ها و ایده‌های مختلف در زمینه جذب بازدیدکننده می‌تواند به رشد و تعالی شهر کمک شایانی کند.

یکی از این موارد همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم بوستان بازیافت است. با توجه به پیشرفت و رشد انسان، زباله‌ها و مواد غیرقابل استفاده روز‌به‌روز بیشتر می‌شود که باید استفاده بهینه‌ای از آن‌ها صورت گیرد. البته در این میان توجه به سازگاری با محیط زیست هم جز الویت‌های اصلی هر بازیافتی است.

بوستان بازیافت در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Majid Madadi

بیشتر بخوانید: معرفی پارک های جنوب و مرکز تهران ؛ گشت و گذار در نوروز


هدف از مطرح شدن بوستان بازیافت چیست؟

طرح و ایده‌هایی که در بوستان بازیافت اجرایی شدند، همگی از مواد بازیافتی و دورریختنی است که می‌تواند به حفظ محیط زیست و سازگاری با آن کمک کند و حتی ایده‌های بهتر و جذاب‌تری را به ذهن ها بیاندازد که در این راه می‌توان از ذهن و استعداد افراد مختلف استفاده کرد.

استفاده از طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه در بازیافت می‌تواند علاوه بر این‌که روشی برای زیباسازی بوستان‌ها باشد، بلکه یک توجیه اقتصادی نیز خواهد داشت که بالاخره با استفاده از موادی که قرار بود هیچوقت مورد توجه قرار نگیرند، استفاده شده و هزینه و خرج اضافی نیز به دولت تحمیل نمی‌شود. تا جایی که حتی افراد یک جامعه هم می‌توانند برای ایجاد این بوستان اقدام کنند.

چون با استفاده از این روش، مواد در ساخت بوستان بازیافت، نیاز انسان برای دفع زباله مرتفع خواهد شد و تقاضای سالانه و یا ماهانه برای مواد خاصی که محصولات و تندیس‌ها از آن ساخته شده اند کاهش پیدا می‌کند و با توجه به محدودیت مواد موجود در زمین، اگر استفاده محتاطانه و مناسب از این لوازم و تجهیزات درست نباشد به زودی به پایان عمر خود می‌رسند. پس باید روش های زندگی خود را اصلاح کنیم و استفاده درستی از مواد داشته باشیم و با استفاده از طرح‌هایی مثل بوستان بازیافت، الگوی زندگی مناسب و در راستای بازیافت را به کودکان خود آموزش دهیم و برای نسل‌های آینده نیز این مسیر را مشخص کنیم.

پارک بازیافت هلند

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Connie Wang

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اطراف تهران برای سفر یک روزه


آیا در کشورهای دیگر هم مشابه بوستان بازیافت وجود دارد؟

بله در ایالت روتردام هلند با استفاده از مواد بازیافتی، یک فضای دیدنی و جذابی به اسم پارک شناور یا همان بوستان بازیافت درست کرده‌اند که بازدیدکننده‌های زیادی دارد. چنین به نظر می‌رسد که اگر کشورها چنین فضاهایی برای شهروندان خود ایجاد کنند، افراد علاقه‌مند به این نوع پارک‌ها و بوستان بازیافت بسیار زیاد خواهد شد.

در این بوستان هلند از تمام پلاستیک‌های مضر برای محیط زیست، تاسیسات و سازه‌های بزرگ و جذاب خلق کرده‌اند که برای هر کسی می‌تواند جالب باشد. این پلاستیک ها از آبراه‌های روتردام جمع آوری شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

بوستان بازیافت هلند، در غلاف‌های شش ضلعی از پلاستیک، منظره رودخانه روتردام را بسیار خوشایند کرده است. تا جایی که این غلاف‌ها را می‌توان به عنوان محلی برای ساخت باغ‌ها، زیستگاه حیات وحش و حتی برای خنک نگه‌داشتن محیط زیست استفاده کرد.

با این روش از ورود زباله‌های ریخته شده توسط مردم که به تل زباله تبدیل خواهد شد، به اقیانوس جلوگیری می‌شود و مسئول شهرداری و امور بازیافتی هلند امیدوار است که با به وجود‌ آمدن زباله‌ها و پلاستیک‌های مختلف، شروع ساخت یک بوستان بازیافت جدید را بزند.

پارک نمونه که در هلند از آن رونمایی شد، یک مکان 1500 فوتی است که به منظور بازدید و ملاقات با آشنایان و آب‌تنی در آفتاب سوزان، مکان مناسبی است.

در ضمن مدیر بوستان بازیافت هلند می‌گوید که شش ضلعی‌های پلاستیکی بوستان بازیافت به نحوی طراحی شدند که زیستگاه پرندگان، ماهیان و حتی جلبک‌ها باشد.

رودخانه نیوه ماس در بوستان هلند

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Francesca Alberti

بیشتر بخوانید: 8 مورد از زیباترین جاهای گردشگری تهران


اهمیت بوستان بازیافت در هلند

رودخانه بازیافتی روتردام یک بوستان بازیافتی است که در روی رود نیوه‌ ماس هلند طراحی شده و هدف از این ساخت، جلوگیری از آلودگی دریای شمال بوده است. اینجا زباله‌ها در بخش‌های تعبیه شده جمع آوری می‌شوند تا به منظور بازیافت و ایجاد طرح‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند و در سکوها ترکیب شوند تا یک مکان سرسبز را به وجود آورند.

با این حال بودن بوستان بازیافت باعث شد تا روتردام هلند ارزش بسیار زیادی در زمینه بازیافت پیدا کند و این طراحی حتی به گونه‌ای انجام شود که طبیعت بتواند در بالادست به رشد و تکامل خود بپردازد.

در طرح‌های جدید این طرح ممانعت از ورود زباله‌ها به بخش‌های مهمتر رودخانه در دست بررسی است و سازگاری با محیط زیست یکی از بنیادی‌ترین هدف‌ها در نظر گرفته شده است. با این حال در این مکان علاوه بر این‌که از زباله‌های بازیافتی به عنوان یک هدف خوب استفاده می‌شود، بلکه زیستگاه پرندگان، حیات وحش، حشراتی مثل سوسک و دیگر موجودات می‌تواند باشد.

جمع آوری زباله از کنار رودخانه

منبع عکس وب سایت  recycledpark.com

بیشتر بخوانید: بازدید از پارک شهر تهران و دیدنی های آن


با همه چیزهایی که گفتیم بوستان بازیافت تهران که از آن به پارک زباله نیز یاد می‌شود، مکان مناسبی برای تفکر عمیق در زندگی و پیداکردن راهکارهای مفید برای آینده‌ای روشن است. حالا با قدم زدن در این بوستان و توجه به هر یک از مجسمه‌ها و آثاری که به نوعی هنری هستند، اهمیت خلق اثر و استعداد و در نهایت شعور انسان مورد توجه قرار می‌گیرد.

تا جایی که انسان به این نکته بسیار مهم پی می‌برد که اگر بخواهد کار مفید و متفاوت انجام دهد، حتی با استفاده از زباله و لوازم دورریختنی هم می‌تواند به هدف خود برسد و هیچ چیزی در مقابل توان و هنر انسان نمی‌تواند ایستادگی کند و او را از هدف نهایی خود بازدارد. 

همان‌طور که می‌دانید تفریح و شادی از بخش‌های جدانشدنی زندگی انسان هستند که اگر به طور جدی و مناسب به آن پرداخته شود روحیه شخص بالا می‌رود و می‌تواند در مراحل دیگر زندگی موفق باشد و به کارهای دیگر خود که زندگی کردن درست و تلاش برای امرار معاش است بپردازد.

پس توجه به این نکته که انسان باید در زمان‌های استراحت خود به تفریح بپردازد و به سلامت روح و روان اهمیت دهد، باید مورد توجه قرار گیرد. گردش و تفریح در بوستان بازیافت و پارک‌ها، یکی از همین چیزهایی است که باید در زمان فراغت به آن پرداخت. پس سعی کنید این گردش و تفریح را به آخر هفته‌ها بگذارید تا بتوانید هفته‌ای پربار و با نشاطی را آغاز کنید.

خلاصه که در این مقاله به توصیف بوستان بازیافت تهران پرداختیم و تمام نکات مهم در مورد آن را گفتیم. حتی به وجود بوستان بازیافت در کشورهای دیگر هم اشاره کردیم. حالا هرجایی از این دنیا که قرار بگیریم، هدف ما باید حفاظت از محیط زیست و نگهداری اصولی و خوب آن برای نسل های آینده باشد و تمام تلاش خود را باید در این راه به‌کار بگیریم تا جهانی تمیز و زیبا و خلاقانه داشته باشیم. آیا شما تابه‌حال به بازدید از بوستان بازیافت رفته‌اید؟ چه تجربه‌ جذابی از این پارک متفاوت تهران دارید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما و خوانندگان تهران مبله به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.