بازدید از پارک شهر تهران و دیدنی های آن

پارک شهر، یکی از مشهور ترین و بزرگ ترین پارک های شهر تهران می باشد که داری وسعت بسیار زیادی می باشد. پارک شهر، که در مرکز شهر تهران قرار دارد، با داشتن جاهای دیدنی فراوان، و قدمت نسبتا زیادی که دارد، از زمان های بسیار دور، محبوب ترین مکان برای گشت و گذار و گذراندن اوقات بود. در واقع جالب است بدانید که این پارک، با قدمت بسیار زیاد خود، شاهد تغییر و تحولات بسیار زیادی بود، و در دوره های مختلف، کاربرد های متعددی را داشته است. اما امروزه، پس از گذشت سال های دراز، تبدیل به یکی از شلوغ ترین و زیباترین پارک های شهر تهران شده و به طور روزانه، افراد بسیار زیادی برای گذراندن ساعاتی، به پارک شهر می آیند و مدتی را در آب و هوای خوب، و محیط زیبای این پارک می گذرانند.

پارک شهر، با داشتن خصیصه ها و ویژگی های متعدد، جایی است که از کودک تا نوجوان، جوان تا میانسال و سالمند، می توانند به آن بروند و مدتی را به تفریح و سرگرمی در آن بپردازند. علاوه بر این، پارک شهر، با داشتن امکانات ورزشی، تفریحی، و رفاهی، و همچنین جاذبه های دیدنی متعدد مانند جاذبه های فرهنگی، یکی از بهترین گزینه ها برای فاصله گرفتن از محیط های شهری می باشد. در نتیجه اگر تا به حال نام پارک شهر را نشنیده اید و یا تا به حال از آن بازدید نکرده اید، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید. در واقع در ادامه این مطلب، همه چیز را درباره پارک شهر، و همچنین جاهای دیدنی آن و امکانات و ویژگی های آن اشاره کرده ایم. برای آشنایی با همه چیز درباره پارک شهر تهران، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مختصری درباره پارک شهر

پارک شهر را امروزه تمامی پایتخت نشینان می شناسند. در حقیقت، پارک شهر، با قرار داشتن در نقطه ی مرکزی شهر تهران، و داشتن وسعت بسیار زیاد، به گونه ای چشم انداز مرکز شهر تهران را زیبا کرده است که بدون شک هر فردی تا به حال حداقل یک بار از موقعیت مکانی پارک شهر گذر کرده است و با وسعت و زیبایی آن آشنایی دارد. در این پارک، بخش عظیمی را به فضای سبز اختصاص داده اند. حتی اگر از کنار این پارک نیز عبور کنید، درختان سر به فلک کشیده ی پارک شهر را مشاهده خواهید کرد که چشم انداز بسیار زیبایی را به وجود آورده اند. در نتیجه به جرات می توان گفت که پارک شهر بهترین مکان برای گذراندن ساعاتی از زندگی، به دور از سر و صدا و شلوغی و هرج و مرج است.

تاریخچه پارک شهر و نحوه ی ساخت این پارک

پارک شهر دارای تاریخچه بسیار جالبی می باشد. در حقیقت با توجه به سال تاسیس پارک شهر در تهران، و همچنین داستان جالبی که پشت ساخت پارک شهر وجود دارد، باید اشاره کرد که آشنایی با این تاریخچه و داستان ساخت پارک، بسیار جالب است. داستان ساخت پارک شهر، به زمان قاجار بر می گردد. در زمان قاجار، در محل امروزی پارک شهر تهران، محله ای به نام سنگلج قرار داشت. به بیان دقیق تر، در زمان ناصرالدین شاه، و در زمان صدر اعظم بودن امیر کبیر، محله ای به نام سنگلج در منطقه ی پارک شهر کنونی تهران قرار داشت. این محله، که یکی از معدود محله های سکونتی در تهران بود، دارای بخش های متعددی بود. دروازه ها، حمام ها، بازارچه ها، تکیه های متعدد، و بسیاری از امکانات دیگر در این محله وجود داشت.

در واقع در میان چهار محله ی دیگر که تهران زمان قاجار را تشکیل می دادند، شهرت بسیار زیادی داشت و افراد متعددی را برای زندگی به سمت خود جذب می کرد. در نتیجه به طور کلی می توان گفت که یکی از آباد ترین و بهترین محله های تهران بود که قنات های متعددی را نیز درون خود قرار داده بود. اما پس از مدتی، هنگامی که رضا شاه سلطنت را به دست گرفت، تحولات متعددی در محله ی سنگلج صورت گرفت. در واقع رضا شاه، حتی قبل از اینکه بر تخت پادشاهی بنشیند، اقداماتی را در این محله انجام داد. ایشان ابتدا تمامی محله ی سنگلج را تخریب کرد. البته اینکار بی دلیل هم نبود. فاضلابی که در سنگلج وجود داشت راه های مناسبی نداشت و طبق هیچ اصولی ساخته نشده بود.

در نتیجه تمامی فاضلاب های این محله، در شرف پیدا کردن راه خود به قنات های این محله بود. به همین سبب، رضا شاه در زمانی کوتاه، دستور تخریب این محل را صادر کرد. پس از مدتی، دستور دادند تا در این محل، باغی بزرگ و وسیع ساخته شود. در نهایت، طولی نکشید که باغی بسیار زیبای بزرگ، با وسعت 5 هکتار در این محله ساخته شد. این باغ سبب شد تا آب و هوای بسیار خوبی در این منطقه ایجاد شود. جالب است بدانید که باغ های این محله، به دلیل داشتن وسعت زیاد، توسط 2 موسسه رسیدگی می شد. قسمت غربی توسط وزارت کشاورزی، و همچنین قسمت شرقی آن توسط شهرداری رسیدگی می شد.

اما پس از چندین سال، شهرداری، به طور کامل مسئولیت رسیدگی به پارک شهر را بر عهده گرفت. در نهایت، رضا شاه دستور داد تا نام این پارک را به عنوان اولین پارک شهر تهران به نام پارک شهر تصویب کنند. طرحی که به دستور رضاشاه صادر شده بود، به این گونه بود که پارک شهر، محله ای گودال و چال مانند احداث شود. در نتیجه طرح ساخت آن در سال 1332 شروع شد و در نهایت، پارک شهر در سال 1339 افتتاح شد تا همه بتوانند وارد آن شوند و از محیط آن لذت ببرند.
قانون تصویب شده توسط رضاشاه در خصوص پارک شهر

پارک شهر، جایی است که نسبت به سایر اماکن شهر تهران دارای قوانین خاصی و تعیین شده ای می باشد. در حقیقت جالب است بدانید که پس از تاسیس پارک شهر، قوانینی را در خصوص آن وضع کردند. طبق این قوانین، پارک شهر، و سایر میادین شهر تهران، به هیچ عنوان، محل تاسیس ساختمان های دولتی نباشد. در واقع باید اشاره کنیم که این قانون که توسط رضا شاه وضع شد، نشان دهنده ی این بود که پارک ها و محله های عمومی شهر، برای استفاده های عمومی می باشند و در نهایت، این قانون سبب به رسمیت شناختن این مناطق شد. البته باید اشاره کنیم که این قانون، فقط در خصوص پارک ها نبود و علاوه بر پارک ها، سایر اماکن عمومی مانند باغ ها، و تمامی اماکنی که عموم مردم حق استفاده از آن را داشتند، نیز از این قائده مستثنی نبودند.

رونق گرفتن پارک شهر

اما در نهایت، پس از تاسیس پارک شهر، افراد بسیار زیادی از این پارک استقبال کردند و طولی نکشید که تبدیل به یکی از مهم ترین و محبوب ترین محله ها در شهر تهران شد. علاوه بر این جالب است بدانید که با گذشت زمان، و افزایش بازدید مردم از پارک شهر، سازه ها و بخش های متعددی به این پارک افزوده شد تا از همه نظر، گزینه ی مناسبی برای گذراندن اوقات باشد. هر چه سازه ها و امکانات موجود در پارک شهر افزایش می یافت، میزان بازدید ها نیز بیشتر می شد. تا به امروز که افراد بسیار زیادی در طول هفته و به ویژه آخر هفته ها، به پارک شهر می روند تا مدتی را در بهترین و زیبا ترین پارک شهر تهران بگذرانند و در میان درختان متعدد و انبوه این پارک، به استشمام آب و هوای عالی و خوب این منطقه بپردازند.

جذابیت های این پارک

طبیعتاً امروزه پارک شهر، یکی از مهم ترین و پر رفت و آمد ترین پارک های شهر تهران به شمار می رود. و این حجم از بازدید و گشت و گذار در این پارک بی دلیل نیست. امکانات و جاذبه های بسیار زیادی در پارک شهر وجود دارند که سبب می شوند تا همه روزه افراد بسیار زیادی به این پارک بزرگ جذب شوند. علاوه بر این، باید اشاره کنیم که به دلیل قرار داشتن در مرکز شهر تهران، سازه های تاریخی، جاذبه های گردشگری، و بسیاری از مناطقی که هر فردی قبل از مرگش باید از آن ها بازدید کند در نزدیکی این منطقه وجود دارد. به همین سبب، برای بازدید از پارک شهر تهران، می توانید یک برنامه ریزی کامل و دقیقی انجام دهید تا هم از این پارک وسیع دیدن کنید، و هم از سازه ها و جاذبه های تاریخی متعدد که در نزدیکی این پارک وجود دارند دیدن کنید.

یکی دیگر از جذابیت های پارک شهر، معماری آن است. به هر کدام از پارک های شهر تهران که بروید، دارای بخش هایی وجود دارد که عبور از آن ها برای افراد کم توان و معلول مشکل بود، اما با سفر به پارک شهر، هر فردی، حتی معلولان می توانند به راحتی و بدون دردسر، وارد این پارک شوند و ساعاتی را در کنار درختان سر به فلک کشیده و زیبای این پارک بگذرانند.

جاهای دیدنی پارک شهر

سفر به پارک شهر و بازدید از جاهای دیدنی آن، یکی از اقداماتی است که به شدت توصیه می کنیم آن را انجام دهید. در حقیقت، در این پارک به قدری جاهای دیدنی و گردشگری وجود دارد که بازدید از آن ها نه تنها جالب است، بلکه تاثیر خوبی در تعویض روحیه شما دارد. در نتیجه با آشنایی با این جاذبه های گردشگری می توانید مدتی را به گشت و گذار در عجیب ترین و بهترین جاهای دیدنی شهر تهران و قدیمی ترین پارک آن بپردازید.

آکواریوم و موزه صلح پارک شهر

پارک شهر بخش های متعددی دارد که یکی از ان ها موزه ی صلح می باشد. موزه ی صلح امروزه یکی از موزه های بین المللی می باشد که در عموم کشور ها قرار دارد. که یکی از این موزه ها نیز در شهر تهران، و در محل پارک شهر قرار دارد. موزه ی صلح یکی از مهم ترین موزه های شهر تهران می باشد که بر اساس افزایش فرهنگ صلح تاسیس شده است. در این موزه، اسنادی از آثار تخریبات جنگی به نمایش گذاشته شده است تا نشان دهند که جنگ بین دو کشور و مردم، چقدر برای انسان ها و حتی طبیعت مخرب و مضر است. در نتیجه این موزه یکی از پر اهمیت ترین موزه های شهر تهران می باشد که با قرار داشتن در داخل پارک قدیمی شهر تهران قرار دارد.

معرفی آکواریوم پارک شهر و همه چیز درباره آن

در این پارک، محدوده ای نیز به عنوان آکواریوم در نظر گرفته شده است. یکی از حقایق جالب اما غم انگیز در شهر تهران احداث یک پناهگاه جنگی در بخشی از محل پارک شهر تهران می باشد. در ضلع جنوب شرقی این پارک، پناهگاهی با دو درب ورودی تعبیه شده است تا در هنگام جن افراد بتوانند به آن پناه ببرند. خوشبختانه با اتمام جنگ، دیگر نیازی به وجود این پناهگاه نبود و به همین دلیل، از آن به عنوان محلی برای زندگی و پرورش ماهی ها استفاده می شود. در این بخش از پارک، شما می توانید ماهی های بسیار زیبا و خاصی را مشاهده کنید. علاوه بر این، حتی می توانید اقدام به خریداری این ماهی های زیبا کنید. در نتیجه بازدید از این بخش از پارک شهر، بسیار هیجان انگیز است.

باغ پرندگان پارک شهر

در باغ پرندگان این پارک پرنده های بسیار زیبا و خاصی وجود دارد که می توانید از آن ها بازدید کنید. جالب است بدانید که باغ پرندگان این مجموعه را در 2 بخش احداث کرده اند. یک بخش برای پرندگان آزاد و یک بخش شامل تعدادی از قفس های بزرگ است. باغ پرندگان پارک شهر در سال 1388 افتتاح شد و سبب افزایش میزان بازدید ها از این پارک شد. اگر تا به حال به بازدید از باغ پرندگان موجود در این دریاچه نرفته اید، توصیه می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید و ساعاتی را به تماشای زیباترین حیوانات بگذرانید.

دریاچه مصنوعی پارک شهر

اما یکی دیگر از دیدنی های این شهر، دریاچه مصنوعی آن می باشد. دریاچه ای وسیع و زیبا در بخش شمال شرقی پارک شهر قرار دارد که بهترین مکان برای نشستن و گذراندن چند ساعت بدون سر و صدای بسیار زیاد و شلوغی بیش از حد می باشد. در واقع با نشستن در کنار این دریاچه، می توانید مدتی را به دور از جمعیت زیاد بگذرانید و از چشم انداز بی نظیر و زیبایی که در این محیط ایجاد می شود لذت ببرید. البته نا گفته نماند که چندین سال پیش، حادثه ی ناگواری در این پارک رخ داد.

غرق شدن دانش آموزان در پارک شهر

پارک شهر، یکی از بهترین و زیباترین پارک ها در تهران می باشد. اما با این وجود، در سال 1381 اتفاق ناگواری در محل این دریاچه رخ داد که خاطره ای تلخ را از آن زمان به دل ها انداخت. در این سال، گروهی از نوجوانان به داخل آب این دریاچه افتادند و 6 دانش آموز، در این دریاچه غرق شدند. این حادثه، بسیار هولناک و غم انگیز بود و سبب شد تا مدتی، میزان بازدید از پارک شهر کم شود. اما امروزه، پس از گذشت سال های بسیار زیاد، امنیت کامل در این پارک برقرار است و افراد می توانند به راحتی اقدام به بازدید از پارک شهر تهران کنند.

امکانات پارک شهر

در پارک شهر امکانات متعددی تعبیه شده است تا بازدید کنندگانی که به قصد گذراندن چندین ساعت و یا حتی چند دقیقه به این پارک می آیند، بتوانند در رفاه و راحتی کامل اقدام به سپری کردن اوقات خود کنند. در حقیقت، اماکاناتی که در این پارک تعبیه شده است، این شرایط را فراهم کرده اند که از سپری کردن اوقات در این پارک لذت ببرید. از جمله امکانات این پارک می توان به نیمکت، آلاچیق، آبخوری، سرویس بهداشتی، نمازخانه، امکانات ورزشی متعدد مانند میز تنیس، شطرنج، و وسایل های متعدد اشاره کرد.

پارک شهر کجاست؟

پارک شهر را در تهران، همه ی ساکنین آن می شناسند. پارک شهر که در منطقه 12 شهر تهران قرار داشته و دسترسی به آن بسیار آسان است. پارک شهر، به خیابان های قدیمی و مهم شهر تهران دسترسی دارد. به بیان دقیق تر، این پارک از شرق با محله ی سنگلج و همچنین خیابان خیام، از غرب با خیابان وحدت اسلامی، از جنوب با خیابان بهشت و در نهایت از شمال با خیابان فیاضی بخش و پایانه ی این خیابان همسایگی دارد.
آدرس و مسیر دسترسی به پارک شهر

•    وسیله نقلیه شخصی:

دسترسی به پارک شهر، از طرق مختلفی امکان پذیر است. یکی از این طرق، دسترسی با وسیله ی نقلیه شخصی می باشد که توصیه می کنیم این کار را انجام ندهید. اما به طور کلی برای دسترسی به پارک شهر باید خود را به یکی از خیابان های ذکر شده در مطالب بالا برسانید و به راحتی، اقدام به بازدید از این پارک بزرگ کنید.

•    مترو:

برای دسترسی به پارک مشهور شهر، از طریق مترو، باید خود را به یکی از خط های 1 یا 2 ی متروی تهران برسانید. خط 1 (خط قرمز) و خط 2 (خط آبی پررنگ) در ایستگاهی به نام امام خمینی، با یکدیگر تقاطع پیدا می کند. ایستگاه امام خمینی، نزدیک ترین راه برای دسترسی به این پارک می باشد و شما می توانید از هر کجا که هستید، سوار مترو شوید و به سادگی خود را به ایستگاه متروی اما خمینی برسانید. ساده ترین و بهترین راه برای دسترسی به پارک شهر، استفاده از مترو می باشد و توصیه می کنیم برای دسترسی به پارک شهر در کوتاه ترین زمان ممکن، از متروی این منطقه استفاده کنید.

•    بی آر تی

برای دسترسی با کمک بی آر تی می توانید خود را به خطی که در خیابان ولیعصر وجود دارد (راه آهن – تجریش) برسانید. در این خط در ایستگاه دکتر حسابی از بی آر تی پیاده شده و به سمت شرق حرکت کنید تا به پارک شهر برسید.

علاوه بر این لازم به ذکر است که اتوبوس های خطی بسیار زیادی وجود دارند که از محل پارک شهر عبور می کنند. توصیه می کنیم با توجه به موقعیت مکانی خود، و بازدید از خطوط اتوبوس رانی شهر تهران، به سادگی و با استفاده از این اتوبوس ها خود را به پارک شهر برسانید و از قدیمی ترین و اولین پارک در شهر تهران دیدن کنید.

اگر تا به حال به پارک شهر رفته اید و از جاذبه های گردشگری آن دیدن کرده اید، نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.