دشت هویج ؛ از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران

اگر ساکن تهران هستید و یا برای سفر و تفریح به تهرانآمده اید بهتر است با دشت هویج تهران آشنا شوید. دشت هویج تهران که در نزدیکی روستای افجه واقع شده است یکی از بهترین جاها برای گذراندن تعطیلات آخر هفته میباشد و بهترین محل برای پیک نیک های خانوادگی  و یا  دورهمی های دوستانه است.
دشت هویج یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران و تهران است که در شمال لواسان و در نزدیکی روستای افجه واقع شده است و یکی از بهترین جاها برای گذراندن تعطیلات آخر هفته است. دشت هویج در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد، برای رفتن به دشت هئیج کافیست خودتانن را به جاده لشگرک رسانده و از پیچ قوچک عبور کنید تا به لواسان و افجه برسید.دشت هویج در گذشته محل کاشت و برداشت صیفی جات بوده و شاید یکی از دلایل نامگذاری این دشت به نام دشت هویج همین باشد اما امروزه هیچ خبری از هویج در این دشت نیست اما این دشت در بهار و تابستان همواره سرسبز است و یکی از زیباترین منظره های اطراف تهران را دارد. دشت هویج همچنین بسیار مورد علاقه کوهنوردان نیز هست، اگر علاقمند به کوه منوردی و یا برنادمه های گلگشت هستید میتوانید از طریق رفتن به دشت هویج خودتان را به قله های مهرچال، ساکا و آتشکده برسانید.
گفته میشود در گذشته دشت هویج در زمان ناصر الدین شاه یکی از شکارگاه های محبوب این شاه بوده است.چرا که این دشت به یک دریاچه به دشت لار متصل میشده شاهد این مدعا یک کاروانسرایی است که در انتهای دره های دشت هویح دیده میشود و قدمت آن به عصر صفوی بازمیگردد.در بخش شمالی دشت هویج مسیری مالرو وجود دارد که این دشت را به دشت لار و ارتفاعات لواسان متصل میکند و گفته میشود ناصرالدین شاه در هنگام شکار از این مسیر عبور میکرده و در گذشته نیز این مسیر، مسیر عبور پادشاهان بوده است. به همین دلسل امروزه از این مسیر تحت عنوان مسیر شاه عباسی یاد میشود.

علت نامگذاری دشت هویج

همانطور که گغته شد در حکایات قدیمی اینطور آمده است که سامنین قدیم لواسان در این دشت به کاشت صیفی جات بخصوص هویج مشغول بوده اند و از طریق این کار گذران زندگی میکردند به همین دلیل به این دشت دشت هویج گفته میشود. اما دشت نهئیج نام دیگری هم دارد. دشت هویج به نام گرچال نیز خوانده میشود گرچال ترکیبی است از گر به معنای آتش و چال به معنای جایگاه. گویا این دشت از دشت های ازرافش هوای گرم تر و مطبوع تری داشته است و به همین دلیل آن را آتشدان میخوانده اند. به هر حال اینها همه حکایتی است که از زبان اهالی گفاه میشود اما هیچ سندیتی از آنها موجود نیست.

مسیر دسترسی به دشت هویج از تهران

همانطور که گفته شد دشت هویج بسیار نزدیک به تهران است بنا براین ساکنین تهران و یا شهر های اطراف میتوانند خودشان را از طریق اتوبان بابایی به جاده لشگرک برسانند و با عبور از گردنه قوچک خودشان را به افجه برسانند. اگر از ساکنین شهر های شمالی و یا کرح هستید میتوانید از طریق جاده دیزین از میگون و فشن عبور کرده و به میدان لشکرک برسید. با رسیدن به روستای افجه به یک دوراهای میرسید که باید از جاده خاکی مسیرتان را ادامه دهید و پیاده روی خود را به سمت دشت هویج ادامه دهید.

دیدنی های دشت هویج

قدم زدن در این دشت و استشمام هوای پاک و مطبوع آن یکی از بهترین کارهایی است که میتوانید در تعطیلات آخر هفته انجام دهید و یک انرژی مضاعف برای هفته ی پیش روی خود ذخیره کنید. دشت هویج علاه بر تمام زیبایی ها و مناظر بکری که به شما هدیه میدهد جاهای دیدنی دیگری نیز دارد که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

آبشار پسچویک:

در ابتدای ورود به دشت هویج شاهد آبشاری به نام آبشار پسچویک خواهید بود که یکی از زیباترین آبشار های موجود در تهران است. این آبشار 15 متر ارتفاع داشته و یکی از بهترین جاها برای گردش و تفریح بخصوص در پاییز و بهار است. این آبشار درمیان درختان انبوه واقع شده و منطره ای چشم نواز دارد

درخت چنار 500 ساله:

در روستای افجه یک درخت چنار که قدمت آن حداقل به 500 سال میرسد وجود دارد که عظمت این چنار در کنار تاریخ شگفت انگیزش این چنار 500 ساله را به یکی از دیدنی های منطقه دشت هویج تبدیل کرده است.

قلعه ساکا:

قلعه ساکا درواقه یک قصر بسیار قدیمی است که در ارتفعات قله سربن واقع شده است. این قلعه مربوز به دوره صفویه است و قدمت آن به قرن دوم و یا سوم هجری باز میگردد. این بنای تاریخی از خشت و گل و ساروج ساخته شده و در نمای آن از سفالهای لعاب دار سبزآبی استفاده شده. هرچند که این قلعه تا حدودی تخریب شده اما جلوه ی زیبایی به این بخش از ارتفاعات بخشیده است.

قصر ناصری:

در نزدیکی قلعه ساکا قصری متعلق به ناصرالدین شاه نیز وجود دارد که به دستور عمادالدوله ساخته شده بود. این قصر اکنون مخروبه است اما از ارتفاعاتی که بر روی آن قرار دارد میتوان قله ئماوند را مشاهئه کرد.

غار موزه وزیری

غار موزه وزیری یکی از دیدنی های نزدیک به روستای افجه است. این عار موزه که در مسیر روستای کندعلیا قرار دارد یکی از دیدنی ترین مکانهای تهران است که اگر شما حتی اندکی به هنر علاقمند باشید از تماشای غار موزه وزیری لذت خواهید برد.

آبشار مواب:

آبشار مواب در نزدیکی قلعه ساکا و قبل از دشت هویج واقع شده است. آبشار مواب 180 متر ارتفاع دارد و یکی از مرتفع ترین آبشار های موجود در ازراف تهران است. آبشار موا تقریبا در تمام فضول سال پر آب و دیدنی است.

اقامت در روستای افجه

همانطور که گفته شد روستای افجه بسیار نزدیک به تهران است و شما میتوانید یک سفر یک روزه به این روستا داشته باشید و شب را به خانه خود بازگردید. اما اگر قصد دارید شب رل در دشت هویج بمانید این منطقه بسیار مناسب برپا کردن چادر های صحرایی و مسافرتی است و با اینکار میتوانید شب مانی در طبیعت را تجربه کنی. به علاوه در منزقه لواسان ویلاهایی وجود دارند که میتوانید آنهارا برای یک روز اجاره کرده و هرچه بیشتر از آب و هوای مطبوع این منطقه لدت ببرید.

بهترین زمان سفر به دشت هویج

دشت هویج در تمام فصول سال زیبایی خودش را دارد اما در تابستان این دشت بسیار گرم و سوزان است و سفر به آن چندان پیشنهاد نمیشود. در عوض بهار بهترین زمان سفر به دشت هویج است چرا که در بهار این دشت اط گلهای وجشی پوشیده میشود و سرسبزی و طراوت ویژه ای دارد. به علاوه باغ های میوه اس که در مسیر دشت هویج قرار دارند در فصل بهار پر از شکوفه های رنگارنگ میشوند که مناظر طیبایی را رقم میزنند.
دشت هویج در پاییز و زمستان هم طرفدارهای خودش را دارد. اگرچه در این فصول هوای این منطقه سرد است اما محل بسیار خوبی برای برف بازی است و میتوان یک روز برفی خاطره انگیز را برای شما رقم بزند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.