غار موزه وزیری ، سمفونی طبیعت و هنر

اگر تهران نشین هستید و یا برای چندمین بار قصد سفر به تهران را دارید، ممکن است به نظرتان بیاید که تمام جاهای دیدنی تهران را دیده اید و دیگر هیچ مکان تازه ای برای اینکه یک روز جذاب داشته باشید و تهرانگردی کنید وجود ندارد.
اما اینطور نیست؛ بسیاری از مکانهای گردشگری و دیدنی تهران هستند که کمتر کسی آن‌ها را میشناسد. یکی از این جاهای دیدنی غار موزه وزیری در لواسان است.
اگر به لواسان بروید و به سمت دوراهی بوجان برانید خانه ای را با یک درب چوبی ساده و یک پلاک با شماره ی 11 خواهید دید، گذشتن از این در شما را به غار موزه وزیری خواهد برد.
غار موزه وزیری ، موزه ای متفاوت از تمام موزه هایی است که تا کنون رفته اید، این غارموزه اولین موزه ی خصوصی ایران است که توسط یک مجسمه ساز هنرمند و استاد دانشگاه، مرحوم ناصر هوشمند وزیری در سال 1384 بنیان گذاشته شد و با هزینه ی شخصی خود او به ثبت ملی رسیده است.

دکتر ناصر هوشمند وزیری

ناصر هوشمند وزیری موسس غار موزه وزیری، نخستین مجسمه ساز ایرانی است که در سال1325 چشم به جهان گشود.
او در سال 1350 لیسانس مجسمه سازی را از دانشکده هنرهای زیبای تهران گرفت و در سال 1373 مدرک دکترا افتخاری و استاد درجه یک را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.
عمده ی مجسمه هایی که او میساخت از جنس فایبرگلاس بود که در ایران نظیر کارهایش کمتر دیده میشود.
این استاد دانشگاه چندسالی را مدیر بخش هنری موزه تاریخ طبیعی پردیسان بود تا اینکه در مهر ماه سال 1384 نخستین موزه خصوصی ایران یعنی غار موزه وزیری را تاسیس کرد.
این موزه که از شگفت انگیز ترین موزه های ایران است مامنی برای هنردوستان و طبیعت گردان است.

بخش ها و آثار غار موزه وزیری

غار موزه وزیری در زمینی به وسعت 1000 متر مربع بنا شده که این زمین متعلق به مرحوم وزیری و خانواده ایشان است،غاری که در این زمین بنا شده دارای دیواره ای بتنی است که 8 دالان تو در تو و مرموز دارد.
در هر یک از دالان های غار موزه وزیری مجسمه ها و آثاری در معرض نمایش قرار گرفته اند که حاصل تلاش 50 ساله استاد وزیری هستند.
عمده  این آثار طبیعی به قصد حفاظت از محیط زیست از مواد بازیافتی و اشیای دور ریختنی ساخته شده اند که خود همین موضوع بر شگفتی های غار موزه وزیری می افزاید.
این مجموعه تنها موزه ای است که شما با خیال راحت میتوانید دوربین عکاسیتان را همراه خود ببرید و از تک تک آثار آنجا عکاسی کنید و در فضای غار موزه وزیری آزادانه به گشت و گذار بپردازید.

محوطه باغِ غار موزه وزیری

با ورود به غار موزه وزیری و قبل از اینکه به داخل غارها سفر کنید وارد یک باغ سرسبز و بزرگی میشوید که مجسمه های درون آن در همان ثانیه های اول شمارا غافل گیر خواهد کرد.
در همان ابتدای ورودتان درختی میبینید با نام درخت نوشابه، که تلنگری است برای هرکسی که از ریختن زباله در خیابان ها ابایی ندارد.
تندیس های دیگری همچون مجسمه ی یک پهلوان گرز به دست، میرزا کوچک خان و امیر کبیر شما را به دل تاریخ ایران خواهند برد.
یک آلاچیق چوبی نیز در محوطه باغ مانند غار موزه وزیری به چشم میخورد که در ارتفاع مناسی قرار داده شده تا با رفتن به آن بتوانید با یک نگاه تمام محوطه غار موزه وزیری را رصد کنید.

سرای بسطامی

در فضای باغ و لا به لای کلبه های چوبی متعدد درب کوچکی وجود دارد که شمارا به  یک سالن 90 متری میرساند. این سالن محل برگزاری همایش های مختلف است که دیوار این سالن با تابلوهای گوناگون آذین شده است.
وقت آن شده است تا پا به درون غار های باغ موزه وزیری بگذارید و سفر شگفت انگیزتان را آغاز کنید.
این غار ها که توسط خود استاد وزیری درون کوه تراشیده شده است 8 دالان دارد. در ورودی این غارها تندیسی از رستم قرار داده شده که گویی به تنهایی وزن تمام غار ها را به دوش میکشد.
بخش های مختلف این غار عبارت اند از:
کارگاه صنایع دستی غار موزه وزیری
این کارگاه توسط دختر استاد وزیری اداره میشود. در این کارگاه بستگان و هنرجویان استاد وزیری مشغول ساخت صنایع دستی هستند. کوره پخت، چرخ سفالگری و صنایع دستی تولید شده از جمله چیزهایی است که در این بخش میتوانید ببینید.

گالریِ غار موزه وزیری

این بخش 40 متر مربع وسعت دارد و در آن نمایشگاهی از آثار مختلف استاد برگزار میشود که در طی زمان تغییر میکنند و با آثار دیگری جایگزین میشوند.

کارگاه مجسمه سازی

کارگاهی که استاد وزیری در آن مجسمه هایی که در باغ حضور دارند را ساخته در این بخش قرار دارد که اگر علاقمند هستید ببینید این همه مجسمه ی مختلف در کجا متولد شده اند میتوانید به این بخش سری بزنید.

علاوه بر تمام مجسمه هایی که نظیر آنها را در هیچ کجای دیگر نمیتوانید ببینید، دو بخش دیگر وجود دارد که درواقع در این دو بخش کلکسیون های استاد وزیری به نمایش در آمده است. این کلکسیون ها که 40 سالی بابتشان زمان صرف شده تا گرداوری شوند از تنوع بی نظیری برخوردارند که همه را حیرت زده میکنند.
یکی از این کلکسیون ها متعلق به کلکسیون شطرنج است که انواع و اقسام شطرنج با جنس های مختلف و مربوط به دوران های متفاوت در آن نگهداری میشود. و کلکسیون دیگر نیز مربوط به کلکسیون آفتابه هاست!
بله آفتابه، در این بخش نزدیک به 600 نوع آفتابه و پارچ که هر کدام متعلق به یکی از دوره های تاریخی ایران است نگهداری میشوند.

ضمن تمام دیدنی های غار موزه وزیری و مجسمه های بازیافتی که از سنگ و فلز و پلاستیک تا استخوانهای مختلف در ساخت آنها استفاده شده یک کافه ی نقلی کوچک نیز وجود دارد که در ایام تعطیل شما را به صرف یک غذای ایرانی دعوت میکند.
اما جدای از همه ی این جاذبه ها شما میتوانید تمام هنر های تجسمی را در این محوطه آموزش ببینید. هنر هایی چون مجسمه سازی و نقاشی و سفالگری.
اگر دانشجوی هنر هستید و یا به انجام کارهای هنری علاقه دارید حتما سری به غار موزه وزیری بزنید تا هم از آثار موجود در آن الگو برداری کنید و الهام بگیرید و هم هنر مورد نظرتان را آموزش ببینید.

آدرس غار موزه وزیری

همانطور که گفته شد غار موزه وزیری در شهر لواسان و در 11 کیلومتری تهران واقع شده است.
برای رفتن به این موزه باید به سمت بلوار امام خمینی ، جاده کند علیا و سفلی برانید و در دوراهی بوجان به سمت چپ بپیچید و تا جایی که به خانه ای با پلاک 11 برسید به مسیرتان ادامه دهید.
این غار موزه همه روزه از ساعت 9 الی 19 پذیرای بازدیدکنندگان خود خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.