معرفی روستاهای وردیج و واریش تهران

وردریج یکی از روستاهای نزدیک تهران است که زیبایی و طبیعت آن روزانه گردشگران زیادی را به این روستا روانه میکند. وردریج یک مقصد بسیار خوش آب و هوا برای گذراندن تعطیلات آخر هفته است چرا که شمارا برای ساعاتی از آلودگی هوای تهران دور خواهد کرد؛ در روستای وردریج جاذبه ای معروف به جاذبه آدمیان سنگی وجود دارد که بسیار جذاب و دیدنی است و کنجکاوی هر بیننده ای را بر می انگیزد. با رفتن به روستای وردریج علاوه بر تماشای زیبایی های این روستا میتوانید از زیبایی هایی که در مسیر و راه این روستا قرار ارند هم نهایت استفاده را ببرید پس از روستای وردریج روستایی به نام واریش نیز وجود دارد که پس از بازدید وردریج میتوانید به بازدید بروستای واریش بروید و از مناظر آنجا که بسیار مناسب کوه نوردی و طبیعت گردی است لذت ببرید.

روستای وردیج 

روستای وردرج یکی از زیباترین روستاهای ییلاقی شهر تهران به شمار میرود و در بخش شمال غربی پایتخخت واقع شده است. این روستا بزرگترین روستای غرب تهران نیز به شمار میرود و در محدوده منطقه 22 تهران قرار میگرد و از توابع کن و سولقان است. این روستا از نظر دسترسی به قله های بلند اطراف تهران نظیر قله های لیچه و ارتفاعات پهنه حصار بسیار محبوب و مناسب است.روستای وردریج دارای باغ های میوه ی سرسبز و بسیاری است. بیشتر درختان این باغ هارا درختان گردو، سیب، خرمالو، توت و شاتوت تشکیل میدهند به همیت دلیل شغل بیشتر مردم روستا باغداری است. این روستا حدود 500 نفر جمعیت دارد که البته این جمعیت در زمستان به نصف این میزان کاهش میابد.

آب و هوای روستای وردیج

همانطور که تا کنون گفته شد روستای وردیج روستایی کوهستانی به شمار میرود به همین دلیل در روزهای گرم سال و در تابستانها دارای آب و هوای بسیار  خنک و مطبوعی است که نظر گردشگران زیادی را به خود جلب میکند. اما در پاییز و زمستان این روستا به قدری سرد و یخبندانن میشود که مسیر رسیدن به آن عمدتا به وسیله بارش برف مسدود خواهد شد. به همین دلیل هم اهالی ان روستا در فصلهای سرد وردیج را ترک میکنند.

دیدنی های روستای وردیج

این روستا به نام های ارواح سنگی و یا آدمک حاجیان نیز خوانده میشود و علت آن وجود سنگ هایی است که از دور به شکل شمایل آدمیان دیده میشوند. فاصله تهران تا وردیج چیزی حدود 40 کیلومتر است و همین فاصله اندک وردیج را به یکی از بهترین محلهای تفریح و گردش تبدیل میکند. مردم محلی روستای وردیج معتقدند در گذشته عده ای در قلعه های اطراف دامنه های کوه ها سکونت داشته اند، اگرچه طبیعت روستای وردیج و وجود سنگهای مجسمه ای نشان میدهد قدنت این روستا به 30 الی40 ملیون سال پیش میرسد اما نمیتوان گفت از چه زمانی سکونت و زندگی در این روستا شکل گرفته است. اما باتوجه به قدمتی که دارد دیدنی های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است.

ارواح سنگی روستای وردیج

در دامنه ی کوه های روستای وردیج سنگ هایی وجود دارد که اشکال آنها بسیار خاص است و باعث شده روستای وردیج بر سر زبانها بیافتد. این سنگ ها هر کدام تداعی گر یک تصویر از جمجه انسان و یا حیوانات مختلف هستند. بخ خصوص از فاصله ی زیاد این سنگها دقیقا شبیه آدمیانی هستند که در داممنه کوه ایستاده اند. داستان ها و افسانه های زیادی از این سنگها توسط مردم روستا نقل میشود، برخی از آنها معتقدند که این سنگ ها قبل تر واقعا جاندارانی بوده اند که به واسطه ی یک نفرین به سنگ تبدیل شده اند. اما در حقیقت این سنگ ها به وسیله فرسایش باد و آب به این اشکال در آمده اند و این سنگ ها درواقع یک پدیده طبیعی محسوب میشوند.جالب است بر سر حفظ این مجسمه های سنگی اخلافاتی وجود دارد برخی از دانشمندان معتقدند باید جلوی فرسایش بیشتر این سنگ ها گرفته شود تا به عنوان آثار ملی ثبت شود و عده ی دیگر معتقدند این فرسایش ها باید روال طبیعی و همیشگی خودشان را طی کنند.

آبشار لت مال

لت مال آبشاری است که از ترکیب سه آبشار تشکیل شده است و برای رسیدن به آن باید مسیری را به صورت پیاده طی کنید. این سه آبشار به ترتیب ارتفاع های 5،8و 35 متری دارند. آبشار 35 متری درواقه همان آبشار لت مال است و به صورت پلکانی به پایین میریزدو این آبشار ها تنها از اواسط طمستان تا ائایل بهار پر آب هستند و در تابستان حجم آب آنها به حداقل میرسد. پس بهترین زمان بازدی از این آبشارها فصل بهار  است. برای ریدن به این آبشار ها باید به سمت مجتمع معلم که قبل از جاده اصلی قرار دارد بروید از آنجا مسیری را تا عبور از دره ادامه دهید تا به اولین آبشار که همان آبشار 5 متری است برسید.لت در زبان محلی به معنی سنگ و مال به معنی مالیده شدن است و به دلسل برخورد شدید آبهای این آبشار به سنگهای ازرافش این آبشار را اینگنه نامیده اند.

اقامت در روستای وردیج

گفتنی است که هیپگونه امکانات و محلی برای اقامت مسافران در روستای وردیج در نطر گرفته نشده و این روستا برای یک سفر یک روزه و پیک نیک کوتاه مدت مناسب است. با این حال اگر قصد ماندن در وردی را دارید تنها راه کمپ کردن اطراف این روستاست.  البته باید توجه کنید که تمام لوازم کمپ را داشته باشید و تجربه ی شب مانی در طبیعت را هم دارا باشید در غیر این صورت ممکن است به مشکل بربخورید چرا که در بیشتر مناطق این روستا تلفن همراه آنتن نمیدهد.

روستای واریش

روستای واریش دقیقا بعد از روستای وردیج قرار دارد و ارتفاع آن از وردیج بسیار بیشتر است. این روستا از وردیج  بسیار سر سبز تر بوده و با های میوه آن پر محصول تر است در این روستا میتوانید درختان گیلاس، زردآلو و گیلاس را مشاهده منید. برای ورود به این روستا باید ورودی بپردازید چرا که این روستا هیچ رفتگری ندارد و نظافت این روستا را خود بومیان انجام میدهند. البته در .ر.دی روستا به مسافران کیسه های زباله داده میشود تا زباله هایشان را حتما با خودشان از روستا خارج کنند. از دیدنی های روستای واریش میتوان به ارتفاعات پهنه حصار اشاره کرد، این ارتفاعات مربوز به بخش البرز مرکزی هستند و اگر اهل کوهنوردی باشید رفتن به روستای واریش میتواند یکی از بهترین گزینه های سفر برای شما باشد.
اگر به کوهنوردی در این منطقه بپردازید چشمه های آب معدنی متعددی را در طول مسیرتان خواهید دید و در ادامه به آبشار سنگان خواهید رسید. بلندترین قله این قسمت قله پهنه سار است که با نام های دیری مثل پهنه حصار، گندم چال و پشته بند نیز آن را میشناسند. قله پهنه حصار در بخش شمالی قرار دارد و قله ای دیگر به نام چشمه شاهی در قسمت جنوبی واقع شده است که فصله ی این قله ها را دشت پهنه حصار پوشانده. این منطقه برای آن دسته از کسانی که به دوچرخه سواری در طبیعت علاقمندند بسیار مناسب خواهد بود.

در محل پهنه حصار امامزاده ای به نام امامزاده بی بی زرین قمر وجود دارد که از جاهای دیدنی روستای واریش به شمار میرود. همچنین این امامزاده دو اتاق دارد که این اتاقها درواقع پناهگاهی برای کوهنوردان است که در آنها آشپزخانه و سرویس بهداشتی تعبیه شده. در این امامزاده سنگی شکافه شده وجود دارد که مردم محلی آن را مقدس میپندارند و دلیل آن را هم اینگونه میخوانند: “خواهران امام رضا ( ع ) به نام بدرالنساء و زرین قمر که از دست حاکمان وقت در حال فرار بودند برای رهایی به این صخره سنگ پناه می آورند و به جای گفتن ” یاهو ” ” یا الله ” می گویند: ” یا کوه ” و  کوه و سنگ شکافته شده  و آن ها در دل سنگ جای می گیرند. دشمنان با شمشیر ضربه ای به آنجا می زنند و شکافی پدید می آید که امروز ترک خودگی موجود در سنگ نشان از آن است.”

بهترین زمان سفر به روستاهای وردیج و واریش

1.    تابستان

همانطور که گفته شد روستاهای وردیج و واریش روستاهی کوهستانی هستند و ارتفاع آنها سبب شده تا دمای هوای پایین تری داشته باشند. پس در تابستان میتوانید از گرمای هوای تهران به این روستا ها پناه ببرید و با کمپ کردن در کنار رودخانه دقایق لذت بخشی را برای خود خلق کنید. به علاه در این فصل ها باغ های میوه پر از میوه های رنگارنگ و تازه ایست که میتوانید هر میوه ای که میخواهید را از باغدارهای این روستا ها خریدارسی کرده و نوش جان کنید.

2.    بهار

در بهار اما هوای این روستاها سرد است، اگرچه دیدن دامنه های سرسبز کوه ها و شکوفه های رنگارنگ به این سردی هوا می ارزد. اگر قصد دارید در فصل بهار از طبیعن بکر و زیبای این روستاها لذت ببرید لباس گرم همراه خود ببرید تا از دامنه های زیبا و پوشیده از گلهای وحشی این روستا نهایت لذت را ببرید. البته بهتر استدر اواخر بهار به این روستاها سفر کنید تا هوای مطبوع تری را لمس کنید.

3.    پاییز و زمستان

در پاییز و زمستان به علت بارندگی های پی در پی و زیاد مسیر این روستاها چندان ماسب رفت و آمد نیست و خطرات زیادی به همراه دارد تا حدی که در فصل زمستان مسیر این روستاه به دلیل بارش برف و یخ زدگی مسدود میشود و اصلا قابل تردد نیست. خود روستاییان ساکن این مناطق نیز در این فصلها کوچ میکنند و از روستا خارج میشوند. اگرچه در سالهای اخیر این جاده ها در روزهای برفی توسط راهداری مرتب برف روبی و یخ زدایی میشود اما عبور از مسیر و جاده های پر پیچ و خم این روستاها بی خطر نخواهد بود. با اینحال اگر قصد سفر به این روستاها را داریئدحتما امکانات لازم و زنجیر چرخ را با خود به همراه ببرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.