۲۰ تفریح مختلف در بوستان ولایت تهران که نباید از دست داد!

بوستان ولایت یکی از معروف‌ترین و مشهورترین پارک¬های تهران است که حال و هوایی متفاوت نسبت به سایر بوستان¬ها دارد. این بوستان با امکاناتی باورنکردنی و جذاب هرروزه تعداد زیادی از شهروندان تهرانی را دور خود جمع می‌کند. این بوستان دارای فضای روباز و سرپوشیده با موضوعات و اهداف مختلف است که برای هر سنی با هرسلیقه¬ای حرفی برای گفتن دارد. بعد از خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که در این بوستان چیزی بیشتر از یک پارک در انتظار شما است. امکانات و برنامه¬هایی که در این پارک ارائه می‌گردد به بیش از ۱۰۰ نوع می‌رسد.

بوستان ولایت بزرگ‌ترین پارک ایران است که از‌نظر وسعت و اندازه در خاورمیانه هم حرف اول را می‌زند. این پارک بزرگ در جنوب شهر تهران واقع گردیده است؛ از تاسیس این پارک وسیع چیزی حدود ۱۰ سال میگذرد. پارک ولایت تنها یک پارک با فضای سبز نیست بلکه افراد به منظورهای مختلفی مانند برپایی جشنواره¬ها، استفاده از امکانات ورزشی، فضای سبز مختص بانوان، خریدهای گوناگون و… به این مکان مراجعه می‌نمایند.

دلایل مختلفی وجود دارد که با ذکر آنها شما مجاب خواهید شد حتما یک‌بار به این مکان پا بگذارید. مانند:

•    وسیع¬ترین بوستان موجود در جنوب پایتخت همین پارک ولایت است.
•    امکانات تفریحی، رفاهی متنوعی برای عموم افراد فراهم گردیده است.
•    دارای محیطی مناسب و مخصوص بانوان می‌باشد که امکانات فرهنگی تفریحی متنوعی عرضه می‌کند.
•    ورزش¬های مختلف مانند دوچرخه‌سواری، رالی، شهربازی، پیاده‌روی، بانجی¬جامپینگ و …
•    وجود سایت¬های فرهنگی مانند خانه نشاط کودکان و کتابخانه علامه امینی

پارک ولایت تهران

بوستان ولایت تهران از پارک¬های دیدنی پایتخت، یعنی شهر تهران است. این بوستان در جنوب غربی شهر و به طور دقیق¬تر در منطقه ۱۹ شهرداری تهران واقع شده است. پارک ولایت در انتهای اتوبان نواب در زمین¬های فرودگاه قدیم قلعه¬مرغی احداث گردیده است. این بوستان بزرگ‌ترین پارک خاورمیانه به شمار می‌رود. ساخت و تاسیس این پارک پهناور در سال ۱۳۸۹ و در روزی که مصادف بود با روز بزرگداشت منابع طبیعی یعنی ۱۷ اسفند‌ماه کلنگ خورد. در این روز رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه¬ای در زمین قدیم فرودگاه حضور داشتند. این بوستان رسما در سال ۱۳۹۱ افتتاح شد. وسعت این پارک به بیش از ۳ میلیون متر‌مربع می‌رسد.

این پارک بخاطر وسعت بالایش می‌تواند تعداد بسیار بالایی گردشگر در خود جای دهد. اگر شب¬ها به این پارک سربزنید جمعیت زیادی از خانواده¬های ساکن در جنوب تهران را مشاهده می‌کنید که برای شب¬نشینی و پیک¬نیک به این پارک آمده-اند. انداختن زیرانداز زیر نور چراغ¬های پارک و در کنار یک درخت تنومند کاری است که همه ما از انجام آن به یاد کودکی خود می¬افتیم چه بسا در بزرگی نیز به این روند ادامه می‌دهیم. خوردن کتلت¬های آمده مادر و یا آش دوغی که در پارک پخته شده مزه¬های بیاد ماندنی در زیر دندان بجای می‌گذارند. بازی وسطی، والیبال، بدمینتون و حتی دنبال¬بازی از فعالیت¬های نوجوان و جوانان در پارک است حتما شما برای یک‌بار هم که شده با عموزاده¬ها و یا خواهر و برادر خود این‌کار را انجام داده-اید. همه این¬ها یک صحنه از شب¬های خاطره انگیز بوستان ولایت هستند.

 پیک¬نیک در بوستان ولایت

اگر از آن افرادی هستید که به دنبال سکوت و آرامش پارک می‌گردید و بجای گوش دادن به صدای بازی کودکان علاقه‌مند شنیدن صدای بهم خوردن شاخه درختان و جیرجیرک¬های همیشه پنهان می‌باشید اگر کمی وقت بگذارید مکان¬هایی دنج و پر از آرامش در این پارک پیدا می‌کنید تا شب خود را به خوبی در این بوستان بگذرانید. اما اگر با خانواده آمده¬اید و قصد ایجاد یک شب بیادماندنی و پر از شادی را دارید می‌توانید زیرانداز خود را در اولین جای خالی که روی چمن¬های پارک دیدید پهن نمایید؛ اعتراف می‌کنم شب¬هایی هست که این پارک وسیع به قدری شلوغ می‌گردد که چند دقیقه¬ای را ممکن است صرف اینکار نمایید؛ و اگر هم از فضای آلاچیق خوشتان می¬آید، آلاچیق¬های متعدد این پارک که در قسمت¬های مختلف بوستان قرار دارند.

آدرس بوستان ولایت

بوستان ولایت پاتوق جوانان و خانواده¬های اهل جوادیه، خانی آباد، زمزم و شهرک شریعتی است، این¬ها محله¬های واقع در جنوب شهر تهران هستند. از آنجا که بوستان ولایت سالها قبل یک پادگان و فرودگاه نظامی بوده وسعت آن با یک فرودگاه نظامی برابری می‌کند، در گذشته این پادگان قلعه مرغی نام داشت و برخی هنوز هم آن را به این نام می‌شناسند. بوستان ولایت بخاطر مساحت زیادی که دارد به مسیرهای مختلف دسترسی دارد و همچنین دارای ورودی¬های متفاوت نیز می‌باشد. برای رفتن به بوستان ولایت می‌توانید از مترو، اتوبوس و یا وسایل حمل‌و‌نقل شخص کمک بگیرید.

پارک ولایت در ابتدای اتوبان شهید چراغی بعد از تقاطع بزرگراه نواب قرار دارد. اگر از سمت شمال، مرکز و یا غرب با ماشین شخصی خود به این پارک می‌آیید وارد بزرگراه نواب شوید و مسیر خود را به سمت پایین تا پل ۹ دی ادامه دهید. بعد از چند دقیقه وارد اتوبان شهید چراغی گردید تا به ضلع شمالی پارک برسید.

 

پیدا کردن آدرس بوستان ولایت از سمت جنوب هم کار سختی نیست، اگر از سمت جنوب شرقی وارد پارک می‌شوید در انتهای بزرگراه نواب وارد اتوبان شهید تندگویان شده و به طرف خیابان عبدی حرکت کنید، بعد از آن در امتداد مسیر بوستان قرار می‌گیرید. برای رفتن به بوستان ولایت از شرق تهران می‌توانید از بزرگراه¬های بسیج یا امام علی کمک بگیرید، سپس وارد بزرگراه بعثت شوید. بزرگراه بعثت را تا به انتها به سمت غرب ادامه دهید. و بعد‌از‌آن وارد اتوبان تندگویان شوید تا به در جنوبی بوستان ولایت برسید.

دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

برای استفاده از مترو به منظور رفتن به بوستان ولایت کافیست در خط سه مترو ( خط آزادگان_قائم) در ایستگاه زمزم یا شهرک شریعتی از واگن قطار پیاده شوید و با اندکی پیاده روی به بوستان ولایت برسید. اگر هم مایل به استفاده از تاکسی برای رفتن به پارک هستید، در کنار ایستگاه مترو شهید نواب صفوی واقع در خط دو پیاده شوید و ایستگاه تاکسی¬ها را پیدا کنید، سپس سوار ماشین¬های خطی بوستان ولایت شوید. امکان استفاده از بی¬آر¬تی و اتوبوس نیز برای رفتن به پارک ولایت وجود دارد اما این کار توصیه نمی‌شود و چندان هم ساده نیست چرا که باید با پیاده¬روی و گذر از خیابان و یا اتوبان¬های اطراف به پارک برسید.

این بوستان جاذبه¬های دیدنی و سرگرمی¬های متنوعی دارد که به معرفی آنها می‌پردازیم.

قلعه شادی بوستان ولایت

در این بوستان تهران قلعه¬ی شادی به مساحت ۵٬۰۰۰ متر مربع وجود دارد که در آن انواع بازی¬های دیجیتال مختص رده¬های سنی کودکان و نوجوانان تعبیه شده¬است. پس می‌توان نتیجه گرفت این پارک برای والدینی که به دنبال سرگرمی برای کودکان و نوجوانان خود هستند مکانی مفید و مثمر خواهد بود. در قلعه شادی پارک ولایت امکانات تفریحی شامل موارد ذیل می‌شود:

•    ۵۰ نوع از جدیدترین بازی¬های دیجیتال دستگاهی
•    دو لاین بولینگ هیجان¬آور برای خانواده
•   انواع بازی¬های ماشینی مخصوص کودک و نوجوان شامل: ماشین¬های برقی، هلی کوپتر، تاب، چرخ و فلک و انواع قطار می‌شود.
•    وسایل اسباب بازی مخصوص کودکان خردسال
•    سیرک قلعه شادی که هنوز به¬طور رسمی افتتاح نشده و در حال آماده‌سازی است به صورت چادر در این بخش بدون فعالیت برپا گردیده است.
ساعت کاری قلعه شادی بوستان ولایت در روزهای شنبه تا چهار شنبه از ساعت چهار و نیم عصر تا یازده شب، در روزهای پنج شنبه و جمعه از ساعت چهار و نیم عصر تا دوازده بامداد می‌باشد.

شهر ورزش بوستان ولایت

شهر ورزش یکی از بهترین مکان‌ها در بوستان ولایت برای ورزش دوستان است. شهر ورزش پارک ولایت در ضلع غربی این بوستان قرار دارد که دارای مساحتی حدود ۳۷۰ هزار متر مربع می‌باشد، در این مکان انواع ورزش¬های مفید و مهیج است. تفریحات ورزشی که در شهر ورزش می‌توان انجام دارد عبارتند از:
زمین اسکیت: اگر اهل اسکیت و حرکات نمایشی با آن هستید می‌توانید از زمین اسکیت بوستان ولایت استفاده کنید.

کرایه دوچرخه بوستان ولایت

شاید وقتی نام بوستان و پارک به میان می¬آید و به امکانات رفاهی آن اشاره می‌گردد اولین چیزی که به ذهن شما خطور می‌کند ورزش دوچرخه سواری است. اغلب پارک¬ها با کرایه دادن دوچرخه، امکان دوچرخه سواری را برای عموم فراهم کرده-اند؛ بوستان ولایت نیز از این ماجرا مستثنی نیست. حتی چیزی فراتر از یک دوچرخه سواری عادی در آنجا به دست می¬آورید چراکه وجود پیستی طولانی دور تا دور پارک فرصت دوچرخه سواری طولانی را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر دوچرخه شخصی ندارید می‌توانید از کیوسک اجاره کنید.

امکان دوچرخه سواری برای آقایان و خانم¬ها وجود دارد. محل کیوسک اجاره دوچرخه در نزدیکی ورودی سوم بوستان و روبروی قلعه شادی است. برای اجاره دوچرخه لازم است سندی معتبر و یا وسیله گران قیمتی به امانت بگذارید تا بتوانید دوچرخه کرایه کنید.

راپل بوستان ولایت

راپل نوعی حرکت با کمک طناب است و از اصلی¬ترین جاذبه¬های پارک ولایت تهران می‌باشد. مکانی که برای راپل تعبیه شده ارتفاعی حدود ۴۰ متر دارد.

بانجی جامپینگ بوستان ولایت

بانجی جامپینگ ورزشی هیجان¬آور با طرفداران خاص خود است. سکوی بانجی جامپینگ بوستان ولایت ۵۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بلندترین بانجی جامپینگ¬های ایران است. پرش بانجی فعالیتی است که در آن باید از ارتفاع زیاد به پایین سقوط کنید. این تفریح کاملا ایمن است و جان شما توسط حفاظ و طناب فنری که به شما وصل می‌شود محافظت می‌گردد. طناب خاصیت ارتجاعی دارد که باعث می‌شود برای مدتی در هوا معلق شوید. این ورزش آدرنالین خونتان را تا حد زیادی بالا می‌برد. اوصولا این پرش از بالای یک جرثقیل صورت می‌گیرد.

دیوارنوردی بوستان ولایت

این ورزش نوعی ورزش قدرتی استقامتی است که دوستدارانش می‌توانند در پارک ولایت به آن بپردازند.

صخره¬نوردی بوستان ولایت

در پارک ولایت سازه¬ای به ارتفاع ۱۵ متر برای ورزش صخره¬نوردی مهیا شده است تا علاقمندان بتوانند از آن استفاده نمایند. این سازه از سه طرف قابل استفاده می‌باشد.

پاراگلایدر و سایر ورزش¬های هوایی بوستان ولایت

با وجود تپه¬ای به ارتفاع ۲۴ متر در این بوستان امکان انجام ورزش¬های هوایی مانند هنگ گلایدر، پاراموتور، پاراگلایدر و… در این پارک امکان‌پذیر گشته است. از این تپه هم برای ایجاد تفریح و هم برای آموزش استفاده می‌کنند.

اتومبیل¬رانی سرعتی بوستان ولایت

یکی از ورزش¬هایی که بسیار مهیج و پرطرفدار است اتومبیل¬رانی است. در بوستان ولایت محیطی مخصوص برای انجام این ورزش در نظر گرفته شده است تا دوستداران سرعت را کنار هم جمع کند. در این پارک مسابقه اتومبیل¬رانی نیز انجام می‌گیرد.

باند پروازی بادبادک¬ها بوستان ولایت

در ضلع شمالی شهر ورزش بوستان ولایت، یک باند قدیمی فرودگاه وجود داشت که امروزه آن را به باند تخصصی بادبادک تبدیل نموده¬اند. از این قسمت برای مسابقات پرواز بادبادک¬ها استفاده می‌شود که برای عموم مردم در هر سنی آزاد است.

کارتینگ بوستان ولایت

در بوستان ولایت و در قسمت شهر ورزش آن یک پیست به طول تقریبی یک کیلومتر برای علاقمندان رالی و سرعت در نظر گرفته شده است. افراد با گذران ساعتی خوش و مفرح دست به رقابت با یکدیگر می‌زنند.

موتور سواری بوستان ولایت

ورزش دیگری که در پارک ولایت می‌توان آزمود ورزش موتور سواریست که در قسمت شمالی شهر ورزش می‌توان آن را تجربه نمود. این پیست مخصوص موتورسواری که در این بوستان واقع شده طولی حدود ۱۴۰۰ متر دارد.

سوارکاری یا اسب بوستان ولایت

ورزش سوارکاری با اسب ورزش دیگری است که در بوستان ولایت تهران می‌توان آن را امتحان نمود. در پیست سوارکاری پارک ولایت امکان درشکه سواری نیز برای عموم خانواده¬ها وجود دارد که تجربه¬ای متفاوت در عصر ماشینی شدن است.

زمین¬های روباز ورزشی بوستان ولایت

شهر ورزش پارک ولایت علاوه بر تمام امکاناتی که ذکر نمودیم؛ مکانی بسیار عالی برای ورزش¬های متفاوت است. حتی ورزش¬هایی که زمین تخصصی نیاز دارند در بوستان ولایت به چشم می‌خورند. زمین¬های تخصصی تنیس، فوتبال، فوتسال، بسکتبال، دومیدانی و… از جمله زمین¬های تخصصی فراهم شده در بوستان ولایت هستند. علاقمندان به ورزش می‌توانند با مراجعه به این پارک اوقاتی پرتحرک برای خود رقم بزنند.

سالن پرورش اندام طاها بوستان ولایت

در ضلع شمالی بوستان سالن پرورش اندام طاها تاسیس گردیده تا دوستداران ورزش بدنسازی از آن استفاده کنند. مجموعه طاهای بوستان ولایت دو بخش تفکیک شده دارد یا به عبارت دیگر این مجموعه دوسالن دارد که یکی از آنها برای ورزش¬های هوازی و دیگری برای ورزش¬های غیرهوازی تخصیص یافته¬اند. طبق روال سایر سالن¬های پرورش اندام صبح¬ها امکان استفاده برای بانوان و عصرها مخصوص استفاده آقایان در نظر گرفته شده است.

 

سایر امکانات بوستان ولایت تهران

مجموعه شهربانو یا پارک بانوان بوستان ولایت تهران

در ضلع شمالی این پارک برای راحتی بانوان عزیز زمینی در نظر گرفته شده که صرفا برای حضور بانوان است و آقایان اجازه ورود ندارند. این مکان که فضای سبزی دارد مساحت آن به ۶۰٬۰۰۰ متر مربع می‌رسد. طراحی این محوطه با الگو گرفتن از باغ¬های ایرانی بوده است. علاوه بر این دارای ۲۰ ساختمان متنوع با کاربردهای آموزشی، اجتماعی، ورزشی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و… می¬باشد که فقط مخصوص بانوان می‌باشد حتی کارکنان این بخش¬ها نیز تماما خانم می‌باشند. شما بانوان عزیز در این فضا می‌توانید راحت به گشت¬و¬گذار بپردازید. مجموعه شهربانو مجموعه¬ای با دیوارهای بلند و کاملا پوشیده است.

در این قسمت خانه مد و لباس واقع شده که فشن شو، کت واک و … در زمان¬های مختلف برگزار می‌کند بانوان علاقمند به لباس و خیاطی می‌توانند از آن استفاده نمایند. فروشگاه¬های خواربار فروشی، سرو غذا، صنایع دستی و … نیز در شهربانو به چشم می‌خورند. اگر آفتاب گرفتن در استخر روباز جز علایق شماست حتما به شهربانوی بوستان ولایت سر بزنید. مراکز زیبایی مانند آرایشگاه¬های مخصوص بانوان نیز برای آراستن ظاهر وجود دارد.

سالن آمفی¬تئاتر

این آمفی¬تئاتر استاد شهریار نام دارد که دارای امکانات تصویری و تجهیزات سینمایی حرفه¬ای می‌باشد. این سالن برای برگزاری همایش¬ها، برنامه¬های فرهنگی و هنری، و… مناسب می‌باشد. مدارس، ادارات دولتی، شرکت¬ها و بخش¬های خصوصی می‌توانند برای موارد مختلف از این سالن آمفی¬تئاتر استفاده کنند.

کتابخانه علامه امینی بوستان ولایت

کتابخانه بوستان ولایت در بخش جنوبی پارک واقع شده که مخصوص استفاده آقایان و خانم¬ها می‌باشد. در این کتابخانه بیش از ۸ هزار عنوان کتاب اعم از کتب عمومی و تخصصی وجود دارد. علاوه بر اینکه امکان مطالعه در همین فضا وجود دارد شما می‌توانید کتاب¬ها را به امانت ببرید. کتابخانه دارای دو سالن است که علاقمندان به کتاب و کتابخوانی را دور هم جمع کرده است. اگر دانش‌آموز و یا دانشجوی درحال تحصیل می‌باشید که ساکن جنوب شهر تهران هستید، در شب¬های امتحان حتما گذرتان به این کتابخانه افتاده است.

رادیو آسمان

در ضلع جنوبی بوستان ولایت اتاق فرمان رادیو آسمان قرار دارد و هر روز صبح آهنگ¬های شاد و زیبا پخش می‌کند؛ دوستداران ورزش با این آهنگ¬ها به ورزش می‌پردازند.

خانه نشاط کودک

این مکان برای کودکان تعبیه شده و در ضلع جنوبی بوستان ولایت قرار دارد. خانه نشاط کودک که در کنار کتابخانه علامه امینی است مناسب¬ترین مکان برای پرورش خلاقیت کودکان به حساب می¬آید. این مکان فضایی بزرگ و ایمن دارد؛ خانواده-ها با خیالی راحت می‌توانند کودکان خود را برای مدتی به آن بسپارند.

ساختمان یگان حفاظت

در جنوب پارک ولایت ساختمان یگان حفاظت ایجاد گردیده تا امنیت و آسایش را برای خانواده¬ها به ارمغان بیاورد.

مرکز کوثر

مرکزکوثر بوستان ولایت از طرح¬های مرتبط با خانواده است که در جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از طریق آموزش و ایجاد شغل تلاش می‌کند. مرکز کوثر در مجموعه شهربانو قرار دارد.

ایستگاه آتش نشانی

ایستگاه آتش نشانی در ضلع جنوبی پارک قرار دارد تا هنگام بروز حادثه آتش نشانی، آتش نشانان خبره و حرفه¬ای آن به کمک بیایند و اقدام به کمک رسانی نمایند. این نیروها همواره در حال آماده¬باش هستند.

نمازخانه فدک بوستان ولایت

نمازخانه فدک بوستان ولایت در قسمت شرقی پارک قرار دارد تا عزیزانی که برای گردش به بوستان ولایت آمده¬اند برای اقامه نماز به این بخش مراجعه نمایند و به راحتی واجبات و فرائض دینی خود را به جای آورند.

مراکز خرید اطراف بوستان ولایت

علاوه بر مراکزی که داخل بوستان ولایت هستند و آنها را بررسی نمودیم برای خرید زیورآلات و سنگ¬های تزئینی می‌توانید به مرکز گل سیلور و صنایع سنگ کوثر مراجعه نمایید تا به قیمت مناسب دست به خرید بزنید. مرکز تجاری سهند، فروشگاه همیشه تخفیف دوازده، فروشگاه رفاه و… از مراکز خرید اطراف بوستان ولایت هستند که برای رفع مایحتاج روزانه خود می‌توانید به آنها مراجعه کنید.

پارکینگ بوستان ولایت

در پارک ولایت چندین پارکینگ روباز برای پارک خودروهای شخصی وجود دارد که گردشگران می‌توانند وسیله نقلیه خود را در آن قسمت پارک نمایند و با خیالی آسوده از فضای سبز زیبای پارک ولایت دیدن نمایند. یکی از نگرانی¬هایی که هنگام آمدن به گردش گریبان¬گیر افراد می‌شود عدم پیدا کردن جای پارک مناسب برای خودروهای شخصی می‌باشد که بوستان ولایت با تعبیه پارکینگ به این نگرانی خاتمه داده است.

تالار پذیرایی یاس

تالار پذیرایی یاس بوستان ولایت تهران در ضلع شمالی پارک قرار دارد. این تالار پذیرایی با هدف کمک به ازدواج جوانان و کاستن هزینه¬های ازدواج برای زوج¬هایی که مشکلات مالی دارند به صورت رایگان خدماتی ارائه می‌کند. این تالار بیش از ۶۰۰ نفر ظرفیت دارد که جز تالارهای بزرگ محسوب می‌شود. این تالار دارای پارکینگ، نمازخانه، اتاق عقد، رختکن، سالن-های مجزای مردانه و زنانه است.

رستوران سنتی استاد شهریار

این رستوران انواع غذاهای سنتی ایرانی را با کیفیت مناسب سرو می‌نماید. اگر به این نوع غذاها علاقمند هستید حتما سری به آنجا بزنید. این رستوران در ضلع جنوبی پارک واقع شده است. طراحی این رستوران کاملا سنتی بوده و فضای آن نیز سنتی ایرانی است.

فست فود

اگر هم شما طرفدار غذاهای فست فودی هستید باید بگویم، فست فودی¬های مختلفی در بوستان ولایت مشغول به کار هستند که از میان آنها می‌توان به فست فود آقاجون، فلافل سلف سرویس بی¬بی گل و… اشاره کرد. این فست فودها از نظر قیمت واقعاً مناسب و مقرون به صرفه می‌باشند. پس حتما یکبار امتحان کنید.

جگرسرا

جگرکی و کبابی از آن دست سالن¬های سرو غذای گرم است که بوی آن انسان را دیوانه¬وار مست می‌کند، بوی ذغال داغ و دنبه، کباب روی آتش و جوجه¬های روی منقل بزاق هر جنبنده¬ای را وادار به ترشح می‌سازد. در کنار همه این¬ها اگر علاقمند سفرخانه می‌باشید در اطراف پارک سفره خانه¬های سنتی گزینه¬های خوبی برای شما هستند.

برنامه¬های فصلی

در تمام طول سال برنامه¬های متنوعی در این پارک اجرا می‌شوند که شامل انواع مسابقات ورزشی، تفریحی، هنری، فرهنگی هستند؛ هدف این برنامه¬ها بالا بردن سطح فرهنگ، نشاط و سرگرمی برای خانواده¬ها است. اسب سواری، اتومبیل رانی، موتورسواری، صخره نوردی، دوچرخه سواری، مسابقات فرهنگی و قرآنی از جمله آنها هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.